Dzięki za szybkie odpowiedzi.
Ze swojej strony przygotowałem się również na papierze, bo to taka fura w porównaniu z Corsą, że może mnie zaślepić. Wkleję na końcu ściągę jaką sobie zrobiłem, bo jutro ona będzie moim największym przyjacielem.
Co do tej furki, to widziałem dwie bardzo zadbane, a może nawet trzy. To tak w skali miesiąca jak szukam Omegi. Wszystkie te auta zostały momentalnie sprzedawane. Trochę żałuję choć nie do końca, bo jedna chyba była 2.2 więc słaby motor. Wszystkie ściągane z zagarnicy i już na pierwszy rzut oka przebieg masakra choćby po gumkach na pedałach.
Załączam swoją ściągawkę i może ktoś coś przerobi, dorzuci itp. Ja postaram się odwiedzić forum jak już jutro będę na miejscu, to sobie poczytam.
Papiery.
1. Zgodność numerów.
2. Do kiedy przegląd.
3. Książka serwisowa.
4. Dowód zakupu w salonie.
5. Zapasowe kluczyki.
6. Instrukcja.
7. Faktury, wydruki z Opla za naprawy.
8. Pisemne potwierdzenie sprzedawcy o przebiegu auta!
Blacha.
1. Sprawdzamy szpary przy masce, drzwiach itp.
2. Sprawdzamy nr szyb.
3. Sprawdzamy lakier przy uszczelkach, czy nie widać lakierowania - podnieść uszczelkę.
4. Sprawdzamy kolory elementów czy są te same.
5. Sprawdzamy magnesem spachlówkę.
6. Sprawdzamy tylny pas w bagażniku, czy nie jest wgnieciony.
7. To samo z przodu auta.
8. Sprawdzamy jak chodzą drzwi, czy nie hałasują, czy nie są opuszczone.
9. Sprawdzamy czy nie ma rdzy przy wycieraczkach, antenie, relingach, uszczelkach itp.
10. Sprawdzamy czy prawy i lewy zamek chodzą tak samo.
11. Stan maski pod spodem.
12. Jak wygląda blacha pod maską i plastiki pod maską, oraz reflektory - czy coś nie było klejone lub wymieniane.
13. Sprawdzamy czy napisy nie były odklejane od klapy.
14. Sprawdzić oczko holu z tyłu i z przodu.
Wnętrze.
1. Sprawdzamy czy po przekręceniu kluczyka zapalają się odpowiednie lampki
2. Co pokazuje komputer?
3. Sprawdzamy czy nie są wystrzelone poduszki.
4. Sprawdzamy czy nie są wystrzelone napinacze.
5. Sprawdzamy elektrykę foteli: podgrzewanie, motoryka i pamięci.
6. Sprawdzamy elektrykę lusterek: podgrzewanie i motorykę.
7. Sprawdzamy elektrykę szyb.
8. Sprawdzamy klimatyzację - obie strefy czy chłodzi i czy grzeje i czy działają wszystkie nawiewy - z tyłu też.
9. Sprawdzamy czy fotele się składają
10. Sprawdzamy stan bagażnika - roleta i schowki
11. Czy jest gaśnica i trójkąt i w jakim stanie - zużyty auto miało awarie i apteczka.
12. Czy są klucze do kół i zabezpieczenie oraz lewarek
13. Czy jest koło zapasowe i czy ma oponę taką samą jak na alusach.
14. Sprawdzamy wszystkie lampki.
15. Sprawdzamy wszytkie schowki, klapki na przednich siedzieniach i z tyłu.
16. Sprawdzamy luzy na lewarku od biegów i na kierownicy.
17. Czy plastiki nie są wysmarowane na maxa.
18. Czy było palone papierochami.
19. Czy działają wycieraczki przód i tył + spryskiwacze razem z tymi na zdeżaku.
20. Czy działają wszystkie światła
21. Czy działa radio, CD itp.
22. Sprawdzić stan kierownicy, gumek na pedałach, wywaników, siedzeń i plexi na zegarach - wiek auta.
23. Czy przednia szyba nie jest porysowana.
Silnik.
1. Sprawdzamy olej (kolor) i filtr powietrza.
2. Sprawdzamy nr nadwozia i silnika.
3. Jak odpala na zimno.
4. Ciśnienie sprężania.
5. Jak pracuje hałas itp.
6. Czy ma wszystkie płyny.
7. Czy z silnika nie cieknie olej lub jakieś płyny.
Zawiesznie i podwozie.
1. Szukamy śladów po rozciąganiu auta.
2. Szukamy rdzy nadkola i zakamarki.
3. Patrzymy na tłumiki.
4. Sprawdzamy stan linki do ręcznego.
5. Sprawdzamy stan tarcz hamulcowych.
6. Sprawdzamy zawieszenie (wahacze - luzy) i układ kierowniczy - drązki i luzy na maglownicy.
7. Ogólny przegląd - scieżka diagnostyczna, geometria i stan śilnika, podłączenie do kompa i zczytanie checków. stan świec itp.
8. Sprawdzamy stan opon i czy są letnie, czy uniwersalne i czy ma zimówki oraz w jakim stanie są fele.
9. Czy nie cieknie olej z mostu i czy nic tam nie wali.
10. Czy płyn hamulcowy nie cieknie.
Jazda.
1. Sprawdzamy spalanie na kompie.
2. Sprawdzamy czy nie kopci z rury olejem.
3. Sprawdzamy czy nie stuka i nie ma luzów.
4. Sprawdzamy czy hamulce nie ściągają.
5. Sprawdzamy czy ABS działa.
6. Sprawdzamy czy kontrola trakcji działa.
7. Sprawdzamy czy działa ręczny.
8. Czy silnik się dogrzewa - termostat.
9. Czy ma odejście - poprosić gościa o przegonienie furki (mandaty) i jak jedzie na brukowej drodze - hałasy, luzy itp.
10. Skręcić koła na maxa i ruszyć, potem w drugą stronę to samo i potem czy jedzie prosto.
11. Jak bierze sprzęgło.
12. Czy nie wyją łożyska - ostro skręcić jadąc.
13. Czy na biegu jałowym auto nie drży - ręka na lewarku.
Nigdy nie wierz do końca sprzedającemu
- jeśli sprzedawca mówi: "Nie wiem jak to się włącza", odczytuj jako: "To jest zepsute a koszta naprawy były wysokie, więc tego nie robiłem"
- jeśli sprzedawca próbuje Cię przekonać, że nie tylko Ty oglądałeś auto i jeśli jego teraz nie weźmiesz, to ktoś inny Cię uprzedzi - olej to - najwyżej faktycznie sprzeda, jednak na 95% to kłamstwo - każdy tak mówi, żeby mieć Klienta od ręki
- kierownica nie powinna być poprzecierana przy przebiegu mniejszym niż 200.000km (kierownica zwykła) lub 200.000 - 300.000 przy kierownicy skórzanej
- bagażnik musi być czysty! Pamiętaj - jak kto dba o bagażnik, tak dba o całe auto
- fotele przy przebiegu 300.000 (VOLVO) i 217.000 (OMEGA) wyglądają jak nowe! (welur, skóry nigdy nie miałem)
Prawa konsumenta
Jeśli kupujemy auto w profesjonalnej firmie (od zawodowego handlarza,
w komisie, salonie samochodowym itp.), przez dwa lata chroni nas "Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej" z 2002 roku. Jeśli w ciągu tego czasu stwierdzimy wadę (np. poważne uszkodzenia, o których nie zostaliśmy wyraźnie poinformowani), możemy żądać obniżenia ceny, bezpłatnej naprawy albo zwrotu samochodu. Uwaga: sprzedawca ma obowiązek poinformować nas o wadach i nie może twierdzić, że nie wiedział o nich. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy z ich charakteru wynika, że nawet profesjonalista nie miał szans ich wykryć. Defekty zgłaszamy pisemnie, np. listem poleconym.
Pozdrawiam serdecznie i dzięki za pomoc