Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Schemat przeźnika świec żarowych 2.5td


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
15 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Grzesiek87

Grzesiek87
  • 231 postów
  • Dołączył: 27-01-2009
  • Skąd: Zgierz

Napisany 12 marca 2010 - 23:30

Tak jak w temacie, ma ktoś schemat z opisem co jest od czego?
Mój problem polega na tym, że auto gdy postoi na mrozie większym niż -6*C to ma problem z odpaleniem. Sprawdzone zostało wszystko (rozrusznik, akumulator, świece żarowe, kompresja i stopień spreżania, pompa wtryskowa(nowa), filtr paliwa(nowy), sprawdzono szczelność układu, pompke paliwa )
Jedyną rzeczą do jakiej udało mi się dojść to, że jeden z PINów na przekaźniku wogole nie reaguje (nie zamyka obiegu prądu) załączam go poniżej (jeśli ktoś ma schemat lub wie za co jest odpowiedzialny zaznaczony PIN na zdjęciu to byłbym wdzięczny).

Myślalem też nad czujnikiem temperatury silnika (temp płynu chłodzącego), ale teoretycznie działa poprawnie, załącza świece przy temp silnika ponizej 40stopni, ale daje wrazenie, ze na mrozie szaleje, ponieważ po wypieciu przekaznika (odcieciu grzania swiec na zimnym silniku) silnik odpala tak samo, dodam, że zauwazyłem ze przekaznik wylacza prąd na swiece po okolo 10s(wydaje się dość krótko).

Dodam, że jeden z bezpieczników w komorze silnika ciągle się pali - na forum znalazłem, że to niby bezpiecznik od chłodnicy. Jest w tej komorze bezpiecznik od podgrzewania filtra paliwa? Bezpiecznik który mnie się pali jest maksymalnie wysuniety w strone blotnika.

Dodany obrazek

#2 OFFLINE   szymekrudawa1

szymekrudawa1

    Zbanowany

  • 186 postów
  • Dołączył: 24-01-2009
  • Skąd: k/KRAKOWA

Napisany 13 marca 2010 - 08:36

nie mam teraz schematu,ale z tego co pamiętam:1-masa,2-12v po stacyjce,3-info z ecu do przekażnika świec żarowych żeby je włączył i ten czwarty pin o którego pytasz,może on odpowiadać za informacje dla auta,że jest spalona któraś świeca lub coś nie tak z samym przekażnikiem.(podobno w niektórych omach miga kontrolka gdy jakaś świeca jest spalona).te oznaczenia pinów są przezemnie "na pałe"opisane.czas grzania świec po uruchomieniu silnika wynosi u mnie ok.10sek.:)(na zdjęciu 1-6 piny oczywiście świece żarowe)

#3 OFFLINE   Grzesiek87

Grzesiek87
  • 231 postów
  • Dołączył: 27-01-2009
  • Skąd: Zgierz

Napisany 13 marca 2010 - 11:52

Można jakoś wydłużyć czas grzania tych świec?
( wyczytałem na forach, że to ten przekaźnik powinien puknąć i wyłączyć prąd po około 25s a nie po 8s) - wydaje mi się, że 8s to chyba troche za mało aby rozgrzać całą swiece i komore?
Dziś jest na plusie a oma po pojedynczym grzaniu świec odpalila zakrztusiła się i zgasła. Jak na plusie odpala za 2drugim razem to na mrozie za minimum 12 ;/
Wogole autko przestało odpalać gdy popsuł się termometr zewnetrzny - pokazuje mi temperature +30*C, +60*C az potem pokazuje F - może to mieć jakiś związek z którymś z czujników i odpalaniem?
Wczoraj sprawdziłem jaki opór płynie przez świece i cały układ wyniosło dla każdej ze świecy 185 Ohm. Źle czy dobrze?

#4 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 13 marca 2010 - 12:21

Można jakoś wydłużyć czas grzania tych świec?
( wyczytałem na forach, że to ten przekaźnik powinien puknąć i wyłączyć prąd po około 25s a nie po 8s) - wydaje mi się, że 8s to chyba troche za mało aby rozgrzać całą swiece i komore?
Dziś jest na plusie a oma po pojedynczym grzaniu świec odpalila zakrztusiła się i zgasła. Jak na plusie odpala za 2drugim razem to na mrozie za minimum 12 ;/
Wogole autko przestało odpalać gdy popsuł się termometr zewnetrzny - pokazuje mi temperature +30*C, +60*C az potem pokazuje F - może to mieć jakiś związek z którymś z czujników i odpalaniem?
Wczoraj sprawdziłem jaki opór płynie przez świece i cały układ wyniosło dla każdej ze świecy 185 Ohm. Źle czy dobrze?


Ten termometr zewnętrzny to wymień, na pewno ma wpływ. A co do schematu to znalazłem tylko w AD takie coś jak w załączniku. Świeca żarowa ma mieć 0.3 Om jest w drugim załączniku.

#5 OFFLINE   szymekrudawa1

szymekrudawa1

    Zbanowany

  • 186 postów
  • Dołączył: 24-01-2009
  • Skąd: k/KRAKOWA

Napisany 13 marca 2010 - 21:16

czujnik temp.zewnętrznej ma wpływ na działanie termomometru(na wyświetlaczu).co do grzania świec, tylko czujnik temp.silnika w głowicy ma znaczenie.zauważyłem,że im niższa temperatura z tego czujnika,to świece na początku grzania,po przekręceniu stacyjki,dłużej grzeją.na działanie klimy-włączenia sprężarki,któryś z tych dwóch czujników ma wpływ,ale to jest gzieś na forum opisane(raczej termometr zewn. za to odpowiada);)w omie 99"r napięcie z jednej ze świec w tym czasie uruchamiają pompkę paliwa w baku(poprzez odpowiedni przekażnik,zasilany też z alternatora po uruchomieniu silnika-pompka pracuje cały czas)

#6 OFFLINE   Grzesiek87

Grzesiek87
  • 231 postów
  • Dołączył: 27-01-2009
  • Skąd: Zgierz

Napisany 13 marca 2010 - 23:04

dziękuje za podpowiedzi :) co do oporu na świecach mój opór świadczy o spaleniu świec, dużym zużyciu czy może jakimś zwarciu w niej samej?

Wiecie czy da sie bez zdejmowania kolektora ssącego dojść do tego czujnika co jest na głowicy? Jeśli tak to od której strony wsadzić rękę aby się tam dostać? Ktoś próbował? Ja narazie wizualnie szukam tego czujnika, ale nie wiem który to dokładnie - między świecami mniej więcej po środku? to ten ?

#7 OFFLINE   krzysiek1989

krzysiek1989
  • 770 postów
  • Dołączył: 01-03-2009
  • Skąd: Przemyśl

Napisany 14 marca 2010 - 09:31

czujnik temp znajduje sie w glowicy o ile dobrze pamietam pomiedzy 4 a 5 wtryskiem.
Mi sie udalo odpiac wtyczke bez zdejmowania kolektora,pozniej tylko mialem problem z wyciagnieciem reki:D Ale jesli chcesz go wykrecic to bez zrzucenia kolektora jest to chyba nie mozliwe.

#8 OFFLINE   Grzesiek87

Grzesiek87
  • 231 postów
  • Dołączył: 27-01-2009
  • Skąd: Zgierz

Napisany 14 marca 2010 - 12:35

Dzięki Krzysiek
udało mi się wyjąć oby dwa czujniki, wysuszyłem, odwilgociłem i pokazują poprawne temperatury tylko, że nadal programator na zimnym poniżej 0*C nie daje prądu dłużej na świece niż 8s. Sam programator da sie jakoś sprawdzić ,coś z nim zrobić czy tylko wymiana na nowy ?

#9 OFFLINE   gadget

gadget
  • 5 postów
  • Dołączył: 09-12-2008

Napisany 25 kwietnia 2010 - 08:18

Właśnie w czwartek można powiedzieć zakończyłem walkę z tym przekaźnikiem - no może nie do końca. Objawy miałem takie, że po zgaśnieciu kontrolki grzania odpalałem to chechłał nie na wszystkich garach. Po podwójnym grzaniu świeć palił dobrze. Ustaliłem bez sprawdzania, że nadszedł czas na świece to je wymieniłem i co ? bez zmian. Zacząłem robić pomiary i co się okazało. Lampka grzania świec gaśnie ale świece są grzane przez ok 5-7 sek dłużej i po tym czasie jak zapalam nie ma żadnego problemu. Diagnostyka od dłuższego czasu wykazywała błąd 49 z opisem, że czas grzania jest za krótki i może źle odpalać. Czyli wniosek jest taki, że kontrolka grzania świec nie pokazuje faktycznego czasu grzania (gdyż gaśnie wcześniej niż przekaźnik odłącza świece), który to jest prawidłowy. Z analizy schematu wynika, że na czas ma wpływ zmieżona temp. ale nie wiem jeszcze czy silnika czy otoczenia-jestem w trakcie ustalania. Notomiast jeżeli chodzi o twoje pytanie z tymi pinami to sprawa prosta.
Wg kolorów kabli i nr pinów:
Pin nr 5 brązowy - masa
Pin nr 6 brązowo-niebieski - dane do ECU napiecie przy grzaniu świec 9,7 V bez grzania 1,5V
Pin nr 11 czerwono-żółty - dane do ECU napiecię po włączeniu zapłonu 11-14V
Pin nr 12 czerwono-biały - zabezpieczenia prze niewłaściwą polaryzacją (biegunowością) połączony z ECU.
Co ciekawe ze schematu wynika, że przez tą wtyczkę nie podawane jest mapięcie zasilające świece (poprzez bezpiecznik 80A).
Podsumowując sprawdź jaki faktyczny czas grzania świec masz (podłącz miernik na wyjściu przekaźnika na świecę i zobacz kiedy zgaśnie kontrolka a kiedy zniknie napięcie) czas będzie róźny gwarantuję. Jeżeli tak będzie to można z tym żyć tylko trzeba kilka sekund doliczać po zgaśnięciu kontrolki co mnie wnerwia.
Wg mnie może to być przyczyna przekaźnika bo może być skopane coś w części pinu 6 i 11 które dają info do kompa ale to jeszcze muszę nad tym popracować aby wyjaśnić. Chociaż jestem bardziej skłonny porzyczyć taki przekaźnik i sprawdzić czy będzie ok - jeżeli nie szukam innym przyczym bo po ta ta kontrolka żeby mnie informowała kiedy mam odpalać.
Trochę długo wyszło.
Pozdro

#10 OFFLINE   krzysiek1989

krzysiek1989
  • 770 postów
  • Dołączył: 01-03-2009
  • Skąd: Przemyśl

Napisany 25 kwietnia 2010 - 08:31

Właśnie w czwartek można powiedzieć zakończyłem walkę z tym przekaźnikiem - no może nie do końca. Objawy miałem takie, że po zgaśnieciu kontrolki grzania odpalałem to chechłał nie na wszystkich garach. Po podwójnym grzaniu świeć palił dobrze. Ustaliłem bez sprawdzania, że nadszedł czas na świece to je wymieniłem i co ? bez zmian. Zacząłem robić pomiary i co się okazało. Lampka grzania świec gaśnie ale świece są grzane przez ok 5-7 sek dłużej i po tym czasie jak zapalam nie ma żadnego problemu. Diagnostyka od dłuższego czasu wykazywała błąd 49 z opisem, że czas grzania jest za krótki i może źle odpalać. Czyli wniosek jest taki, że kontrolka grzania świec nie pokazuje faktycznego czasu grzania (gdyż gaśnie wcześniej niż przekaźnik odłącza świece), który to jest prawidłowy. Z analizy schematu wynika, że na czas ma wpływ zmieżona temp. ale nie wiem jeszcze czy silnika czy otoczenia-jestem w trakcie ustalania. Notomiast jeżeli chodzi o twoje pytanie z tymi pinami to sprawa prosta.
Wg kolorów kabli i nr pinów:
Pin nr 5 brązowy - masa
Pin nr 6 brązowo-niebieski - dane do ECU napiecie przy grzaniu świec 9,7 V bez grzania 1,5V
Pin nr 11 czerwono-żółty - dane do ECU napiecię po włączeniu zapłonu 11-14V
Pin nr 12 czerwono-biały - zabezpieczenia prze niewłaściwą polaryzacją (biegunowością) połączony z ECU.
Co ciekawe ze schematu wynika, że przez tą wtyczkę nie podawane jest mapięcie zasilające świece (poprzez bezpiecznik 80A).
Podsumowując sprawdź jaki faktyczny czas grzania świec masz (podłącz miernik na wyjściu przekaźnika na świecę i zobacz kiedy zgaśnie kontrolka a kiedy zniknie napięcie) czas będzie róźny gwarantuję. Jeżeli tak będzie to można z tym żyć tylko trzeba kilka sekund doliczać po zgaśnięciu kontrolki co mnie wnerwia.
Wg mnie może to być przyczyna przekaźnika bo może być skopane coś w części pinu 6 i 11 które dają info do kompa ale to jeszcze muszę nad tym popracować aby wyjaśnić. Chociaż jestem bardziej skłonny porzyczyć taki przekaźnik i sprawdzić czy będzie ok - jeżeli nie szukam innym przyczym bo po ta ta kontrolka żeby mnie informowała kiedy mam odpalać.
Trochę długo wyszło.
Pozdro


w gruncie rzeczy to co opisales to oczywista sprawa ze po zgasnieciu kontrolki swiec, sa one grzane jeszcze kilka sekund. W tym aucie to normalne zjawisko. Nie trzeba podlaczac miernika.(choc to bardzo precyzyjne ustalenie konca grzania swiec). Wystarczy przyjrzec sie kiedy wyswietlacz sie rozjasnia(u mnie to dobrze widoczne) i delikatne pukniecie przekaznika.

#11 OFFLINE   gadget

gadget
  • 5 postów
  • Dołączył: 09-12-2008

Napisany 25 kwietnia 2010 - 11:23

No nie do końca powinno tak być z tym grzaniem po zgaśnięciu kontrolki. Być może rozbieżności w rocznikach mają jakiś wpływ ale nie sądzę. Przed chwilą robiłem pomiary. Temperatura na zew. 9 stopni kontrolka pali się 7 sek. a świece grzeją 14 sek. 100% rozbieżności to nie jest normalne. Potwierdzeniem tego jest błąd 49 z informacją o zbyt krótkim czasie grzania generowanym w oparciu o czas świecenia kontrolki. Niemniej dokonałem pomiarów na przekaźniku i na każdym pinie są idealne. Czyli przekaźnik jest na 100% ok. Czyli czas na czujniki temperatury. Aha u mnie wyświetlacz nie "miga" a to ze względu że mam nowy akumulator 100Ah także dla niego takie świece to nie wysiłek. A zresztą po to jest kontrolka aby informowała a nie wyświetlacz.

#12 OFFLINE   BenekKNS

BenekKNS
  • 609 postów
  • Dołączył: 27-11-2008
  • Skąd: Teresin

Napisany 25 kwietnia 2010 - 16:07

to jest tak: kontrolka gasnie, zapalasz auto a świece jeszcze grzeja przez pare sekund żeby lepiej sie mieszanka spalała.normalne zjawisko i sie nie dziw że gasnie po 7sek(świece napewno sa już odpowiednio rozgrzane)

#13 OFFLINE   rafi195

rafi195

    tylko 2.5TD :)

  • 1 802 postów
  • Dołączył: 09-07-2009
  • Skąd: Chrzanów/Krzeszowice
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 25 kwietnia 2010 - 19:11

Dokładnie...a dodam że w innych modelach sam. po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych odpalamy i jeszcze przez 20 sekund jest podawany impuls napięcia na świece..:D

#14 OFFLINE   aparat

aparat

    Zbanowany

  • 274 postów
  • Dołączył: 06-10-2010

Napisany 11 grudnia 2010 - 19:54

błąd 49 wystąpił u mnie 2.5 td,spaloną miałem 1 świece.wymieniłem-błędu brak.wniosek taki-przekażnik świec żarowych kontroluje każdą ze świec i jak któraś padnie,to daje info do ecu,i za pomocą opel scanera przez komunikacje z ecu wiemy o błędzie.ecu to on steruje świeceniem "sprężynki"na blacie i odrębnie włączeniem przekażnika grzania świec na podstawie odczytu z czujnika temperatury silnika.amen

#15 OFFLINE   omeszka96

omeszka96

    lukiesz

  • 20 postów
  • Dołączył: 08-06-2011
  • Skąd: Ostrów Wlkp

Napisany 30 stycznia 2013 - 20:06

Panowie gdzie jest ten przekaznik???

#16 OFFLINE   cugiel

cugiel
  • 1 678 postów
  • Dołączył: 19-01-2009
  • Skąd: Letterkenny
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 30 stycznia 2013 - 22:56

Panowie gdzie jest ten przekaznik???


W skrzynce pod maską. :szukaj: