

NIeoznakowany pojazd policji w nocy poza terenem zabudowanym
#1
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 08:21
#2
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 08:30

#3
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 08:41
W żadnym wypadku mam się nie zatrzymywać

#4
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 08:46
tak więc z jednej strony nie musisz się zatrzymać a z drugiej zawsze mogą powiedzieć że był oznakowany a że uciekałeś to ruszyli w pościg
kij ma dwa końce

#5
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 08:50
#6
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 08:51
wszystkich tak uczonoMnie też tak nauczano
niestety realia są ciut inne od nauk
#7
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 10:19
Sypus a gdzie cie tak uczyli?Mnie uczyli, że poza terenem zabudowanym to tylko oznakowany radiowóz ma prawo mnie zatrzymać.
to że radiowóz jest nieoznakowany nie oznacza wcale że w środku nie mogą siedzieć w pełni umundurowani policjanci.
Z tego co pamietam to jesli policjant jest w pełni umundurowany w nieoznakowanym pojeździe to mam obowiazek sie zatrzymac.
#8
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 10:20
Jednak policjant musi włączyć zmienno tonowy sygnał dzwiękowy i sygnał błyskowy.
Policjant musi być umundurowany i zatrzymywać nas za pomocą tzw lizaka lub lizaka ze światłem czerwonym lub latarki.
Nie mam czasu szukać paragrafów ale znajdziecie wszystko w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego.
#9
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 10:33
wszystkich tak uczono
niestety realia są ciut inne od nauk
Wszystkich to powinni uczyć dokładnie przepisy o ruchu drogowym.
A żeby wam przypomnieć o tym to dam wam cos do poczytania, długie, ale napewno sie przyda:
Kontrola ruchu drogowego
Podstawowe akty prawne:
Ø Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, szczególnie art. 129 – 136 (Dz. U. z roku 2005, Nr 108, poz. 908 z późn. zm.),
Ø Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z roku 2008, Nr 132, poz. 841),
Ø Rozporządzenie Ministrów Infrastrukturyoraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, szczególnie § 111 (Dz.U. Nr 170, poz. 1393).
Policjant jest uprawniony do wydawania wiążących poleceń i sygnałów wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.
Polecenia i sygnały mogą być wydawane przez policjanta pieszego, znajdującego się w pojeździe lub na pojeździe, jadącego wierzchem, jak również znajdującego się na pokładzie statku powietrznego (śmigłowca, samolotu).
Policjant umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym. Jest on uprawniony do zatrzymania każdego pojazdu w każdym miejscu i czasie bez względu na to czy dysponuje radiowozem czy też nie; istotna dla uprawnień jest jego łatwa rozpoznawalność, czyli umundurowanie (art. 6 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym). Jednak należy przyjąć że warunek łatwej rozpoznawalności jest spełniony również wówczas, gdy policjant podejdzie do stojącego pojazdu i okaże kierowcy legitymację służbową w sposób umożliwiający jej odczytanie.
Policjant nie umundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem przez całą dobę ale wyłącznie na obszarze zabudowanym i pod warunkiem posługiwania się tarczą do zatrzymywania pojazdów (tzw. lizakiem), a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą ze światłem odblaskowym lub czerwonym.
Policjant używający pojazdu samochodowego lub śmigłowca może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych. W szczególności, jadąc radiowozem za innym pojazdem może dawać kierującemu polecenie do zatrzymania również poprzez krótkotrwałe włączenie niebieskiego światła błyskowego i sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie.
Polecenie do zatrzymania pojazdu podaje się z dostatecznej odległości, w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta. Miejsce zatrzymania pojazdu może być wyznaczone przez ustawienie znaku "stój - kontrola drogowa".
Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie zagraża jego bezpieczeństwu. Jeżeli te warunki są spełnione i istnieje taka potrzeba, pojazd może być zatrzymany również w miejscu, w którym zatrzymywanie jest zabronione (np. poprzez znak zakazu B-36). Wyjątek stanowi pojazd zatrzymywany po pościgu policyjnym lub taki pojazd, co do którego zachodzi podejrzenie, iż bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub zachowanie kierującego. W celu dojazdu do wyznaczonego miejsca, policjant może wydać kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym.
W przypadku podania przez funkcjonariusza sygnału do zatrzymania pojazdu kierujący tym pojazdem jest obowiązany:
1) zatrzymać pojazd;
2) trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że zażąda tego kontrolujący;
3) na polecenie kontrolującego:
a) wyłączyć silnik pojazdu,
b) włączyć światła awaryjne.
Kierujący pojazdem lub pasażer pojazdu mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego.
Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto:
1) policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu,
2) policjant nie umundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania.
Policjant może pominąć tą procedurę w przypadkach gdy:
1) pojazd zostaje zatrzymany w wyniku prowadzonego pościgu,
2) zatrzymuje pojazd, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pochodzi z przestępstwa,
3) jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w aucie znajdują się osoby, które popełniły przestępstwo.
W tych przypadkach, policjant nakazuje kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu opuścić pojazd, stanąć w rozkroku i oprzeć ręce na dachu (boku) pojazdu lub położyć się na pasie drogowym twarzą do ziemi.
Legitymację służbową okazuje się w sposób umożliwiający kontrolowanemu uczestnikowi ruchu odczytanie numeru służbowego policjanta oraz nazwy organu, który wydał legitymację.
Przystępując do czynności kontrolnych policjant może wydać polecenie unieruchomienia silnika pojazdu.
W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa lub uwarunkowanych charakterem kontroli policjant może wydać kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu polecenie opuszczenia pojazdu.
Do pojazdu policyjnego uczestnik ruchu może być wpuszczony tylko w razie konieczności:
1)udzielenia pomocy choremu lub rannemu,
2)doprowadzenia do jednostki Policji, izby wytrzeźwień lub placówki służby zdrowia,
3)poddania badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego
podobnie do alkoholu, jeżeli wykonanie tej czynności w innych warunkach byłoby niemożliwe lub
mogłoby zakłócić porządek,
4)okazania przebiegu zarejestrowanego wykroczenia,
5)przeprowadzenia czynności procesowych.
Policjant, zatrzymując dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdami lub jego używania, wydaje pokwitowanie.
Policjant może kierować kontrolowanym pojazdem w zakresie posiadanego uprawnienia do kierowania pojazdami, jeżeli jest to niezbędne dla dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, a w szczególności skuteczności działania hamulców, albo sprawdzenia masy lub nacisku osi pojazdu.
Dokonanie sprawdzenia zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju policjant potwierdza odciskiem pieczęci na tarczy tego urządzenia.
Straż Miejska (Gminna)
Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego tylko w odniesieniu do:
1) kierujących pojazdami:
a)niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach,
b) niestosujących się do wskazań sygnalizacji świetlnej,
c) przekraczających dozwoloną prędkość;
lecz w punktach b i c mogą to robić wyłącznie przy użyciu urządzeń samoczynnie rejestrujących wykroczenie (np. fotoradarów) i wówczas nie mają uprawnień do zatrzymywania pojazdów (wzywają właściciela do siedziby Straży)
Mogą natomiast zatrzymywać pojazdy i uczestników ruchu jedynie naruszających przepisy o:
a)zatrzymaniu lub postoju pojazdów,
b) ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt,
c)ruchu pieszych.
W ramach wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do:
1) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem lub jego używaniem;
2) usuwania, przemieszczania lub blokowania pojazdów w przypadkach i w trybie określonym w
odrębnych przepisach;
3) używania urządzeń samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonej prędkości lub niestosowanie
się do sygnalizacji świetlnej
Strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do zatrzymywania kierującego pojazdem na obszarze zabudowanym przez całą dobę, a poza obszarem zabudowanym - tylko od świtu do zmierzchu i wtedy, kiedy dysponują pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem właściwej straży gminnej (miejskiej).
Zatrzymanie pojazdu w przypadku, gdy kierujący naruszył zakaz ruchu w obu kierunkach, może nastąpić wyłącznie na drodze, na której obowiązuje ten zakaz.
Strażnicy straży gminnych (miejskich) w związku z wykonywaniem czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego są obowiązani do czasu przybycia Policji uniemożliwić kierowanie pojazdem osobie, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu.
#10
OFFLINE
Napisany 10 listopad 2012 - 14:46
Dokładnej nazwy restauracji nie pamiętam, ale goście z drogówki z którymi akurat biesiadowałem, mówili mi tak (dosłowny cytat):Sypus a gdzie cie tak uczyli?
Jak cię w nocy będą chcieli zatrzymywać nieoznakowanym samochodem......(tutaj była chwila przerwy na zebranie myśli) to pierdziel to i się nie zatrzymuj. Jedź na najbliższy posterunek i powiedz co się wydarzyło. Łba ci nie urwą, a zdrowie i życie ważniejsze niż jakieś przepisy.
Nie miałem okazji tego sprawdzać, ale gdyby mi się to przytrafiło to nawet nie mam zamiaru się zatrzymać.
#11
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 00:04
za duzo mieli by pozniej rozpisywania rzekomej ucieczki zatrzymywanego.
osobiscie tez bym sie nie zatrzymal, gdyby w terenie niezabudowanym, po zmroku zatrzymywalby mnie patrol w nieoznakowanym radiowozie, bo niby skad mam wiedziec, kto siedzi w srodku i w jakich ciuchach.
a to ze nie umundurowany ma prawo zatrzymywac tylko na terenie zabudowanym to tez troche chory i nieokreslony przepis. czesto tablica terenu zabudowanego stoi w szczerym polu, lub lesie, a do najblizszej latarni jest ponad kilometr. ciemno jak w d*pie, jakies zwykle cywilne auto w szarym kolorze i czlowiek, ktory nam machnie szmata przed oczami, ktora sobie kazdy moze zdobyc.
a takie blyskotki niebieskie to gdzies mi sie po piwnicy walaja, ciezko sobie do auta wstawic?? tez moge byc nieoznakowany po zmroku

a zreszta co za roznica czy oznakowany czy nie, zobaczcie tego passata.
http://motokiller.pl...-grubo-polecial
jak ma jeszcze malowanie w odblaskach to po zmroku na pierwszy rzut oka polizei stoi.
#12
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 00:05
czy moze sa na to jakies dodatkowe przepisy? (caly czas mowa o nieoznakowanych radiowozach).
#13
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 09:24
Bez tego można się nie zatrzymać i natychmiast powiadomić na tel alarmowy lub Policji o czasie i miejscu zdarzenia i oczywiście próbować dostać się do najbliższego posterunku. Czy to działa nie wiem, nie miałem takiej sytuacji.
#14
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 12:14

#15
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 15:30

http://bydgoszcz.gaz...smy__ze_to.html
Jestem ciekaw jak to się skończy.Trzymam kciuki za kierowcę Passata.....
Jak?? => Tak!!
#16
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 15:36
czytajcie dalej książki a życie samo pisze scenariusze
zaraz się znajdą mądrzy którzy wiedzieliby co zrobić i jak się zachować w takiej sytuacji

#17
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 16:20
#18
OFFLINE
Napisany 12 listopad 2012 - 18:21
formacja zmienila nazwe ale chyba porzekadlo nadal jest aktualne
oczywiscie nie obrazajac nikogo

#19
OFFLINE
Napisany 26 listopad 2012 - 22:26
Poniżej macie przedstawione jak to wygląda w rzeczywistości.Przepisy przepisami a życie życiem.....Te tłumaczenia rzecznika Policji
http://bydgoszcz.gaz...smy__ze_to.html
Jestem ciekaw jak to się skończy.Trzymam kciuki za kierowcę Passata.....
jest i ciąg dalszy
http://bydgoszcz.gaz...o_kierowcy.html
#20
OFFLINE
Napisany 26 listopad 2012 - 22:35