Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

wymiana sondy lambda - duże spalanie


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
9 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   pionier

pionier
  • 10 postów
  • Dołączył: 31-08-2009
  • Skąd: Puck

Napisany 15 listopada 2009 - 17:36

Byłem moją omegą 2.2 u mechanika podłączył komputer i stwierdził że padła sonda lambda (w trakcie dodawania gazu wskazywana wartość była stała 0,400 i się nie zmieniała)
Wstawił nową sondę lambda i wzrosło spalanie średnie do ok.17 l/100km wcześniej 13l/100km na uszkodzonej sondzie.
W mieście zauważyłem że podczas postoju na wolnych obrotach spalanie 1.6-1.8l/godz. wcześniej było 1.1l/godz.
przeczytałem post kczecha

no jakby heju nie do konca znasz zasade dzialania.......... Sonda to urzadzenie ktor mierzy ilosc tlenu w spalinach (nie bede teraz rozpisywal wilekiej teorii) ale sonda to OGNIWO GALWANICZNE - innymi slowy w zaleznosci od ilosci tlenu w spalinach, sonda jest w stanie wytworzyc napiecie. Czyli to nie jest tak jak myslisz ze do sondy wchodzi napiwcie i w zaleznosci od opornosci takie wychodzi (jak np czujniki temp) Sonda jest w stanie sama "wyprodukowac" napiecie nawet 5V. Tak naprawde to tylko jeden przewod sondy jest bardzo istotny CZARNY czyli ten ktorym sonda podaje wytworzone w niej napiecie. Pozostale to pomocniecze masa, grzalka...
Wyobraz sobie ze sonda jakas tam pracuje przy obrotach 3000 w zakresie 0,6-3,6 V (dla sondy 5) pozostajac w skrajnych napieciach po 0,8 sek. Ty do tego zaprogramujesz kompa gazu (a w wiekszosci instalacji spowoduje to zaprogramowanie emulacji lambdy - ecu gazu nauczy sie probkowania wlasnie tez konkretnej sondy). Nagle sonda zdechla. Kupujesz inna ktora jest lepsza , mniej oblepiona sadza i pracuje od 0.2 do 4,5V dla sondy 5V pozostajac w skrajnych napieciach po 0,3 sek. (czyli pracuje szybciej i efektywniej od poprzedniej) no ale nie przeprogramowano kompa gazu. Jadac na benzynie komp sie tego nauczy (po to jest pamiec adaptatywna czy adapcyjna , jak zwal tak zwal...) natomisat przelaczasz na gaz i nagle emulator zaczyna symulowac prace sondy ale tej starej..... komp od benzyny zaczyna uczyc sie nastepnych ustawien. Nagle przelaczas na benzyne i auto kuleje wywala blad sondy itd no bo komp nie wie o co kaman . Co odpalenie auta to inne probkowanie sondy.... Taki efekt to rozjezdzanie wartosci adaptacyjnych, dlatego tez zawsze trzeba po zalozeniu sondy nowej pojezdzic na benie i ustawic od nowa instalke (glownie dotyczy to II gen bo w sekwencjach raczej nie wystepuja emulacje lambdy)


czy ktoś mógłby podpowiedzieć jeżeli nie jeździłem na benzynie a na gazie(sekwencja Elpigaz - STELLA Nord,reduktor Vega) ok.500km co teraz zrobić czy wystarczy pojeździć na benzynie czy udać się do gazownika aby dokonał nastaw. Z góry dzięki za wszystkie wskazówki

#2 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 15 listopada 2009 - 19:45

Ja na Twoim miejscu odpiąłbym akumulator żeby w komputerze gazowym wykasowały się mapy. Następnie zrobiłbym jakieś 30 km na benzynie żeby komp gazowy zrobił sobie mapę benzyny a następnie zobaczyłbym ile wtedy pali gazu.

Jeżeli wyświetlacz na biegu jałowym pokazuje Ci większą wartość spalania LPG niż Pb to znaczy że masz za nisko ustawiony mnożnik dlatego wydłużają się czasy wtrysku i wzrasta spalanie na wyświetlaczu.

Spalanie najlepiej sprawdzić tankując butle do pełna i jeździć aż się skończy, możesz też zrobić 100km i dotankować gaz ale musisz na tej samej stacji żeby odbicie pistoletu było tak samo ustawione ale i tak nie jest to tak bardzo dokładne.

#3 OFFLINE   pionier

pionier
  • 10 postów
  • Dołączył: 31-08-2009
  • Skąd: Puck

Napisany 15 listopada 2009 - 21:32

dzięki za odpowiedź aku odłączony jutro pojeżdżę na PB i dam znać jakie wyniki spalania z komputera

#4 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 15 listopada 2009 - 21:46

Nie z komputera tylko jak już chcesz tak szybko to zatankuj gaz za 20zł na pusty zbiornik i pojeździj, dużo dokłądniejsze niż komputer który można oszukać, wystarczy przejechać się przez 4-5 minut na zresetowanym spalaniu tak aby cały czas pokazywało 5 l/100 a później możesz gnieść ile wlezie i wzrośnie najwyżej do 7.....

#5 OFFLINE   pionier

pionier
  • 10 postów
  • Dołączył: 31-08-2009
  • Skąd: Puck

Napisany 17 listopada 2009 - 20:38

odłączyłem aku na całą noc i pojeździłem na benzynie trochę miasto i krótka trasa ok.25km spalanie wg komputera 13.2 l/100km a jeździłem na śpiącego emeryta nie przekraczając praktycznie 100km/h - czyli spalanie duże.
Dzisiaj pojeździłem tylko po mieście na gazie i spalani 20.2 l/100km
Wiem powiecie że komputer może źle pokazywać i lepiej zmierzyć to na zbiorniku.OK
Ale napiszę tak we wrześniu robiłem kapitalny remont silnika (ciśnienie na cylindrach 12-6-6-11) wymiana pierścieni, planowanie głowicy, wymiana wszystkich uszczelek.
Do czasu remontu spalanie wyliczone na tankomat.net wynosiło 10,9l/100km wskazania na komputerze 10,8l/100km czyli na przejechanych ok.15000km błąd znikomy.
Po remoncie wiedziałem że spalanie trochę wzrośnie wynosiło ok.13,6l/100km mniej więcej tyle co po zakupie auta przeze mnie 2 lata temu.
Po podłączeniu do komputera i stwierdzeniu błędów mechanik włożył najtańszą sondę uniwersalną za 120PLN nie pamiętam już jakiej firmy. Teraz założyłem BOSCHA (LS 06 - 0 258 986 506-36Y) też uniwersalna może ktoś podpowie czy się nadaje, bo czytałem że ludzie preferują NGKi może nie pasuje do tego auta.
Także komputer pokazuje zwiększone zużycie po wymianie uszkodzonej sondy na sprawną - czyli efekt odwrotny do oczekiwanego.

Mam jeszcze jedno pytanie czytałem że silnik 2.2 ma elektronicznie regulowaną przepustnicę i czy poprzez ingerencję programem można ustawić wartość dawki paliwa - benzyny i gazu (ustawić na uboższą dawkę paliwa)
Przypomniało mi się jeszcze jedna rzecz może ma też wpływ na duże spalanie otóż w trakcie remontu silnika mechanik sprawdzał właśnie przepustnicę i jak to fachowcy stwierdził że check się świeci ze względu na błąd przepustnicy (jak oddawałem do remontu oczywiście check się nie świecił) ale przy komputerze zmostkowasł jakieś przewody i check zniknął twierdził że to tylko uziemienie czy zerowanie.]
Sorry za przydługi post ale każda wskazówka może się okazać pomocna

#6 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 17 listopada 2009 - 21:15

Hmm dobra ja mam 2,5 V6 i przepustnica ma jedynie u mnie tyle cyfrowego co czujnik położenia przepustnicy i ważne tu jest tylko tyle że jak się pedał gazu wciśnie do samego końca to zeby na kompie wskazywało otwarte.

Co do zmostkowania czego kolwiek w komputerze - szczerze nie polecałbym tego ale niech wypowiedzą się mądrzejsi ode mnie. Ciekawe czy teraz wogóle jakiś błąd będzie Ci pokazywało. Spróbuj wyciągnąć wtyczke od krokowego i zobacz czy wyskoczy Ci błąd.

Co do sondy lambda mogą mnie koledzy z forum za te słowa opierdzielić ale według mnie lepszy używany orginał niż nowy zamiennik!!

Spalanie na komputerze średnie zaraz po resecie jest pofiksowane i wskazuje albo za mało albo za dużo. Powiem Ci tylko ze moje 2,5 w trasie pali mniej niż Twoje 2,2. Najlepiej zrób tak jak mówiłem, jeśli nie chcesz czekać aż wyjeździsz zbiornik to zrob określoną liczbą km i znów dotankuj do pełna (na tej samej stacji!!) a reszta to już matematyka. Im więcej przejedziesz km tym dokładniejszy wynik

#7 OFFLINE   pionier

pionier
  • 10 postów
  • Dołączył: 31-08-2009
  • Skąd: Puck

Napisany 17 listopada 2009 - 21:26

@damian0708
dzięki a używany oryginał to jaki?

#8 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 17 listopada 2009 - 21:39

No orginał dedykowany do Twojego modelu :)

np:

http://www.allegro.p...nie_czesci.html

Tylko może znajdź w lepszym stanie

#9 OFFLINE   luiggi

luiggi
  • 61 postów
  • Dołączył: 01-11-2006
  • Skąd: Ćmielów

Napisany 18 listopada 2009 - 22:39

http://www.allegro.p..._opel_saab.html


tu masz oryginał ngk ale podchodzi kazda sonda z kablami tego koloru co u ciebie na 5V

tu masz stronke z sondami ngk http://www.ngkntk.pl...&h=OPEL&m=Omega

#10 OFFLINE   Div

Div
  • 30 postów
  • Dołączył: 23-05-2008
  • Skąd: Kraków

Napisany 19 listopada 2009 - 13:22

Wybrałeś dobrą lambde. I nie zmieniał bym jej. Za to elektroniczna przepustnica będzie tu problemem. Bardzo możliwe że dostaje komputer zakłamany sygnał bo jest... przestawiona. i tam gdzie ma być otwarcie 20% ma np. 28%