to nie ilość cylindrów ma wpływ na zachowanie się takich parametrów jak moc i moment obrotowy czy też oszczędność paliwa..
nie oooo to napisz może co ma na to wpływ ??? bo bardzo mnie ciekawi co na wpływ na moc i moment ....
Ehh.. Widzę, że muszę Ci przypomnieć wzorek na moc silnika spalinowego...
N = (pe * S * F * n * lc)/A
gdzie:
N - moc
pe - ciśnienie użyteczne
S - przekrój tłoka
F - skok
n - liczba obrotów
lc - liczba cylindrów
A - wsp suwów (2/4 suwy)
Powyższy wzorek całkowicie obala Twoją teorię o wyższości silników 6-cylindrowych nad 4-cylindrowe, gdyż nie ma tam żadnego współczynnika ilości cylindrów różnego dla silników 4,6 czy 8 cylindrowych, tak samo nie ma wsp. ułożenia linii tłoków w rzędzie czy w układzie V..
Jeśli nadal nie rozumiesz (bo przecież we wzorze jest ilość cylindrów) podpowiem, że jeśli np.
- w silniku 4 cylindrowym masz przekrój tłoka "6" a liczbę cylindrów "4" to wyjdzie po wymnożeniu "24"
- w silniku 6 cylindrowym - przekrój tłoka "4", liczba cylindrów "6" i wyjdzie to samo..
Oczywiście porównując silniki o tej samej pojemności - podając powyższy przykład chciałem Ci udowodnić, że ilość cylindrów nie ma znaczenia..
Zaraz pewnie byś zarzucił, że przecież w naszym przypadku to 2,0 i 2,5 - więc różne pojemności - ale to jest bez znaczenia - równie dobrze możnaby zmniejszyć pojemność 2,5 TD do dwóch litrów, zwiększyć turbinę(ilość powietrza), spalić więcej paliwa przez co zwiększyłoby się ciśnienie i tym samym moc.. Ale to już inna bajka, bo trzebaby zwiększać wytrzymałość elementów itd..
Jeśli już zrozumiałeś to teraz patrząc jeszcze raz na powyższy wzór sam sobie możesz odpowiedzieć od czego zależy moc...
to skoro nie robi różnicy liczba cylindrów to dlaczego silniki V6 o tej samej pojemności co R4 maja większą moc i lepszy moment obrotowy ?
Chyba jednak będę Ci musiał podpowiedzieć..
Otóż moc zależy głównie od ciśnienia - ten parametr może teraz ulegać znaczącym zmianom - bo przecież producenci na rynku nie zmieniają diametralnie max obrotów czy pojemności silnika..
To jakie ciśnienie zdołasz wytworzyć zależy od ilości paliwa, które zdoła się spalić w komorze - a to znowu zależy od tego ile powietrza zdołasz tam zmieścić..
Jeśli weźmiesz silnik 4-cylindrowy, dasz kute tłoki, korbowody, ceramizowane tuleje cylindrowe, kilka dodatkowych zabiegów i dorzucisz turbinkę - masz 200 km w 2,0 i to 4 cylindrowym. Wszystko zależy od tego ile silnik wytrzyma - w 6 cylindrowym energia wybuchu i ciepła rozchodzi się na 6 cylindrów, tłoków - wał podparty jest w większej ilości miejsc - to wszystko powoduje, że taki silnik można bardziej wysilić niż 4-cylindrowy o tej samej pojemności..
Drugi element, który znacząco wpływa na moment (poprzez moc - bo moc i moment obrotowy są ze sobą ściśle powiązane) to skok tłoka. To również da się w logiczny sposób wytłumaczyć - moment to siła pomnożona przez ramię (w najprostszym rozumowaniu) - jeśli zwiększysz wykorbienie na wale - zwiększysz ramię na które działa siła - czyli zwiększysz moment.. Oczywiście jednocześnie zwiększy się pojemność, a więc ciśnienie i moc.. Ale właśnie dobierając odpowiednio przekrój i skok tłoka tworzysz charakterystykę pracy silnika - inaczej się będzie zachowywał silnik przy małej powierzchni przekroju tłoka i dużym skoku - a inaczej o małym skoku i dużej powierzchni (mimo, że pojemność pozostanie bez zmian)
Mam nadzieję, że teraz już wszystko jest jasne i dalej możemy sobie porównywać 2,0 16V i 2,5 TD