

Y25DT - AUTOMAT - wymiana oleju
#1
OFFLINE
Napisany 26 sierpnia 2008 - 19:58
wymieniacie olej w skrzyni automatycznej z silnikiem y25dt (oma 2,5 DTI)
wszystkie źródła jakie sprawdzałem piszą ze sie w tej skrzynce oleju nie wymienia
jak to jest
pozdrawiam
#2
OFFLINE
#3
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 07:37
Kupione przeze mnnie auto będzie miało deklarowany przebieg około 170 - 180 tys. km (3,2 V6).
#4
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 17:17
Pytanko do klubowiczow
wymieniacie olej w skrzyni automatycznej z silnikiem y25dt (oma 2,5 DTI)
wszystkie źródła jakie sprawdzałem piszą ze sie w tej skrzynce oleju nie wymienia
jak to jest
Wymienia się kolego - ja u siebie osobiście przeprowadziłem wymianę - i to dynamiczną..
Nie patrz na nalepki "Life time" itd - to jest hydraulika, olej pracuje i się starzeje - wymienia się i już

Co do samych efektów wymiany - przed wymianą nie było jakiś objawów uszkodzenia, duzego szarpania czy coś, ale po wymianie dopiero wiem co to znaczy płynna zmiana biegów

Co do samego oleju - w naszych skrzyniach jest Texamatic 7045E (ok. 28pln/litr), do skrzyni przy zwykłej wymianie trzeba ok 6 litrów - przy dynamicznej zużyło się 11 :bigok:
Filtr jest taki sam jak do BMW serii 3,5 (np. 525d, rok 2000) - kosztuje w sklepie internetowym SAMKO ok 70 pln (razem z uszczelką pod miskę - jest tylko jedna).
Ja tez się dołaczę dzo pytania - kiedy wymienić olej - po jakim przebiegu?
Kupione przeze mnnie auto będzie miało deklarowany przebieg około 170 - 180 tys. km (3,2 V6).
Może lepiej się nie przyłączaj - nie widzisz tematu posta?
#5
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 18:04
Jak jeździsz ostro/dynamicznie, to wymienia się co 30 tyś. km. Jak spokojnie to co 40-50 tyś. km.Ja tez się dołaczę dzo pytania - kiedy wymienić olej - po jakim przebiegu?
Jak będziesz miał pewne wpisy, że wymiana była robiona, to obliczasz kiedy następna. A jak nie wiesz kiedy, to wymianiasz od razu.Kupione przeze mnnie auto będzie miało deklarowany przebieg około 170 - 180 tys. km (3,2 V6).
#6
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 20:15
Dzięki, to się nazywa konkretna odpowiedź!
Tylko te 40 - 50 to nie zbyt często - na obu rzeszowskich serwisach twierdzą, że oleju się nie wymienia (w domyśle w instrukcji serwisowej nic nie mają - czyli nie wymienia się w ciągu 100 tys km) z lektury artykułów na "automacie" tez nie wynika jakaś konkretna granica przebiegu.
#7
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 20:28

Tak więc poraz kolejny chłopaki z serwisu się popisali.
#8
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 21:06
Ja przy roczniku mojej Omy, mógłbym w zasadzie odpuścić sobie takie inwestycje, ale wtedy sama myśl o tym, że coś może się spieprzyć nie dawałaby mi spokoju.
Stać Cię na taki rocznik to musi Cię też być stać na wymiany. Chyba, że za parę miesięcy chcesz być stałym bywalcem tematów typu "jaka kicha ta omega".
#9
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 22:04
Z usług ASO raczej nie będe korzystał z wielu względów.
Jednak sprawą oczywistą jest dla mnie dbanie o stan techniczny auta i pilnowanie terminów wymian eksploatacyjnych.
Auto kupuję bowiem dla siebie i rodzinki na kilka lat eksploatacji, nie na palenie gum, szpan a nastepnie wciskanie kitu kolejnemu klientowi - jakia to piękna fura, którą jeździła tylko moja żona itd...
marekzary,
Niestety zbyt wielkiego doświadczenia w zakresie ASB to oni raczej nie mają.
Mam nadzieję, że uda mi się trafic na niezajeżdzony egzemplarz i uniknę problemów ze skrzynią. Mam nadzieję odwiedza warsztat tylko na wymianę oleju i filtra w ASB.
Scalilem posty >> Keda uzywaj funkcji edytuj!!
#10
OFFLINE
Napisany 27 sierpnia 2008 - 22:11
Sam u nich robilem kiedys automata w scorpio ( brak redukcji)
Z tego co slyszalem to VW z Rzeszowa serwisuje u nich skrzynie, ale nie wiem, czy to prawda.
#11
OFFLINE
Napisany 28 sierpnia 2008 - 07:28
Dzięki,
byłbym wdzięczny, gdybyś podesłał mi na priv namiary na niego - tak na wszelki wypadek.
Czy jestes w stanie polecic jakiś warsztat w Rzeszowie lub okolicy do serwisowania Omy? Orientujesz się może, gdzie najlepiej założyć LPG?
#12
OFFLINE
Napisany 28 sierpnia 2008 - 07:42
http://forum.omegakl...ead.php?t=10740gdzie najlepiej założyć LPG?
Lub kontaktuj się z tym człowiekiem:
http://forum.omegakl...ewprofile&u=999
#13
OFFLINE
Napisany 09 lutego 2009 - 11:32
Zamierzam wynieić w swojej omie olej w ASB. Myślę o tych Krakowskich warsztatach:
http://www.auto-mat....pl/kontakt.html
http://www.automatkrakow.eu/
http://www.axod.pl/
Czy któryś z Was miał już z nimi stycznosć i podzieli sie opinią?
A może któryś z Was poleci inny warsztat w którym wymieniał olej i jest wszystko OK. Dodam, że jestem ze świętokrzyskiego więc tak do 150km w jednastronę mogę dojechać jesli warto bo warsztat polecany.
Z góry dzięki za pomoc

Sasik
#14
OFFLINE
Napisany 09 lutego 2009 - 11:54
#15
OFFLINE
Napisany 09 lutego 2009 - 12:01
A mnie w ASO powiedzieli, że w mojej skrzyni oleju się nie wymienia więc do ASO z tym nie pojadę. (Powiedzieli nawet, że nie ma w mojej skrzyni korka kontroli poziomu oleju).No ja wymienialem w ASO
Serwisy (nie ASO) zajmujące się skrzyniami ASB twierdzą jednak, że to bzdura i olej wymieniać należy więc chce to zrobić tylko szukam sprawdzonego warsztatu, żeby bałaganu nie narobili.
Kiedyś w starym Fordzie Taurusie to sobie sam olej w ASB wymieniałem i wszystko było ok, ale tu to sie troche boję i nie chce sam tego robić.
A może boję się niepotrzebnie? Może to banalne i sam sobie poradzę?
Gdybym tylko wiedział co i jak po kolei to moze sam by sie za to wziął - koledzy podpowiedzcie jak wymienialiscie olej w swoich ASB (krok po kroku).

Sasik
#16
OFFLINE
Napisany 09 lutego 2009 - 20:34
#17
OFFLINE
Napisany 10 lutego 2009 - 08:49
Z tego co widzę (po avatorze) masz automat w X20XEV. Ja mam Y25DT wiec spodziewam się, że te skrzynie trochę sie różnią (moja to 5L40-E) i największe zagrożenie widzę tylko w tym, że przez przypadek odkręcę jakiś korek z boku skrzyni myśląć ze to korek wlewu i kontroli poziomu oleju, a okaże sie że to coś podtrzymywało coś innego wewnątrz skrzyni (miałem tak w Escorcie w manualu).
Możesz napisać po której stronie skrzyni u Ciebie jest ten korek wlewu i kontroli poziomu oleju? i ewentualnie jesli jest ich tam kilka to który to?
Co do sposobu opróżniania skrzyni: na gorącym czy na zimnym oleju?
Co do sposobu uzupełniania to spodziewałem się, że najpierw wlewam na zgaszonym silniku, a później na biegu jałowym uzupełniam tylko "szpryca" potrzebna.

Sasik
#18
OFFLINE
Napisany 10 lutego 2009 - 09:17
#19
OFFLINE
Napisany 10 lutego 2009 - 11:47
moja historia jest taka, że olej wymieniłem u siebie przy przebiegu ok 280 tyś,
wcześniej był tylko dolewany i wszystko było ok
i praktycznie od wymiany skrzynia się zawieszała lub gubiła bieg, paliła olej itd.
wytrzymała ok 1,5 roku ( a zrobione tylko 20 tyś km)
teraz mam manuala.......
#20
OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 14:51
Trochę się rozpisałem w tym wątku więc nie krzyczcie na mnie z tego powodu, ale uznałem, że chcę sie z Wami podzielić tym czego sie dowiedziałem przy okazji wymiany oleju. Więc było tak:
Byłem z tym w Krakowie w warsztacie zajmującym sie tylko i wyłącznie automatami. Mała firma a nie jakiś rozrośniety moloch dały mi przynajmniej gwarancję, że mogłem uczestniczyć w wymianie i robił to sam właściciel z wieloletnim doświadczeniem, a nie jakiś mlodziak "z łapanki" (zaznaczam, że nie mam nic do mlodych ludzi :piwo2:).
To co sie ze skrzyni wylało wyglądało jak woda po rozmieszaniu z węglem - czarne, rzadkie i śmierdzace


Dodał też, że te same skrzynie montowane są w BMW 525d i 530d o mocy blisko 200KM - też nie mogłem uwierzyć że skrzynie GM montowane sa w BMW, ale to prawda. Skoro ta skrzynia ma wytrzymać prawie 200KM w 525d to w Omedze ze 150KM sinlikiem była by nieśmiertelna. Dlatego też GM uznało, że w Omedze z silnikiem Y25DT ta skrzynia może być kompletnie bezobsługowa (i tu sie niestety pomylili). Zresztą w BMW też podobno miała być bezobsługowa.
Mechanik między czasie wyczyścił porządnie miskę i magnes, oczyścił powierzchnie styku pod nową uszczelke i założył nowy filtr. Przykręcił miske olejową i wziął sie za wpompowywanie oleju.
Odmierzył w bańce ciśnieniowej 6 litrów (trochę zawesze sie "uleje" przy wpompowywaniu więc 5,5 litra napewno zostało w skrzyni) po czym odkręcając delikatnie zawór w bańce powolutku wpompował zawartosc do skrzyni (to trzeba robić powoli żeby odpowietrznik nadążył z odprowadzeniem powietrza).
Jako że korek wlewowy jest tuż nad krawędzią miski olejowej to po wyjęciu wężyka którym sie olej wlewało trochę sie go wylewa zamin wkręci się korek spowrotem - no cóż taka jest tu praktyka. Innych korków w obudowie tej akurat skrzyni brak (skrzynia 5L40-E).
Po wymianie ewidentnie czuję różnicę. Skrzynia zdecydoiwanie szybciej zmienia biegi i nie czuć już szarpnięć

Teraz mechanik zaleca robić wymianę co roku :confused: (co 10.000km) nie żeby na mnie zarobić bo maja roboty po łokcie, ale żeby relatywnie szybko (przed przebiegiem 200kkm) wymienić 80% oleju w skrzyni - to może sie ją uratuje :zaklopotanie:. Wiadomo że przy takiej wymienie zlewa sie tylko 40 góra 50% oleju więc nowy miesza sie ze starym i po drugiej wymianie znów 40 - 50% tego co jest i tak dalej i tak dalej i dzięki temu olej się "odmładza". Po 4 wymianach można już wymieniać co drugą wymiane oleju silnikowego i tak do koca życia.
O tzw. "dynamicznej" wymianie oleju też słyszeli i śmieją sie za każdym razem jak to usłyszą. Jedyna metoda na wymianę 100% oleju to demontaż, rozebranie i wyczyszczenie skrzyni i konwertera, ale tego nikt nie chce robić bo za drogo. Jeśli chcesz wymienić 95% oleju to demontaż, dokładne opróżnienie bez rozbiórki i zlanie wszystkiego z konwertera (5% zawsze gdzieś zostanie). - tego też nikt nie robi z tego samego powodu. Jeśli chcesz wymienić 80% oleju, to albo robisz 4 wymiany pod rząd z przebiegiem 200km pomiędzy wymianami, albo robisz "pseudo dynamiczną" wymianę, ale tu trzeba być ostrożnym żeby podczas pracy skrzyni nie zabrakło w niej oleju i zużyjesz na to co najmniej 20 litrów oleju po 40pln za litr (no chyba że lejesz tańszy Texamatic 7045e to wyjdzie taniej) - decyzja należy do Ciebie.
Najlepszą jednak praktyką jest wymiana 40 - 50% oleju i filtru co dwie wymiany oleju silnikowego i już.
Za usługę z materiałami zapłaciłem 400zł - może znalazł bym taniej ale co tam, przynajmniej poznałem fajnego mechanika i conieco się od niego dowiedzialem.
Co istotne - do tych skrzyń (5L40-E) dedykoany jest olej spełniający normy Dextron III wiec wlewanie Dextronu II może być ryzykowne. Zalecany jest oczywiscie oryginał GM (nie wiem jaki bo nie sprawdzilem) oraz Texamatic 7045e - olej mineralny o normalnym interwale (ok 30.000km) jak również ESSO ATF LT 71141 - olej półsyntetyczny o przedłużonym interwale (ok 60.000km).
Kolor oleju ma ponoć swoje znaczenie. Kolor "słomkowy" (zarówno GM, Texamatic jak i ESSO) oznacza olej półsyntetyczny zaś "czerwonawy" (zarówno GM, Texamatic jak i ESSO) oznacza olej półsyntetyczny - to usłyszałem od doświadczonych mechaników. Na ile ich "doświadczenie" (czyt. suma popełnionych blędów) zgodne jest z definicją doświadczenia - nie wiem.
Generalnie wlewanie innego oleju niż zalecany przez producenta skrzyni (nie mylić z producentem samochodu) prowadzi do awarii i remontu skrzyni.
Ponadto jeśli mamy wątpliwosci co było zalewane to lepiej wlać półsyntetyk. Wszyscy z którymi rozmawiałem tak praktykowali i nie było po tym żadnych problemów. Czy "ćwiczyli" też odwrotnie? - pewnie kiedyś tak skoro jednakowo sugerują.
To tyle jeśli chodzi o wymiane oleju.
Powodzenia wszystkim tym którzy się jeszcze nie zdecydiowali.
P.S.
Teraz już wiem dlaczego w moim 17-letnim amerykańcu którego kiedyś miałem skrzynia zaczęła sie pocić po wymianie oleju. Wlałem Dextron III zamist Dextron II - wot i cała różnica.

Sasik