

Koło dwumasowe z BMW do omegi
#1
OFFLINE
Napisany 30 czerwca 2010 - 17:35
#2
OFFLINE
Napisany 01 lipca 2010 - 20:12

#3
OFFLINE
Napisany 01 października 2012 - 16:37
Różnica to może być głownie w masie koła (BMW jest cięższe) co tam pośrednio może wpływać na trwałość skrzyni biegów ale pewnie wylezie za 200 - 300 tyś. km
Trzeba jeszcze zobaczyć czy docisk z omegi będzie pasił........
Witam Panowie
Dziś pisałem z producentem LUK w tym temacie dwumasy nr LUK 415 0104 10 i nr BMW 21217512329 podobno nie pasuje ze względu na zamocowanie na wał korbowy.
Czy ktoś tu już to sprawdził i potwierdził wszystkie plotki na temat zastosowania dwumasy LUKa zamiast tej kupowanej w GM i czy że faktycznie jest tak że się różnią od siebie dwumasy do opla i do BMW
Bo jeżeli chodzi tylko o wagę to pojadę do mechanika w trakcie zmiany sprzęgła i zważę tą dwumase oryginalną i porównam z tą w sklepie

LUKa zamiennik jak masz dobry rabat w sklepie kupisz za 1500 PLN a nie za 2300PLN w GM


#4
OFFLINE
Napisany 01 października 2012 - 18:05
niech ktos kto ma wał od 3,0 lub 2,5 zmierzy rozstaw śrub i policzy ich ilość i pomierzy tam różne wymiary to możemy porównać do 2,5 dti opla bo taki wał u mnie leży w garażu także pomiar można zrobić szybko, jak by te dwumasy leżały na półkach to bym poprostu z wałem do sklepu wszedł i przymierzyłna zamocowanie na wał korbowy
#5
OFFLINE
Napisany 04 października 2012 - 23:36
Na wstępie powiem, że te materiały miałem praktycznie gotowe od marca 2011r , jednak brak czasu i lenistwo spowodowały opóźnienie w załączeniu tego wszystkiego na forum.
Wiem, że nie jest to sprawdzona porada, ale może warto by było umieścić ten post w osobnym temacie i ewentualnie później dodać porady praktyczne od kogoś. -tu zwracam się z sugestią do moderatorów.
To, co poniżej przedstawiam to właściwie bardziej pomysł/porada.

Postanowiłem poruszyć chyba najtrudniejszy problem(pod kątem mechanicznym) dotyczący Omegi z motorem Y25DT w wersji z ręczną skrzynią biegów.
Jest kilka rzeczy, które stanowią o rozmiarze problemu, z którym mamy do czynienia.
-Po pierwsze:
CENA
oryginalne koło z ASO sygnowane logiem GM to koszt ok.3800-4200 netto, w zależności od ASO. Trzeba jeszcze doliczyć VAT 23%

Jednak jest jedna rzecz, która sprawiła, że postanowiłem poszukać alternatywy:
LOGO „LUK” na „dwumasie” jest wybite jak wół.
Kontakt z LUK (aftermarket) okazał się chybiony. Ani LUK, ani żadna inna firma (Sachs,Valeo)nie ma w swojej ofercie kół dwumasowych do Y25DT.
LUK robi je jedynie na pierwszy montaż i nie daje do obrotu na wolnym rynku.

Można je nabyć tylko w ASO z logiem GM. Za to trzeba dopłacić ponad 100% jego wartości. Koło DM do BMW 2.5 D (M57) (2000-2003r) to koszt (1700-2400)
W ASO BMW 2900zł - oczywiście wszystko to także jest LUK.
-Po drugie:
DOSTĘPNOŚĆ i alternatywy
Częściowo jest o tym powyżej. Część jedynie jest dostępna w ASO (na zamówienie).
Ponieważ brak jest alternatywy to cena i trudność w zdobyciu koła po okazyjnej cenie może sprowokować chęć pozbycia się auta, a potencjalni nabywcy mogą się tego przestraszyć.
Oczywiście pozostaje regeneracja. Koszt to ok.800zł, ale nie wiem czy to jest rozwiązanie na kolejne np. 250tyś km.
Nie dziwi fakt, że poruszenie tematu jest trudne, bowiem sama naprawa w ASO obejmuje
koło DM i od razu komplet sprzęgła i wysprzęglnik. Cena zaczyna przerażać:
BRRRR!

Pozostają jeszcze używane części... Hehehe:jump:
Pomijam trwałość takiego koła. W ciągu 2 lat, (bo tyle mnie męczył ten temat, tzn. chodził mi ten problem po głowie) spotkałem się z używką na znanych portalach ALLEGRO czy EBAY dwa razy. Raz za 400 i raz za 800zł. Wynika to z tego, że OMEGA z 2.5 DTI i manualną skrzynią to auto prawie „niszowe”

-Po trzecie :
Dużo zachodu nawet dla mechaników. Nie każdy może postawić auto na miesiąc i kombinować. Złożenie wszystkiego do kupy trwa. Na sam demontaż i montaż schodzi 6-8 godzin o ile nie ma po drodze niespodzianek.
Więc co zrobić...Opchnąć auto? Wielu tak zrobi. Jednak ja spróbowałem poszukać odpowiedzi

„The truth is out there”

Trzeba się oczywiście przyjrzeć dwumasie od BMW nieco bliżej.
Nie każdy ma taką możliwość, ale akurat miałem szczęście i w Choszcznie odnalazłem koło dwumasowe do BMW E46 lub E39 2.5 D, 3.0 D ,tak koło pasuje do obu wersji BMW z lat 2000-2003.

„Dwumasy” są bardzo podobne. Praktycznie są takie same z wyjątkiem kilku szczegółów:
RÓŻNICE:
-Najważniejsza z różnic to średnica bolca (na docisk) W przypadku koła GM - 6 mm ,a średnica bolca w BMW 9,6mm.
WARTO tutaj zwrócić uwagę, że rant w docisku od BMW jest zwyczajnie węższy niż w przypadku Opla- także nie osłabimy elementu modyfikując go. Poza tym te trzpienie są po to by spozycjonować oba elementy. Koło i docisk skręca się przecież śrubami.
-różnicę można zauważyć jeszcze w głębokości miejsca na tarcze sprzęgła. W przypadku GM ok7,9-8mm w przypadku BMW ok. 0.5mm więcej. Jednak ten pomiar zbierałem w pośpiechu. Także możliwe, że są podobne. Tarcza leży idealnie.
-rant obudowy od strony skrzyni jak widać na zdjęciach w przypadku BMW jest deko szerszy.
-różnica w powierzchni, do której przykręcamy docisk nie ma znaczenia. W GM są jakieś śmieszne wycięcia(jakby na dwa palce).Nie wiem, po, co one są. Może to ułatwienie techniczne żeby zdjąć docisk...,albo redukcja masy...
NAJWAŻNIEJSZE CECHY WSPÓLNE:
-Grubość obu kół ok.51,3mm
-Ilość zębów 113 na obu kołach
-rozmieszczenie otworów w piaście(mocowanie do wału korbowego) identyczne (8) ich średnica również (12,4mm), odległości miedzy tymi otworami także są identyczne. -na prawdę nie zanotowałem żadnej różnicy. Zresztą czy silniki w BMW i Omedze różniłyby się korbowodami???
-otwory na dokręcenie docisku do dwumasy są identyczne 6,6mm ich rozmieszczenie również
-otwór centralny (od strony sprzęgła) w obu przypadkach 48mm
-otwór centralny po stronie silnika w obu przypadkach 41,6mm
-od strony silnika otwory w piaście maja te same rozmiary oraz ułożenie, przy czym jeden jest
u wlotu szerszy (tak samo jest w przypadku obu kół DM)
Nie wiem czy dobrze to nazwę, ale element stanowiący korpus koła DM (jego główną masę) ma te same numery seryjne-myślę wiec -ze waga obu kół jest bardzo zbliżona.
Nie miałem zbyt wiele czasu by to wszystko razem porównać, jednak starałem się jak najdokładniej przyjrzeć każdemu elementowi.



Mi wniosek po porównaniu nasunął się taki: :idea:
Jeżeli ktoś będzie miał problem z kołem dwumasowym w Opel OMEGA 2.5 DTI z manualną skrzynią (pisze tak by było łatwo wygooglać).
Powinien ów ktoś najsampierw :)skombinować nawet zdechłe koło od BMW 525 lub 530 e39 za np. 300zł ,rozwiercić otwory na trzpienie w starym docisku (na bank ktoś to będzie umiał precyzyjnie zrobić)od OPLA i spróbować to złożyć.
Otwór jest o 3,6mm mniejszy w przypadku Opla. W związku z tym promień zwiekszy się tylko o 1,8mm- spokojnie rantu wystarczy.
Jak to zagra...to jesteśmy w domu.:up:
Czemu ja tego nie zrobiłem?
Otóż mój Dwu-mas ma się bardzo dobrze, a DM z bejcy była w gorszym stanie.
Na koniec dodam tylko ,że rozmawiałem z mechanikami z ASO oraz z niezależnymi i zgodnie twierdza ,że żeby zajechać dwumas w 2.5 DTI to trzeba się mega-postarać. Koło jest zrobione z duuużym zapasem. Do tego silnik w omie jest przecież osłabiony.
Powyższe spostrzeżenia maja na celu jedynie zasugerowanie możliwości dopasowania koła DM z BMW do OMEGI. Nie obiecuje, ze to się uda.

Tak tylko przestrzegam...
Można jeszcze pokombinować z wykorzystaniem koła DM i docisku od BMW, ale pojecia nie mam

Mam nadzieje, że to komuś pomorze. Jeśli moja Omka zdąży mieć problem z DM (przed sprzedażą lub utylizacją)to bankowo sam spróbuje to dopasować.:mrgreen:
Pozdrawiam Wszystkich :tired:

#6
OFFLINE
Napisany 12 stycznia 2014 - 15:04

Dwumasa poszła od BMW bo oczywiście do omegi jest tylko oryginał w aso za 5000, mechanik coś poździurał zrobił otwory i gitara :-)
Także metoda sprawdzona :-)
#7
ONLINE
Napisany 08 października 2021 - 05:56
Właśnie jestem na etapie wymiany sprzegła. W sieci jest dużo rozbieżnych informacji. Czy może ktoś mi podać nr zestawu sprzęgła(np. Luk, GM, Sachs). Na kilku stronach jest informacja, że powinien pasować zestaw do 2.5td lub wersji benzynowych 2.5 do 3.0. Jak z tym jest?

#8
OFFLINE
Napisany 14 stycznia 2024 - 10:20
#9
ONLINE
Napisany 29 listopada 2024 - 14:59

#10
OFFLINE
Napisany 30 listopada 2024 - 14:09
Te kołki dotyczą silnika tds. W DTI Y25DT/M57 czujnik położenia wału jest "mokry".
Obecność korozji w Omedze, zadaje kłam powszechnej opinii, iż Opel robi gówniane samochody. A one z żelaza są zrobione, to rdzewieją
#11
ONLINE
Napisany 05 grudnia 2024 - 16:04
Załączone pliki
Edytowany przez slawko1980, 06 grudnia 2024 - 05:13.
