

[OB & OBFL] omega 2.0 16v - ustawienie rozrządu bez paska
#1
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 20:48
Zwracam się do Was o poradę.
Kilka dni temu przytrafiła mi się niemiła przygoda w mojej omedze z 96r.
W trakcie odpalania -> usłyszałem zgrzyt , samochód jednak pozatym odpalił normalnie.
Od razu otworzyłem maskę (przy włączonym silniku) -> usłyszałem cos jakby tarcie i po chwili zobaczyłem "pulsującą" pokrywę rozrządu. Oczywiście od raz wyłączyłem omesie i zabrałem się do sprawdzania. Jak się okazało poszła pompa wody (wyrwało koło) Na szczęscie koło nie spadło i mam cichą nadzieję że rozrząd się nie przestawił...inaczej pozamiatane:masakra:
Z racji iż miałem 2 pompę w zapasie ->dzisiaj mimo mrozu zabrałem sie do roboty.
Żeby nie było tak pieknie ,pół dnia zeszło mi na odkręcenie 1 śruby mocującej pompę wody("mechanik" który ostatnio wymieniał mi rozrząd , całkowicie ją przekręcił) i nie obeszło sie bez gwintowania. Po zmaganiach w końcu sie udało. Zdjąłem koło pasowe , ustawiłem wałki rozrządu i zabrałem sie za ustawienie wału korbowego...
No i dotarło do mnie że , na 1 obrót wałków rozrządu przypadają 2 obroty wału korbowego.
Czy ktoś mógłby doradzić mi w jaki sposób mogę sprawdzić czy wał jest w prawidłowym położeniu ? Wiem że jest 50% szans , ale nie chce ryzykować.:confused:
Przeglądałem różne fora i jedyna informacją jaką znalazłem to to że trzeba ustawić w prawidłowym położeniu .
Czy ma ktoś jakieś sugestie ?
Poza udaniem sie do Mechanika...
Bedę wdzieczny za pomoc
pozdrawiam
Rafał
#2
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 21:08
na fotkach dokładnie masz pokazane jak powinny być ustawione koła
Urbino 18
Powszechnie wiadomo że coś jest niemożliwe do zrobienia, aż przyjdzie ktoś kto nie wie że to jest niemożliwe i to zrobi
Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz.
#3
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 21:13
#4
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 21:21
wszystko czego potrzebujesz jest tu - http://forum.omegakl...ead.php?t=24766
na fotkach dokładnie masz pokazane jak powinny być ustawione koła
Ja oczywiście pobrałem instrukcję i się z nią zapoznałem.
Z tym że dotyczy ona ustawiania rozrządu gdy jest pasek.
W moim przypadku gdy tylko odkręciłem obudowę rolka pompy wody spadła a z nią pasek rozrządu.
Chyba że nie ma znaczenia przy którym obrocie wał korbowy bedzie sie schodzil ze znakami (czy przy pierwszym czy 2) ?
Gdzies czytałem że to istotne (stąd mój post)->czyli że przy pierwszym obrocie walu otwieraja sie zawory dolotowe a przy drugim obrocie walu otwieraja sie zawory wydechowe i nie można tego pomylić.
ustaw wszystko na "znaki" i będzie ok. wałki rozrządu "górne" i "środkowe" znaki mają się pokrywać , na kole od paska "wieloklin-owego" nacięcie ma być przy ":)dzyndzlu:)" na obudowie po prawej stronie i tyle.
z tym że ja już koło pasowe zdjąłem z wału korbowego i ustawiam wdg tego wcięcia na dole + wcięcie na osłonie. A z tego co pamietam koło pasowe "pasuje" na wał korbowy w każdej z 4 pozycji -> czyli gdy zaloże je ponownie nic mi to nie da.
Chyba ze sie myle i koło pasowe na wał wchodzi tylko w 1 pozycji , wtedy faktycznie bede mógł sprawdzic z tym wystającym z prawej strony dzyndzlem
#5
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 21:25
koło pasowe ma tak śrubki aby pasowały tylko w jednej pozycji innaczej sie nie da bo jak by ludzie ustawiali rozrząd co raz świece wykręcać czy coś? Nie zrobili tak aby było łatwiej
#6
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 21:31
Ustawiasz rozrząd jak na znakach i zakładasz pasek obroty wału nic do tego nie mają, Po to zrobiono znaki aby na nich ustawić z paskiem i bez niego.
koło pasowe ma tak śrubki aby pasowały tylko w jednej pozycji innaczej sie nie da bo jak by ludzie ustawiali rozrząd co raz świece wykręcać czy coś? Nie zrobili tak aby było łatwiej
Ok wielkie dzięki -> jutro zamontuje koło pasowe i ustawie na znakach.
Dam znac jak mi poszło.
Jak obstawiacie jest szansa że zawory całe?
Wiem że nikt nie jest jasnowidzem ,ale szkoda mi omegi bo dlugo ją miałem, a jak okażę się że nie to pójdzie chyba na cześci bo remont w staruszku sie juz chyba nie opłaca:(
#7
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 21:38
#8
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 21:43
Przecież nie musisz odpalać po ustawieniu rozrządu, żeby się przekonać, czy tłoki się nie całują z zaworami. Wystarczy, że zrobisz kilka obrotów walem, kręcąc ręką mając założony na wał klucz.
racja!








czy coś się stało ? to zależy jak to dokładnie było

przeczytaj to .......

#9
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 22:00
racja!
!
!
nie musi odpalić zaraz po ustawieniu , ale musi obrócić wałem
!
! choćby po to by sprawdzić czy znaki pasują
!
!
![]()
czy coś się stało ? to zależy jak to dokładnie było![]()
przeczytaj to .......http://forum.omegakl...?t=81318&page=3
hheh zobaczymy czy ja tez bede miał tyle szczecia.
Nadzieje mam bo rolka pompy wody mimo ze sie urwala to nie spadla.
Obracając wałem jeżeli zawory beda pogiete ,bedzie wyrazny opór/zgrzyt czy musze sie uważnie przysłuchiwać zeby to zauważyc?
#10
OFFLINE
Napisany 08 grudnia 2012 - 22:05
#11
OFFLINE
Napisany 09 grudnia 2012 - 15:20
koło pasowe ma tak śrubki aby pasowały tylko w jednej pozycji innaczej sie nie da bo jak by ludzie ustawiali rozrząd co raz świece wykręcać czy coś? Nie zrobili tak aby było łatwiej
Własnie wróciłem od samochodu. U mnie niestety nie jest tak jak napisałeś.
Koło pasowe wału korbowego w mojej omedze mogę przykręcić we wszystkich czterech pozycjach -> otwory są symetrycznie.
A zatem mimo iż ustawiłem zarówno koła rozrzadu jak i koło walu korbowego na znakach
Nie mam żadnej pewności że to akurat ten obrot wału korbowego a nie następny.
Chyba że wał korbowy nie dałby sie obrócić gdyby nie była to ta pozycja ? (po sprzegnieciu wszystkiego paskiem ,oczywiscie na znakach ,daje sie krecic wałem ręką ->bez klucza ,chociaz momentami cieżej)
Chyba pozostaje mi jedynie jutro , przekrecic wał korbowy o jeden obrót i ponownie ustawić na "dzyndzel" , założyc pasek i sprawdzić czy da sie obracać...
Chyba że macie inne pomysł?
dzięki za poświecony czas
#12
OFFLINE
Napisany 09 grudnia 2012 - 15:34
#13
OFFLINE
Napisany 09 grudnia 2012 - 15:40
Kolego. Nie ma znaczenia w ktorej pozycji ustawisz wal, aby byl na znak. Jezeli wal jest na znak to wtedy pierwszy tlok jest w pozycji gornej. Jezeli zalozyles pasek i masz wszystko na znaki to podczas krecenia walem co pol obrotu powinienes czus lekki opor, jednak gdy poczekasz chwilke to on ustepuje. To jest moment sprezania. Nie krec samym walem jak jest pasek nie zalozony bo mozesz narobic szkod.
ok dzięki.
W takim razie jutro, bo dzisiaj juz ciemno
sprawdze jeszcze ustawienie napinacza i odpalam
Samym wałem kreciłem tylko raz, gdy nie było paska , bo jakos musiałem ustawic wszystko wstępnie na znaki (najpierw ustawiłem koła rozrzadu , potem wał korbowy, -> mam nadzieje ze sie nic nie uszkodziło, ale to okaże sie jutro)
Wielkie dzieki raz jeszcze
#14
OFFLINE
Napisany 09 grudnia 2012 - 20:25
#15
OFFLINE
Napisany 09 grudnia 2012 - 21:01
#16
OFFLINE
Napisany 10 grudnia 2012 - 16:28