

silnik ohc a dohc
#1
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 10:36
p.s.
2.0 były ohc 8v a 16v tylko dohc, tak?
#2
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 10:46
P.S. Są też silniki OHV gdzie wałek rozrządu jest umieszczony w bloku silnika np.polonez
#3
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 10:51
2.0 były ohc 8v a 16v tylko dohc, tak?
8V to SOHC - jeden wałek rozrządu znajdujący się w głowicy sterujący zaworami. Jest to znacznie wytrzymalsze rozwiązanie, nie ma tu elementów takich jak popychacze zaworowe,
16v to DOHC - w głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu, przypadające na jeden rząd cylindrów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, a drugi wydechowymi, co umożliwia zmiany fazy rozrządu, w zależności od prędkości obrotowej silnika
OHC - to ogólnie silniki z wałkiem rozrządu w głowicy - wyróżnia się wśród nich SOHC i DOHC

EDIT po chwili - skubany był szybszy

#4
OFFLINE
#5
OFFLINE
#6
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 11:44
#7
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 11:54
masz może jaki to był silnik??
#8
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 12:07
#9
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 12:25
hmm, ssący i wydechowy musi być przy 16V
masz może jaki to był silnik??
A takie coś V6 z jednym wałkiem
http://kphoc-09.blog.../sohc-vtec.html
#10
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 13:29
A takie coś V6 z jednym wałkiem
http://kphoc-09.blog.../sohc-vtec.html
Przecież to nie jest V6

#11
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 19:05
R4 1 walek 8 zaworow
2 walki 16 zaworow
R6 1 walek 12 zaworow
R6 2 walki 24 zawory
V6 4 walki 24 zawory
mowie to o silnika opla/vxl
#12
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 19:45
R4 1 walek 8 zaworow
2 walki 16 zaworow
A silnik fiata z lat 70tych (modelu kurka nie pamietam) z dwoma wałkami i osmioma zaworami widział ?? Bo ja tak...
EDIT. Sorki nie doczytałem,że piszesz o oplu/vx
#13
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 22:26
jak ???? to 8-zaworowe nie mają popychaczy zgadza sie w japońcach staray silnik hondy z concerto czy civica 1.5 bodajrze jeden wałek a 16 zaworów a jak to fajnie rozmyślane .. kiedyś wyczytałem ze japońce dlatego tak uwielbiali te 16 bo byli zdania ze lepsze są otwierane 2 mniejsze zaworki niż jeden wiekszy mimo ze tyle samo przepustowości ma niby lżej dla silnika i coś tam trwalsze...z resztą oni zawszze byli do przodu nawet wtedy gdy europa zachwycała sie dieslem z rzeszy8V to SOHC - jeden wałek rozrządu znajdujący się w głowicy sterujący zaworami. Jest to znacznie wytrzymalsze rozwiązanie, nie ma tu elementów takich jak popychacze zaworowe,
#14
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 22:31
jak to 8-zaworowe nie mają popychaczy
Mają,Roozga coś namieszał

#15
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 22:35

#16
OFFLINE
Napisany 12 marca 2010 - 22:44
Z ang. Double Overhead Camshaft (podwójny głowicowy - lub górny - watek rozrządu), konstrukcja, w której do sterowania pracą zaworów służą dwa wałki rozrządu, umieszczone w głowicy silnika. Rozwiązanie to jest już bardzo stare, po raz pierwszy silnik z takim układem rozrządu skonstruował Peugeot już w roku 1912. Warto zaznaczyć, że obecność dwóch wałków rozrządu nie oznacza wcale, że na każdy cylinder przypada więcej niż dwa zawory (dolotowy i wydechowy) - każdy z wałków może sterować tylko jednym rodzajem zaworów. I odwrotnie - jeden wałek rozrządu (por. OHC, OHV) może sterować większą liczbą zaworów na cylinder.
OHC - OVERHEAD CAMSHAFT
Głowicowy - lub górny - watek rozrządu, rozwiązanie, w którym do napędzania zaworów służy wałek rozrządu, umieszczony w głowicy silnika. Pojedynczy wałek rozrządu może napędzać po dwa zawory na cylinder, ale i układy wielozaworowe. Układ OHC jest prosty konstrukcyjnie, wymaga mniejszej liczby części ruchomych. Przeciwieństwem OHC jest OHV.
OHV - OVERHEAD VALVES
Głowicowe lub górne - zawory. Określenie właściwe dla każdego rozrządu górnozaworowego, ale przyjęło się je stosować wobec rozwiązania, w którym umieszczony w bloku silnika watek rozrządu napędza poprzez popychacze i dźwigienki zawory wiszące w głowicy. Przeciwieństwem jest konstrukcja dolnozaworowa niestosowana od lat 60. XX w., w której zarówno wałek rozrządu, jak i zawory zamontowane były w bloku silnika.
SOHC
Jeden wałek rozrządu w głowicy (z ang. Single Overhead Cam).
VTEC
Elektroniczna kontrola zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów, system zmiennych faz rozrządu stosowany w Hondzie. Powstał pod koniec lat 80.
#17
OFFLINE
Napisany 13 marca 2010 - 01:21
zwykle 1 walek = 2 zawory na cylinder, 2 walki = 4 zawory na cylinder, ale sa wyjątki:
1) silniki hondy np. F20A4, 16 zaworów, 4 na cylinder, 1 walek rozrządu w głowicy.
2) silniki koncernu vag, 2 wałki w głowicy, 5 zaworów na cylinder. Tak to wyglada:

3) silniki Nissana np KA24E, 4 cylindry, 3 zawory na cylinder, jeden wałek rozrządu w glowicy
apropos vteca
polega on na tym, że rozrząd nie ma zwykłego wałka wytworzonego jako pręt z wypustkami, które poruszają zawory. W v-tecach wałek rozrządu ma 2 zestawy wypustek (krzywek), ż czego jedne się nie poruszają. Wybór zestawu krzywek jest dokonywany mechanicznie, elektrycznie, hydraulicznie albo jakaś kombinacja tych sposobów. Wystepowały zarówno w wersji SOHC (np. J37A4) jak i DOHC (np. H22A). Zmienne mogą być zawory dolotowe, wydechowe albo i jedne i drugie. Generalnie można to rozumieć jako mechaniczna automatyczna wymiana walka cywilnego na sportowy i odwrotnie w czasie jazdy zamochodu. Jest jeszcze system i-VTEC który umożliwia w pewnych granicach płynną zmianę kątów otwarcia zaworów.
Podobny system występuje w BMW, nazywa się to Vanos
Wałki rozrządu są napedzane z wału korbowego za pośrednictwem paska zębatego albo łańcucha. Pasek jest tańszy w wymianie, zwykle stosowany w mniejszych silnikach (3.0 v6 to też mały silnik w porównaniu np do amerykańskich czy australijskich) i jest mniej wytrzymały. Łańcuch zwykle wtrzymuje dłużej, ale wymiana jest kosztowniejsza. Silniki rzędowe 6 cylindrowe np w omegach A były na łańcuchu. Większość 'cywilnych' silników opla ma rozrząd na pasku.
Ogólnie silniki z 2 zaworami na cylinder mają najprostszy mechanizm, co przeklada się na wiekszą trwałość i mniejszą podatność na usterki. Silniki o 4 zaworach na cylinder zwykle są ekonomiczniejsze albo po prostu bardziej wydajniejsze niż 2 zaworowe o tej samej pojemności. Zwykle rozwijają również większą moc maksymalną i maksymalny moment obrotowy. Silniki o 2 zaworach na cylinder mają z reguły maksymalny moment obrotowy dostępny przy nizszych obrotach niż 4 zaworowe. Oczywiście od tej zasady sa odstępstwa. Taka na przyklad 8-zaworówka w omedze ma maksymalny moment od 2700 obrotów na minutę, a przykładowy VTEC H22A przy 5500 obrotów na minutę. Tylko, że taki 2.2 litrowy v-tec ma maksymalna moc 195KM, a oplowe 2.0 8v 115

#18
OFFLINE
Napisany 13 marca 2010 - 09:39
teraz jeszcze tak mysle . opel z tego co czytam nie wniusł nigdy nic znaczącego do motoryzacji wiec wszystko musieli kupić, spapugować . ukraść.. wiec powinni to dopracować i powinno to być najmniej awaryjne auto...tak sobie kombinuje.
#19
OFFLINE
Napisany 13 marca 2010 - 10:30
Fordy też, np. Escort czy Fiesta w silniku 1.3. Swoją drogą bardzo głośne były łańcuchy w tych silnikach.w swych małych pojemnościach mają lańcuchy
#20
OFFLINE
Napisany 04 kwietnia 2010 - 09:30