Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

ABS licznik prędkości i takie tam problemy


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
24 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 16:09

Zaczne od tego, ze kiedy kupilem ome - uszkodzony był ABS. Przyjąłem, ze problem leży w pompie ABSu i taką diagnoze potwierdzili koledzy z forum.
Kupilem pompe (mowa o pompie DX) i wymienilem. Pół dnia bylo dobrze i ... ABS znów sie zapalił.
Na poprzedniej pompie nie moglem sie z nią połączyc, teraz połączenie jest mozliwe i pojawia sie błąd czujnika ABS - mówie sobie spoko, sie wyczyści, ze pomierzy, sie wymieni.
Zanim jednak zdązylem to zrobic zaczęły pojawiać sie inne problemy.
Licznik raz dziala, raz nie (zwykle nie). Czasem kiedy dziala to MID nadal nie widzi prędkości i podaje spalanie w l/h podczas jazdy, a czasem dziala licznik oraz MID wskazuje spalanie w odowiednich jednostkach

Przez moment pojawił sie kolejny problem - tym razem większy.
Przy prędkości 10-20km/h czyli zaraz po ruszeniu TC rozłączał zapłon, co skutecznie utrudniało jazde, a czasem gasiło silnik (np. podczas dojeżdzania do skrzyżowania, kiedy wciskałem sprzęgło, a prędkość wynosiła 20-10km/h TC odcinał zapłon i czasem sie mu zgasło).
Jak go kilka razy przegoniłem .. problem sie rozwiązał, tzn TC przestało przeszkadzac.
Licznik jednak przestał wskazywac prędkość.

Dziś kolejna wariacja na temat ABS (chyba)...
Otóż dziś przgonilem omke i licznik zaczął wskazywać pewne wartości .. tyle, ze nie są one proporcjonalne do prędkości .. a to ... wychylenia gazu :D
Jade sobie ... wciskam pedał gazu i proporcjonalnie do tego jak mocno wcisnę gaz. Dzieje sie to jednak tylko podczas jazdy. Kiedy auto sie zatrzyma, licznik nie współpracuje z gazem ;-)

Z tego co mi sie kojarzy ABS dostaje sygnał z TPSu, wiec tu widze pewne powiązania.

Pytanie jednak brzmi - o co chodzi i co to za usterka.

Dodam, ze w błędach ABSu mamy tylko brak sygnału z czujnika ABS przedni prawy
Po jakimś czasie był problem z dwoma czujnikami przedni prawy i lewy
Licznik raz chodzi, raz nie, raz wskazuje prędkość, a raz połozenie TPS.
Na moje to usterka elektryczna - jakies zwarcie, jakies złe połaczenie, czy coś takiego (oczywiście mozliwe, ze w samej pompie). Jednak czy komuś przychodzi do głowy miejsce w instalacji elektrycznej, gdzie prócz samej pomy mogłoby sie coś zadziać z kablami?

Poniżej filmik przedstawiający licznik pokazujący wartości TPS ;)

[yt="ABS City ;)"]UiObx8IPl80[/yt]

#2 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 16:26

Poniżej filmik przedstawiający licznik pokazujący wartości TPS ;)

[yt="ABS City ;)"]UiObx8IPl80[/yt]


Ale masz kosmiczne przyśpieszenie:D

A może w zegarach coś przebija.

#3 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 17:29

chłopaki - ograniczmy sie do konkretów, jesli coś komuś przyjdzie do głowy.

#4 OFFLINE   Przybek

Przybek

    Diesel Power :P

  • 5 740 postów
  • Dołączył: 08-11-2008
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 17:31

Wyglada jakby gdzies kable byly przetarte i sie robilo zwarcie albo TPS wyjechany i roznie pokazuje (jezeli rzeczywiscie sygnal z TPS jest zwiazany z ABS - tego nie wiem na 100%).
A tak z innej beczki - ladowanie w normie?

#5 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 17:46

Wyglada jakby gdzies kable byly przetarte i sie robilo zwarcie albo TPS wyjechany i roznie pokazuje (jezeli rzeczywiscie sygnal z TPS jest zwiazany z ABS - tego nie wiem na 100%).
A tak z innej beczki - ladowanie w normie?


łądowanie w normie
TPS też działa. To nie problem w TPSie jako takim ... tylko w tym co jego sygnał robi w liczniku :p

W silniku są dwie "usterki" - srednio działająca lamdba oraz niedzialający EGR. Oba czujniki mam już w bagażniku, ale nie w tym problem.

ps. a tak powaznie - nawet jakby TPS był "wyjechany" (a nie jest) to Twoim zdaniem jakie ma to znaczenie w kontekście opisywanego problemu oraz co wg Ciebie oznacza "różnie pokazuje" (gdzie, na liczniku prędkości, no weź bądz poważny)


Jesli jest ktoś bystry w elektryce i omedze - to czy na drodze dane z czujników <=> pompa ABS jest jeszcze coś?
Czy ABS dostaje sygnały bezposrednio z czujników, czy np. najpier jest ECU silnika, a z niego pompa dostaje sygnały?
Czy przed pompą ABS są jeszcze jakies przekaźniki, czy tylko te w module sterowania ABSem?

Gdybać ja też potrafie - ale moze ktoś po prostu widzial jakies cuda tworzone przez konkretną usterke?

ps. pompa, ktora jest założona pochodzi od człowieka, ktory osobiście jeździł autem, z ktorego sprzedał pompa i twardo twierdzi, ze pompa była sprawana. Jakkolwiek zakladam pewien margines błędu (bo mogła sie zepsuć, bo mógł nie zauważyc) to czy komuś przychodzi coś do głowy poza samą pompą?

#6 OFFLINE   Przybek

Przybek

    Diesel Power :P

  • 5 740 postów
  • Dołączył: 08-11-2008
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 17:59

a tak powaznie - nawet jakby TPS był "wyjechany" (a nie jest) to Twoim zdaniem jakie ma to znaczenie w kontekście opisywanego problemu oraz co wg Ciebie oznacza "różnie pokazuje" (gdzie, na liczniku prędkości, no weź bądz poważny)

"Roznie pokazuje" czyli zawyza lub zaniza sygnal idacy na ECU w pewnym lub calym zakresie pracy. Sam wspomiales ze ABS dostaje sygnal z TPS'a (przyjmuje ze tak jest).

#7 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 18:17

"Roznie pokazuje" czyli zawyza lub zaniza sygnal idacy na ECU w pewnym lub calym zakresie pracy. Sam wspomiales ze ABS dostaje sygnal z TPS'a (przyjmuje ze tak jest).


bo dostaje ... ale przecież problem nie w złym sygnale TPS tylko w tym, ze ABS nie dziala, licznik dziala proporcjonalnie do wychylenia pedału gazu (a to akurat mierzy TPS) dzieje sie to stochastycznie, czyli raz tak, raz inaczej, czasem w ogole nie dziala, czasem dziala, czasem dziala licznik, ale nie mid, czasem pokazuje bład jednego czujnika, czasem dwóch, czasem TC odłącza zapłon przy okreslonej prędkości - a Ty rozważasz błędny sygnał z TPSu...

Żeby byla jasność - TPS i inne czujniki widziane z poziomu ECU silnika poprzez diagnozy OSem nie wykazują żadnych uchybień.

Zaczałęm o TPSie .. bo tak jak napisalem - dziś pojawił sie kolejny dziwny objaw na liczniku i tym razem związany zupełnie od czapy - z pedałem gazu, co dowodzi tylko tego, ze problem nie jest jasny - chyba, ze ktoś widzial już takie cuda i powie - to napewno pompa, bo już raz mialem z tym doczynienia. Ew. ktos podpowie gdzie konkretnie moze powstać problem kablowy (bo na moje to wlasnie kablowy problem), ktory moze powodować jednocześnie tak różne objawy.

#8 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 05 grudnia 2009 - 18:31

w Bfl (nie mam schematów do B, ale przypuszczam że jest identycznie) licznik dostaje sygnały z modułu ABS.
Pytanie tylko, czy sygnał jest impulsowy, czy też abs wysyła do licznika napięcie zależne od prędkości.
Co ciekawe, sygnał prędkości z abs idzie do kilku urządzeń:
- wyświetlacza (pewnie by umożliwić pomiary komputera pokładowego)
- poziomowania reflektorów (czyżby wysokość zależała od prędkości? to byłby bajer)
- nivo
- dach otwierany (ciekawe w jakim celu)
- klimatronik
- serwotronik

w tych modułach też można szukać ewentualnego zwarcia

edit:
aha - przypuszczam że moduł abs/tc ma połączenie z tps (nie mam tego na schemacie), więc może być zwarcie w wiązce

#9 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 18:51

aha - przypuszczam że moduł abs/tc ma połączenie z tps (nie mam tego na schemacie), więc może być zwarcie w wiązce


no ma .. bo TPS mozna podpatrzeć z poziomu ABS.

Wszytsko co napisales jest prawda. Zastanawia mnie jednak z ktorej strony zacząć.
Licznik jest jednym z elementów, ktore nie działają ... ale wg mnie to tylko pochodna i za bardzo koncetrujecie sie na filmiku i TPSie.
Mysle, ze bardziej prawdopodobne jest to, ze licznik nie dziala z powodu niedzialałania ABSu niż niedzialanie ABSu spowodowane jest zepsutym licznikiem - a idąc tym tropem gdzieś musi być zródło problemu, a reszta to zwykle objawy niedzialającego ABSu.

Najbardziej zastanawiające jest to, ze raz pod abs mozna sie podłączyć kompem, a raz nie. Raz pokazuje błędy jednego czujnika, raz dwóch, czasem żadnego. Prędkości na czujnikach sie zgadzają, chyba, ze ktorys akurat nie dziala i ma 0.

Inną zastanawiającą rzeczą jest fakt, ze licznik i mid dostają sygnał prędkości z pompy. Dlaczego wiec jak licznik od czasu do czasu dziala to nie zawsze idzie to w parze z dzialaniem MIDa (oczywiście mówie tylko o danych o prędkości w MIDzie) - w koncu skoro dziala licznik, to prędkość jest mierzona, wiec MID też powinien mieć tą informacje w tym samym czasie, a bywa, ze jeden ma, a drugi nie.

Czy ktoś ma moze rozpiske wtyczki ABSu w pompie DX?
Oraz przy okazji - czy ktoś wie, ktorędy dokladnie dane o prędkości trafiają do licznika i MIDa, oraz czy jest to wspólny przewód (ew. do ktorego momentu jest wspólny) i ktorędy dalej dane o prędkości idą do radia.
Czy wiązka z pompy idzie w jakiś sposob uporządkowany do konkretnego miejsca, gdzie dostaje sygnały z czujników, czy po prostu jest rozpleciona do poszczegolnych czujników? (pytam, bo moze wiązka idzie np. do ECU i tam otrzymuje dane od czujników oraz tam "zdaje" dane o prędkości.
Jest to o tyle istotne, ze jesli wiązka ABSu idzie bezposrednio do kompa i tam spotyka sie dopiero z instalacją - to w zasadzie głównie tam trrzeba szukac, a przynajmniej zacząć.

#10 OFFLINE   Piotrek.sz

Piotrek.sz
  • 194 postów
  • Dołączył: 07-05-2009
  • Skąd: Koty-STA K.Koźle-OK Skwierzyna-FMI
  • Województwo: opolskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 19:01

- poziomowania reflektorów (czyżby wysokość zależała od prędkości? to byłby bajer)


Przy rozpędzaniu przód się podnosi, przy hamowaniu obniża:)

#11 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 19:12

Przy rozpędzaniu przód się podnosi, przy hamowaniu obniża:)


no tak, tylko:
1. samopoziomowanie, z tego co wiem, nie dziala dynamicznie w trakcie jazdy (choć są na ten temat podzielone zdania)
2. sam sygnał prędkości nie ma związku z przyspieszeniem oraz ew. zużyciem zawieszenia, ktore ma silniejszy wpływ na podnoszenie nadwozia podczas przyspieszania.

#12 OFFLINE   dlotiv

dlotiv

    Wujek Samo Zło

  • 862 postów
  • Dołączył: 10-02-2007
  • Skąd: Zwierzyniec/Northampton
  • Województwo: nie mieszkam w Polsce
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 05 grudnia 2009 - 19:34

czy na drodze dane z czujników <=> pompa ABS jest jeszcze coś?

nie, sygnał jest podawany bezpośrednio do kompa ABS

Może spróbuj jeszcze raz odpiąć i podpiąć wtyczkę.
Czasem jak jest niedokładnie zatrzaśnięta, to mogą być takie właśnie cuda...

#13 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 19:37

Czasem jak jest niedokładnie zatrzaśnięta, to mogą być takie właśnie cuda...


to bylo pierwsze o czym pomyslalem, bo bylo najbardziej logiczne i wszystko wyjaśniające. Niestety to nie to :(

#14 OFFLINE   beast

beast

    Vauxhall Killer

  • 18 304 postów
  • Dołączył: 04-08-2006
  • Skąd: Kwidzyn
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: silnik po tuningu

Napisany 05 grudnia 2009 - 20:09

to bylo pierwsze o czym pomyslalem, bo bylo najbardziej logiczne i wszystko wyjaśniające. Niestety to nie to :(


analizujac schematy - punktem zbornym dla wszystkich opisanych problemow jest zlacze x1 w nogach kierowcy. posprawdzaj tam - moze masz jakies zwarcie.




 


#15 OFFLINE   dlotiv

dlotiv

    Wujek Samo Zło

  • 862 postów
  • Dołączył: 10-02-2007
  • Skąd: Zwierzyniec/Northampton
  • Województwo: nie mieszkam w Polsce
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 05 grudnia 2009 - 20:17

Czy ktoś ma moze rozpiske wtyczki ABSu w pompie DX?


1 - 2 czujnik tył prawy
3 NC
4 - 5 czujnik przód prawy
6 - 7 czujnik przód lewy
8 - 9 czujnik tył lewy
10 - 13 NC
14 Wy diagnostyki
15 NC
16, 19 Masa
17,18 +V
20 lampka TC
21 lampka ABS
22 NC
23 wy sygnału (ECU, licznik, sszyber, brzęczyk, klimatronic, tempomat, MID, prędkościomierz, IMMO...)
24-30 NC
31 Wyłącznik TC

ale... któro jest któro we wtyczce..... na pewno te 4 sszerokie to są 16-19.....
jutro spróbuję popatrzeć jeszcze....

#16 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 20:20

ale... któro jest któro we wtyczce..... na pewno te 4 sszerokie to są 16-19.....
jutro spróbuję popatrzeć jeszcze....


OIDP są ponumerowane na pompie, albo wtyczce ... musze sprawdzic
[edit - a co to konkretnie oznacza "23 wy sygnału (ECU, licznik, sszyber, brzęczyk, klimatronic, tempomat, MID, prędkościomierz, IMMO...)" - przez jeden pin wychodzi tyle sygnałów - JAK?]

analizujac schematy - punktem zbornym dla wszystkich opisanych problemow jest zlacze x1 w nogach kierowcy. posprawdzaj tam - moze masz jakies zwarcie.


A co to złącze X1?
[Edit no już chyba wiem co to X1, tylko tam są dwie wtyczki, ktora to X1, a moze obie to X1? - jakies trudności, zeby sie do tego dostac?]
[Edit gdzie moge znaleźć opis tego złącza]

----------
Dzieki chłopaki - w koncu jakies konkretnie pomocne informacje.

#17 OFFLINE   beast

beast

    Vauxhall Killer

  • 18 304 postów
  • Dołączył: 04-08-2006
  • Skąd: Kwidzyn
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: silnik po tuningu

Napisany 05 grudnia 2009 - 20:44

wtyczka od pompy


x1 to pierwsze od lewej,

[edit - a co to konkretnie oznacza "23 wy sygnału (ECU, licznik, sszyber, brzęczyk, klimatronic, tempomat, MID, prędkościomierz, IMMO...)" - przez jeden pin wychodzi tyle sygnałów - JAK?]


normalnie - na 1 kablu. najpierw idzie na wskazniki,potem na immo, potem na mid;a
kable niebiesko/czerwony i ten cie powinien interesowac. od pompy poprzez x1 na wskazniki




 


#18 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 20:54

normalnie - na 1 kablu. najpierw idzie na wskazniki,potem na immo, potem na mid;a
kable niebiesko/czerwony i ten cie powinien interesowac. od pompy poprzez x1 na wskazniki


czyli tak naprawde wszytsko moze rozbijać sie o zware/brak styku jednego przewodu

Dzięki za podpowiedz

#19 OFFLINE   egon

egon
  • 5 983 postów
  • Dołączył: 28-07-2006
  • Skąd: Ujście/Piły
  • Województwo: wielkopolskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 05 grudnia 2009 - 22:44

Może mi umkneło, czy odrazu po zapaleniu auta świeci się kontrolka od ABS?

#20 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 grudnia 2009 - 22:47

ta, a co?