Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Czy przy przestawionej kierownicy wyjdzie geometria?


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
66 odpowiedzi na ten temat

#41 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 05 maja 2010 - 17:50

Przełożyć o ząbek ale na przegubie pod deską rozdzielczą, tam jest drobny ząbek wieloklinu.


ASO twierdzi, że tam to broń Boże nie wolno ruszać. Co mi zostaje?
Słyszałem kiedyś, że można by drążkami kierowniczymi na zasadzie jeden w jedną stronę, drugi w drugą, czy jakoś tak. Nie znam się na tym.

#42 OFFLINE   kogut

kogut

    240PS 550NM -> STRAIGHT 6

  • 889 postów
  • Dołączył: 19-05-2007
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 07 maja 2010 - 10:17

A tak z ciekawości zapytam, czy możesz podać jak ustawili ci wyprzedzenie sworznia zwrotnicy i pochylenie kół przednich, dostałeś wydruk?
Co prawda w geometrii omegi jest duża tolerancja, ale im bliżej wartościom wyjściowym tym auto lepiej będzie się prowadzić.
Ustawiałem już parę razy geometrie przy okazji wymiany elementów zawieszenia i ani raz nie widziałem, żeby mechanik próbował się bawić w ustawienie wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, czy pochylenia kół przednich nie mówię już o tym, że ustawiali bez obciążenia (2*70kg), CYTAT: "bo to bez różnicy", choć teraz gdy patrzę w domu na wydruk i porównuję go do wartości z auto daty, to wartości te są już prawie na granicy tolerancji.

#43 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 05 lipca 2010 - 22:33

A tak z ciekawości zapytam, czy możesz podać jak ustawili ci wyprzedzenie sworznia zwrotnicy i pochylenie kół przednich, dostałeś wydruk?


Przód:
Wyprz. osi sworz. zwr. koła lew. 05 17'
Wyprz. osi sworz. zwr. koła praw. 05 24'
Pochylenie osi sworz. zwr. lew. 13 51'
Pochylenie osi sworz. zwr. praw. 14 03'

Pochylenie koła lewego -01 43'
Pochylenie koła lewego -01 21'

Zbieżność całkowita kół 00 12'

Zbieżność połówkowa koła lewego 00 07'
Zbieżność połówkowa koła prawego 00 05'

Nierównoległość osi kół -00 02'

Różn. kątów skr. dla koła lew.=20 02 15'
Różn. kątów skr. dla koła praw.=20 02 15'

Tył:
Pochylenie koła lewego: -01 59'
Pochylenie koła prawego: -02 05'

Zbieżność całkowita kół: 00 19'

Zbieżność połówkowa koła lewego: 00 08'
Zbieżność połówkowa koła prawego: 00 11'

Odchylenie osi jazdy od symetrii: 00 02'

Wszelkie komentarze mile widziane :)

#44 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 24 listopada 2010 - 22:45

Przed zmianą na nowe zimówki znów pojechałem na geometrię.
Były jakieś minimalne odchyły w stosunku do poprzednich ustawień, więc znów ustawili wzorcowo. W ASO na homologowanej, niedawno kontrolowanej maszynie. Z obciążeniem itd. Wiedzą, że jestem pod tym względem bardzo wymagający, więc się starają. Ale nie jestem zadowolony.

Wg wydruku wszystko jest pięknie w normie, ale o ile wcześniej, żeby jechać prosto, musiałem dawać kilka stopni w prawo, tak teraz muszę kilka stopni w lewo.

Ręce opadają. Co z tym zrobić? Wy też tak macie? To kwestia jakiegoś pochylenia naszych dróg? Czy czeka mnie kontrolna wyprawa na geometrię do innego punktu?

Czy jest na forum ktoś, kto trzyma kierownicę idealnie na wprost i jedzie wtedy dokładnie na wprost bez żadnego ściągania?

#45 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 27 listopada 2010 - 18:45

Proszę, podpowiedzcie, bo ja już sam nie wiem, czy te drogi takie krzywe, czy mam znów tracić cały dzień na robienie geometrii gdzie indziej.

Cały czas muszę delikatnie kontrować w lewo. W ASO zarzekają się, że geometria wzorowa, dali wydruk przed i po, i mówią, że oczekuję zbyt wiele. Ale chyba takie z fabryki nie wychodziły? Przecież to nie Skoda.

Z drugiej strony jak patrzę na nasze drogi, to każda wydaje mi się być takim walcem wybrzuszonym na środku. Nawet nie mam nigdzie prostego kawałka drogi, żeby to sprawdzić.

Pytanie jest proste. Jak trzymacie kierownicę idealnie prosto, to jedzie Wam na wprost?
Opony mam nowe, ciśnienie takie samo, geometria niby super (nadwozia też), a muszę ciągle dawać kilka stopni w lewo. Jak mi poprzednio robili geo pół roku temu, to potem musiałem dawać lekko w prawo. Partacze? Może ktoś z forumowiczów to ustawia?

#46 OFFLINE   kocyk

kocyk

    watching you

  • 9 202 postów
  • Dołączył: 01-03-2009
  • Skąd: SZ (Zabrze)
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 27 listopada 2010 - 19:04

moja jedzie prosto , jak jest równa droga to nawet kiere mogę puścić i nie ściąga

   post-6508-0-52963300-1485200684.jpgUrbino 18
 

Powszechnie wiadomo że coś jest niemożliwe do zrobienia, aż przyjdzie ktoś kto nie wie że to jest niemożliwe i to zrobi
Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz. :p


#47 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 27 listopada 2010 - 21:31

Pytanie jest proste. Jak trzymacie kierownicę idealnie prosto, to jedzie Wam na wprost?


i tu sie rodzi jedno zasadnicze pytanie.

jak puscisz kierownice to auto sciaga/ucieka w ktoras strone??

#48 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 01 grudnia 2010 - 21:39

i tu sie rodzi jedno zasadnicze pytanie.

jak puscisz kierownice to auto sciaga/ucieka w ktoras strone??


Mam wrażenie, że tak.
No dobrze, to ustalmy jeszcze raz, co po kolei trzeba sprawdzić. Wszystko, co Wam przyjdzie do głowy. Oddam do warsztatu z przygotowaną przez Was listą kontrolną i niech działają.

#49 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 01 grudnia 2010 - 22:43

Mam wrażenie, że tak.
No dobrze, to ustalmy jeszcze raz, co po kolei trzeba sprawdzić. Wszystko, co Wam przyjdzie do głowy. Oddam do warsztatu z przygotowaną przez Was listą kontrolną i niech działają.


no wiec jezeli sciaga w ktoras ze stron to nic tobie geometria nie pomoze, jezeli byla sprawdzana i jest ok.

cisnienie w oponach - czyli podstawa.

jezeli ucieka tobie w przeciwna strone niz skrecasz kierownice, to szukaj oporu po tej stronie gdzie ucieka, moze hamulce gdzies trzymaja.
przelozyc mozna jeszcze opony, tyl/przod, bo i takie przypadki spotkalem.

auto nie ma prawa (wbrew niektorym opiniom) uciekac w ktoras strone jak sie pusci kierownice. co innego w koleinach itp.
na rownej drodze ma jechac prosto (gdy nie ma bocznego wiatru)

przyjmujemy za pewnik, ze luzu na kierownicy nie posiadasz.


jezeli auto nie ucieka po puszczeniu kierownicy, a mimo to by jechal prosto trzeba trzymac lekko skrecona, to trzeba jechac na ustawienie zbieznosci,
ustawiac trzeba przy prostej kierownicy
bo tez spotkalem sie z warsztatami, ktore ustawialy zbieznosc, a potem kazali kierownice sobie przestawic, by byla prosto.

#50 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 01 grudnia 2010 - 23:25

Dzięki. Wiesz, ja się jeszcze zastanawiam nad jedną rzeczą. Z fizyki orłem nie byłem, ale wydaje mi się, że jak droga ma 2% pochylenia, żeby spływał deszcz, to teoretycznie siła przyciągania ziemskiego działająca na samochód rozkłada się na 2 siły - docisku, biegnącą prostopadle do tego przekrzywionego podłoża i siłę skierowaną nieco w bok, która będzie ściągała samochód w stronę pochyłości. Może to stąd bierze się ta konieczność kontrowania? No chyba, że konstruktorzy samochodów już to uwzględnili, określając wzorcowe wartości geometrii.

#51 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 02 grudnia 2010 - 00:38

Dzięki. Wiesz, ja się jeszcze zastanawiam nad jedną rzeczą. Z fizyki orłem nie byłem, ale wydaje mi się, że jak droga ma 2% pochylenia, żeby spływał deszcz, to teoretycznie siła przyciągania ziemskiego działająca na samochód rozkłada się na 2 siły - docisku, biegnącą prostopadle do tego przekrzywionego podłoża i siłę skierowaną nieco w bok, która będzie ściągała samochód w stronę pochyłości. Może to stąd bierze się ta konieczność kontrowania? No chyba, że konstruktorzy samochodów już to uwzględnili, określając wzorcowe wartości geometrii.


przy sprawnym ukladzie jezdnym nie zauwazysz tego.
przynajmniej po puszczeniu kierownicy przez pewien odcinek, dajmy na to 100 metrow przy predkosci 70 km/h nie powinienes zauwazyc zjawiska sciagania.

jezeli masz objekcje co do pochylosci drogi. to proponuje tobie przyjac taka zasade ze srodek drogi jest jej wierzcholkiem. do tego przyjmiemy, ze oba pasy jezdni sa nachylone pod tym samym katem to:
jezeli pojedziesz autem w ten sposob, ze srodek drogi bedzie sie pokrywal ze srodkiem ciezkosci pojazdu, to sily "znoszace" beda sie rownowazyc.
wiec jezeli opory toczenia beda wieksze po stronie prawej to rzecza naturalna bedzie, ze pojazd zacznie w ta strone skrecac, analogicznie bedzie to wygladalo jezeli opory toczenia po stronie lewej beda wieksze od strony prawej.

#52 OFFLINE   Przybek

Przybek

    Diesel Power :P

  • 5 740 postów
  • Dołączył: 08-11-2008
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 02 grudnia 2010 - 12:12

moze hamulce gdzies trzymaja

Albo zaciera sie lozysko Mcphersona... i efekt bedzie taki sam.

#53 OFFLINE   kocyk

kocyk

    watching you

  • 9 202 postów
  • Dołączył: 01-03-2009
  • Skąd: SZ (Zabrze)
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 02 grudnia 2010 - 17:10

a próbowałeś na innych oponach ?? bo jeśli te są nierówno zużyte to powstaje coś co się zwie efektem stożkowym
efekt stożkowy - jest to tendencja opony do toczenia się w podobny sposób jak stożek, czyli znoszenia bocznego. Wartość efektu stożka może być ujemna lub dodatnia (opona ciągnie w prawo lub w lewo).
http://www.oponeo.pl...-wady-fabryczne

   post-6508-0-52963300-1485200684.jpgUrbino 18
 

Powszechnie wiadomo że coś jest niemożliwe do zrobienia, aż przyjdzie ktoś kto nie wie że to jest niemożliwe i to zrobi
Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz. :p


#54 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 02 grudnia 2010 - 17:27

Albo zaciera sie lozysko Mcphersona... i efekt bedzie taki sam.


ale w tym przypadku bedzie auto ciagnac w ta strone w ktora byl ostatnio wykonywany ostry skret kierownica

#55 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 02 grudnia 2010 - 19:17

Jestem umówiony na poniedziałek. Będziemy walczyć. Przełożymy opony stronami na próbę, ustawimy geometrię nie tyle w granicach tolerancji, co idealnie i ja im pokażę, co to znaczy wg mnie na wprost, bo ten przyrząd do blokowania kiery jest dość prymitywny, a podręcznik serwisowy opla dopuszcza 5% odchylenie w którąś stronę, co dla mnie jest całkowicie niedopuszczalne. Ma być idealnie i tyle. Dam Wam znać.

#56 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 06 grudnia 2010 - 13:48

Geometrię mam w porządku. Zawieszenie też.
To wina (nowych!) opon. Po przełożeniu między kołami ściąga tak samo, tylko że w drugą stronę. Myślicie, że coś wywalczę u GoodYear-a?

Dajcie spokój, jaka nędza. Teraz, szperając po internecie, znalazłem informację, że mnóstwo osób ma taki sam problem z tymi UltraGrip 7+. Ale wtopiłem :(

#57 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 06 grudnia 2010 - 17:25

Geometrię mam w porządku. Zawieszenie też.
To wina (nowych!) opon. Po przełożeniu między kołami ściąga tak samo, tylko że w drugą stronę. Myślicie, że coś wywalczę u GoodYear-a?

Dajcie spokój, jaka nędza. Teraz, szperając po internecie, znalazłem informację, że mnóstwo osób ma taki sam problem z tymi UltraGrip 7+. Ale wtopiłem :(


rzeba bylo wczesniej opinie o oponach przegladac ;)

zamien tyl z przodem. moze pomoze

#58 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 06 grudnia 2010 - 22:03

rzeba bylo wczesniej opinie o oponach przegladac ;)

zamien tyl z przodem. moze pomoze


Przeglądałem. Nawet tu na forum było kilka pochlebnych. Pokombinuję wszystkie możliwe konfiguracje, ale jak wszystkie opony są z 1 formy, to ciężko to widzę. A że są kierunkowe, to i liczba kombinacji jest ograniczona.

Kurczę, nie chciałbym znów wtopić. Jak będę zmieniał to na Continental TS810 lub BFGoodrich G-Force winter. Jakbyście mogli parę słów. Może ktoś ma, a wcześniej się nie wypowiadał, bo mu się nie chciało.

#59 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 07 grudnia 2010 - 00:16

Przeglądałem. Nawet tu na forum było kilka pochlebnych. Pokombinuję wszystkie możliwe konfiguracje, ale jak wszystkie opony są z 1 formy, to ciężko to widzę. A że są kierunkowe, to i liczba kombinacji jest ograniczona.

Kurczę, nie chciałbym znów wtopić. Jak będę zmieniał to na Continental TS810 lub BFGoodrich G-Force winter. Jakbyście mogli parę słów. Może ktoś ma, a wcześniej się nie wypowiadał, bo mu się nie chciało.


ja ogolnie robie inaczej, jade do wulkanizatora sprawnym autem, on mi wymienia opony, robie kilkukilometrowa jazde testowa i jak mi cos nie gra (sciaga w ktoras strone) to wracam do niego i kaze mu zamieniac opony i tak do skutku, az bedzie ok.

jeszcze nie mialem tak, zebym po wymianie opon jezdzil dalej scigajacym autem, no ale mam zaprzyjaznionego wulkanizatora.

ps. opony wszystkie oczywiscie masz zalozone prawidlowo??

niektore opony maja zaznaczoe, ktora strona ma byc na zewnatrz kola, pomijajac kierunkowosc

#60 OFFLINE   FPL

FPL
  • 598 postów
  • Dołączył: 23-04-2009

Napisany 07 grudnia 2010 - 00:22

Prawidłowo. Wypróbuję wszystkie możliwe kombinacje, a jak to nic nie da, to kupię 2 inne na przód i powinno pomóc.