Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

[OB & OBFL] jak odkręcic korby


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
27 odpowiedzi na ten temat

#21 OFFLINE   JJdzej

JJdzej
  • 1 752 postów
  • Dołączył: 20-09-2009
  • Skąd: Tczew/Gdynia
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 20 czerwca 2014 - 23:39

[quote name='gorgyus']
jak każdy wie odlana jest ze stopu aluminium
[/QUOTE]
Ani odlana, ani z aluminium.
[quote name='gorgyus']
fizykę zawsze lubiłem i lubię po dziś dzień
[/QUOTE]
Bez urazy, ale fizyka to za mało. Trochę mechaniki technicznej, wytrzymałości materiałów, materiałoznawstwa, każdego po trochu liznąć.
[quote name='gorgyus']
jak każdy wie przykręcona jest do bloku z żeliwa -bardzo często z żeliwa
jak każdy wie metale , nawet te nie żelazne zmieniają swoją objętość wraz ze wzrostem temperatury[/QUOTE]
To akurat bez(albo prawie bez) znaczenia.
[quote name='gorgyus']
jak każdy wie na śruby głowicy działają dość duże siły , co jest skutkiem procesów zachodzących w komorach spalania -nad tłokiem
[/QUOTE]
e. Jedna śruba daje nacisk głowicy na blok jakieś 65000N.
[quote name='gorgyus']
reasumując śruby się "zużywają" z biegiem czasu bo są poddawane nieustanemu obciążeniu siłami dynamicznymi
[/QUOTE]
To też bez większego znaczenia w przypadku śruby głowicy. Ona jest dociśnięta z siłą kilku ton.
[quote name='gorgyus']
śruby korbowodów :
jak każdy wie są ze stopów stali -korbowody i śruby[/QUOTE]
Stal a stal... różnica może być w wytrzymałości 5 albo 10 razy.
[quote name='gorgyus']
jak każdy wie nie ma uszczelki między stopą korbowodu a korbowodem[/QUOTE]
No nie ma.
[quote name='gorgyus']
jak każdy wie siły działające na same śruby korowodu są nie aż takie duże
i tu małe wyjaśnienie .[/QUOTE]
aż tak duże... no nie mierzyłem akurat :), ale(za wikipedią):"W silnikach spalinowych tłokowych w czasie pracy korbowód jest obciążony siłami ciśnienia gazów działających na tłok oraz siłami bezwładności masy tłoka i korbowodu[1]. Siły te są zmienne i mają w pewnych okresach charakter uderzeniowy. Powodują one ściskanie, rozciąganie i zginanie korbowodów." Korbowodów, a nie śrub, ale jak korbowód jest zginany to może puścić śruba.
[quote name='gorgyus']
tłok działa siłą dynamiczną (poprzez korbowód) na czop wału korbowego (wtedy śruby nie są obciążone ) poprzez panewki -jak tłok idzie w dół -suw ssania lub pracy
wał działa siłą dynamiczną na korbowód -poprzez panewki (wtedy śruby nie są obciążone ) jak tłok idzie do góry suw sprężania lub wydechu
więc kiedy są obciążone te śruby ? [/QUOTE]
siła dynamiczna... takiego czegoś w zasadzie nie ma

[quote name='gorgyus']
na te śruby działają tylko dwie siły wg mnie , siła odśrodkowa i siła bezwładności . A to dość małe siły zważywszy na masę stopy korbowodu . Oczywiście wzrastają wraz ze wzrostem prędkości obrotowej ale też do jakieś granicy .[/QUOTE]
Chociażby w trakcie ssania, tłok leci w dół bynajmniej nie dzięki grawitacji. Wtedy te śruby są rozciągane.
A mogą być i różnym składowym poddawane, mogą być np. ścinane(kiedy stopa jest skośna) albo różne inne przypadki.
[quote name='gorgyus']
Jeśli nadal masz jakieś wątpliwości czym różnią się te śruby daj znać
w czasie pisania tego wątku ( ja jestem autorem) zacząłem zgłębiać temat śrub do korb i doszedłem do wniosku że ich wymiana na nowe to tak troszkę na wyrost , bo jeśli ja pierwszy je odkręcam to są tylko raz przeciągnięte .Zastosowanie ich ponownie nie powinno mieć znaczenia ( to wolno obrotowy silnik o średniej mocy )
to tyle ode mnie[/QUOTE]
Te śruby od korb wcale nie muszą być przeciągnięte, ale jak najbardziej mogą(, mogą być tak obliczone i dokręcone w fabryce, mógł je ktoś dokręcić byle jak, za mocno).

Natomiast te od głowicy są na pewno i jest to celowy zabieg aby wyrównać siłę docisku pomiędzy śrubami. Bo za granicą plastyczności(Re) wydłużenie śruby rośnie szybko("płynie") a siła rośnie znacznie znacznie mniej jak przed Re.


Tak finalnie, to nie musisz zmieniać śrub zawsze, ani nawet czasem.
Przy silniku 30% śrub ma podany kąt dokręcania, 25% żeby zastosować zawszę nową a jak jest w praktyce każdy wie.

Ja zmieniam 80% zalecanych w tym zawsze przy głowicy, ale nie wszystkie i jakoś wszystko mi się kula :)

#22 OFFLINE   gorgyus

gorgyus
  • 67 postów
  • Dołączył: 09-06-2009
  • Skąd: Marki
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 20 czerwca 2014 - 23:44

Chłopie, robie u siebie silniki, miewam róże przypadki. Jeden który pamiętam wystawił nogę, przyczyną była panewka. Innym razem silnik pracował ,ale jedna z śrub korbowodu była urwana, odpadł łeb i leżał w misce.


nie denerwuj się , to wolny kraj i każdy ma prawo do swojego zdania ,
ja nie mam warsztatu , nie zrobiłem dziesiątek silników ale głowę mam do myślenia .
z tym łbem z misce -wierzę - ale to na 90% była przyczyna iż ktoś przeciągnął śrubę , przy dokręcaniu a nie sama wina śruby i sił . Nową też można przeciągnąć jak ktoś ma klucz dynamometryczny w łapie

#23 OFFLINE   wars1977

wars1977

    WarsSztat Jagiełły (specjalizacja silniki V6) Opel Tech2 , MDI

  • 1 896 postów
  • Dołączył: 05-05-2009
  • Skąd: Poznań
  • Województwo: wielkopolskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: silnik po tuningu

Napisany 20 czerwca 2014 - 23:48

nie denerwuj się , to wolny kraj i każdy ma prawo do swojego zdania ,
ja nie mam warsztatu , nie zrobiłem dziesiątek silników ale głowę mam do myślenia .
z tym łbem z misce -wierzę - ale to na 90% była przyczyna iż ktoś przeciągnął śrubę , przy dokręcaniu a nie sama wina śruby i sił . Nową też można przeciągnąć jak ktoś ma klucz dynamometryczny w łapie


Ci co zakładają nowe śruby, wiedzą jak je dokręcać.

#24 OFFLINE   JJdzej

JJdzej
  • 1 752 postów
  • Dołączył: 20-09-2009
  • Skąd: Tczew/Gdynia
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 20 czerwca 2014 - 23:55

... ale głowę mam do myślenia .

To już dużo, a jak zaglądniesz trochę do fachowej literatury ale i zasięgniesz praktycznych porad od osób które trochę robiły to starczy żeby sobie wszystko ładnie ogarnąć :) Bo wtedy wiesz jak robić i wiesz czemu tak a nie inaczej, oraz czemu inni robią dobrze/źle.

Nową też można przeciągnąć jak ktoś ma klucz dynamometryczny w łapie


Można przeciągnąć mając i klucz dynamometryczny(dla pewności dwa) :)

Osobiście mi się tak zdarzyło, dociągałem głowicę kątomierzem w V-ce i śruba wyraźnie popłynęła mocniej jak inne przy przedostatnim kroku(co się człowiek naklnie wtedy :p )

#25 OFFLINE   gorgyus

gorgyus
  • 67 postów
  • Dołączył: 09-06-2009
  • Skąd: Marki
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 21 czerwca 2014 - 00:07

fajnie się z Wami konwersuje ale ..
będę się upierał przy swoim , przynajmniej przy większej połowie :)
głowica jest odlewana ze stopów aluminium -sam sprawdź .
jeśli wg Ciebie nie jest odlewana to jak jest zrobiona ? kuta?

mechaniki troszkę liznąłem , metaloznawstwa też .
wiem co to stal i jego stopy .
zacytowałeś kawałek z wiki , ok , tylko czy nie doczytałeś że prawie tak samo ja napisałem ? siły działają na korbę - ale nie zawsze na same śruby

pojęcie siły dynamicznej , a jak nazwać siły oddziaływujące na ciała w ruchu?

może ze śrubami głowicy troszkę nie sprecyzowałem swoich myśli dokładniej - za szybko myślę , za wolno piszę

a tak na marginesie to jest 1 i jestem już padnięty :)

lubię grzebać w swoim aucie i zawsze lubiłem , życie mnie też do tego zmusiło ,
bo po ostatniej naprawie u "mechanika" utwierdza się moja obawa że w Polsce nie ma już dobrych mechaników ( nie zrozumcie mnie źle , nie mam aż tak dużej dumy ale jak coś ja spier... le to będę miał tylko do siebie żal , a kasy od siebie nie biorę )

To już dużo, a jak zaglądniesz trochę do fachowej literatury ale i zasięgniesz praktycznych porad od osób które trochę robiły to starczy żeby sobie wszystko ładnie ogarnąć :) Bo wtedy wiesz jak robić i wiesz czemu tak a nie inaczej, oraz czemu inni robią dobrze/źle.


Można przeciągnąć mając i klucz dynamometryczny(dla pewności dwa) :)

Osobiście mi się tak zdarzyło, dociągałem głowicę kątomierzem w V-ce i śruba wyraźnie popłynęła mocniej jak inne przy przedostatnim kroku(co się człowiek naklnie wtedy :p )


Ty to mądry człowiek jesteś -mówię szczerze
dziękuję za rady -na pewno skorzystam . dość długo nie musiałem naprawiać silnika ale niestety przyszedł ten dzień

dziękuje jeszcze raz za lekcje

#26 OFFLINE   JJdzej

JJdzej
  • 1 752 postów
  • Dołączył: 20-09-2009
  • Skąd: Tczew/Gdynia
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 21 czerwca 2014 - 09:06

śruby głowicy :
jak każdy wie odlana jest ze stopu aluminium
jak każdy wie przykręcona jest do bloku z żeliwa -bardzo często z żeliwa


głowica jest odlewana ze stopów aluminium -sam sprawdź .
jeśli wg Ciebie nie jest odlewana to jak jest zrobiona ? kuta?


OMG, ja myślałem, że Ty to o śrubie piszesz i się zastanawiam o co Ci chodzi :D

Głowica jak najbardziej jakiś odlew ze stopów alu potem obróbka skrawaniem.
A w takim razie różnica materiałów(głowica, blok) ma pewne znaczenie. Różnie się rozszerzają i uszczelka może ze starości puścić itd.

A co do tego, że ostatnia śruba mi wyraźnie mocniej popłynęła jak inne przy dociąganiu to miałem obawę, że ona jest już za Rm. Odkręciłem ją jedną i faktycznie miała już spore przewężenie. Czyli wydłużenie rosło a siła zaczęła spadać.

#27 OFFLINE   zybi20

zybi20
  • 178 postów
  • Dołączył: 03-04-2011
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Województwo: kujawsko-pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 21 czerwca 2014 - 14:27

Chłopie, robie u siebie silniki, miewam róże przypadki. Jeden który pamiętam wystawił nogę, przyczyną była panewka. Innym razem silnik pracował ,ale jedna z śrub korbowodu była urwana, odpadł łeb i leżał w misce.


Panowie każdy robi jak uważa - w końcu naprawiamy swoje samochody, to że śruba była urwana wcale nie oznacza, iż nie była zmieniona.
Mechaniki nie kończyłem ale wiem, że pękają nowe paski rozrządu u mnie w firmie "wyciągnął kopyto" silnik w nowym salonowym samochodzie (Skoda) 33 tys km na liczniku - więc reguły nie ma.

Bardziej chodzi o zdrowy rozsądek pomiędzy kosztem naprawy a użytecznością danej rzeczy, pewnie że można kupić nowe śruby można też i nowy silnik lub samochód. Wielu domorosłych mechaników jak i wiele warsztatów zakłada stare śruby i to wszystko jeździ - myślę, że procent zerwanych korbowodów itp. jest znikomy.

Kończąc ja w swoim samochodzie założyłbym stare śruby do korbowodu (dla mnie akceptowalne ryzyko) - a pieniążki jakie masz wydać na nowe śruby lepiej zainwestować w dobry klucz dynamometryczny - jeśli nie masz

#28 OFFLINE   gorgyus

gorgyus
  • 67 postów
  • Dołączył: 09-06-2009
  • Skąd: Marki
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 05 lipca 2014 - 21:15

witam po przerwie
silnik złożony :)
działa jak złoto .
dumny i blady jestem z siebie .
odpalił za pierwszym razem bez problemów , troszkę klekotał ale napompowały się regulatory i ustało .
dzięki all za all