Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

NIeoznakowany pojazd policji w nocy poza terenem zabudowanym


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
33 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Przemoniusz

Przemoniusz
  • 9 postów
  • Dołączył: 23-05-2010

Napisany 10 listopada 2012 - 08:21

Mam pytanko, jak to jest, bo w kodeksie drogowym się nie doczytałem. Czy mogą nas zatrzymywać nieoznakowane pojazdy policyjne po zmroku, poza terenem zabudowanym? Teoretycznie diodowy napis policja można kupic za parę zł.



#2 OFFLINE   Pit_Diablo

Pit_Diablo
  • 660 postów
  • Dołączył: 22-10-2008
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 10 listopada 2012 - 08:30

teoretycznie to nawet strzelać mogą bo powód zawsze się znajdzie :)

#3 OFFLINE   sypus

sypus

    Prezes KKK

  • 5 433 postów
  • Dołączył: 24-04-2007
  • Skąd: Zgorzelec
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 10 listopada 2012 - 08:41

Mnie uczyli, że poza terenem zabudowanym to tylko oznakowany radiowóz ma prawo mnie zatrzymać. W przypadku próby zatrzymania przez samochód nieoznakowany, mam się nie zatrzymywać tylko zadzwonić pod 997, albo podjechać na najbliższy posterunek ewentualnie na najbliższą stację benzynową i powiadomić o takim zdarzeniu.

W żadnym wypadku mam się nie zatrzymywać !!

#4 OFFLINE   Pit_Diablo

Pit_Diablo
  • 660 postów
  • Dołączył: 22-10-2008
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 10 listopada 2012 - 08:46

napisz POLICJA nawet jeśli jest to diodowy jest formą oznakowania
tak więc z jednej strony nie musisz się zatrzymać a z drugiej zawsze mogą powiedzieć że był oznakowany a że uciekałeś to ruszyli w pościg
kij ma dwa końce :( ...

#5 OFFLINE   Radzio CT

Radzio CT
  • 70 postów
  • Dołączył: 31-05-2011
  • Skąd: Toruń
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 10 listopada 2012 - 08:50

Mnie też nauczano żeby dzwonić na 997,że była próba zatrzymania mojego pojazdu lub podjechać na najbliższy komisariat i poinformować o zaistniałej sytuacji :yes:

#6 OFFLINE   Pit_Diablo

Pit_Diablo
  • 660 postów
  • Dołączył: 22-10-2008
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 10 listopada 2012 - 08:51

Mnie też tak nauczano

wszystkich tak uczono
niestety realia są ciut inne od nauk

#7 OFFLINE   Waldemarz

Waldemarz

    DZIADZIA

  • 2 660 postów
  • Dołączył: 22-05-2006
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 10 listopada 2012 - 10:19

Mnie uczyli, że poza terenem zabudowanym to tylko oznakowany radiowóz ma prawo mnie zatrzymać.

Sypus a gdzie cie tak uczyli?

to że radiowóz jest nieoznakowany nie oznacza wcale że w środku nie mogą siedzieć w pełni umundurowani policjanci.
Z tego co pamietam to jesli policjant jest w pełni umundurowany w nieoznakowanym pojeździe to mam obowiazek sie zatrzymac.

#8 OFFLINE   cugiel

cugiel
  • 1 678 postów
  • Dołączył: 19-01-2009
  • Skąd: Letterkenny
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 10 listopada 2012 - 10:20

Policja może zatrzymywać po zmroku w terenie niezabudowanym.
Jednak policjant musi włączyć zmienno tonowy sygnał dzwiękowy i sygnał błyskowy.
Policjant musi być umundurowany i zatrzymywać nas za pomocą tzw lizaka lub lizaka ze światłem czerwonym lub latarki.

Nie mam czasu szukać paragrafów ale znajdziecie wszystko w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego.

#9 OFFLINE   Waldemarz

Waldemarz

    DZIADZIA

  • 2 660 postów
  • Dołączył: 22-05-2006
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 10 listopada 2012 - 10:33

wszystkich tak uczono
niestety realia są ciut inne od nauk


Wszystkich to powinni uczyć dokładnie przepisy o ruchu drogowym.

A żeby wam przypomnieć o tym to dam wam cos do poczytania, długie, ale napewno sie przyda:


Kontrola ruchu drogowego
Podstawowe akty prawne:


Ø Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, szczególnie art. 129 – 136 (Dz. U. z roku 2005, Nr 108, poz. 908 z późn. zm.),

Ø Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z roku 2008, Nr 132, poz. 841),

Ø Rozporządzenie Ministrów Infrastrukturyoraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, szczególnie § 111 (Dz.U. Nr 170, poz. 1393).



Policjant jest uprawniony do wydawania wiążących poleceń i sygnałów wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.

Polecenia i sygnały mogą być wydawane przez policjanta pieszego, znajdującego się w pojeździe lub na pojeździe, jadącego wierzchem, jak również znajdującego się na pokładzie statku powietrznego (śmigłowca, samolotu).

Policjant umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym. Jest on uprawniony do zatrzymania każdego pojazdu w każdym miejscu i czasie bez względu na to czy dysponuje radiowozem czy też nie; istotna dla uprawnień jest jego łatwa rozpoznawalność, czyli umundurowanie (art. 6 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym). Jednak należy przyjąć że warunek łatwej rozpoznawalności jest spełniony również wówczas, gdy policjant podejdzie do stojącego pojazdu i okaże kierowcy legitymację służbową w sposób umożliwiający jej odczytanie.

Policjant nie umundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem przez całą dobę ale wyłącznie na obszarze zabudowanym i pod warunkiem posługiwania się tarczą do zatrzymywania pojazdów (tzw. lizakiem), a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą ze światłem odblaskowym lub czerwonym.

Policjant używający pojazdu samochodowego lub śmigłowca może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych. W szczególności, jadąc radiowozem za innym pojazdem może dawać kierującemu polecenie do zatrzymania również poprzez krótkotrwałe włączenie niebieskiego światła błyskowego i sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie.

Polecenie do zatrzymania pojazdu podaje się z dostatecznej odległości, w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta. Miejsce zatrzymania pojazdu może być wyznaczone przez ustawienie znaku "stój - kontrola drogowa".

Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie zagraża jego bezpieczeństwu. Jeżeli te warunki są spełnione i istnieje taka potrzeba, pojazd może być zatrzymany również w miejscu, w którym zatrzymywanie jest zabronione (np. poprzez znak zakazu B-36). Wyjątek stanowi pojazd zatrzymywany po pościgu policyjnym lub taki pojazd, co do którego zachodzi podejrzenie, iż bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub zachowanie kierującego. W celu dojazdu do wyznaczonego miejsca, policjant może wydać kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym.

W przypadku podania przez funkcjonariusza sygnału do zatrzymania pojazdu kierujący tym pojazdem jest obowiązany:

1) zatrzymać pojazd;
2) trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że zażąda tego kontrolujący;

3) na polecenie kontrolującego:

a) wyłączyć silnik pojazdu,

b) włączyć światła awaryjne.


Kierujący pojazdem lub pasażer pojazdu mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego.


Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto:

1) policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu,
2) policjant nie umundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania.


Policjant może pominąć tą procedurę w przypadkach gdy:

1) pojazd zostaje zatrzymany w wyniku prowadzonego pościgu,
2) zatrzymuje pojazd, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pochodzi z przestępstwa,
3) jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w aucie znajdują się osoby, które popełniły przestępstwo.

W tych przypadkach, policjant nakazuje kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu opuścić pojazd, stanąć w rozkroku i oprzeć ręce na dachu (boku) pojazdu lub położyć się na pasie drogowym twarzą do ziemi.

Legitymację służbową okazuje się w sposób umożliwiający kontrolowanemu uczestnikowi ruchu odczytanie numeru służbowego policjanta oraz nazwy organu, który wydał legitymację.

Przystępując do czynności kontrolnych policjant może wydać polecenie unieruchomienia silnika pojazdu.

W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa lub uwarunkowanych charakterem kontroli policjant może wydać kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu polecenie opuszczenia pojazdu.

Do pojazdu policyjnego uczestnik ruchu może być wpuszczony tylko w razie konieczności:

1)udzielenia pomocy choremu lub rannemu,
2)doprowadzenia do jednostki Policji, izby wytrzeźwień lub placówki służby zdrowia,
3)poddania badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego
podobnie do alkoholu, jeżeli wykonanie tej czynności w innych warunkach byłoby niemożliwe lub
mogłoby zakłócić porządek,
4)okazania przebiegu zarejestrowanego wykroczenia,
5)przeprowadzenia czynności procesowych.

Policjant, zatrzymując dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdami lub jego używania, wydaje pokwitowanie.

Policjant może kierować kontrolowanym pojazdem w zakresie posiadanego uprawnienia do kierowania pojazdami, jeżeli jest to niezbędne dla dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, a w szczególności skuteczności działania hamulców, albo sprawdzenia masy lub nacisku osi pojazdu.

Dokonanie sprawdzenia zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju policjant potwierdza odciskiem pieczęci na tarczy tego urządzenia.

Straż Miejska (Gminna)

Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego tylko w odniesieniu do:

1) kierujących pojazdami:

a)niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach,

b) niestosujących się do wskazań sygnalizacji świetlnej,

c) przekraczających dozwoloną prędkość;

lecz w punktach b i c mogą to robić wyłącznie przy użyciu urządzeń samoczynnie rejestrujących wykroczenie (np. fotoradarów) i wówczas nie mają uprawnień do zatrzymywania pojazdów (wzywają właściciela do siedziby Straży)

Mogą natomiast zatrzymywać pojazdy i uczestników ruchu jedynie naruszających przepisy o:

a)zatrzymaniu lub postoju pojazdów,

b) ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt,

c)ruchu pieszych.

W ramach wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do:

1) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem lub jego używaniem;

2) usuwania, przemieszczania lub blokowania pojazdów w przypadkach i w trybie określonym w

odrębnych przepisach;

3) używania urządzeń samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonej prędkości lub niestosowanie

się do sygnalizacji świetlnej

Strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do zatrzymywania kierującego pojazdem na obszarze zabudowanym przez całą dobę, a poza obszarem zabudowanym - tylko od świtu do zmierzchu i wtedy, kiedy dysponują pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem właściwej straży gminnej (miejskiej).


Zatrzymanie pojazdu w przypadku, gdy kierujący naruszył zakaz ruchu w obu kierunkach, może nastąpić wyłącznie na drodze, na której obowiązuje ten zakaz.


Strażnicy straży gminnych (miejskich) w związku z wykonywaniem czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego są obowiązani do czasu przybycia Policji uniemożliwić kierowanie pojazdem osobie, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu.

#10 OFFLINE   sypus

sypus

    Prezes KKK

  • 5 433 postów
  • Dołączył: 24-04-2007
  • Skąd: Zgorzelec
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 10 listopada 2012 - 14:46

Sypus a gdzie cie tak uczyli?

Dokładnej nazwy restauracji nie pamiętam, ale goście z drogówki z którymi akurat biesiadowałem, mówili mi tak (dosłowny cytat):

Jak cię w nocy będą chcieli zatrzymywać nieoznakowanym samochodem......(tutaj była chwila przerwy na zebranie myśli) to pierdziel to i się nie zatrzymuj. Jedź na najbliższy posterunek i powiedz co się wydarzyło. Łba ci nie urwą, a zdrowie i życie ważniejsze niż jakieś przepisy.

Nie miałem okazji tego sprawdzać, ale gdyby mi się to przytrafiło to nawet nie mam zamiaru się zatrzymać.

#11 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 12 listopada 2012 - 00:04

bo ogolnie, nieoznakowanym radiowozem, po zmroku w terenie niezabudowanym, nie zatrzymuja kierowcow innych pojazdow, choc przepisy im na to niejako pozwalaja,

za duzo mieli by pozniej rozpisywania rzekomej ucieczki zatrzymywanego.

osobiscie tez bym sie nie zatrzymal, gdyby w terenie niezabudowanym, po zmroku zatrzymywalby mnie patrol w nieoznakowanym radiowozie, bo niby skad mam wiedziec, kto siedzi w srodku i w jakich ciuchach.
a to ze nie umundurowany ma prawo zatrzymywac tylko na terenie zabudowanym to tez troche chory i nieokreslony przepis. czesto tablica terenu zabudowanego stoi w szczerym polu, lub lesie, a do najblizszej latarni jest ponad kilometr. ciemno jak w d*pie, jakies zwykle cywilne auto w szarym kolorze i czlowiek, ktory nam machnie szmata przed oczami, ktora sobie kazdy moze zdobyc.

a takie blyskotki niebieskie to gdzies mi sie po piwnicy walaja, ciezko sobie do auta wstawic?? tez moge byc nieoznakowany po zmroku ;)

a zreszta co za roznica czy oznakowany czy nie, zobaczcie tego passata.
http://motokiller.pl...-grubo-polecial
jak ma jeszcze malowanie w odblaskach to po zmroku na pierwszy rzut oka polizei stoi.
na co dzień RENAULT SCENIC II 2.0 DCI

#12 OFFLINE   sipa666

sipa666

    1-sze 6 biegów w V6 w PL

  • 484 postów
  • Dołączył: 02-04-2010
  • Skąd: Pruszcz Gdański

Napisany 12 listopada 2012 - 00:05

Sypus, czyli na obwodnicy czy autostradzie tez wcale nie musze sie zatrzymywac, skoro jest to teren niezabudowany?
czy moze sa na to jakies dodatkowe przepisy? (caly czas mowa o nieoznakowanych radiowozach).

#13 OFFLINE   Karburator

Karburator
  • 855 postów
  • Dołączył: 16-03-2009
  • Skąd: Warszawa

Napisany 12 listopada 2012 - 09:24

Zgodnie z Kodeksem w nocy poza obszarem zabudowanym zarówno pojazd musi być oznakowany jak też funkcjonariusz ma być w mundurze.
Bez tego można się nie zatrzymać i natychmiast powiadomić na tel alarmowy lub Policji o czasie i miejscu zdarzenia i oczywiście próbować dostać się do najbliższego posterunku. Czy to działa nie wiem, nie miałem takiej sytuacji.

#14 OFFLINE   rumpel

rumpel
  • 11 postów
  • Dołączył: 05-11-2012

Napisany 12 listopada 2012 - 12:14

Kij owszem ma dwa końce ale jeśli oznakowanie jest dla jadącego prawie niewidoczne , co się zdarzyć może w zalesionym na przykład obszarze niezabudowanym, to nawet jak pojada za mną to w między czasie zgłoszenie zrobić mogę i powoływac się na nauki jakich doświadczyłem. raz kozie smierć, jak przywala mandat mimo wszystko , za ucieczkę niby to zapłace ale jakbym się zatrzymał nie widząc oznakowań policyjnych i dostałbym po głowie od zbirów to bym chyba sobie głupoty nie wybaczył - jakbym przezył :). no i to chyba nie jest do końca śmieszne

#15 OFFLINE   kaskader83

kaskader83

    Przygoda z Omegą twała 11 lat...

  • 898 postów
  • Dołączył: 22-03-2007
  • Skąd: Opole
  • Województwo: opolskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 12 listopada 2012 - 15:30

Poniżej macie przedstawione jak to wygląda w rzeczywistości.Przepisy przepisami a życie życiem.....Te tłumaczenia rzecznika Policji :masakra:
http://bydgoszcz.gaz...smy__ze_to.html
Jestem ciekaw jak to się skończy.Trzymam kciuki za kierowcę Passata.....
I ty możesz zostać Klubowiczem.
Jak?? => Tak!!

#16 OFFLINE   Pit_Diablo

Pit_Diablo
  • 660 postów
  • Dołączył: 22-10-2008
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 12 listopada 2012 - 15:36

i właśnie to miałem na myśli ...
czytajcie dalej książki a życie samo pisze scenariusze
zaraz się znajdą mądrzy którzy wiedzieliby co zrobić i jak się zachować w takiej sytuacji :D

#17 OFFLINE   sypus

sypus

    Prezes KKK

  • 5 433 postów
  • Dołączył: 24-04-2007
  • Skąd: Zgorzelec
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 12 listopada 2012 - 16:20

Ta sytuacja niestety potwierdza tezę, że policjanci to z reguły debile, którym władza odbiera ostatnie resztki rozumu :monster: Jestem skłonny wierzyć w relację kierowcy passata, bo znani mi "stróże prawa" w przytłaczającej większości raczej inteligencją i kulturą osobistą nie grzeszą :nie:

#18 OFFLINE   tomspeed

tomspeed

    kaszub

  • 2 752 postów
  • Dołączył: 24-03-2007
  • Skąd: z Kądowni
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 12 listopada 2012 - 18:21

jak ktos sie kieys slabo uczyl to sie mowilo "jestes glupi, idz do milicji"

formacja zmienila nazwe ale chyba porzekadlo nadal jest aktualne


oczywiscie nie obrazajac nikogo :)
na co dzień RENAULT SCENIC II 2.0 DCI

#19 OFFLINE   Trawiasty1

Trawiasty1
  • 18 postów
  • Dołączył: 02-04-2011
  • Skąd: Łódź
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 26 listopada 2012 - 22:26

Poniżej macie przedstawione jak to wygląda w rzeczywistości.Przepisy przepisami a życie życiem.....Te tłumaczenia rzecznika Policji :masakra:
http://bydgoszcz.gaz...smy__ze_to.html
Jestem ciekaw jak to się skończy.Trzymam kciuki za kierowcę Passata.....


jest i ciąg dalszy

http://bydgoszcz.gaz...o_kierowcy.html

#20 OFFLINE   rumpel

rumpel
  • 11 postów
  • Dołączył: 05-11-2012

Napisany 26 listopada 2012 - 22:35

To po prostu nie jest zdrowe, że się tak delikatnie wyraże. Jedzie za tobą jakis samochód , że niby policjanci nim jada w co możesz wierzyc lub nie i w dzisiejszych czasach masz do tego prawo i własnie za to prawo do ciebie strzelają bo myśla że ty to nie ty . Czeski film normalnie