

Wysprzęglanie skrzyni ASB
#1
OFFLINE
Napisany 30 sierpnia 2007 - 18:35
Mam pytanie odnośnie ASB
Do prędkości 80km/h po puszczeniu pedału gazu skrzynia wysprzęgla i auto toczy sie na luzie. Jeżeli jedzie sie więcej niż 80km/h ( to już chyba 4 i ostatni bieg ) po puszczeniu gazu obroty stoją tak jak były i zaczyna sie hamowanie silnikiem. Ale wystarczy lekko nacisnąć hamulec i zaraz wysprzęgla na luz.
Czy to normalny objaw czy jakaś usterka skrzyni.
W przyszłym tygodniu bede wymieniać olej i filtry w szkrzyni.
Pozdro.
#2
OFFLINE
Napisany 30 sierpnia 2007 - 19:13
#3
OFFLINE
Napisany 30 sierpnia 2007 - 19:44
Jak zdejmiesz noge z gazu to wrzuca najwyższy bieg (IV) wiec moze Ci sie wydawać, ze wrzuca luz.
2. Punkt pierwszy prawdziwy jest od ok 40-50km/h do Vmax. Nic sie nie zmienia. Hamowanie silnikiem (zdjęta noga z gazu) powoduje, ze ASB wrzuca IV (albo na niej po prostu pozostaje) i tyle.
Przy okazji - IV wrzuca także przy prędkościach rzędu 50 km/h jesli jedziesz chwile bez przyspieszania, równo, spokojnie. Wtedy także wpada czwórka.
Jesli u Ciebie jest inaczej - sprawdz poziom oleju, jak jest ok - jedz to mechaniora od aftomatów.
#4
OFFLINE
Napisany 30 sierpnia 2007 - 20:20
Ale wydaje sie to logiczne bo przy ok 100 jest 2000 i jak sie gaz puści to zaczynają delikatnie spadać a auto zwalnia.
Czyli wychodzi na to ze nic sie nie wysprzegla tylko faktycznie wskakuje 4 bieg a przy nizszych predkościach silnik takie akurat ma obroty.
Dzieki za odpowiedź. Posprawdzam i zobacze jak jest na prawde.
Pozdro.
#5
OFFLINE
#6
OFFLINE
Napisany 31 sierpnia 2007 - 10:03
hamowanie silnikiem, następuje w ASB po przekroczeniu określonej prędkości i puszczeniu nogi z gazu.
Przy IV jest to 80km/h
przy III około, bo nie pamiętam dokładnie 50 km/h
przy II około, bo nie pamiętam dokładnie 40 km/h
wtedy skrzynia spina się z silnikiem i pozwala na ekonomiczną jazdę - hamuje silnikiem i zamyka wtryskiwacze
Przy jeździe na D, po przekroczeniu 80km/h i puszczeniu całkowitym pedału przyśpieszenia, skrzynia hamuje, silnik nie dostaje paliwa, po spadku prędkości poniżej 80km/h skrzynia pracuje "normalnie", a silnik dostaje paliwo
o ile w manualu masz możliwość decyzji, czy wysprzęglasz, czy też hamujesz motorem, w automacie możesz jedynie:
- zmienić ręcznie bieg na niższy
- włączyć tryb sport, który swoją charakterystyką jest bardziej zbliżony do pracy skrzyni manualnej
A co do wysprzęglania, to jego odpowiednikiem w ASB jest tryb N
- NIGDY nie wrzucaj podczas jazdy skrzyni w tryb N
"Krytykować może każdy głupiec i wielu z nich to robi"
Winston Churchill
#7
OFFLINE
Napisany 31 sierpnia 2007 - 10:34
za przeproszeniem Piterek ale pierdoły opowiadasz.Panowie, mieszacie dwie różne rzeczy
hamowanie silnikiem, następuje w ASB po przekroczeniu określonej prędkości i puszczeniu nogi z gazu.
Przy IV jest to 80km/h
przy III około, bo nie pamiętam dokładnie 50 km/h
przy II około, bo nie pamiętam dokładnie 40 km/h
wtedy skrzynia spina się z silnikiem i pozwala na ekonomiczną jazdę - hamuje silnikiem i zamyka wtryskiwacze
Przy jeździe na D, po przekroczeniu 80km/h i puszczeniu całkowitym pedału przyśpieszenia, skrzynia hamuje, silnik nie dostaje paliwa, po spadku prędkości poniżej 80km/h skrzynia pracuje "normalnie", a silnik dostaje paliwo
Hamowanie silnikiem występuje w ASB przy każdej prędkości, dla której obroty nIV biegu są wyższe od takich wystarczających do napędzania samochodem
Jak jedziesz 40km/h i zdejmujesz noge z gazu - auto hamuje silnikiem. Sęk w tym, ze ASB włącza wtedy IV bieg i obroty spadają prawie do nominalnych (wolnych) wiec hamowanie w rzeczywistości jest nie tylko nieskuteczne jak i poprostu go nie ma - ale nie dlatego, ze coś sie wysprzęgliło, tylko, ze są za niskie oborty, zeby silnik mógł nimi hamowac.
Jak pojedziesz szybciej to obroty dla IV biegu będą wyższe po zdjęciu nogi z gazu wiec i hamowanie zacznie być skuteczniejsze. Im wyższa prędkosć tym wyższe obroty dla IV i hamowanie bardziej widoczne - co nie znaczy, ze w jakimś zakresie skrzynia wysprzęgla.
Hamowanie silnikiem z definicji to poprostu brak wolnego koła (syrena, trabant - ale tylko dla IV biegu, czy zwykła kolażówka. Przestajesz pedałować, rower toczy sie swobodnie). Kiedy występuje ostre koło (dla ASB powiedzmy, ze przyjmiemy umownie takie samo nazewnictwo, mimo, ze tak do konca nie jest) to stałe połączenie napędu (silnik) z kołami.
W tym przypadku występuje ono zawsze, kiedy mamy włączone w ASB coś innego niż N.
Problem w skuteczności hamowania silnikiem.
To co napisałes o "spinaniu z silnikiem" to tzw LOCK UP.
Działa on faktycznie po przekroczeniu pewnej prędkości, ale już nie dla każdego biegu - a tylko dla IV. Żeby bylo śmieszniej WYŁĄCZA sie jak zdejmiesz nige z gazu i kiedy dynamicznie przyspieszasz. Włączony jest tylko kiedy osiągniesz żadaną prędkość (powyżej ok 90km/h) i utrzymujesz ją na stałym poziomie. Wtedy LockUp sie załącza i faktycznie spadają lekko obroty (brak poślizgu na sprzęgle hydrokinetycznym) - a niektórzy myslą, ze sie włąsnie V bieg włączył.
Podsumowując - hamowanie silnikiem występuje zawsze, ale z rózną skutecznością.
LockUp wyłącza sie przy hamowaniu silnikiem
Kiedy zdejmujemy noge z gazu przy prędkościach ~>45km/h ASB wrzuca IV bieg - stąd nieskuteczne hamowanie.
Polepszenie hamowania mozna osiągnąć korzystając z pozycji 1,2,3 wtedy skrzynia nie wrzuci wyższego biegu niż włączony - w ten sposob mozna sprawidzić jak hamuje na poszczegolnych biegach a jak na IV
End of story.
Prosze - nie piszcie, ze jest inaczej - bo nie jest

#8
OFFLINE
Napisany 31 sierpnia 2007 - 13:46
Pozdro.
#9
OFFLINE
Napisany 01 września 2007 - 21:53
#10
OFFLINE
Napisany 04 września 2007 - 13:10
To nie mogę rozpędzony dojechać na "N" do świateł i się zatrzymać?NIGDY nie wrzucaj podczas jazdy skrzyni w tryb N
Czy po prostu chodzi Ci o to, żeby nie wrzucać "D" bezpośrednio z "N" podczas jazdy (czyli bez całkowitego zatrzymania)? Ta opcja oczywiście jest idiotyczna i bezsensowna tak w automatach, jak i z resztą w manualach.
Dla pewności - proszę jednak o odpowiedż, bo nie chcę zepsuć skrzynki, a z drugiej strony nie cierpię świecić w oczy lampami stopu kierowcom stojącym za mną! Dlatego czasem dojeżdżam do i na światłach zawsze staram się stać "na luzie", a nie z trampkiem na hamulcu.

#11
OFFLINE
Napisany 04 września 2007 - 13:31
P.S. Poczytaj troche tutaj http://olczak.home.p...ecum/index.html
[B]
#12
OFFLINE
Napisany 04 września 2007 - 13:54
Przy okazji jest tak jak powiedzial kolega wyżej.
Trzymasz noge na hamulcu i tyle. Przy dłuższych postojach (na przejeździe kolejowym) mozesz ewnetualnie zrzucić N.
Troszeczke inaczej jest w ASB w amrykańcach. One są troszke inaczej konstruowane i tam mozesz se maglować wajhą ile chcesz, za to są mniej wytrzymałe na długie dystanse z wysokimi proędkościami. W europejskichskrzyniach jednak zasada jest prosta - im mniej przełączasz tryby pracy, tym dłużej skrzynia będzie sprawna.
A tymi co stoją za tobą sie nie przejmuj - bo to żadnen argument.
#13
OFFLINE
Napisany 05 września 2007 - 11:58
Argument - nie argument... Dla mnie to ważne, bo wg mnie, kultura zawsze jest mile widziana.A tymi co stoją za tobą sie nie przejmuj - bo to żadnen argument.
JEDNAK - w tym konkretnym przypadku - po zapoznaniu sie z faktami zgadzam się, że niedogodne dla kogoś moje świecenie "stopem" po oczach jest drobiazgiem w stosunku do bezawaryjnego użytkowania przeze mnie ASB. Dlatego mówi się "sorry" i... świeci się dalej... :neutral: :razz: :twisted:
A przekonało mnie:
"Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni." (http://olczak.home.p...ecum/index.html)
Dzięki za wskazanie "wykładni" i douczenie. :piwo:
#14
OFFLINE
#15
OFFLINE
Napisany 17 października 2007 - 18:28

dojeżdźam do świateł, przejazdu kolejowego, albo jakiegoś wahadełka na drodze....
noga na hamulec... zatrzymuje się....
:mrgreen:
- wrzucam P i noga z hamulaca i se ładnie stoje... :drink:
kiedy trzeba jechać noga na hamulec, wajcha na D i .... ogień :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
pozdr
#16
OFFLINE
Napisany 17 października 2007 - 18:58

Jak zanosi się na dłuższy postój to tak, a jak na chwilę to po co?
PS. Nudzi Ci się? Czy U II już cały rozwaliłeś?
#17
OFFLINE
Napisany 18 października 2007 - 08:25
panowie a czy nie można tak...
:
dojeżdźam do świateł, przejazdu kolejowego, albo jakiegoś wahadełka na drodze....
noga na hamulec... zatrzymuje się....
:mrgreen:
- wrzucam P i noga z hamulaca i se ładnie stoje... :drink:
kiedy trzeba jechać noga na hamulec, wajcha na D i .... ogień :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
pozdr
mozna, jesli masz stać dłużej.
Problem w tym, ze ASB w omedze jest czuła na częste zmiany położenia wajhy, wiec im częściej to robisz tym gorzej dla skrzyni. Dużo korzystniej dla ASB jest właczyć D i przy postojach trzymać hamulec a nie kręcić wajhą.
Nowe passaty mają taką funkcje "hold" - wciskasz guziola i jak sie zatrzymujesz on sam trzyma hamulec póki nie dodasz gazu - a wszystko po to, zeby nie kręcić wajhą.
#18
OFFLINE
Napisany 06 stycznia 2008 - 19:24
ja zawsze jeżdże na D..... i na postojach noga na hampelku.... po lekturze tego tematu wszystko isę wyjasnia dla niewtajemnicoznych w arkana dziąłnia skrzyni
pozdro
:mrgreen: