

crash test - zderzenie ze sciana 160 km/h
#1
OFFLINE
Napisany 09 maja 2010 - 08:53
http://moto.pl/MotoP...ny___Wideo.html
i ku przestrodze http://moto.pl/MotoP...przezyjesz.html
#2
OFFLINE
Napisany 09 maja 2010 - 09:48
jeżeli jeden samochód waży 1t jedzie 80km/h i uderza w ścianę to waga oddziałująca na jego przód wynosi około 80t
jeżeli zaś jadą dwa auta o wadze 1t na przeciw sobie z prędkością 80km/h i uderzają w siebie energia kinetyczna wynosi około 160t lecz dzieli się masę oddziałująca na każdy z samochodów po połowie...
fizyka jest dosyć prosta

#3
OFFLINE
Napisany 09 maja 2010 - 09:51
#4
OFFLINE
Napisany 09 maja 2010 - 09:52
#5
OFFLINE
Napisany 09 maja 2010 - 10:01
#6
OFFLINE
Napisany 09 maja 2010 - 10:45
wynika to z tego że oba samochody mają strefę zgniotu natomiast ściana nie. Tylko należy pamiętać że to tak fajnie działa jak samochody mają takie same masy i takie same prędkości, jeżeli dochodzi do zderzenia czołowego i samochody mają różne masy i różne prędkości to już wygląda inaczej...
tylko nie o to chodzi w tym doświadczeniu...
...które samo w sobie obala naprawde wielki mit i założe sie, ze zdecydowana większość ludzi zapytana o takie okoliczności będzie w błedzie do etgo stopnia, ze samo gadanie nie będzie w stanie ich wyprowadzić z błędu.
dokładnie, mój ojciec miał rok temu czołowe.
tak na marginesie
Masa BMW serii 3 to ok 1665-1680kg
Masa Vivaro to ok 1790kg
Różnica mas wynosi 7-6,5% czyli niezbyt wiele.
Twój przykład niczego nie udowadnia, ani nie potwierdza, chyba, ze fakt, iż warunki rzeczywiste, w odróżnieniu od idealnych (kąt uderzenia, różnice prędkości, stan samochodu, konstrukcja samochodu, przeszłość wypadkowa samochodu) mają tak wielki wpływ na przebieg zdarzenia, ze dyskwalifikują je jako takie do porównywania z czymkolwiek.
#7
OFFLINE
Napisany 09 maja 2010 - 23:06
zgadza się, lżejszy gorzej na tym wychodzi, i nie ważne czy jedzie szybciej czy wolniej...
Jeżeli różnica w masie jest procentowo naprawdę duża.
Z ogólnej obserwacji wnioskuję że prędkość ma ogromne znaczenie w przypadku gdy walą w siebie auta o zbliżonej masie. Te co bije z wyższą prędkością ucierpi zauważalnie bardziej.
#8
OFFLINE
Napisany 10 maja 2010 - 08:00

#9
OFFLINE
Napisany 10 maja 2010 - 08:18
Jeżeli różnica w masie jest procentowo naprawdę duża.
Z ogólnej obserwacji wnioskuję że prędkość ma ogromne znaczenie w przypadku gdy walą w siebie auta o zbliżonej masie. Te co bije z wyższą prędkością ucierpi zauważalnie bardziej.
nie ma wg mnie racjonalnego wyjaśnienia dla tego co piszesz. Jeśli jedna omega stoi, druga walnie w nią czołowo z prędkością 100km/h to obie będą tak samo zniszczone
#10
OFFLINE
Napisany 10 maja 2010 - 08:25
nie ma wg mnie racjonalnego wyjaśnienia dla tego co piszesz. Jeśli jedna omega stoi, druga walnie w nią czołowo z prędkością 100km/h to obie będą tak samo zniszczone
Mylisz się. Omega która jedzie 100km/h będzie miała o wiele większą energię kinetyczną, uderzy w omegę stojącą i pojedzie z nią jeszcze kawałek do przodu w związku z tym jej opóźnienie się mocno zmniejszy natomiast omega stojąca pojedzie do tyłu. Uszkodzenia będą większe w Omedze stojącej
#11
OFFLINE
Napisany 10 maja 2010 - 08:33
kup zgrzewkę jajek i zrób testy - uderzaj jajkiem w leżące na stole inne jajko i notuj które pękło.
#12
OFFLINE
Napisany 10 maja 2010 - 10:56
Adam10 a ja zauważyłem zupełnie odwrotnie, że bardziej zniszczony będzie samochód (omega) który wali a nie ten co stoi:)
#13
OFFLINE
Napisany 10 maja 2010 - 22:34
sory, ale to wyjaśnienie niczego nie wyjaśnia. Żadne prawo fizyki nie chroni stojącego samochodu bardziej niż nadjeżdżającego i vice versa. Stojący samochód ma prędkość 100 km/h względem nadjeżdżającego i będzie tak samo zniszczony.
kup zgrzewkę jajek i zrób testy - uderzaj jajkiem w leżące na stole inne jajko i notuj które pękło.
Przyznaję rację koledze doncortino. Na początku źle się zasugerowałem i palnąłem głupstwo. Po głębszych przemyśleniach stwierdzam że się myliłem.

Chociaż przykład z jajkiem nie jest dobry bo jajko jajku nie równe

#14
OFFLINE
Napisany 10 maja 2010 - 23:07
Każdy myśli, że liczy się masa i prędkość, może jeszcze gabaryty.
Tymczasem w serii crash testów wyszło, że liczy się wysokość, jakby to powiedzieć - w uproszczeniu - zderzaka i tej całej strefy zgniotu, która jest za nim.
Generalnie wyższe auto miażdży niższe i już różnice rzędu 1 cm są bardzo znaczące.
Ciekawi znajdą na YouTube.
#15
OFFLINE
Napisany 11 maja 2010 - 06:44
Wy tu o masach, a to niezupełnie tak.
Każdy myśli, że liczy się masa i prędkość, może jeszcze gabaryty.
Tymczasem w serii crash testów wyszło, że liczy się wysokość, jakby to powiedzieć - w uproszczeniu - zderzaka i tej całej strefy zgniotu, która jest za nim.
Generalnie wyższe auto miażdży niższe i już różnice rzędu 1 cm są bardzo znaczące.
Ciekawi znajdą na YouTube.
Masa i prędkość ma duże znaczenie. Oczywiście wysokość też jest ważna ale nie można powiedzieć że jest najważniejsza
#16
OFFLINE
Napisany 11 maja 2010 - 22:19
Generalnie wyższe auto miażdży niższe i już różnice rzędu 1 cm są bardzo znaczące.
a dlaczego ??
ponieważ niższe auto wjeżdżające pod wyższe "wchodzi klinem" pomiędzy wyższy pojazd który "poskoczy" i uwolni tym sporo energii kinetycznej, a podłoże które nie pochłonie żadnej energii...
wracając do fizyki, w podstawówce uczą że prędkość to pojęcie względne.
tłumacząc na nasze


mało tego... jeden z mędrców stwierdził kiedyś że ciało A oddziałuje na ciało B z taką samą siłą co ciało B na ciało A
a wracając do początku, jeżeli taki niższy pojazd A wjeżdża pod wyższy pojazd B uderza jednocześnie w C podłoże, więc siła wypadkowa kumuluje się na pojeździe A co tłumaczy większe zniszczenia na niższym pojeździe
#17
OFFLINE
Napisany 12 maja 2010 - 05:46
#18
OFFLINE
Napisany 26 lipca 2011 - 22:12
#19
OFFLINE
Napisany 27 lipca 2011 - 02:59