Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Jak powinny załączać się wentylatory - proszę o wyjaśnienie


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
12 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   janmari

janmari
  • 18 postów
  • Dołączył: 23-03-2012
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.6 V6 Y26SE

Napisany 21 listopada 2015 - 19:49

Po otwarciu maski w mojej omedze mam 3 wentylatory: 2 z przodu i 1 z tyłu od strony silnika.

Do czego służy każdy z nich? w jakich okolicznościach powinny się załączać?

Prawdopodobnie mam problem z czujnikiem temp. (?) bo ostatnio zauważyłem, że po osiągnięciu ok. 85stC załącza się tylko jeden (po lewej stronie patrząc po otwarciu maski) i to na drugi bieg, a potem chodzi on aż nie wyłączę zapłonu. Wcześniej wydawało mi się, że zawsze te dwa z przodu załączają się razem. Po włączeniu klimy lewy wentylator chodzi na drugim biegu, a do tego załącza się ten po prawej, wentylator od środka w ogóle się nie załącza.

Proszę o info jak to powinno wyglądać i czy wadliwy może być czujnik temp. górny lub dolny.





#2 OFFLINE   audicoupe

audicoupe
  • 545 postów
  • Dołączył: 29-05-2012
  • Skąd: Kutno
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 V6 X25XE

Napisany 21 listopada 2015 - 20:49

2 z przodu są od chlodnicy Klimy ten z tyłu od chłodnicy silnika najlepiej podpiac kompa i zobaczyć czy temp. z zegarów pokrywa się ztym z odczytu dla kompa ale pewnie któryś do wymiany

#3 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 21 listopada 2015 - 20:51

silnik zimny bez klimy - 0 0 0

zimny + klima - 1 1 0

zimny + klima przy dużym upale - 2 2 0

gorący silnik - 1 1 1

gorący silnik + klima - 1 1 1

bardzo gorący silnik (z klimą lub bez) - 2 2 2

zgaszony gorący silnik - 1 1 1 + pompka na chłodnicy

 

tak to chyba działa

lewy i prawy zawsze działają razem. Po włączeniu klimy są załączone szeregowo, więc działają na niższym napięciu - stąd pierwszy bieg. Jeśli jeden z nich zaczyna po włączeniu klimy chodzić na maksa a drugi stoi, to ten drugi albo jest zatarty, albo ma zwarcie

 

pierwsz cyfra - lewy, druga - prawy, trzecia wiatrak od strony silnika


Edytowany przez doncortino, 21 listopada 2015 - 20:53.


#4 OFFLINE   janmari

janmari
  • 18 postów
  • Dołączył: 23-03-2012
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.6 V6 Y26SE

Napisany 21 listopada 2015 - 21:23

silnik zimny bez klimy - 0 0 0

zimny + klima - 1 1 0

zimny + klima przy dużym upale - 2 2 0

gorący silnik - 1 1 1

gorący silnik + klima - 1 1 1

bardzo gorący silnik (z klimą lub bez) - 2 2 2

zgaszony gorący silnik - 1 1 1 + pompka na chłodnicy

 

tak to chyba działa

lewy i prawy zawsze działają razem. Po włączeniu klimy są załączone szeregowo, więc działają na niższym napięciu - stąd pierwszy bieg. Jeśli jeden z nich zaczyna po włączeniu klimy chodzić na maksa a drugi stoi, to ten drugi albo jest zatarty, albo ma zwarcie

 

pierwsz cyfra - lewy, druga - prawy, trzecia wiatrak od strony si

 

Dzięki.

Jeden chodzi na maksa po rozgrzaniu silnika. Po włączeniu klimy załącza sie do niego 2 na normalnym biegu.



#5 OFFLINE   barteklodz

barteklodz

    y32se y22dth

  • 1 333 postów
  • Dołączył: 15-02-2010
  • Skąd: Łódź-Górna
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 21 listopada 2015 - 21:24

w moich obydwóch omach

wszystkie 3 pracują przy pierwszym stopniu, na 2gim nie wiem, nie było sytuacji ale racji obserwacji innych opli z uszkodzonym rezystorem wentylator od strony silnika załącza się też na 2gim biegu, wiatraki klimy pracują bez zmian

przy włączonej klimie pracują tylko przednie tak jak klima sobie zażyczy



#6 OFFLINE   smokebite

smokebite

    Omega Garage

  • 1 750 postów
  • Dołączył: 18-08-2011
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: silnik od innego auta

Napisany 21 listopada 2015 - 23:23

Ogólnie z wiatrakami w v6 jest to zagmatwane nieco.

2 wiatraki z przodu chodzą na klimie szeregowo - 1bieg klimy. Lub równolegle - 2bieg klimy.

Wiatrak od strony silnika ma też 2biegi

Natomiast silnik ma 3 biegi wiatraka. Załącza się tak:
1- 95st (FL 90)
2- 98st (FL 96)
3- 102st i wtedy też wyłącza się klima

1bieg to jeden z przodu i od silnika 1bieg
2bieg to dwa od klimy wolno (szeregowo) i od silnika 2bieg
3bieg to 2 od klimy szybko (równolegle) i od silnika 2bieg. Wyłącza się klima.

Jeżeli wszystko jest pod kontrolą jedziesz zbyt wolno


" Nie możesz być pewien swej racji, jeśli o argumentach swoich oponentów nie będziesz wiedział więcej od nich samych "

Auto Serwis Kraków
Opel Saab
515 018 365

#7 OFFLINE   janmari

janmari
  • 18 postów
  • Dołączył: 23-03-2012
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.6 V6 Y26SE

Napisany 21 listopada 2015 - 23:29

Ogólnie z wiatrakami w v6 jest to zagmatwane nieco.

2 wiatraki z przodu chodzą na klimie szeregowo - 1bieg klimy. Lub równolegle - 2bieg klimy.

Wiatrak od strony silnika ma też 2biegi

Natomiast silnik ma 3 biegi wiatraka. Załącza się tak:
1- 95st (FL 90)
2- 98st (FL 96)
3- 102st i wtedy też wyłącza się klima

1bieg to jeden z przodu i od silnika 1bieg
2bieg to dwa od klimy wolno (szeregowo) i od silnika 2bieg
3bieg to 2 od klimy szybko (równolegle) i od silnika 2bieg. Wyłącza się klima.



Czy dziwne włączanie się wentylatorów to może być objaw uszkodzenia czujnika temp.? Jeżeli tak to którego?

#8 OFFLINE   smokebite

smokebite

    Omega Garage

  • 1 750 postów
  • Dołączył: 18-08-2011
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: silnik od innego auta

Napisany 21 listopada 2015 - 23:36

Czy dziwne włączanie się wentylatorów to może być objaw uszkodzenia czujnika temp.? Jeżeli tak to którego?

Tak tylko pytanie którego bo są 4 :p

Trzeba sprawdzić czy czujnik na blat nie oszukuje. Jeśli nie to do wymiany czujnik na chłodnicy (dolny jak dobrze pamiętam - ale musiałbym sprawdzić)

Zobacz czy gdy wiatrak startuje przy 85st chłodnica jest ciepła. Bo termostat otwiera się w 92,5 st.

Więc jeśli będzie ciepła to podłączyć kompa i zobaczyć temp płynu na ecu. Jak jest taka jak na blacie to wymiana też termostatu Cię czeka

Jeżeli wszystko jest pod kontrolą jedziesz zbyt wolno


" Nie możesz być pewien swej racji, jeśli o argumentach swoich oponentów nie będziesz wiedział więcej od nich samych "

Auto Serwis Kraków
Opel Saab
515 018 365

#9 OFFLINE   janmari

janmari
  • 18 postów
  • Dołączył: 23-03-2012
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.6 V6 Y26SE

Napisany 21 listopada 2015 - 23:38

Dzięki

#10 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 24 listopada 2015 - 21:58

Ogólnie z wiatrakami w v6 jest to zagmatwane nieco.

2 wiatraki z przodu chodzą na klimie szeregowo - 1bieg klimy. Lub równolegle - 2bieg klimy.

Wiatrak od strony silnika ma też 2biegi

Natomiast silnik ma 3 biegi wiatraka. Załącza się tak:
1- 95st (FL 90)
2- 98st (FL 96)
3- 102st i wtedy też wyłącza się klima

1bieg to jeden z przodu i od silnika 1bieg
2bieg to dwa od klimy wolno (szeregowo) i od silnika 2bieg
3bieg to 2 od klimy szybko (równolegle) i od silnika 2bieg. Wyłącza się klima.

 

nie masz racji, jest tak jak napisałem wcześniej.

nie ma możłiwości by pracował jeden wiatrak z przodu. One zawsze chodzą równocześnie - albo szeregowo (I bieg) albo równolegle (II bieg)

Jak sillnikowi jest gorąco to pracują wszystkie trzy na pierwszym biegu lub wszystkie trzy na drugim biegu (jak jest bardzo gorąco)

Jak silnik jest chłodny to na klimie chodzą wiatraki z przodu - na pierwszym biegu lub na drugim (steruje tym nie czujnik temperatury tylko czujnik ciśnienia w układzie klimy)



#11 OFFLINE   digi

digi
  • 1 896 postów
  • Dołączył: 10-05-2013
  • Skąd: 3city
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 24 listopada 2015 - 22:14

Mi jak Upg padła, to wszystkie aż wyły.

#12 OFFLINE   Skit

Skit
  • 887 postów
  • Dołączył: 31-10-2010
  • Skąd: Karpin
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 25 listopada 2015 - 08:39

nie masz racji, jest tak jak napisałem wcześniej.

nie ma możłiwości by pracował jeden wiatrak z przodu. One zawsze chodzą równocześnie - albo szeregowo (I bieg) albo równolegle (II bieg)

Jak sillnikowi jest gorąco to pracują wszystkie trzy na pierwszym biegu lub wszystkie trzy na drugim biegu (jak jest bardzo gorąco)

Jak silnik jest chłodny to na klimie chodzą wiatraki z przodu - na pierwszym biegu lub na drugim (steruje tym nie czujnik temperatury tylko czujnik ciśnienia w układzie klimy)

 

Dokładnie, też nigdy nie widzialem zeby w omie chodził jeden wiatrak z przodu....



#13 OFFLINE   Arthuros

Arthuros
  • 423 postów
  • Dołączył: 13-11-2010
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 03 grudnia 2015 - 10:32

nie masz racji, jest tak jak napisałem wcześniej.

nie ma możłiwości by pracował jeden wiatrak z przodu. One zawsze chodzą równocześnie - albo szeregowo (I bieg) albo równolegle (II bieg)

Jak sillnikowi jest gorąco to pracują wszystkie trzy na pierwszym biegu lub wszystkie trzy na drugim biegu (jak jest bardzo gorąco)

Jak silnik jest chłodny to na klimie chodzą wiatraki z przodu - na pierwszym biegu lub na drugim (steruje tym nie czujnik temperatury tylko czujnik ciśnienia w układzie klimy)

 

Mam pewne wątpliwości co do twojej porady. Ze schematu wynika że zawsze pracują trzy wentylatory na 1 biegu dla 95st lub po włączeniu klimy.. Na  2 włącza się tylko na chłodnicy, potem pełną parą wszystkie, a potem odcięcie kompresora. Są 2 czujniki na 4 temperatury.

 

EDIT:  zwracam honor. W 2.6 i 3.2 jest tak jak napisałeś w 3 poście poza pompką na chłodnicy. Mój wywód dotyczy 2.5 i 3.0 + pompka na chłodnicy w twojej wersji czyli po wyłączeniu silnika. Schemat mówi że usunęli nadmuch na komputer a pomka chłodnicy działa razem z trzema wiatrakami ( I bieg ponad 95st)

 

Jeśli koledze chodzi tylko jeden to: 

- upalony rezystor pod akumulatorem lub walnięty przekaźnik + zatarty drugi wiatrak lub zwarty

- coś elektryk zamieszł.


Edytowany przez Arthuros, 03 grudnia 2015 - 10:58.