Witam
Wczoraj pojawil mi się problem tzn samochód nagle zaczął pracować jakby na dwóch cylimdrach.
Podłączylismy komputer i interfejs niczego nie wykazał.
Odłączylismy przepływomierz i odrazu wykazalo bład przepływomierza, podłaczyliśmy przepływkę i było w porządku
Sprawdzilismy cewkę dobra
przewody wysokiego napięcia nowe
świece wymieniałem 2 miesiące temu dobre
Iskra jest na wszystkich 4 cylindrach ale nie podaje impulsu na 2 i 3 wtrysk.
Samochód stracil na mocy zarówno na benzynie jak i na gazie
przy wolnych obrotach bardzo szarpie samochodem aż lata cała gałka zmiany biegów.
Na benzynie niepali od pierwszego ale po 3-5 sekundach.
Instalacja sekwencyjna STAG 200
Na jutro mam umowioną wizyte u gazownika ale chciałbym ewentualnie podpytac co waszym zdaniem może byc tego przyczyna zanim gazownka zdiagnozuja 10 rzeczy do wymiany...prosze o poradę
Pozdrawiam wszystkich
A tu znalazłem artykuł na ten temat (przepływomierze) po przeczytaniu którego wszystko wskazuje mimo wszystko na przepływomierz.
Ponoć czasem nawet niewielkie róznice w wartościach mogą nie zostać wyłapane prze z podpięcie do komputera jak rownież nie będa widoczne dl asilnika ale będa wpływały na jego nie wlaściwa pracę i pogorszenie pracy zarówno na benzynie jak i na gazie.
Poniżej wklejam artykuł:
Współczesne instalacje gazowe (IV generacja – wtrysk gazu) są sterowane w oparciu o sygnały pracujących wtryskiwaczy benzynowych. Te z kolei są uruchamiane przez sterownik korzystający z sygnałów wielu czujników zamontowanych na silniku. Jednym z najważniejszych jest przepływomierz powietrza. Sygnał przepływomierza „mówi” sterownikowi układu wtrysku paliwa, ile powietrza przepływa aktualnie przez układ dolotowy, a ten dobiera dawkę paliwa tak, aby zachować parametry silnika, zużycie paliwa i emisję na wymaganym poziomie. Oprócz dawki paliwa, sygnał z przepływomierza ma także wpływ na pracę układu zapłonowego. Praca przepływomierza przekłada się zatem na działanie gazowego układu zasilania.
REKLAMA
fot. gazeo.pl
Przepływomierz z termicznym elementem pomiarowym w samochodzie BMW X5
Instalacje gazowe nie korzystają bezpośrednio z sygnałów generowanych przez przepływomierz, tylko z sygnałów pośrednich, które są m.in. jego wypadkową, np. wskazań sondy lambda (instalacje II generacji) czy też pracujących wtryskiwaczy benzynowych (instalacje IV generacji). Dokładność pomiaru powietrza dostarczanego do silnika ma zatem duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej zasilanej gazem.
REKLAMA
Pomiar przepływu powietrza dostarczanego do komór spalania i wynikająca z tego masa tlenu jest podstawowym kryterium dawkowania paliwa. We współczesnych samochodach pomiar tego parametru może odbywać się na dwa sposoby: za pomocą przepływomierza lub z wykorzystaniem czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym (MAP sensor). Znając jego wartość i temperaturę powietrza, sterownik systemu wtryskowego oblicza ilość powietrza pobieranego przez silnik. Trudno powiedzieć, która z metod jest bardziej popularna - poszczególni producenci pojazdów z reguły pozostają wierni jednemu lub drugiemu rozwiązaniu. Z pewnością zastosowanie przepływomierza gwarantuje bardziej precyzyjny pomiar.
Rodzaje przepływomierzy
Przepływomierz jest elementem pomiarowym, od którego wymaga się szczególnej precyzji działania w specyficznych warunkach, jakie panują w układzie dolotowym silnika.
fot. gazeo.pl
Przepływomierz klapowy w komorze silnikowej BMW serii 3
Przepływ powietrza nie jest stały - występują pulsacje, a także zjawisko cofania się słupa powietrza. Aby wyeliminować te niekorzystne warunki, konstrukcje przepływomierzy i ich elementów pomiarowych zmieniały się. Zmianom podlegają także algorytmy służące do obróbki generowanych przez nie sygnałów.
Historia
Początkowo przepływomierze były urządzeniami mechanicznymi. Umieszczona w układzie dolotowym klapa wychylała się proporcjonalnie do ilości przepływającego w kierunku silnika powietrza. W zależności od typu systemu wtrysku paliwa, przepływomierz oddziałuje na układ wtryskowy czysto mechanicznie (Bosch K-Jetronic) lub generuje sygnał elektryczny (napięciowy), dzięki zastosowaniu potencjometru umieszczonego na osi obrotu klapy (Bosch L-Jetronic). Tego typu przepływomierze nie są już stosowane w samochodach nowych, choć w warsztatach montujących instalacje LPG samochody z tego typu układami pomiarowymi jeszcze się pojawiają.
Bezpieczne zamontowanie instalacji gazowej w silniku z układem wtrysku benzyny K-Jetronic jest praktycznie niemożliwe i doświadczone warsztaty unikają takich samochodów. Brak elektrycznych wtryskiwaczy powoduje, że nie można zamontować w takim silniku instalacji IV generacji (wtrysk gazu, w którym podstawowym sygnałem sterującym są impulsy pracujących wtryskiwaczy benzynowych). Natomiast zastosowanie w takim silniku systemu II generacji (z mieszalnikiem) powoduje, że cały układ dolotowy jest wypełniony mieszanką gazowo-powietrzną i nieprawidłowości w działaniu układu zapłonowego, czy też chwilowe zubożenie mieszanki, skutkuje niekontrolowanym zapłonem w kolektorze dolotowym (powrót płomienia) i możliwością uszkodzenia przepływomierza (nie ma możliwości skutecznego zabezpieczenia tego elementu). Tego typu silniki czasami adaptowało się do zasilania gazem układami III generacji, w których gaz był podawany w pobliżu zaworów dolotowych, a sterowanie instalacją nie wymagało sygnału pracujących wtryskiwaczy benzynowych.
fot. gazeo.pl
Przepływomierz Bosch w komorze silnikowej Audi A4 zasilanego LPG za pomocą systemu Landi Renzo Omegas (widoczne wtryskiwacze MED)
Dużo częściej w warsztatach montujących instalacje gazowe pojawiają się samochody z przepływomierzami klapowymi generującymi sygnał elektryczny. W czasach, kiedy na rynku dominowały instalacje II generacji (mieszalnikowe), adaptacja takich samochodów wymagała stosowania specjalnych zabezpieczeń, które chroniły przepływomierz przed skutkami zjawiska powrotu płomienia. Stosowano klapy montowane przed przepływomierzem, które zamykając się w czasie niekontrolowanego zapłonu zapobiegały jego uszkodzeniu. Obecnie, kiedy instalacje IV generacji stały się bardziej dostępne (ich ceny nieznacznie przekraczają koszty instalacji II generacji przy niewspółmiernie wyższym komforcie użytkowania), problem możliwości uszkodzenia przepływomierza właściwie zniknął. Objętość kanałów dolotowych wypełniona mieszanką gazowo-powietrzną jest ograniczona do minimum (pomiędzy dyszami podającymi gaz a zaworami dolotowymi) i nawet jeśli dojdzie do zapłonu mieszanki w kolektorze, nie grozi to uszkodzeniem przepływomierza.
Współczesność
W obecnie produkowanych samochodach wykorzystuje się przepływomierze pracujące na innej zasadzie. Są to tzw. przepływomierze z gorącym drutem i będące ich rozwinięciem urządzenia z gorącym filmem. Przepływomierze z gorącym drutem wprowadzono wraz z pojawieniem się układów wtryskowych benzyny Bosch LH-Jetronic. Element pomiarowy tego rodzaju przepływomierzy ma postać metalowego elementu (początkowo drutu, obecnie płytki), który jest podgrzewany elektrycznie. Jest on umieszczony w przepływającym przez układ dolotowy strumieniu powietrza, co powoduje jego chłodzenie. Zmiana temperatury elementu pomiarowego powoduje zmianę jego rezystancji, co następuje w funkcji ilości przepływającego powietrza.
Najnowocześniejszą odmianą przepływomierzy są urządzenia typu HFM (Hot Film Air Mass Meter). Elementem pomiarowym w takim przepływomierzu jest bardzo cienka płytka, w której jest umieszczony element grzejny. Przed i za grzałką znajdują się czujniki temperatury, a różnica ich wskazań jest miarą ilości przepływającego przez układ dolotowy powietrza.
Wpływ działania przepływomierza na pracę gazowego układu zasilania
fot. Bosch
Odpowiedni przepływ powietrza przez układ pomiarowy przepływomierza HFM zapewnia wysoką dokładność wskazań oraz minimalizuje możliwość jego uszkodzenia przez zanieczyszczenia i kropelki wody mogące znajdować się w strumieniu powietrza dostarczanego do silnika
Pomimo że sygnał z przepływomierza nie jest uwzględniany bezpośrednio w regulacji dawki paliwa gazowego, jego działanie ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę silnika zasilanego LPG.
W powszechnie stosowanych systemach IV generacji (wtrysk gazu) nieprawidłowe działanie przepływomierza może być przyczyną zwiększonego zużycia paliwa gazowego i obniżenia mocy. Możliwości diagnostyki przepływomierza dostępnymi urządzeniami są ograniczone. Tolerancja wskazań przepływomierzy jest dość szeroka i nawet jeśli wykazują one pewne niedomagania, to nie powodują zaświecenia kontrolki awarii silnika, podczas gdy mogą wystąpić już pierwsze objawy nieprawidłowej pracy silnika.
Innym objawem uszkodzonego przepływomierza w silniku o zapłonie iskrowym mogą być kłopoty z rozruchem, ponieważ sygnał przepływomierza służy także do tworzenia mapy zapłonów. W przypadku uszkodzenia przepływomierza dochodzi do zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu i samochód na benzynie może mieć trudności z uruchomieniem. Na gazie silnik w takiej sytuacji charakteryzuje się niższą mocą.
Często użytkownik dowiaduje się o uszkodzeniu przepływomierza właśnie po zamontowaniu instalacji gazowej. Jeśli przepływomierz ulega normalnemu (powolnemu) zużyciu eksploatacyjnemu, zmieniające się wartości generowanego przez niego sygnału są kompensowane w ramach funkcji autoadaptacji sterownika benzynowego. Montaż instalacji gazowej w samochodzie wiąże się z odłączeniem akumulatora, co w niektórych samochodach powoduje skasowanie autoadaptacji, czyli cofnięcie nastaw sterownika do parametrów bazowych. Ponowne podłączenie akumulatora powoduje, że nie można uruchomić silnika (z uwagi na cofnięcie autoadaptacji sterownika i uszkodzony przepływomierz). W tej sytuacji pozostaje jedynie wymiana przepływomierza na nowy.
Oryginał czy zamiennik?
Przepływomierze powietrza są elementami bardzo precyzyjnymi, a w związku z tym ich ceny są stosunkowo wysokie. Powoduje to, że na rynku pojawiają się różnego rodzaju zamienniki. Najczęściej są to tylko elementy pomiarowe (bez obudowy). Wymusza to wykręcenie uszkodzonego elementu, czego firma Bosch nie zaleca. Demontaż elementu pomiarowego z obudowy powoduje rozkalibrowanie przepływomierza, który jest kalibrowany jako całość w czasie montażu na linii produkcyjnej (po zamontowaniu elementu pomiarowego w obudowie). Pozwala to na precyzyjne jego zestrojenie i pracę z bardzo dużą dokładnością oraz wyeliminowanie niedokładności wskazań związanych z tolerancjami wymiarowymi obudowy i elementu pomiarowego. Aby ograniczyć możliwość demontażu przepływomierzy, Bosch stosuje w swych przepływomierzach specjalne śruby mocujące element pomiarowy lub jego wklejanie na stałe do obudowy.
Demontaż przepływomierza, w połączeniu z nieznaną dokładnością działania elementu pomiarowego, może być przyczyną nieprecyzyjnego działania układów zasilania (benzynowego i gazowego), co ilustruje poniższy przykład.
Badaniom poddano oryginalny przepływomierz Bosch HFM5 oraz jego zamiennik. Okazało się, że ilość powietrza mierzona przez zamiennik była o 40% zawyżona w stosunku do wartości podawanej przez przepływomierz oryginalny.
fot. Bosch
Wnętrze elementu pomiarowego przepływomierza Bosch HFM7
W efekcie układ wtryskowy dawkował zwiększoną dawkę paliwa, co spowodowało 15-proc. wzrost jego zużycia. Przy przebiegu rocznym rzędu 20 tys. km oraz zużyciu benzyny 8,5 l/100 km, a LPG 9,8 l/100 km (przepływomierz Bosch) i 9,8 l/100 km – benzyna, 12 l/100 km – LPG (zamiennik) okazuje się, że różnica w kosztach paliwa wynosi blisko 1500 zł (na benzynie) i 1250 zł na gazie.
Liczby te pokazują, że zaoszczędzone przy zakupie zamiennika przepływomierza pieniądze zostaną stracone w ciągu niecałego roku eksploatacji przez zwiększony apetyt silnika na paliwo. Zdarzały się również przypadki zamienników, które de facto nimi nie były, ponieważ zamiast elementu pomiarowego były wyposażone w zwykły opornik. Dzięki niemu układ sterujący silnika nie kodował błędu związanego z usterką przepływomierza, ale silnik pracował nadal tak, jak z uszkodzonym przepływomierzem.
Podsumowanie
Ceny zamienników części zamiennych są bardzo atrakcyjne i w wielu przypadkach stosowanie części oryginalnych jest ekonomicznie nieuzasadnione. Jednak w przypadku elementów, od których działania zależy nasze bezpieczeństwo czy też, jak w przypadku przepływomierzy, ekonomika eksploatacji samochodu, warto zainwestować w produkt markowy, gwarantujący utrzymanie właściwych parametrów w długim okresie eksploatacji.
Warto wiedzieć
Przepływomierze HFM są wrażliwe na wstrząsy oraz zanieczyszczenia mogące pojawić się w układzie dolotowym. Płytka pomiarowa ma temperaturę około 200° C i każde zanieczyszczenie, które znajdzie się w jego pobliżu, przywiera do niego jak do gorącego żelazka, a w kontakcie z kroplą wody płytka pomiarowa pęka. Duża ilość zanieczyszczeń na elemencie pomiarowym zaburza wskazania czujników temperatury przed i za elementem grzejnym. W wyniku tego sterownik silnika otrzymuje informację o mniejszej niż w rzeczywistości ilości powietrza dostarczanej do komór spalania.
W czasie montażu przepływomierza HFM należy zachować szczególną ostrożność - każde uderzenie czy upadek może spowodować pęknięcie elementu pomiarowego
Gdyby była jakaś możliwość podmiany przepływki z innego samochodu to mógłbym sprawdzić ten element ale niestety niemam nikogo z Omegą :-).


[OB & OBFL] brak impulsu na 2 i 3 wtrysku od gazu
Rozpoczęte przez
Dziki36
, 04 lis 2012, 12:30
1 odpowiedzi na ten temat
#1
OFFLINE
Napisany 04 listopada 2012 - 12:30
#2
OFFLINE
Napisany 04 listopada 2012 - 17:00
Mały jakiś ten doktorat:hihi: .Dwie rzeczy do sprawdzenia połączenia do komp lpg czy dostaje sygnał na brakujące wtryski i czy przekazuje sygnał do wtryskiwaczy pb może komp gazu padł albo instalacja ma przerwę