Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

silnik ohc a dohc


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
33 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Ben ten

Ben ten
  • 397 postów
  • Dołączył: 15-07-2009
  • Skąd: Łódź
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 12 marca 2010 - 10:36

Dokładnie nie wiem więc może ktoś wytłumaczy jak to działa. Dwa wałki rozrządu, jak działają, co dają itp. Ilość zaworów raczej jest jasna dla mnie tylko nad tymi wałkami myślę. Pewnie ktoś dokładnie może opisać zasadę działania.

p.s.
2.0 były ohc 8v a 16v tylko dohc, tak?

#2 OFFLINE   explosiv9

explosiv9

    nożownik pomorski

  • 1 643 postów
  • Dołączył: 27-10-2007
  • Skąd: Tczew

Napisany 12 marca 2010 - 10:46

Jeden wałek steruje osmioma zaworami,jesli silnik jest 16 zaworowy to są dwa wałki (jeden steruje osmioma ssacymi drugi osmioma wydechowymi).Wynika to z konstrukcji głowicy gdzie zawory sa ułożone w dwóch rzęda wiec nie ma mozliwosci aby sterowac wszystkimi zaworami jednym wałkiem. Sa też silniki z osmiozaworowe z dwoma wałkami i tam kazdy z nich steruje czterema zaworami.

P.S. Są też silniki OHV gdzie wałek rozrządu jest umieszczony w bloku silnika np.polonez

#3 OFFLINE   Roozga

Roozga

    Wujek Dobra Rada

  • 8 617 postów
  • Dołączył: 14-04-2007
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 12 marca 2010 - 10:51

2.0 były ohc 8v a 16v tylko dohc, tak?


8V to SOHC - jeden wałek rozrządu znajdujący się w głowicy sterujący zaworami. Jest to znacznie wytrzymalsze rozwiązanie, nie ma tu elementów takich jak popychacze zaworowe,

16v to DOHC - w głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu, przypadające na jeden rząd cylindrów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, a drugi wydechowymi, co umożliwia zmiany fazy rozrządu, w zależności od prędkości obrotowej silnika

OHC - to ogólnie silniki z wałkiem rozrządu w głowicy - wyróżnia się wśród nich SOHC i DOHC :)

EDIT po chwili - skubany był szybszy :D



 


#4 OFFLINE   Seweryn80

Seweryn80
  • 353 postów
  • Dołączył: 06-04-2009
  • Skąd: Brzękowice
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 12 marca 2010 - 11:02

A silnik opla 2,0 2,2 DTH 16 zaworów jeden wałek?

#5 OFFLINE   Roozga

Roozga

    Wujek Dobra Rada

  • 8 617 postów
  • Dołączył: 14-04-2007
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 12 marca 2010 - 11:04

2 wałki



 


#6 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 12 marca 2010 - 11:44

z tego co kojarzę są silniki z czterema zaworami na cylinder z jednym wałkiem rozrządu

#7 OFFLINE   Roozga

Roozga

    Wujek Dobra Rada

  • 8 617 postów
  • Dołączył: 14-04-2007
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 12 marca 2010 - 11:54

hmm, ssący i wydechowy musi być przy 16V

masz może jaki to był silnik??



 


#8 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 12 marca 2010 - 12:07

jakieś japończyki z tego co kojarzę... A może chodziło o silniki z trzema zaworami na cylinder - takie na bank były

#9 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 12 marca 2010 - 12:25

hmm, ssący i wydechowy musi być przy 16V

masz może jaki to był silnik??


A takie coś V6 z jednym wałkiem
http://kphoc-09.blog.../sohc-vtec.html

#10 OFFLINE   explosiv9

explosiv9

    nożownik pomorski

  • 1 643 postów
  • Dołączył: 27-10-2007
  • Skąd: Tczew

Napisany 12 marca 2010 - 13:29

A takie coś V6 z jednym wałkiem
http://kphoc-09.blog.../sohc-vtec.html


Przecież to nie jest V6 :o vtec to system zmiennych faz rozrzadu

#11 OFFLINE   serek

serek
  • 1 571 postów
  • Dołączył: 05-04-2008
  • Skąd: huntingdon

Napisany 12 marca 2010 - 19:05

jeszcze chwila i bedziemy mieli V8 na jednym walku rozrzadu:D

R4 1 walek 8 zaworow
2 walki 16 zaworow
R6 1 walek 12 zaworow
R6 2 walki 24 zawory
V6 4 walki 24 zawory
mowie to o silnika opla/vxl

#12 OFFLINE   explosiv9

explosiv9

    nożownik pomorski

  • 1 643 postów
  • Dołączył: 27-10-2007
  • Skąd: Tczew

Napisany 12 marca 2010 - 19:45

R4 1 walek 8 zaworow
2 walki 16 zaworow


A silnik fiata z lat 70tych (modelu kurka nie pamietam) z dwoma wałkami i osmioma zaworami widział ?? Bo ja tak...

EDIT. Sorki nie doczytałem,że piszesz o oplu/vx

#13 OFFLINE   JARK

JARK
  • 121 postów
  • Dołączył: 25-10-2009

Napisany 12 marca 2010 - 22:26

8V to SOHC - jeden wałek rozrządu znajdujący się w głowicy sterujący zaworami. Jest to znacznie wytrzymalsze rozwiązanie, nie ma tu elementów takich jak popychacze zaworowe,

jak ???? to 8-zaworowe nie mają popychaczy zgadza sie w japońcach staray silnik hondy z concerto czy civica 1.5 bodajrze jeden wałek a 16 zaworów a jak to fajnie rozmyślane .. kiedyś wyczytałem ze japońce dlatego tak uwielbiali te 16 bo byli zdania ze lepsze są otwierane 2 mniejsze zaworki niż jeden wiekszy mimo ze tyle samo przepustowości ma niby lżej dla silnika i coś tam trwalsze...z resztą oni zawszze byli do przodu nawet wtedy gdy europa zachwycała sie dieslem z rzeszy

#14 OFFLINE   explosiv9

explosiv9

    nożownik pomorski

  • 1 643 postów
  • Dołączył: 27-10-2007
  • Skąd: Tczew

Napisany 12 marca 2010 - 22:31

jak to 8-zaworowe nie mają popychaczy


Mają,Roozga coś namieszał ;) (chodzi mi o popychacze hydrauliczne) niemiały stare konstrukcje gdzie była regulacja płytkami np.golf

#15 OFFLINE   JARK

JARK
  • 121 postów
  • Dołączył: 25-10-2009

Napisany 12 marca 2010 - 22:35

nie no wiem ze mają :p śmieje sie . po mojemu to jeden chyba hu... to wszystko wina konstruktorów ze niby moze dwa mniejsze zawory szybciej zadziałają jak jeden wiekszy zawsze co dwa to nie jeden więcej rzeczy sie moze uniszczyć.. co do tych zmiennych faz to też lipa... bo są 2 wałki i nie ma zmniennych mozna niby samemu przesunąć ale poco jezeli konstruując silnik tak to rozstawili równie dobrze na jednym walku mogli by inaczej krzywki rozmieścić i wyjdzie na to samo... ajjj

#16 OFFLINE   Ducce

Ducce
  • 313 postów
  • Dołączył: 16-08-2009
  • Skąd: Szczecin

Napisany 12 marca 2010 - 22:44

DOHC

Z ang. Double Overhead Camshaft (podwójny głowicowy - lub górny - watek rozrządu), konstrukcja, w której do sterowania pracą zaworów służą dwa wałki rozrządu, umieszczone w głowicy silnika. Rozwiązanie to jest już bardzo stare, po raz pierwszy silnik z takim układem rozrządu skonstruował Peugeot już w roku 1912. Warto zaznaczyć, że obecność dwóch wałków rozrządu nie oznacza wcale, że na każdy cylinder przypada więcej niż dwa zawory (dolotowy i wydechowy) - każdy z wałków może sterować tylko jednym rodzajem zaworów. I odwrotnie - jeden wałek rozrządu (por. OHC, OHV) może sterować większą liczbą zaworów na cylinder.




OHC - OVERHEAD CAMSHAFT

Głowicowy - lub górny - watek rozrządu, rozwiązanie, w którym do napędzania zaworów służy wałek rozrządu, umieszczony w głowicy silnika. Pojedynczy wałek rozrządu może napędzać po dwa zawory na cylinder, ale i układy wielozaworowe. Układ OHC jest prosty konstrukcyjnie, wymaga mniejszej liczby części ruchomych. Przeciwieństwem OHC jest OHV.



OHV - OVERHEAD VALVES

Głowicowe lub górne - zawory. Określenie właściwe dla każdego rozrządu górnozaworowego, ale przyjęło się je stosować wobec rozwiązania, w którym umieszczony w bloku silnika watek rozrządu napędza poprzez popychacze i dźwigienki zawory wiszące w głowicy. Przeciwieństwem jest konstrukcja dolnozaworowa niestosowana od lat 60. XX w., w której zarówno wałek rozrządu, jak i zawory zamontowane były w bloku silnika.




SOHC

Jeden wałek rozrządu w głowicy (z ang. Single Overhead Cam).





VTEC

Elektroniczna kontrola zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów, system zmiennych faz rozrządu stosowany w Hondzie. Powstał pod koniec lat 80.

#17 OFFLINE   poorchava

poorchava

    Elec-TROLL-nik

  • 294 postów
  • Dołączył: 30-03-2009
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 DTI 16v Y22DTH

Napisany 13 marca 2010 - 01:21

a propos ilości wałków zaworów:
zwykle 1 walek = 2 zawory na cylinder, 2 walki = 4 zawory na cylinder, ale sa wyjątki:

1) silniki hondy np. F20A4, 16 zaworów, 4 na cylinder, 1 walek rozrządu w głowicy.
2) silniki koncernu vag, 2 wałki w głowicy, 5 zaworów na cylinder. Tak to wyglada: Dodany obrazek (silnik 2.7twin turbo z audi s4)
3) silniki Nissana np KA24E, 4 cylindry, 3 zawory na cylinder, jeden wałek rozrządu w glowicy

apropos vteca

polega on na tym, że rozrząd nie ma zwykłego wałka wytworzonego jako pręt z wypustkami, które poruszają zawory. W v-tecach wałek rozrządu ma 2 zestawy wypustek (krzywek), ż czego jedne się nie poruszają. Wybór zestawu krzywek jest dokonywany mechanicznie, elektrycznie, hydraulicznie albo jakaś kombinacja tych sposobów. Wystepowały zarówno w wersji SOHC (np. J37A4) jak i DOHC (np. H22A). Zmienne mogą być zawory dolotowe, wydechowe albo i jedne i drugie. Generalnie można to rozumieć jako mechaniczna automatyczna wymiana walka cywilnego na sportowy i odwrotnie w czasie jazdy zamochodu. Jest jeszcze system i-VTEC który umożliwia w pewnych granicach płynną zmianę kątów otwarcia zaworów.

Podobny system występuje w BMW, nazywa się to Vanos


Wałki rozrządu są napedzane z wału korbowego za pośrednictwem paska zębatego albo łańcucha. Pasek jest tańszy w wymianie, zwykle stosowany w mniejszych silnikach (3.0 v6 to też mały silnik w porównaniu np do amerykańskich czy australijskich) i jest mniej wytrzymały. Łańcuch zwykle wtrzymuje dłużej, ale wymiana jest kosztowniejsza. Silniki rzędowe 6 cylindrowe np w omegach A były na łańcuchu. Większość 'cywilnych' silników opla ma rozrząd na pasku.

Ogólnie silniki z 2 zaworami na cylinder mają najprostszy mechanizm, co przeklada się na wiekszą trwałość i mniejszą podatność na usterki. Silniki o 4 zaworach na cylinder zwykle są ekonomiczniejsze albo po prostu bardziej wydajniejsze niż 2 zaworowe o tej samej pojemności. Zwykle rozwijają również większą moc maksymalną i maksymalny moment obrotowy. Silniki o 2 zaworach na cylinder mają z reguły maksymalny moment obrotowy dostępny przy nizszych obrotach niż 4 zaworowe. Oczywiście od tej zasady sa odstępstwa. Taka na przyklad 8-zaworówka w omedze ma maksymalny moment od 2700 obrotów na minutę, a przykładowy VTEC H22A przy 5500 obrotów na minutę. Tylko, że taki 2.2 litrowy v-tec ma maksymalna moc 195KM, a oplowe 2.0 8v 115 :).

#18 OFFLINE   JARK

JARK
  • 121 postów
  • Dołączył: 25-10-2009

Napisany 13 marca 2010 - 09:39

co do tych rozwiązań z łańcuchem do większej pojemnośći to nie do końca.. nie zebym sie czepiał bo opisałeś to chyba najdokladniej alee nissan chyba tylko do diesla montował pasek nawet micry w swych małych pojemnościach mają lańcuchy.. tu chyba załozeniem miała być beobsługowość i bezawaryjność tylko tak .ja w swojej primerze p10 rok 91 mam 0,5 miliona km i łańcucha nikt nie ruszał a czytam na forum nissana inni w tych nowszych około 2000r do 200 tysi nie moga dociągnąć bo pekaja łańcuchy..

teraz jeszcze tak mysle . opel z tego co czytam nie wniusł nigdy nic znaczącego do motoryzacji wiec wszystko musieli kupić, spapugować . ukraść.. wiec powinni to dopracować i powinno to być najmniej awaryjne auto...tak sobie kombinuje.

#19 OFFLINE   wicek

wicek
  • 4 076 postów
  • Dołączył: 14-07-2008
  • Skąd: Komorze
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 13 marca 2010 - 10:30

w swych małych pojemnościach mają lańcuchy

Fordy też, np. Escort czy Fiesta w silniku 1.3. Swoją drogą bardzo głośne były łańcuchy w tych silnikach.

#20 OFFLINE   Ben ten

Ben ten
  • 397 postów
  • Dołączył: 15-07-2009
  • Skąd: Łódź
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 04 kwietnia 2010 - 09:30

Kto wie jaka jest różnica między 2,0 16v a 2,2 16v, oprócz momentu i mocy co je różni ?? Mówię oczywiście o naszych silnikach, z omegi. Rozwiercili o te dwie setki i tyle to dało czy dolot powietrza jakiś inny czy ...