Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

elektryczna pompka wody


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
166 odpowiedzi na ten temat

#21 OFFLINE   Kristofer

Kristofer

    VECTRAIrmscher1,9150+chip

  • 1 758 postów
  • Dołączył: 27-07-2007
  • Skąd: zyyy...no wiecie już skąd
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 15 lutego 2010 - 19:52

Dodam tylko od siebie. Jeżeli planujemy podłączyć pompki tak by chodził na stałe po zapłonie nie robimy tego w taki sposób jak kolega niżej pokazał na zdjęciach

tylko grzecznie zapytałem czy tak można
Najlepiej to by było jak by ta pompka działała tak jak fabryka to zaplanowała
gdyby kos mógł pomóc rozszyfrować te przekaźniki co podał robert514 może by było łatwiej
na mój głupi rozum to klima też wpływ na zasilanie tej pompki tzn.temp.płynu bo po osiągnięciu temp. X pojawia się tam jakieś napięcie ale w tym tygodniu raczej nic w tym kierunku nie podziałam bo zima odcieła mnie od garażu a śniegu cały czas przybywa :help: mam nadzieję że nie do wiosny :mur:

#22 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 15 lutego 2010 - 21:49

Porada na temat pompek bardzo przydatna.
Dodam tylko od siebie. Jeżeli planujemy podłączyć pompki tak by chodził na stałe po zapłonie nie robimy tego w taki sposób jak kolega niżej pokazał na zdjęciach. Po to są przekaźniki żeby zabezpieczyć elektrykę auta. Pompka pobiera większy prąd niż przekaźnik, przez co szybciej wypali się stacyjka, lub inny przekaźnik sterujący danym zasilanie przekaźnika. Podpięcie dodatkowego pstrykacza jest bardzo proste i może zaoszczędzić nam wiele nieprzyjemności spowodowanych nieprawidłową instalacją.


Zgadzam się z kolegą, ale to mod doraźny na krótką metę, można go rozbudować o przekaźnik i powinno być ok.

#23 OFFLINE   szarikgad

szarikgad

    Pracuje...

  • 58 postów
  • Dołączył: 02-03-2009
  • Skąd: Rudniki

Napisany 15 lutego 2010 - 22:54

I w rzeczywistości bym to zostawił na takim osobnym przekaźniku. Bo skoro fabryka zawiodła ? A drugą pompkę czyli tą przy chłodnicy podpiąć pod zasilanie z wentylatora i też będziemy mieć pewność że będzie chodzić razem z wentylatorami. Rozszyfrować co gdzie jak i skąd nie powinno być problemu tylko tu niestety nie pomogę ponieważ w mojej takiego cudeńka nie ma.

#24 OFFLINE   jan

jan
  • 1 postów
  • Dołączył: 15-01-2009
  • Skąd: mielec

Napisany 16 lutego 2010 - 10:05

Witam mi tez zniknelo zasilanie pompki pod zbiorniczkiem wydaje mi sie ze te pompki powinny byc podlaczone przez przekazniki. przekaznik k12 to ten w rogu skrzynki najblizej akumulatora bezpiecznik f52 trzeci rzad od gory skrzynce trokatnej

#25 OFFLINE   Topek

Topek
  • 128 postów
  • Dołączył: 07-07-2008
  • Skąd: Białystok

Napisany 16 lutego 2010 - 22:13

Witam mi tez zniknelo zasilanie pompki pod zbiorniczkiem wydaje mi sie ze te pompki powinny byc podlaczone przez przekazniki. przekaznik k12 to ten w rogu skrzynki najblizej akumulatora bezpiecznik f52 trzeci rzad od gory skrzynce trokatnej


Nie wiem jak jest w Omedze B, ale w B FL wygląda na to że nie ma żadnego bezpiecznika czy przekaźnika (obrazek poniżej). Idzie bezpośrednio z panelu klimy do pompki przez wspomniane złącze X30 w trójkątnej skrzynce przy silniku. U mnie jest zarówno pompka jak i złącze oraz jeden kabelek (bez wtyczki, wygląda jak robota amatora), natomiast sama pompa nie pracuje (sprawdzałem w różnych warunkach).

Dodany obrazek

Ja mam zamiar dołożyć do tego przekaźnik, bezpiecznik, wziąć stałe +12V (nie po stacyjce), a w panelu klimatyzacji przełączyć ten kabelek pod podświetlenie panelu klimy. Podświetlenie załącza się także po włączeniu klimy bez włożonego kluczyka do stacyjki, a więc pompka powinna chodzić także na postoju bez włożonego kluczyka (oczywiście po włączeniu klimatyzacji).



-------------------
Kolejne wiadomości. Po rozebraniu panela klimy doszedłem po ścieżkach i przy pomocy miernika że wyjście 19 na X63 wchodzi na jedną z nóżek układu scalonego Siemens (obecnie Infineon) BTS711L1. Z wyglądu bardziej mi przypomina coś co może sterować diodami LED a nie takim silnikiem... Wcześniej pisałem o Elmos E910.01A, ale te siedzą na złączu X64 i są odpowiedzialne za sterowanie silniczkami klap nawiewów.


-------------------
Co nieco o układzie BTS711L1 (BTS 711L1).
PDF 1:
http://www.farnell.c...heets/62525.pdf
PDF 2:
http://www.infineon....122e55f98d43c5f

Obciążenie wyjścia max 1,9 A, co daje ok 23W. Wydaje mi się że taka pompka nie powinna ciągnąć więcej.

Układ sterowany równolegle stanem wysokim z detekcją stanu wyjścia, więc sterownik klimatyzacji powinien wykryć nieprawidłowości w działaniu (ale jednak nie wykrywa). Prawdopodobnie uda się sprawdzić tego scalaka pobierając napięcie z nóżki diagnostycznej, albo przykładając napięcie na odpowiednią nóżkę pytanie czy nie uszkodzę przy tym mikroprocesora co byłoby już większym złem...

Układ w ciągłej produkcji (info ze strony producenta). Jest do kupienia w sklepie, koszt od 5 USD, 13 zł, przez 13 Euro do 90 zł w różnych sklepach. Przykłady:
http://pl.farnell.co...|S|b|3178471630
http://sklep.north.p...l1,2974207.html
http://sklep.monster...0955&total=17&=

Jakby nie było - trzeba to zbadać do końca. :)

C.d.n. :)

#26 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 16 lutego 2010 - 22:58

Witam mi tez zniknelo zasilanie pompki pod zbiorniczkiem wydaje mi sie ze te pompki powinny byc podlaczone przez przekazniki. przekaznik k12 to ten w rogu skrzynki najblizej akumulatora bezpiecznik f52 trzeci rzad od gory skrzynce trokatnej


Kolego a mógł byś odnieść się do tego schematu http://forum.omegakl...ead.php?t=34933

#27 OFFLINE   Topek

Topek
  • 128 postów
  • Dołączył: 07-07-2008
  • Skąd: Białystok

Napisany 16 lutego 2010 - 23:20

Kolego a mógł byś odnieść się do tego schematu http://forum.omegakl...ead.php?t=34933


Nie mogę ściągnąć (jeszcze nie zaakceptowany). Jeśli możesz to wyślij na jakiś rapidshare i podaj linka.

#28 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 17 lutego 2010 - 00:27

jesteś pewien że pompka jest zasilana z tego scalaka, nie ma żadnego dodatkowego połączenia z czymś innym? Sam bym chętnie pogrzebał, ale nie mam 'wolnego' panela.
A może panel który badasz jest od wersji diesel, który nie zasila pompki tylko wysyła sygnał do eberspaechera?

#29 OFFLINE   Topek

Topek
  • 128 postów
  • Dołączył: 07-07-2008
  • Skąd: Białystok

Napisany 17 lutego 2010 - 00:34

jesteś pewien że pompka jest zasilana z tego scalaka, nie ma żadnego dodatkowego połączenia z czymś innym? Sam bym chętnie pogrzebał, ale nie mam 'wolnego' panela.
A może panel który badasz jest od wersji diesel, który nie zasila pompki tylko wysyła sygnał do eberspaechera?


Na 95%. Jutro jeszcze poszperam. Możliwe że pompka jest podłączona równolegle do kilku wejść.

Jeśli zaś chodzi o wersję panela, to z tego co pamiętam jak grzebałem w EPC to nie było rozróżnienia na wersję benzyna i diesel.

--- Edited ----
Chyba się pomyliłem co do wejścia (X63 i X64) nie są oznaczone i trudno je rozpoznać. Dziś jeszcze raz weryfikuję połączenia.

-- Edited ---
Na pewno pomyliłem wejścia (sprawdziłem teraz po rozkładzie GND). Obecne informacje są teoretyczne, w najbliższym czasie postaram się sprawdzić "na żywym organizmie", tzn w samochodzie. :)

#30 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 lutego 2010 - 13:57

Nie mogę ściągnąć (jeszcze nie zaakceptowany). Jeśli możesz to wyślij na jakiś rapidshare i podaj linka.


Dobra spróbuję inaczej. Chodzi o zgranie schematu ze skrzynką bezpieczników (schemat 2.5V6 BFL klimatronik )
Dodany obrazek

Dodany obrazek

#31 OFFLINE   Topek

Topek
  • 128 postów
  • Dołączył: 07-07-2008
  • Skąd: Białystok

Napisany 17 lutego 2010 - 16:22

Dobra spróbuję inaczej. Chodzi o zgranie schematu ze skrzynką bezpieczników (schemat 2.5V6 BFL klimatronik )


Ok, dopiero zauważyłem że poprzednio to nie mi odpowiedziałeś. :)

Nie wiem skąd masz ten schemat, ale jest bardzo podobny do tego w EPC, tylko oznaczenia są totalnie przemieszane. Oznaczenia numerów przekaźników poniżej.

Pompka o której piszesz i która jest na tym schemacie, to pompka pomocnicza przy chłodnicy (duży obieg). Nie występuje w silnikach 2.2. Natomiast obwód pompki pod zbiorniczkiem wyrównawczym jest taki sam we wszystkich silnikach i tam przewód idzie bezpośrednio z panela - po drodze nie ma żadnych przekaźników ani bezpieczników (taki schemat jak pokazałem wcześniej).

Dodany obrazek

#32 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 lutego 2010 - 20:55

Ok, dopiero zauważyłem że poprzednio to nie mi odpowiedziałeś. :)

Nie wiem skąd masz ten schemat, ale jest bardzo podobny do tego w EPC, tylko oznaczenia są totalnie przemieszane. Oznaczenia numerów przekaźników poniżej.

Pompka o której piszesz i która jest na tym schemacie, to pompka pomocnicza przy chłodnicy (duży obieg). Nie występuje w silnikach 2.2. Natomiast obwód pompki pod zbiorniczkiem wyrównawczym jest taki sam we wszystkich silnikach i tam przewód idzie bezpośrednio z panela - po drodze nie ma żadnych przekaźników ani bezpieczników (taki schemat jak pokazałem wcześniej).

Dodany obrazek


właśnie dzisiaj przyjrzałem się lepiej i masz rację to ta pompka ( kolor przewodu brązowo-zielony), ale co to za urządzenie M115. Schemat mam z auto daty, może wrzucę cały schemat z opisem z AD.

#33 OFFLINE   Topek

Topek
  • 128 postów
  • Dołączył: 07-07-2008
  • Skąd: Białystok

Napisany 17 lutego 2010 - 21:58

właśnie dzisiaj przyjrzałem się lepiej i masz rację to ta pompka ( kolor przewodu brązowo-zielony), ale co to za urządzenie M115. Schemat mam z auto daty, może wrzucę cały schemat z opisem z AD.


Też się nad tym zastanawiałem (dlatego znak zapytania). Na "prawie identycznym" schemacie z EPC tego nie ma.

w bfl po HI ale spotkalem sie z kilkoma w krotych pompka nie chodzila.


Nie prawda. :D

Właśnie dziś zamontowałem zapasowy panel klimy który kupiłem gdzieś kiedyś dawno temu za 30 zł i okazało się że pompka zadziałała. :D

Zachowanie pompki obserwowałem przez podłączoną lampkę i pompka działa:
- po włączeniu zapłonu zarówno przy pracującym silniku jak i przy zgaszonym.
- po wyłączeniu zapłonu niezależnie od wybranej temperatury (nawet na LO).

Pompka przestaje działać po wyłączeniu klimatyzacji (klawisz OFF) niezależnie czy zapłon jest włączony czy wyłączony oraz niezależnie czy silnik pracuje czy nie.

Nie wiem kiedy się pompka wyłącza w momencie całkowitego ostudzenia silnika, bo siedziałem tak z 10 minut ciesząc się ciepełkiem :D aż w końcu mi się znudziło bo późno już było. ;)

Nie wiem czy będzie mi się chciało teraz dochodzić dlaczego na drugim panelu nie działa (zamieniałem panele 2 razy żeby się upewnić). Ale może mi się będzie chciało, w końcu elektronika to była kiedyś moja pasja.

Pozdrawiam.

#34 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 17 lutego 2010 - 22:59

tak jak kiedyś pisałem - prawdopodobnie pada końcówka zasilająca pompkę - ten scalak.
Jeśli CI działa pompka to radzę w obwód pompki wpiąć przekaźnik (najlepiej nieduży z diodą zabezpieczającą przed przepięciami), żeby scalaka nie przeciążać bo też padnie

jak się zdenerwuję to podłączę zasilanie pompki przez przekaźnik załączany prądem oświetlenia klimatronika

#35 OFFLINE   Topek

Topek
  • 128 postów
  • Dołączył: 07-07-2008
  • Skąd: Białystok

Napisany 17 lutego 2010 - 23:07

tak jak kiedyś pisałem - prawdopodobnie pada końcówka zasilająca pompkę - ten scalak.
Jeśli CI działa pompka to radzę w obwód pompki wpiąć przekaźnik (najlepiej nieduży z diodą zabezpieczającą przed przepięciami), żeby scalaka nie przeciążać bo też padnie


Ale to dziwne. Scalak ma obciążalność ok 1,9 A, a pracująca pompka pobiera ok 0,8 A (dziś sprawdzałem). Możliwe jednak że w momencie rozruchu obciążenie jest większe i pewnie to zabija scalaka...

Jak będę miał więcej wolnego czasu to postaram się zdiagnozować usterkę, ale również na moje oko pada właśnie ten scalak.

Pomysł z przekaźnikiem jest bardzo dobry i chyba właśnie tak zrobię.

jak się zdenerwuję to podłączę zasilanie pompki przez przekaźnik załączany prądem oświetlenia klimatronika


O tym samym wczoraj pisałem: ;)
http://forum.omegakl...03&postcount=25

#36 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 lutego 2010 - 23:11

Ale to dziwne. Scalak ma obciążalność ok 1,9 A, a pracująca pompka pobiera ok 0,8 A (dziś sprawdzałem). Możliwe jednak że w momencie rozruchu obciążenie jest większe i pewnie to zabija scalaka...

Jak będę miał więcej wolnego czasu to postaram się zdiagnozować usterkę, ale również na moje oko pada właśnie ten scalak.

Pomysł z przekaźnikiem jest bardzo dobry i chyba właśnie tak zrobię.



O tym samym wczoraj pisałem: ;)
http://forum.omegakl...03&postcount=25


Jesteśmy coraz bliżej rozwiązania:D

#37 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 17 lutego 2010 - 23:20

nie zauważyłem że edytowałeś informacje o scalaku - bazowałem na wiedzy że obciążenie to 350mA

jeszcze jedno - możliwe że pompka ma zasilanie ze scalaka nie bez kozery - może pompka jest sterowana jakąś logiką, np. różne napięcia w zależności od parametrów - zadana temperatura, temp. płynu (to dziwne, ale skąd klimatronik wie jaka jest ta temperatura?) czy napięcie akumulatora. Przecież zamiast się bawić w scalaki opel mógł tam dać zwykły przekaźnik albo tranzystor

#38 OFFLINE   Topek

Topek
  • 128 postów
  • Dołączył: 07-07-2008
  • Skąd: Białystok

Napisany 17 lutego 2010 - 23:24

nie zauważyłem że edytowałeś informacje o scalaku - bazowałem na wiedzy że obciążenie to 350mA


No właśnie to jest największa wada tego forum że posty są automatycznie scalane... nie ma powiadomień na maila że coś się zmieniło... o zmianie informowałem w innym poscie, ale też poszło jako tryb edycji i stąd nie zauważyłeś. Nie wiem komu to przeszkadzało że nie można napisać dwóch osobnych postów (przecież w trybie drzewko można ciągnąć kilka różnych podwątków w jednym wątku).

#39 OFFLINE   zygzak

zygzak

    *********

  • 2 335 postów
  • Dołączył: 16-05-2009
  • Skąd: Zalesie Górne

Napisany 18 lutego 2010 - 08:49

Nie wiem kiedy się pompka wyłącza w momencie całkowitego ostudzenia silnika,

Na moje oko powinna działać cały czas.

#40 OFFLINE   Nawalony Zając

Nawalony Zając
  • 3 237 postów
  • Dołączył: 01-03-2008
  • Skąd: Częstochowa
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 18 lutego 2010 - 09:05

Czy może mi ktoś podać wymiary oringu uszczelniającego pompkę wody obok zbiornika wyrównawczego?