

Automat awaria, tylko 3 bieg, wsteczny działa prawidłowo.
#1
OFFLINE
Napisany 14 marca 2009 - 12:23
Prosił bym o pomoc , poradę w sprawie mojej skrzyni biegów, automat IV biegowy, rok 1994, więc jeżeli się nie mylę to AR25.
Do rzeczy, opis problemu:
Wszystko zaczęło się jak wracałem z gór, wsiadłem w samochód odpaliłem po chwili ruszyłem, wszystko było OK. Blisko domu, zatrzymałem się na światłach, zielone, ja w gaz a omka w miejscu stoi. Ręczne przełączanie (1,2,3,D) nic nie dało :mur:, ruszyć udało mi się dopiero po przegazowaniu silnika do 4-5 tyś obrotów, wtedy usłyszałem jakieś „cyknięcie” w rejonach nóg/schowka dla pasażera, po tym „cyknięciu” przycisk „S” nie działa „śnieżka” również nie działa (MID nic nie wyświetla). Odnoszę wrażenie iż skrzynia blokuje się na III biegu, to tyle co do jazdy do przodu. Jeżeli chodzi o bieg wsteczny wszystko działa jak należy, bieg załącza się jak wcześniej, bez najmniejszych problemów.
Zaznaczę, iż po powrocie wszedłem pod samochód miska wyglądała tak jak by olej spod uszczelki z „dużej” miski wystrzelił na boki bo w dół od uszczelki była czysta, okazało się, że śruby od miski się poluzowały (pół obrotu) dokręciłem, uzupełniłem olej (wlałem około 1,3-1,4 litra).
Niestety nie posiadam fejsu do odczytu, jeden zbudowałem i nie działa coś.
Koledzy, proszę powiedzcie co dalej robić gdzie szukać problemu, czy już mam zaczynać szukać skrzyni.
Czy jest ktoś z fejsem aby odczytać kompa skrzyni z rejonów Mokotowa, Ursynowa, oczywiście w :piwo::piwo2::piwo: się odwdzięczę.
Z góry dziękuję za wszystkie pomysły
#2
OFFLINE
Napisany 22 marca 2009 - 16:28
Miałem podobną sytuacje i udało mi się ją częściowo rozwiązać.
Powiedz czy jak gazujesz samochód na maksa do podłogi to nie wchodzi na maksymalne obroty tylko dławi się na poziomie 4-5 tys ?
U mnie objawy były takie same i wbrew pozorom rozwiązanie tkwiło nie w skrzyni a w czujniku położenia wałka rozrządu. Po wymianie wszystko wróciło do normy.
Niestety nie na długo i tu właśnie pojawia się moje pytanie. Sytuacja wygląda u mnie następująco. Włączam silnik bieg do tyłu działa poprawnie. Przy wrzuceniu biegu do przodu na początku jest wszystko ok wskakuje bieg 1 i samochód normalnie jedzie do przodu. Natomiast w momencie w którym powinien wrzucić 2 nie dzieje się nic. Samochód jedzie cały czas na 1. Po paruset metrach wskakuje gwałtownie 3 i tak już zostaje. Po ponownym uruchomieniu samochodu sytuacja wygada podobnie.
Przez pewien okres po uprzednio wspomnianej wymianie czujnika położenia wałka rozrządu było wszytko ok, potem skrzynia nie działała na gazie ( po jego wyłączeniu usterka ustępowała ) A teraz to juz cały czas jest ta usterka. Czy ktoś może już coś takiego miał. Podejrzewam ze to sterownik skrzyni biegów, ale nie chce kupować w ciemno bo jak widać uprzednio to coś w ogóle nie związanego z skrzynią. Moze to sterowanie gazem cos psuje ?? Podjechałbym do Opla w Bydgoszczy, ale oni za samo podłączenie kasują 150 a to juz połowa sterownika od skrzyni.
Ma ktoś może jakiś pomysł
#3
OFFLINE
Napisany 22 marca 2009 - 16:48

#4
OFFLINE
Napisany 23 marca 2009 - 19:32
Niestety u mnie sytuacja nie jest analogiczna do Twojej, nie mam problemu z wkręcaniem silnika na wyższe obroty, nie ma jakich kolwiek objaw dławienia się silnika. Ja tak jak pisałem miałem za to problem z czujnikiem prędkości obrotowej silnika - wymieniłem niestety skrzyni to nie uleczyło.
Pamiętam że pare razy miała miejsce sytuacja:
jadę sobie, wszystko elegancko, hamuję na światłach, chcę ruszyć a tu niestety skrzynie nie zrzuciła biegów w dół i zostawałem na 3 lub 4, dopiero wyłączenie/włączenie silnika uleczało go.
#5
OFFLINE
Napisany 25 marca 2009 - 14:26
Jestem po pierwszej diagnozie z wykorzystaniem Opel Scannera dzięki pomocy kolegi AstraC, o to efekty:
1) błąd 39 - Transmission speed sensor, output - no signal. Wiring, trasmission speed sensor, TCM //opis według AutoData 3.18//.
2) Na liście błędów pojawiło się coś związane z DDE albo DDI, niestety nie wiem co i nie znalazłem nic co by odpowiadało temu, może ktoś ma koncepcję co to mogło być?
3) Jeszcze czujnik temperatury oleju w skrzyni biegów pokazywał -40C, a na zewnątrz było jakieś +3C.
Opel scanner pokazywał, że po tym „pstryknięciu” w nogach pasażera z przodu, skrzynia blokowała się na 4 biegu, po odłączeniu i ponownym podłączeniu się kompem, skrzynia powracała do stanu z przed „pstryknięcia”. Co to tam się znajduje?
Z tego, co „przestudiowałem” schemat 4L30E to czujnik obrotów o którym mowa w pkt. 1 znajduje się z tyłu skrzyni od góry po lewej (patrząc na skrzynie od tyłu). Jakie powinien on mieć wartości abym mógł go sprawdzić multimetrem, wie ktoś?
Zaś czujnik temperatury oleju jest w dużej misce olejowej.
Jeżeli się mylę to proszę o podpowiedź.
Jak sądzicie, czy może to być przyczyną problemu opisanego w pierwszym poście?
(sorki że nie robię EDIT poprzedniego postu, ale nie ma tamta wypowiedź nic wspólnego z nowymi faktami).
#6
OFFLINE
Napisany 25 marca 2009 - 17:14
1) błąd 39 - Transmission speed sensor, output - no signal. Wiring, trasmission speed sensor, TCM //opis według AutoData 3.18//.
czujnik na koncu skrzyni - sprawdz wtyczke albo podmien czujnik - jak chcesz to mam
2) Na liście błędów pojawiło się coś związane z DDE albo DDI, niestety nie wiem co i nie znalazłem nic co by odpowiadało temu, może ktoś ma koncepcję co to mogło być?
DDE to twoj sterownik silnika = pamietasz numer bledu ?
3) Jeszcze czujnik temperatury oleju w skrzyni biegów pokazywał -40C, a na zewnątrz było jakieś +3C.
blad OS. dopiero w gs8.21 pokazuje prawidlowo
#7
OFFLINE
Napisany 25 marca 2009 - 17:50
Bardzo chętnie skorzytstał bym z możliwości sprawdzenia na Twoim czujniku. Jak byśmy mogli to załatwić?czujnik na koncu skrzyni - sprawdz wtyczke albo podmien czujnik - jak chcesz to mam
Pamiętam, iż to sterownik silnika, tylko to przy zakładce odnośnie skrzyni się pojawiło albo ja źle spojrzałem (sądzę że to ja źle spojrzałem). Silnik nie posiada żadnych błędów, z wyjątkiem 92 ale tempomatu nie ma więc traktuje to jak by go nie było.DDE to twoj sterownik silnika = pamietasz numer bledu ?
To mnie ucieszyło, bo teraz mam nadzieję iż czujnik jest OK:)blad OS. dopiero w gs8.21 pokazuje prawidlowo
#8
OFFLINE
Napisany 26 marca 2009 - 07:30

#9
OFFLINE
Napisany 26 marca 2009 - 08:18
arturp ja miałm w poprzdnij omedz rozne problemy ze skrzynia bigow. nawt ja wyciagałm i rozbirałm. miałem rowniz problm z czujnikim opbrotow skrzyni i okazało si z przklamywał skrzynie komputer z gazu!
! zminiłem instalacje i było wszystko ok
Chciałem podpowiedzieć, nauczony jestem nie tylko brać a również probować coś dać od siebie, jeżeli nie udało mi się to szkoda.
(btw of top)
#10
OFFLINE
Napisany 26 marca 2009 - 08:20
U mnie dzieje sie tak za kazdym razem gdy wrzucam D. Choć wczoraj zauwazyłem bardzo dziwną rzecz która kompletnie zbiła mnie z tropu. Gdy włacze silnik i wrzuce zamiast D zblokowanie do 3 to skrzynia działa prawidłowo. Gdy spowrotem wrzuce na D to wskakuje na 3 bieg i tam juz zostaje. Powrót na zblokowane 3 nic nie daje dopiero po wyłaczeniu silnika mozna spróbować jeszcze raz.
Pozatym w odroznieniu od twojej usterki u mnie nie bylo zadnego cykniecia. Cala sprawa zaczela sie gdy wjerzdzalem na warsztat aby wymienic czujnik walka rozrzadu. Zaswiecily sie wszystkie lampki od skrzyni choc ta jeszcze wtedy prawidlowo pracowala. Wtedy myslalem ze po wymianie wszystko wroci do normy I tak bylo przez pewien czas
Poprawcie mnie jesli sie myle Czy to ze jak blokuje biegi resznie I one dzialaja swiadczy o tym ze to nie usterka mechaniczna tylko elektroniczna. choc zastanawiam sie co robi np taki elektrozawor. Czy on zmienia biegi gdy blokuje je recznie czy robie to mechanicznie.
Bo jesli to elektronika to moze nowy sterownik pomoze ?
Bylem u mechanika ktory robi automaty dla serwisu skody w Bydgoszczy ale jest zawalony robota do przyszlego tygodnia a nie wiem czy tak na zblogowanych biegach moge jezdzic?
Tak dla podsumowania moje pytania:
1. Czy jak skrzynia działa na 3 prawidłowo ( oczywiście do 3 ) a na D wrzuca bieg nr 3 i zostaje. Czy to sterownik czy coś mechanicznego ?
2. Czy mogę jeździć na zblokowanym 3 do czasu kiedy wkoncu mechanik sie za to zabierze ?
Pozdrawiam
Bogumil Dreliszak
#11
OFFLINE
Napisany 26 marca 2009 - 10:53
Tak problem jest ciągły.Ale to twoja usterka wystepuje caly czas czy tylko czasami ?
Tutaj zachowanie jest zbliżone do mojego przypadku, z wyjątkiem tego że nie musisz gazować.U mnie dzieje sie tak za kazdym razem gdy wrzucam D. Choć wczoraj zauwazyłem bardzo dziwną rzecz która kompletnie zbiła mnie z tropu. Gdy włacze silnik i wrzuce zamiast D zblokowanie do 3 to skrzynia działa prawidłowo. Gdy spowrotem wrzuce na D to wskakuje na 3 bieg i tam juz zostaje. Powrót na zblokowane 3 nic nie daje dopiero po wyłaczeniu silnika mozna spróbować jeszcze raz.
Z tego co czytałem na forum, jak się świecą wszystkie lampki biegów to problem jest z selektorem biegów. Teraz lamki przełączaja się zgodnie z wyborem czy wszystko się świeci?Zaswiecily sie wszystkie lampki od skrzyni choc ta jeszcze wtedy prawidlowo pracowala. Wtedy myslalem ze po wymianie wszystko wroci do normy I tak bylo przez pewien czas
Biegi wraz zmienia elektrozawór.choc zastanawiam sie co robi np taki elektrozawor. Czy on zmienia biegi gdy blokuje je recznie czy robie to mechanicznie.
Może to być elektronika, tylko pytanie – która jej część.Bo jesli to elektronika to moze nowy sterownik pomoze ?
Ja osobiście bym nie ryzykował jazdy – jednakże wciąż nie wiemy co się stałoTak dla podsumowania moje pytania:
1. Czy jak skrzynia działa na 3 prawidłowo ( oczywiście do 3 ) a na D wrzuca bieg nr 3 i zostaje. Czy to sterownik czy coś mechanicznego ?
2. Czy mogę jeździć na zblokowanym 3 do czasu kiedy wkoncu mechanik sie za to zabierze ?
#12
OFFLINE
Napisany 27 marca 2009 - 09:31
Świeci sie wszystko cały czas nie ważne czy N czy D, czy zblokowany 3. Przy przelaczaniu czasem zapali sie jedna lampka, ale nie od tego biegu ( np. na D pali sie R, ale przez chwile )czasem dwie kolo siebie mrugaja.
Jak juz jest właczony któryś bieg i dogne drążek, albo docisne go na bok to czasem zapala sie jedna
To chyba naprawde selektor.
#13
OFFLINE
Napisany 27 marca 2009 - 11:00
To może Ci pomóc http://myomega.ovh.o...r_programow.htm
#14
OFFLINE
Napisany 27 marca 2009 - 13:13
#15
OFFLINE
Napisany 31 marca 2009 - 22:46
#16
OFFLINE
Napisany 01 kwietnia 2009 - 05:51
potrzebuje skrzynie automat do omegi B 1997 2.5 td 130 KM
Kolego, nie ten dział.
Zapraszam do działu: Kupię.
#17
OFFLINE
Napisany 01 kwietnia 2009 - 07:09
Oczywiście postraszył że " ta skrzynia chyba gubi ciśnienie i trzeba będzie ja rozebrać". Zacząłem się zastanawiać czy koleś mnie nie wkręca i szuka okazji.
Jeśli chodzi o obecne objawy to tak
Wsteczny działa prawidłowo, choć lampka się nie świeci w ogóle
Neutral jest i też nic się nie świeci
Na D nie świeci się nic, jak ruszam to startuje z 1 ale zaraz potem wrzuca 3 i tak juz zostaje
Na zblokowanym 3 czasami świeci się wszsytko i jedzie cały czas na trójce, a czasami świeci się 2 i mruga 3 i jedzie normalnie zmieniajac biegi prawidłowo od 1 do 3.
Zauważyłem też jedną rzecz związana z silnikiem. Piszę o tym gdyż ostatnio rozwiązaniem nie była skrzynia a czujnik wałka położenia rozrządu. Mianowicie gdy gazuje samochód na maksa to kręci się do 7 tys, potem dławi sie i spada do 6 i znowu 7 - 6 - 7 - 6. nie wyje równo.
Mówiłem to wszsytko temu mechanikowi na to on:
1. Silnik napewno nie

2. To że skrzynia pracuje do 3 prawidłowo to tez nic, bo ona może np "nie mieć ciśnienia" na 4 i jak wrzucam D to on wie o tym ze 4 nie działa i dlatego wrzuca bieg awaryjny (???) a jak wrzucam do 3 to 4 nie bierze wogóle pod uwage i pracuje normalnie.
( ale w swojej przygodzie z tym przypadkiem miałem kiedyś sytuacje że jechałem sobie normalnie na zblokowanym 3, nagle zaczał sam cos wachlować ( 2 - 3 - 2 ), jak podjeżdżałem do skrzyżowania to nawet na za wysokim biegu zostawiał i sie zaczynał dusić, wiec dłużej nie czekajac wrzucam na D żeby juz nawet do ciągłe 3 działało, a on normalnie zmienia biegi jak by nigdy nic, choć po chwili znowu na 3 wskoczył i tam juz został.
Moje pytania:
Jest coś takiego jak bieg awaryjny w automacie ???
Tak zachowuje się skrzynia na zblokowanej trójce gdy działa normalnie ( tzn prawidłowo ciągnie od 1 do 3 i w dół ), film kręcony na postoju, pomimo tego tak zmieniają sie świecace diody
A to obroty o których pisałem wcześniej
Jade do Opla, mam juz dość nie bede dłużej zwlekał bo jeszcze coś naprawde sie uszkodzi.
#18
OFFLINE
Napisany 01 kwietnia 2009 - 18:41
#19
OFFLINE
Napisany 01 kwietnia 2009 - 19:36
jedz lepiej do jakiegos fachowca ktory specjalizuje sie w naprawach ASB, bylem ostatnio w Oplu to sami uczniowie ktorzy nie maja pojecia o wymianie prostych elementow zawieszenia . ja znam bardzo dobrego fachowca ktory moja skrzynie przywrocil do zycia i poza tym jest tani ale to w Zielonej Gorze;/Jade do Opla, mam juz dość nie bede dłużej zwlekał bo jeszcze coś naprawde sie uszkodzi.
#20
OFFLINE
Napisany 02 kwietnia 2009 - 20:54
A mój mechanik sie boi choć mu tutoriala nawet pokazywałem. Ehhh
Nie ukrywam też że bardzo duża zasługa po waszej stronie, bo tak to by mi najgorsze ściemy wciskali i bym to łykał. A tak wspólnymi siłami przynajmniej te początkowe najgłupsze argumenty mechaników moge gasić i zacząć rozmawiać o konkretach i rzeczywistych powodach usterki.