Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Wysprzęglanie skrzyni ASB


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
17 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   TomekSS

TomekSS
  • 167 postów
  • Dołączył: 27-06-2007
  • Skąd: Katowice

Napisany 30 sierpnia 2007 - 18:35

Witam.

Mam pytanie odnośnie ASB

Do prędkości 80km/h po puszczeniu pedału gazu skrzynia wysprzęgla i auto toczy sie na luzie. Jeżeli jedzie sie więcej niż 80km/h ( to już chyba 4 i ostatni bieg ) po puszczeniu gazu obroty stoją tak jak były i zaczyna sie hamowanie silnikiem. Ale wystarczy lekko nacisnąć hamulec i zaraz wysprzęgla na luz.

Czy to normalny objaw czy jakaś usterka skrzyni.
W przyszłym tygodniu bede wymieniać olej i filtry w szkrzyni.

Pozdro.
Była: Omega B 2.5TD , Aktualnie: Skoda Felicja 1.3

#2 OFFLINE   Kristofer

Kristofer

    VECTRAIrmscher1,9150+chip

  • 1 758 postów
  • Dołączył: 27-07-2007
  • Skąd: zyyy...no wiecie już skąd
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 30 sierpnia 2007 - 19:13

Nie jestem znawcą tematu ale napewno nie jest to normalne.Jeździłem 3 lata automatem.podjedź na serwis z poradę nie zapłacisz nic,a co do oleju to się trochę wstrzymaj bo coś mi się wydaje że ta skrzynia do wymiany.Poszukaj na forum koś pisał że używka w dobrym stanie 800pln.Pozdrawiam

#3 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 30 sierpnia 2007 - 19:44

1. ASB nigdy nie 'wysprzęgla' bo nie ma takiej mozliwości.
Jak zdejmiesz noge z gazu to wrzuca najwyższy bieg (IV) wiec moze Ci sie wydawać, ze wrzuca luz.
2. Punkt pierwszy prawdziwy jest od ok 40-50km/h do Vmax. Nic sie nie zmienia. Hamowanie silnikiem (zdjęta noga z gazu) powoduje, ze ASB wrzuca IV (albo na niej po prostu pozostaje) i tyle.

Przy okazji - IV wrzuca także przy prędkościach rzędu 50 km/h jesli jedziesz chwile bez przyspieszania, równo, spokojnie. Wtedy także wpada czwórka.

Jesli u Ciebie jest inaczej - sprawdz poziom oleju, jak jest ok - jedz to mechaniora od aftomatów.

#4 OFFLINE   TomekSS

TomekSS
  • 167 postów
  • Dołączył: 27-06-2007
  • Skąd: Katowice

Napisany 30 sierpnia 2007 - 20:20

Musze na prostej drodze to sprawdzić czy jak zdejme noge z gazu to bedzie hamował.

Ale wydaje sie to logiczne bo przy ok 100 jest 2000 i jak sie gaz puści to zaczynają delikatnie spadać a auto zwalnia.

Czyli wychodzi na to ze nic sie nie wysprzegla tylko faktycznie wskakuje 4 bieg a przy nizszych predkościach silnik takie akurat ma obroty.

Dzieki za odpowiedź. Posprawdzam i zobacze jak jest na prawde.

Pozdro.
Była: Omega B 2.5TD , Aktualnie: Skoda Felicja 1.3

#5 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 31 sierpnia 2007 - 09:50

No to ja już Ci powiedzialem jak jest na prawdę :D

#6 OFFLINE   Piterek

Piterek

    ASB killer

  • 3 826 postów
  • Dołączył: 10-05-2006
  • Skąd: Częstochowa
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 31 sierpnia 2007 - 10:03

Panowie, mieszacie dwie różne rzeczy
hamowanie silnikiem, następuje w ASB po przekroczeniu określonej prędkości i puszczeniu nogi z gazu.
Przy IV jest to 80km/h
przy III około, bo nie pamiętam dokładnie 50 km/h
przy II około, bo nie pamiętam dokładnie 40 km/h
wtedy skrzynia spina się z silnikiem i pozwala na ekonomiczną jazdę - hamuje silnikiem i zamyka wtryskiwacze
Przy jeździe na D, po przekroczeniu 80km/h i puszczeniu całkowitym pedału przyśpieszenia, skrzynia hamuje, silnik nie dostaje paliwa, po spadku prędkości poniżej 80km/h skrzynia pracuje "normalnie", a silnik dostaje paliwo

o ile w manualu masz możliwość decyzji, czy wysprzęglasz, czy też hamujesz motorem, w automacie możesz jedynie:
- zmienić ręcznie bieg na niższy
- włączyć tryb sport, który swoją charakterystyką jest bardziej zbliżony do pracy skrzyni manualnej

A co do wysprzęglania, to jego odpowiednikiem w ASB jest tryb N

- NIGDY nie wrzucaj podczas jazdy skrzyni w tryb N


"Krytykować może każdy głupiec i wielu z nich to robi"
Winston Churchill


#7 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 31 sierpnia 2007 - 10:34

Panowie, mieszacie dwie różne rzeczy
hamowanie silnikiem, następuje w ASB po przekroczeniu określonej prędkości i puszczeniu nogi z gazu.
Przy IV jest to 80km/h
przy III około, bo nie pamiętam dokładnie 50 km/h
przy II około, bo nie pamiętam dokładnie 40 km/h
wtedy skrzynia spina się z silnikiem i pozwala na ekonomiczną jazdę - hamuje silnikiem i zamyka wtryskiwacze
Przy jeździe na D, po przekroczeniu 80km/h i puszczeniu całkowitym pedału przyśpieszenia, skrzynia hamuje, silnik nie dostaje paliwa, po spadku prędkości poniżej 80km/h skrzynia pracuje "normalnie", a silnik dostaje paliwo

za przeproszeniem Piterek ale pierdoły opowiadasz.

Hamowanie silnikiem występuje w ASB przy każdej prędkości, dla której obroty nIV biegu są wyższe od takich wystarczających do napędzania samochodem

Jak jedziesz 40km/h i zdejmujesz noge z gazu - auto hamuje silnikiem. Sęk w tym, ze ASB włącza wtedy IV bieg i obroty spadają prawie do nominalnych (wolnych) wiec hamowanie w rzeczywistości jest nie tylko nieskuteczne jak i poprostu go nie ma - ale nie dlatego, ze coś sie wysprzęgliło, tylko, ze są za niskie oborty, zeby silnik mógł nimi hamowac.

Jak pojedziesz szybciej to obroty dla IV biegu będą wyższe po zdjęciu nogi z gazu wiec i hamowanie zacznie być skuteczniejsze. Im wyższa prędkosć tym wyższe obroty dla IV i hamowanie bardziej widoczne - co nie znaczy, ze w jakimś zakresie skrzynia wysprzęgla.
Hamowanie silnikiem z definicji to poprostu brak wolnego koła (syrena, trabant - ale tylko dla IV biegu, czy zwykła kolażówka. Przestajesz pedałować, rower toczy sie swobodnie). Kiedy występuje ostre koło (dla ASB powiedzmy, ze przyjmiemy umownie takie samo nazewnictwo, mimo, ze tak do konca nie jest) to stałe połączenie napędu (silnik) z kołami.
W tym przypadku występuje ono zawsze, kiedy mamy włączone w ASB coś innego niż N.

Problem w skuteczności hamowania silnikiem.

To co napisałes o "spinaniu z silnikiem" to tzw LOCK UP.
Działa on faktycznie po przekroczeniu pewnej prędkości, ale już nie dla każdego biegu - a tylko dla IV. Żeby bylo śmieszniej WYŁĄCZA sie jak zdejmiesz nige z gazu i kiedy dynamicznie przyspieszasz. Włączony jest tylko kiedy osiągniesz żadaną prędkość (powyżej ok 90km/h) i utrzymujesz ją na stałym poziomie. Wtedy LockUp sie załącza i faktycznie spadają lekko obroty (brak poślizgu na sprzęgle hydrokinetycznym) - a niektórzy myslą, ze sie włąsnie V bieg włączył.

Podsumowując - hamowanie silnikiem występuje zawsze, ale z rózną skutecznością.
LockUp wyłącza sie przy hamowaniu silnikiem
Kiedy zdejmujemy noge z gazu przy prędkościach ~>45km/h ASB wrzuca IV bieg - stąd nieskuteczne hamowanie.

Polepszenie hamowania mozna osiągnąć korzystając z pozycji 1,2,3 wtedy skrzynia nie wrzuci wyższego biegu niż włączony - w ten sposob mozna sprawidzić jak hamuje na poszczegolnych biegach a jak na IV

End of story.
Prosze - nie piszcie, ze jest inaczej - bo nie jest :)

#8 OFFLINE   TomekSS

TomekSS
  • 167 postów
  • Dołączył: 27-06-2007
  • Skąd: Katowice

Napisany 31 sierpnia 2007 - 13:46

Dzieki za wyjasnienie.

Pozdro.
Była: Omega B 2.5TD , Aktualnie: Skoda Felicja 1.3

#9 OFFLINE   grzegorz z s

grzegorz z s
  • 112 postów
  • Dołączył: 24-08-2007
  • Skąd: Niemcy

Napisany 01 września 2007 - 21:53

jest tak jak pisze cita!,przy moim bombowcu ostatni bieg läczy na stale od 70km/h :mrgreen:

#10 OFFLINE   MIKUZZ

MIKUZZ
  • 30 postów
  • Dołączył: 05-08-2007
  • Skąd: W-wa Mokotów/Ochota

Napisany 04 września 2007 - 13:10

NIGDY nie wrzucaj podczas jazdy skrzyni w tryb N

To nie mogę rozpędzony dojechać na "N" do świateł i się zatrzymać?
Czy po prostu chodzi Ci o to, żeby nie wrzucać "D" bezpośrednio z "N" podczas jazdy (czyli bez całkowitego zatrzymania)? Ta opcja oczywiście jest idiotyczna i bezsensowna tak w automatach, jak i z resztą w manualach.
Dla pewności - proszę jednak o odpowiedż, bo nie chcę zepsuć skrzynki, a z drugiej strony nie cierpię świecić w oczy lampami stopu kierowcom stojącym za mną! Dlatego czasem dojeżdżam do i na światłach zawsze staram się stać "na luzie", a nie z trampkiem na hamulcu. :wink:

#11 OFFLINE   kczech

kczech
  • 3 552 postów
  • Dołączył: 05-12-2006
  • Skąd: Przeworsk
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 04 września 2007 - 13:31

MIKUZZ - nie jezdzi sie automatem na N tylko na D zero podjezdzania do krzyzowki na N - odpalasz motor wrzucasz D i jedziesz dojezdzasz do krzyzowki na D stopa na pedal hamulca i trzymasz a to ze swieci z tylu stop no to ma swiecic i koniec, jak chcesz sie cieszyc bezawaryjna praca skrzynki to tak jezdzij i nic sie jej nie dzieje jak bedziesz w korkach stal z wrzuconym D i noga na hamulcu - tak ma sie jezdzic
P.S. Poczytaj troche tutaj http://olczak.home.p...ecum/index.html
CZĘŚCI AKCESORIA WARSZTAT - www.somad.pl
[B]

#12 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 04 września 2007 - 13:54

albo www.automat.pl

Przy okazji jest tak jak powiedzial kolega wyżej.
Trzymasz noge na hamulcu i tyle. Przy dłuższych postojach (na przejeździe kolejowym) mozesz ewnetualnie zrzucić N.
Troszeczke inaczej jest w ASB w amrykańcach. One są troszke inaczej konstruowane i tam mozesz se maglować wajhą ile chcesz, za to są mniej wytrzymałe na długie dystanse z wysokimi proędkościami. W europejskichskrzyniach jednak zasada jest prosta - im mniej przełączasz tryby pracy, tym dłużej skrzynia będzie sprawna.
A tymi co stoją za tobą sie nie przejmuj - bo to żadnen argument.

#13 OFFLINE   MIKUZZ

MIKUZZ
  • 30 postów
  • Dołączył: 05-08-2007
  • Skąd: W-wa Mokotów/Ochota

Napisany 05 września 2007 - 11:58

A tymi co stoją za tobą sie nie przejmuj - bo to żadnen argument.

Argument - nie argument... Dla mnie to ważne, bo wg mnie, kultura zawsze jest mile widziana.
JEDNAK - w tym konkretnym przypadku - po zapoznaniu sie z faktami zgadzam się, że niedogodne dla kogoś moje świecenie "stopem" po oczach jest drobiazgiem w stosunku do bezawaryjnego użytkowania przeze mnie ASB. Dlatego mówi się "sorry" i... świeci się dalej... :neutral: :razz: :twisted:
A przekonało mnie:
"Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni." (http://olczak.home.p...ecum/index.html)

Dzięki za wskazanie "wykładni" i douczenie. :piwo:

#14 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 września 2007 - 12:33

ok, postawisz piwo i bedziem kwita ;)
Koniec OT

#15 OFFLINE   GISKARD

GISKARD
  • 3 534 postów
  • Dołączył: 17-06-2006
  • Skąd: Pionki
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 V6 X25XE

Napisany 17 października 2007 - 18:28

panowie a czy nie można tak... :?:
dojeżdźam do świateł, przejazdu kolejowego, albo jakiegoś wahadełka na drodze....
noga na hamulec... zatrzymuje się....
:mrgreen:
- wrzucam P i noga z hamulaca i se ładnie stoje... :drink:
kiedy trzeba jechać noga na hamulec, wajcha na D i .... ogień :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
pozdr

#16 OFFLINE   lord_craven

lord_craven

    Ciem kotka!

  • 5 572 postów
  • Dołączył: 30-08-2006
  • Skąd: Giedlarowa
  • Województwo: podkarpackie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 października 2007 - 18:58

GISKARD, ech ;)

Jak zanosi się na dłuższy postój to tak, a jak na chwilę to po co?

PS. Nudzi Ci się? Czy U II już cały rozwaliłeś?

#17 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 18 października 2007 - 08:25

panowie a czy nie można tak... :?:
dojeżdźam do świateł, przejazdu kolejowego, albo jakiegoś wahadełka na drodze....
noga na hamulec... zatrzymuje się....
:mrgreen:
- wrzucam P i noga z hamulaca i se ładnie stoje... :drink:
kiedy trzeba jechać noga na hamulec, wajcha na D i .... ogień :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
pozdr


mozna, jesli masz stać dłużej.
Problem w tym, ze ASB w omedze jest czuła na częste zmiany położenia wajhy, wiec im częściej to robisz tym gorzej dla skrzyni. Dużo korzystniej dla ASB jest właczyć D i przy postojach trzymać hamulec a nie kręcić wajhą.
Nowe passaty mają taką funkcje "hold" - wciskasz guziola i jak sie zatrzymujesz on sam trzyma hamulec póki nie dodasz gazu - a wszystko po to, zeby nie kręcić wajhą.

#18 OFFLINE   GISKARD

GISKARD
  • 3 534 postów
  • Dołączył: 17-06-2006
  • Skąd: Pionki
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 V6 X25XE

Napisany 06 stycznia 2008 - 19:24

odswieżam temat bo sie pojawiają nowe posty na ten temat.... moze ktoś jednak trafi....
ja zawsze jeżdże na D..... i na postojach noga na hampelku.... po lekturze tego tematu wszystko isę wyjasnia dla niewtajemnicoznych w arkana dziąłnia skrzyni
pozdro
:mrgreen: