Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

[OB & OBFL] cewka zapłonowa


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
25 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   ex_perimental

ex_perimental

    I'm the lyrical James B.

  • 40 postów
  • Dołączył: 01-02-2008
  • Skąd: Strzelin

Napisany 07 stycznia 2013 - 13:36

czesc.
czy w x20xev cewka zaplonowa generuje iskre jednoczesnie na wszystkie 4 cylindry?
wlasnie oblukalem wtyczke i mimo, iz cewka posiada 4 piny we wtyczce znajduja sie tylko trzy przewody: +, sterowanie, -, niepodalczony pin.
opcje sa dwie: zle rozumuje i jednak sterowanie 2 x 2 idzie po tym jednym kablu, albo glupio wymyslili sobie to w gm...

#2 OFFLINE   Arthuros

Arthuros
  • 423 postów
  • Dołączył: 13-11-2010
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 07 stycznia 2013 - 14:13

naraz na 2 cylindry, ten wolny to masa ale nie wiadomo gdzie i jak podłączona. U mnie jest po 5 pinów +, 3 sterowania i niby masa, ale do cewki brak przejścia, a instalacji jakiś "iskrownik" czy cóś tam do masy.

#3 OFFLINE   topserwis

topserwis

    sympatyk KKK

  • 2 225 postów
  • Dołączył: 16-10-2011
  • Skąd: okolice Warszawy

Napisany 07 stycznia 2013 - 14:33

Na cewce jest + pozapłonowy i jeden sterujący na 2 cylindry - przynajmniej w XEV'ach i X20SE oraz X25/30XE. Nie ma tam żadnej innej masy, bo i po co? Wystarczy wiedzieć jak działa cewka.

#4 OFFLINE   ex_perimental

ex_perimental

    I'm the lyrical James B.

  • 40 postów
  • Dołączył: 01-02-2008
  • Skąd: Strzelin

Napisany 07 stycznia 2013 - 18:20

ok, wiemy jak dziala cewka.
mam watpliwosci, bo nawet w takim czeskim wynalazku jak felicia, listwa zaplonowa ma 4 piny:+, - i dwa sterujace.
zastanawiam sie jak tutaj jest to rozwiazane, skad cewka wie, ze ma podac teraz na 1 i 4 a nastepnie na 2 i 3? czy na kole sa rozne wyzebienia np pojedyncze i podwojne i stad wie ktore cylindry maja dostac iskre?

albo: u mnie jest tylko jeden sterujacy: czarno- czerwony (cienki), + czarny, - brazowy (oba znacznie grubsze niz sterujacy). po cholere robili cewke z 4 pinami, skoro podlaczone sa tylko 3.
albo: jest dokladnie na odwrot, tylko po co przewody sterujace takie grube a zasilanie na marnym cienkim jak wlos przewodzie?

biorac np cewke z astry f, corsy b (ta zebrowana) wtyczka jest 4 pinowa i 4 przewody sa podlaczone.

#5 OFFLINE   topserwis

topserwis

    sympatyk KKK

  • 2 225 postów
  • Dołączył: 16-10-2011
  • Skąd: okolice Warszawy

Napisany 08 stycznia 2013 - 00:12

ECU wykorzystując czujnik położenia wału określa moment zapłonu i dokładnie wie które cylindry odpalić (koło typu 60-2 zęby, brakujący ząb umiejscowiony jest na tyle długo przed GMP 1 cylindra, że można uzyskać dowolnie duże, rozsądne wyprzedzenie zapłonu).

#6 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 08 stycznia 2013 - 00:59

cewka to zwinięty drut. Drut jak to drut - ma dwa końce. więc nie potrzebuje żadnego sterowania, bo i po co?
Z jednej strony drut jest zasilany na stałe, z drugiej z przerwami. w momencie przerwania obwodu powstaje iskra i tyle.

Trzy piny wystarczają do sterowania dwoma cewkami. Przypuszczam, że cewka w 2,0 ma dwa uzwojenia pierwotne i cztery wtórne (w 2,5/3,0 dwa pierwotne i sześć wtórnych)
Więc uzwojenia wtórne (oba) są podłączone na stałe do pinu 1, drugie końce są zasilane z przerwami przez pin 2 (pierwsze uzwojenie pierwotne) i 3 (drugie uzwojenie pierwotne).

W 2,6/3,2 każdy cylinder ma osobny zestaw (uzwojenie pierwotne + wtórne)

#7 OFFLINE   arnixx

arnixx

    Klubowy "Król Julian"

  • 766 postów
  • Dołączył: 15-12-2010
  • Skąd: Gdańsk
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.5 V6 X25XE

Napisany 08 stycznia 2013 - 01:15

Mogę się mylić ale wydaję mi się że w naszych XEV'ah cewka jest masowana poprzez samo jej przykręcenie do masy czyli w naszym przypadku uchwytu cewki :)

#8 OFFLINE   topserwis

topserwis

    sympatyk KKK

  • 2 225 postów
  • Dołączył: 16-10-2011
  • Skąd: okolice Warszawy

Napisany 08 stycznia 2013 - 08:20

cewka to zwinięty drut. Drut jak to drut - ma dwa końce. więc nie potrzebuje żadnego sterowania, bo i po co?
Z jednej strony drut jest zasilany na stałe, z drugiej z przerwami. w momencie przerwania obwodu powstaje iskra i tyle.

Trzy piny wystarczają do sterowania dwoma cewkami. Przypuszczam, że cewka w 2,0 ma dwa uzwojenia pierwotne i cztery wtórne (w 2,5/3,0 dwa pierwotne i sześć wtórnych)
Więc uzwojenia wtórne (oba) są podłączone na stałe do pinu 1, drugie końce są zasilane z przerwami przez pin 2 (pierwsze uzwojenie pierwotne) i 3 (drugie uzwojenie pierwotne).

Prawie prawda, tyle że w V6 są 3 uzwojenia pierwotne. To co nazywasz pinem 1 to + pozapłonowy załączany przez ECU poprzez przekaźnik jak ECU zobaczy obroty wału. Na pozostałe piny to ECU podaje masę przez ściśle określony (zależny od obrotów silnika i napięcia akumulatora) czas.

#9 OFFLINE   ex_perimental

ex_perimental

    I'm the lyrical James B.

  • 40 postów
  • Dołączył: 01-02-2008
  • Skąd: Strzelin

Napisany 08 stycznia 2013 - 12:46

co prawda jest to cewka od laguny II/peugeota/citroena, ale tez sagema (jak u mnie) i tez 4 pinowa, dlatego mysle, ze znalazlem odpowiedz.
pin 4 to niewykorzystane podlaczenie masy, a jak wiadomo, wlasnie przez pogarszajaca sie z biegiem lat mase leca cewki zaplonowe.
uwazam, ze gm strzelilo sobie w kolano oszczedzajac na tym przewodzie, lub mieli inne naprawde wazne techniczne uzasadnienie...

#10 OFFLINE   siuAda

siuAda

    don't worry be happy

  • 4 791 postów
  • Dołączył: 17-10-2008
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 08 stycznia 2013 - 14:22

To co nazywasz pinem 1 to + pozapłonowy

I on jest stały

Nie ma tam żadnej innej masy, bo i po co? Wystarczy wiedzieć jak działa cewka.

Masa na uzwojeniu pierwotnym jest sterowana przez ECU
Tu coś jest nt. http://warsztaty.sam...konaw/cewka.htm

#11 OFFLINE   Arthuros

Arthuros
  • 423 postów
  • Dołączył: 13-11-2010
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 08 stycznia 2013 - 15:44

No tak, skoro jest pierwotne i wtórne uzwojenie to powinny mieć odprowadzenia gdzieś podpięte. I tu jest zagwostka. Po stronie pierwotnej mamy " + " przez przekaźnik sterowany z ECU i tzw. sterowanie z drugiej też z ECU i to mozna zmierzyć miernikiem. A co ze stroną wtórną? jedno na świece, a drugie na masę tylko nikt tej masy nie namierzy!!! mnie się nie udało. Były nawet konstrukcje że jedno wtórne dawało iskrę na obie świece!

#12 OFFLINE   manro

manro
  • 1 909 postów
  • Dołączył: 09-07-2007
  • Skąd: WARSZAWA
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 08 stycznia 2013 - 17:59

co prawda jest to cewka od laguny II/peugeota/citroena, ale tez sagema (jak u mnie) i tez 4 pinowa, dlatego mysle, ze znalazlem odpowiedz.
pin 4 to niewykorzystane podlaczenie masy, a jak wiadomo, wlasnie przez pogarszajaca sie z biegiem lat mase leca cewki zaplonowe.
uwazam, ze gm strzelilo sobie w kolano oszczedzajac na tym przewodzie, lub mieli inne naprawde wazne techniczne uzasadnienie...


Masa przecież nie jest do niczego potrzebna ,, plus jest na stałe po zapłonie natomiast ,,minus jest podawany przez sterownik i teraz zależy czy cewka jest pojedyncza czy podwójna lub będzie miała więcej sekcji na każdą sekcje przypada jedno sterowanie i to wszystko:D

#13 OFFLINE   gocha

gocha

    Zbanowany

  • 233 postów
  • Dołączył: 14-02-2012
  • Skąd: Rudawa city

Napisany 08 stycznia 2013 - 18:00

druga część uzwojenia wtórnego,niekoniecznie musi być do masy,może być dopięta do + zasilającego uzwojenia pierwotne.miernik ustawić na k-omy,jeden koniec na wyjście na świece,drugim końcem miernika szukać.(kij musi mieć dwa końce):) w cewce ze zdjęcia będą dwa uzwojenia wtórne,odizolowane od masy-obwód jednego uzwojenia wtornego zamyka się poprzez dwie świece,dając iskre równocześnie na dwóch świecach.

#14 OFFLINE   manro

manro
  • 1 909 postów
  • Dołączył: 09-07-2007
  • Skąd: WARSZAWA
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 08 stycznia 2013 - 18:44

może schemacik wam rozjaśni

to cewka stosowana do dzisiaj

#15 OFFLINE   ex_perimental

ex_perimental

    I'm the lyrical James B.

  • 40 postów
  • Dołączył: 01-02-2008
  • Skąd: Strzelin

Napisany 09 stycznia 2013 - 12:48

szybkie sprostowanie do zalaczonego przeze mnie wczesniej rysunku... jednym slowem, jest o kant d... rozbic, bo inaczej sa rozmieszczone piny.
w omedze 1-> sterowanie 1 i 4, 2-> sterowanie 2 i 3, 3-> zasilanie +12v, 4-> ustalilem ze:
- gdy zalon wylaczony jest normalna masa,
- gdy zaplon wlaczony pojawia sie na nim + 12v
- gdy silnik pracuje pojawia sie napiecie, ktore wynosi tylko 10v.
gdzies w necie znalazlem artykul- swap silnika do golfa II z ta sama cewka (facet ogolnie magik) i oznaczyl pin 4 jako cap +
niestety, z opisu pt. zrob to sam, nie rozwinal mysli odnosnie pinu 4- moze wam cos mowi to oznaczenie cap +?
domyslam sie, ze moze to byc kondensator jaki stosowalo sie przy starszych cewkach. widocznie technika poszla do przodu, zamontowali cos w srodku (diode?) i nie jest on juz potrzebny...

ok, skoro wciaz temat cewki cieszy sie zainteresowaniem, to zapytam was, bo europa wciaz 100 lat za usa i takie tematy jak ignition booster, czy kml wire u nas na kontynencie nie istnieja.
jak wykonac przetwornice pracujaca w zakresie napiecia roboczego instalacji samochodowej z 12- 14,5 v na 16- 17 v. moze istnieje na rynku juz jakis gotowy produkt, ktory wytrzyma warunki panujace w komorze silnika oraz obciazenie rzedu 7A (cewka chyba wiecej nie pobiera...?)

#16 OFFLINE   manro

manro
  • 1 909 postów
  • Dołączył: 09-07-2007
  • Skąd: WARSZAWA
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 09 stycznia 2013 - 16:28

szybkie sprostowanie do zalaczonego przeze mnie wczesniej rysunku... jednym slowem, jest o kant d... rozbic, bo inaczej sa rozmieszczone piny.
w omedze 1-> sterowanie 1 i 4, 2-> sterowanie 2 i 3, 3-> zasilanie +12v, 4-> ustalilem ze:
- gdy zalon wylaczony jest normalna masa,
- gdy zaplon wlaczony pojawia sie na nim + 12v
- gdy silnik pracuje pojawia sie napiecie, ktore wynosi tylko 10v.
gdzies w necie znalazlem artykul- swap silnika do golfa II z ta sama cewka (facet ogolnie magik) i oznaczyl pin 4 jako cap +
niestety, z opisu pt. zrob to sam, nie rozwinal mysli odnosnie pinu 4- moze wam cos mowi to oznaczenie cap +?
domyslam sie, ze moze to byc kondensator jaki stosowalo sie przy starszych cewkach. widocznie technika poszla do przodu, zamontowali cos w srodku (diode?) i nie jest on juz potrzebny...

ok, skoro wciaz temat cewki cieszy sie zainteresowaniem, to zapytam was, bo europa wciaz 100 lat za usa i takie tematy jak ignition booster, czy kml wire u nas na kontynencie nie istnieja.
jak wykonac przetwornice pracujaca w zakresie napiecia roboczego instalacji samochodowej z 12- 14,5 v na 16- 17 v. moze istnieje na rynku juz jakis gotowy produkt, ktory wytrzyma warunki panujace w komorze silnika oraz obciazenie rzedu 7A (cewka chyba wiecej nie pobiera...?)


Cap+ może oznaczać ,,capacitor czyli kondensator ale nie musi ,,,, przetwornice sa gotowe nie trzeba robić ,,,jeżeli już to można wykonać odpowiednią obudowę i dodatkowy radiator .Kml to rodzaj magi tak jak magnetyzery więc Europa jest odporna.:D

#17 OFFLINE   ex_perimental

ex_perimental

    I'm the lyrical James B.

  • 40 postów
  • Dołączył: 01-02-2008
  • Skąd: Strzelin

Napisany 09 stycznia 2013 - 17:39

z tym kml tak podejrzewalem. sceptykow u nich takze nie brakuje (prawda jest, ze jednak to u nich kielkuja w wiekszosci wszystkie pomysly...), ale jak to w zyciu bywa glosy podzielily sie na: za i przeciw.
mozesz podrzucic na priv namiar na ten gotowy produkt?
pozdrawiam.

#18 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 09 stycznia 2013 - 21:22

a w czym jest lepszy ten ignition booster?
tzn. co to daje?

#19 OFFLINE   ex_perimental

ex_perimental

    I'm the lyrical James B.

  • 40 postów
  • Dołączył: 01-02-2008
  • Skąd: Strzelin

Napisany 09 stycznia 2013 - 21:40

zapodaje link, mysle ze wszystko wyjasni...
podobno pare aut po polsce jezdzi na wode lub hho- dla nich jak znalazl, jezeli ogarneli temat koniecznosci zubozenia mieszanki przy takim wspomaganiu zasilania pb lub lpg.
przygotowuje sie do wymiany swiec (irydowe kolejny komplet) ich czas juz nadszedl. dzieki zastosowaniu tego boostera jestem w stanie zastapic konkretny model swiecy innym o podobnych parametrach ale z wiekszym odstepem elektrody. jednym slowem nie martwie sie o przeskok iskry przy zasilaniu lpg.
z tego co pisza na forach za wielka woda, to chwala zauwazalna poprawe dynamiki, wieksza kulture pracy silnika i mniejsze spalanie.
ignition booster z filmiku wypluwa na wyjsciu napiecie 18v, ja sklaniam sie na swoje potrzeby w kierunku 16v :)
macie jakies pomysly na przetwornice/zasilacz?

#20 OFFLINE   manro

manro
  • 1 909 postów
  • Dołączył: 09-07-2007
  • Skąd: WARSZAWA
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 09 stycznia 2013 - 22:07

dzwonisz tam i mówisz co chcesz aby zrobili http://www.ambm.pl/i...ona-glowna.html