[inne] Jak dobrać moc wzmacniacza do głośników?? Lub odwrotnie...
#1 OFFLINE
Napisany 03 maja 2013 - 23:27
Przeglądając różne fora internetowe, także te specjalistyczne, nie mogę odszukać jednoznacznej odpowiedzi na pytanie:
Jak dobrać moc wzmacniacza do mocy głośników??
Mam zamiar zakupić głośniki o następującej specyfikacji:
moc maksymalna: 160 WATT
moc ciągła RMS: 80 WATT
skuteczność: 93+/- 3 dB
pasmo przenoszenia: 50 Hz - 21 kHz
impedancja: 4 OMY
Jakim wzmacniaczem to zasilić?? Wiem że musi być 4 omy ale co z mocą??
Na jednym forum wyczytałem ze powinno być 0,75:1 (wzmak:głośnik) czyli 75% mocy wzmacniacza na 100% mocy glośników...
Gdzie indziej ze wzmak może być nawet 2x mocniejszy niż głośniki bo maja zapas i się nie zdymią...
Przy okazji: w danych technicznych mojego radia znalazlem ze ma ono moc (cytuję) "53W x 4Ch (max.)" Czy to trzeba zasilać wzmakiem?? 53W to prawie 75% mocy głośników...
Kogo słuchać?? Jak to jest naprawdę?? Proszę o wyjaśnienie, najlepiej tak, abym ja, osoba która się na tym nie bardzo zna pojęła o co chodzi...
Z góry dziękuje za wyjaśnienia...
P.S. Proszę o wyrozumiałość jeśli będę zadawał głupie pytania ale naprawdę się na tym nie znam a chciałbym to pojąć...
Gdyby Bóg lubił napęd na przód to ludzie chodziliby na rękach...
Kiedy znajdziemy się na zakręcie... REDUKCJA BUT I ODCIĘCIE!!
#2 OFFLINE
Napisany 04 maja 2013 - 01:11
Moc wzmacniacza powinna być minimum taka sama jak moc deklarowana przez producenta głośników. Czyli 80Wrms głośniki i tyle samo wzmacniacz. Przy Home Audio słyszałem o takim stosunku mocy 0.75:1 ale przy Car Audio 1:1
53W ale maksymalnej mocy porównując do głośnika który ma 160W max to nie ma tego stosunku. Poczytaj tego PDF'a co podesłałem rozwiąże wiele wątpliwości, ale też wytworzy nowe pytania na które coś poradzimyPrzy okazji: w danych technicznych mojego radia znalazlem ze ma ono moc (cytuję) "53W x 4Ch (max.)" Czy to trzeba zasilać wzmakiem
#3 OFFLINE
#4 OFFLINE
Napisany 04 maja 2013 - 21:14
Gdyby Bóg lubił napęd na przód to ludzie chodziliby na rękach...
Kiedy znajdziemy się na zakręcie... REDUKCJA BUT I ODCIĘCIE!!
#5 OFFLINE
Napisany 06 maja 2013 - 13:58
Zacznij od obowiązkowej lektury FAQ Narar'a
Przeczytałem, nawet czesciowo zrozumialem , ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie...
Ale miales racje: pojawily sie nowe pytania:
1) co bedzie gdy podlacze wzmacniacz o mocy wiekszej lub mniejszej od tej w glosnikach??
2) czy moge to podlaczyc pod orginalna instalacje??
3) jesli odpowiedz na pytanie 2 brzmi NIE to jak przeprowadzic kable do przednich drzwi zeby to jakos wygladalo??
Gdyby Bóg lubił napęd na przód to ludzie chodziliby na rękach...
Kiedy znajdziemy się na zakręcie... REDUKCJA BUT I ODCIĘCIE!!
#6 OFFLINE
Napisany 06 maja 2013 - 23:14
Sporo za duża moc wzmacniacz może rozgrzać cewkę do takiego stopnia że spowoduje zapłon i spalenie głośnika ewentualnie kabli wokół.1) co bedzie gdy podlacze wzmacniacz o mocy wiekszej lub mniejszej od tej w glosnikach
Za mała moc wzmacniacza spowoduje, że membrana może bezwładnie uderzać o nabiegunnik i powodować charczenie głośnika. Najwięcej energii potrzeba do zatrzymania wprawionej w ruch membrany, jeśli mocy braknie to będzie bum Często producenci tacy jak Hertz robią cewki w głośnikach ciut mocniejsze, tak że jak zasilisz je o 20W większą mocą to spokojnie to zniosą.
Móc, możesz, ale nie proponuje Ci tego, przewody są dość cienkie, do tego jakoś trzeba to jeszcze podłączyć pod wzmacniacz. Czyli kabel z np. bagażnika musi dotrzeć do drzwi.2) czy moge to podlaczyc pod orginalna instalacje
Można na dwa sposoby, pierwszy to w łączniku drzwi ze słupkiem wywiercić otwór na przeciągnięcie kabla. Drugi to gumowej przelotce w słupku przeciągnąć kabel przeprowadzając go równolegle z wiązką auta do drzwi. Sam wybrałem sposób ten drugi.3) jesli odpowiedz na pytanie 2 brzmi NIE to jak przeprowadzic kable do przednich drzwi zeby to jakos wygladalo
#7 OFFLINE
Napisany 07 maja 2013 - 00:46
Podsumowując: do glosnikow 80W wzmacniacz 80-90W bedzie dobry?? O ile moge "bezpiecznie" przegiac?? Glosniki ktore chce kupic to wlasnie hertze wiec moze ich nie zjaram...
Można na dwa sposoby, pierwszy to w łączniku drzwi ze słupkiem wywiercić otwór na przeciągnięcie kabla. Drugi to gumowej przelotce w słupku przeciągnąć kabel przeprowadzając go równolegle z wiązką auta do drzwi. Sam wybrałem sposób ten drugi.
Mozesz wkleic jakies foto??
Gdyby Bóg lubił napęd na przód to ludzie chodziliby na rękach...
Kiedy znajdziemy się na zakręcie... REDUKCJA BUT I ODCIĘCIE!!
#8 OFFLINE
Napisany 07 maja 2013 - 09:36
No nareszcie ktos mi to lopatologicznie wyjasnil
Podsumowując: do glosnikow 80W wzmacniacz 80-90W bedzie dobry?? O ile moge "bezpiecznie" przegiac?? Glosniki ktore chce kupic to wlasnie hertze wiec moze ich nie zjaram...
Mozesz wkleic jakies foto??
wg. mnie bezpiecznie będzie 80-90W, nawet do 100W RMS głośnik wytrzyma bez zająknięcia
Chwilowo nie zrobię nowych zdjęć ale popatrz na te
Na fotce widać przewód pomiędzy drzwiami a słupkiem.
Na tej, ze słupka wychodzi wiązka do drzwi i równolegle do niej wychodzi przewód głośnikowy.
#9 OFFLINE
Napisany 07 maja 2013 - 17:43
A teraz pytanie o umieszczenie wzmacniacza, mam 3 opcje:
Bagażnik: ale to bym chcial najmniej, nie chce mi sie ciagnac kilometrow kabli
W nogach pasazera: najbardziej pozadana opcja, najkrotsze kable, najmniej roboty
Pod siedzeniem pasazera: opcja posrednia
Gdyby Bóg lubił napęd na przód to ludzie chodziliby na rękach...
Kiedy znajdziemy się na zakręcie... REDUKCJA BUT I ODCIĘCIE!!
#10 OFFLINE
Napisany 07 maja 2013 - 18:29
#11 OFFLINE
Napisany 07 maja 2013 - 19:12
A teraz pytanie o umieszczenie wzmacniacza, mam 3 opcje:
Bagażnik: ale to bym chcial najmniej, nie chce mi sie ciagnac kilometrow kabli
W nogach pasazera: najbardziej pozadana opcja, najkrotsze kable, najmniej roboty
Pod siedzeniem pasazera: opcja posrednia
Tylko w bagażniku.
-największe pole manewru
-najmniej wilgoci
-najchłodniej
-najszybszy dostęp.
Oczywiście możesz i na podsufitce zamontować jeśli chcesz.... Wszystko jest realne.
Wzmacniaczem się nie przejmuj, że spali głośniki czystej zdrowej mocy nigdy za wiele
Podstawa to zwróć uwagę na jakość wzmacniacza żeby to nie było np Fisrt Austria 1800W
Nie oszczędzaj na kablach sygnałowych, oraz solidnym plusowym jak i minusowym.
Założenie takiego audio to żaden problem
Gut lak
#12 OFFLINE
Napisany 11 maja 2013 - 14:43
1) nie dorwalem zadnego fajnego wzmaka...
2) koles w sklepie powiedzial ze te glosniki nie nadaja sie pod wzmacniacz...
Glosniki to: http://allegro.pl/he...3240411759.html
Stwierdzil ze soprany moga nie wytrzymac, ze mial juz kilka takich przypadkow...
Gdyby Bóg lubił napęd na przód to ludzie chodziliby na rękach...
Kiedy znajdziemy się na zakręcie... REDUKCJA BUT I ODCIĘCIE!!
#13 OFFLINE
Napisany 11 maja 2013 - 15:04
#14 OFFLINE
Napisany 11 maja 2013 - 15:15
niech koleś wróci do szkoły, albo dokształci się w odpowiednim kierunku skąd Ci ludzie biorę takie bzdury...2) koles w sklepie powiedzial ze te glosniki nie nadaja sie pod wzmacniacz...
Niech się głośniki trochę wygrzeją i rozruszają nim je zaczniecie męczyć z radiaCzyli jutro wpadam na spota posłuchać twojego nowego sprzętu
Jak ludzie montowali tweeter bez zwrotnicy puszczając im pełne pasmo to się nie dziwię, pod samym radiem też spalisz każdy tweeter nawet te markowe za grubą kasę.Stwierdzil ze soprany moga nie wytrzymac, ze mial juz kilka takich przypadkow...
#15 OFFLINE
Napisany 11 maja 2013 - 18:42
Zobaczymy... Jak bedzie wzmak to przynajmniej glosniki juz beda na miejscu...
Przy okazji pytanie: zwrotnice podlaczam normalnie pod orginalna instalacje??
Gdyby Bóg lubił napęd na przód to ludzie chodziliby na rękach...
Kiedy znajdziemy się na zakręcie... REDUKCJA BUT I ODCIĘCIE!!
#16 OFFLINE
Napisany 11 maja 2013 - 20:18
takPrzy okazji pytanie: zwrotnice podlaczam normalnie pod orginalna instalacje
#17 OFFLINE
Napisany 17 sierpnia 2013 - 18:58
#18 OFFLINE
Napisany 14 września 2013 - 17:54
Jak ludzie montowali tweeter bez zwrotnicy puszczając im pełne pasmo to się nie dziwię, pod samym radiem też spalisz każdy tweeter nawet te markowe za grubą kasę.
Drugi sposób na szybkie spalenie tweeterów to granie na przesterowanym wzmacniaczu