

Olej do automatu - dziwna sugestia specjalistycznego warsztatu
#1
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 11:16
Przymierzam się do wymiany oleju w skrzyni w mojej Omedze (V6 3.0 z 1998 roku, według numeru VIN modelowo rocznik 1999). Ponieważ w okolicy nie znalazłem mechanika, który zrobiłby to metodą dynamiczną (a chcę wymienić jak największą część zużytego oleju), zdecydowałem się skorzystać z usług warsztatu prowadzącego serwis automat.pl (przy okazji czyszczenie selektora - ktoś wie ile to zwykle kosztuje?).
W czasie rozmowy telefonicznej zasugerowano mi zalanie układu płynem Dexron II (Mobil ATF 220). W instrukcji do mojego egzemplarza jest jak byk napisane Dexron III. Mechanik uzasadniał swoją rekomendację przebiegiem samochodu (nie znam oczwiście realnego przebiegu, ale auto ma ponad 10 lat; w Polsce jestem pierwszym właścicielem).
Temat był już kiedyś poruszany na forum, ale miało to miejsce w 2006 roku, a temat wtedy jakoś się nie rozwinął.
Jakie są wasze doświadczenia i opinie? Z jednej strony instrukcja wyraża się jasno, jednak ta sama instrukcja sugeruje, że oleju praktycznie nie trzeba w ogóle wymieniać przy normalnej eksploatacji samochodu... Po to też decyduję się na wycieczkę (około 100 km w jedną stronę) do wyspecjalizowanego warsztatu, żeby skorzystać z ich doświadczenia... (być może wybrałem zły warsztat - jakieś sugestie?)
Wreszcie ostatnia kwestia - jaki olej (Mobil ATF 220, 320 czy może Texaco Texamatic 7045E (oryginał GM o numerze podanym w instrukcji nie jest już dostępny)) i filtr (oryginał czy zamiennik (jeżeli zamiennik, ta jakiej firmy)).
#2
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 12:26
olej poprostu traci swoje właściwości u mnie był praktycznie czarny
po wymianie wydaje mi sie że płynniej zmienia biegi... ale może wydaje mi sie

ps. może ci sie poszczęści i znajdziesz tajemniczy "ślizg" w misce olejowej, ale nie zapeszam

#3
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 12:51
najpierw bym sprawdził poziom oleju i jaki ma kolor jak jest przeźroczysty a nie czarny to napewno wymiana statyczna wystarczy+wymiana filtra +uszczelki oczywiście
poczytaj na tej stronie o skrzyniach automatycznych http://www.prnd.pl/porady/porady.htm
a tu masz 2 od góry zestaw do wymiany http://midparts.com....0--default.html
#4
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 14:30
Jezeli byl zalewany DIII (jesli masz to czarno na bialym) to zaklad powinien sprawdzic cisnienie i dzialanie skrzyni. Po takim zabiegu mozna sie decydowac.
jesli system ma sie rozszczelnic to dynamicznie czy statycznie bedzie tak samo. Jedyna roznica, to ze statycznie zostanie ok 2l zuzytego oleju w ukladzie. Wiem ze ludzie wypychaja olej z konwertera przez podlaczenie pompki do przewodow olejowych w skrzyni.
#5
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 17:36
Niestety nie mam żadnych papierów mówiących jaki olej pracuje obecnie w skrzyni (nie wiem nawet czy był kiedykolwiek wymieniany). Mogę jedynie założyć, że fabrycznie układ był zalany Dexronem III (to jest praktycznie pewne).
Tak na prawdę pytanie brzmi, czy skrzynia ta była projektowana z myślą o Dexron III czy jeszcze w czasach Dexron II. Być może producenta zaleca w instrukcji DIII tylko dlatego, że DII został przez niego zastąpiony (analogicznie jak teraz GM zaleca DIV w miejsce poprzednich sprecyfikacji). Może ktoś mógłby sprawdzić co jest napisane w instrukcji obsługi z pierwszych lat produkcji - kwestia by się nieco wyjaśniła.
Skrzynia w moim egzemplarzu nie sprawia problemów. Jeżeli miałbym się czepiać, wyczuwalne jest lekkie szarpnięcie przy zmianie z I na II bieg (co ciekawe tylko przy delikatnej jeździe; jeżeli zmiana ta następuje powyżej 2000 rpm wszystko jest jak trzeba - lekkie ujęcie mocy, zmiana biegu i dalsze przyspieszanie; a może to norma w tych skrzyniach - jak jest u was?). Poza tym nic nie sugeruje usterek, więc liczę że nie znajdę niespodzianek w misce...

Przez telefon również usłyszałem, że decyzję o metodzie wymiany (statycznej lub dynamicznej) najlepiej będzie podjąć po oględzinach obecnego oleju. Wybrany warsztat ma jednak oleje w wyższej cenie, więc wolałbym kupić coś sam (kwestia tylko ile litrów).
Nastawiam się bardziej na wariant dynamiczny, gdyż w przeciwnym razie wymienione zostanie tylko jakieś 60% oleju w układzie (ze wszystkich materiałów jakie czytałem wynikało, że do wymiany statycznej potrzeba około 5,5 l, a do dynamicznej około 10-11 l; skąd informacja, że przy statycznej zostają w układzie tylko 2 l?). Taki mix na pewno nie będzie miał dobrych parametrów (można o tym przeczytać na forum - ktoś przez przypadek miał okazję porównać "organoleptycznie" taką mieszankę po krótkiej eksploatacji ze świeżym olejem). Dodatkowo komplikuje się jeszcze bardzie kwestia wyboru oleju (nie wiadomo co jest teraz w skrzyni).
#6
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 18:40
GM wycofał się ze wsparcia DIII, ale kolejnym nie jest DIV tylko DVI i taki jest zalecany obecnie i wstecznie kompatybilny. Tak więc historia zatoczyła koło i DIII jest w tej samej sytuacji w jakiej był DII kiedyś.
Osobiście zasięgnął bym rady z innych miejsc, również z serwisu Opla.
#7
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 19:14
Czyli zalanie tej skrzyni DII nie jest takim szalonym pomysłem, jakby się mogło wydawać...
Pytanie czy ktoś z forumowiczów przetestował takie rozwiązanie?
#8
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 20:49
#9
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 21:13
#10
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 21:40
It should be noted that, as with previous upgrades, DEXRON®-VI fluids are designed to be backward compatible with earlier transmission hardware. More importantly, earlier type fluids are not forward compatible with transmission hardware that was designed to use DEXRON®-VI fluid, i.e. DEXRON®-III is not compatible with the most recently designed transmissions, and the use of these earlier type fluids could result in transmission damage.ja kupując ostatnio Castrola DIII (bo musiałem 0.5l dolać) przeczytałem na ulotce że DIII jest firmowym olejem do Fordów i GM do 2004r. Dalej czytam że pod żadnym pozorem do tych skrzyń nie wolno wlewać oleju DVI.
DEXRON®-VI licensed fluids are fully backward compatible and can be used in all applications covered by earlier GM ATF specifications.
Znaczy to tyle, że stara skrzynia (teoretycznie) będzie sprawnie działała na DVI, ale nowa skrzynia ulegnie uszkodzeniu na DIII. Informacja pobrana od GM, więc pewna. Osobiście uważam jednak, że lepsze wrogiem dobrego i wlewając lepszy płyn nie osiągniemy nic poza satysfakcją ale jest szansa narobienia bigosu.
#11
OFFLINE
Napisany 26 maja 2009 - 21:47
Ja w swojej mam DII bo ma pewność, że gdy skrzynia była wyprodukowana to taki olej był w użytku. W tych rocznikach DIII jeszcze nie było. DII działa i dlatego nie będę kombinował z innym.
Prosiłbym o informację który to rocznik.
#12
OFFLINE
Napisany 28 maja 2009 - 15:15

Moja kluska 95r i D II (Mobil) i żadnych problemów


#13
OFFLINE
Napisany 28 maja 2009 - 20:09
#14
OFFLINE
Napisany 28 maja 2009 - 21:33
Tak, są takie same i nie było modyfikacji. Po prostu GM zaczął stosować nowy olej bo taki zaczął wspierać, a licencję DII sprzedał.Czy dobrze kojarzę, że skrzynie w egzemplarzach z 1995 i 1998 roku są dokładnie takie same (oczywiście w danej wersje silnikowej), czy może były jakieś modyfikacje?
Porównując, stare X20XEV chodziły na 15W40, a potem zalecano 5W30.
#15
OFFLINE
Napisany 28 maja 2009 - 21:57
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i pozdrawiam.
#16
OFFLINE
Napisany 29 maja 2009 - 11:25
#17
OFFLINE
Napisany 15 czerwca 2009 - 17:34
W czasie rozmów z warsztatem stojącym za stroną automat.pl udało mi się ostatecznie dowiedzieć, na jakiej podstawie zalecają Dexron II do naszych skrzyń. Usłyszałem, że kierują się oni w tej kwestii bardziej zalecaniami producenta samej skrzyni, niż samochodu. Być może informacja ta pomoże komuś przy dokonywaniu podobnego wyboru (ja zaopatrzyłem się już w odpowiednią ilość oryginalnego DII GM...).
Niestety potwierdzają się chyba negatywne opinie na temat serwisu prowadzącego automat.pl co do traktowania póki co niedoszłego klienta (przesuwanie terminu; brak kontaktu mimo wcześniejszych ustaleń). W związku z tym szukam innego warsztatu, w którym będę mógł wymienić dynamicznie olej i wyczyścić selektor. Możecie polecić kogoś solidnego? (najlepiej w promieniu 100 km od Tomaszowa)
Dzisiaj myślę że po raz ostatni kontaktowałem się z firmą Edmar (Marcin Olczak) w Nadarzynie, prowadzącą serwis automat.pl. Być może są profesjonalistami, ale klienta nie szanują. Po dość długim zwodzeniu wyszło na to, że nie są w stanie zaproponować mi konkretnego terminu. Każdy zrobi jak chce, ale radziłbym unikać tego warsztatu. Liczyłem, że takie opinie to odosobnione sytuacje sprzed kilku lat, ale wygląda na to, że nie...
#18
OFFLINE
Napisany 17 czerwca 2009 - 21:02
...W czasie rozmów z warsztatem stojącym za stroną automat.pl udało mi się ostatecznie dowiedzieć, na jakiej podstawie zalecają Dexron II do naszych skrzyń. Usłyszałem, że kierują się oni w tej kwestii bardziej zalecaniami producenta samej skrzyni, niż samochodu. Być może informacja ta pomoże komuś przy dokonywaniu podobnego wyboru (ja zaopatrzyłem się już w odpowiednią ilość oryginalnego DII GM...).
Zalaczam dokumentacje skrzyni 4L30E ktora byla stosowana w BMW. Na drugiej stronie zaznaczylem jaki olej byl stosowany i nie jest to bynajmniej DII. Z mojej wiedzy z serwisu Opla wiem, ze na poczatku produkcji byl stosowany DII a potem zmieniono go na DIII, co jest do sprawdzenia w TIS. Pisalem juz swego czasu o mojej krucjacie w kwestii sprawdzenia jaki olej byl stosowany, gdzie serwis stwierdzal, ze DII. Niestety bez dowodow a jedynie na podstawie "doswiadczenia". Po zweryfikowaniu tego okazalo sie, ze w Omegach w okolicy 2000 roku byl juz DIII. Wydaje mi sie, ze zostal wprowadzony gdzies podczas pierwszego lub drugiego malego liftingu, ale to jest informacja niesprawdzona.
#19
OFFLINE
Napisany 17 czerwca 2009 - 21:13
#20
OFFLINE
Napisany 17 czerwca 2009 - 21:53
Zalaczam dokumentacje skrzyni 4L30E ktora byla stosowana w BMW. Na drugiej stronie zaznaczylem jaki olej byl stosowany i nie jest to bynajmniej DII. Z mojej wiedzy z serwisu Opla wiem, ze na poczatku produkcji byl stosowany DII a potem zmieniono go na DIII, co jest do sprawdzenia w TIS. Pisalem juz swego czasu o mojej krucjacie w kwestii sprawdzenia jaki olej byl stosowany, gdzie serwis stwierdzal, ze DII. Niestety bez dowodow a jedynie na podstawie "doswiadczenia". Po zweryfikowaniu tego okazalo sie, ze w Omegach w okolicy 2000 roku byl juz DIII. Wydaje mi sie, ze zostal wprowadzony gdzies podczas pierwszego lub drugiego malego liftingu, ale to jest informacja niesprawdzona.
Niestety nie widzę załącznika, a z chęcią bym pocztał (najciekawszą lekturą byłaby chyba jednak dokumentacja japońskiego producenta tych skrzyń).
To, że dopiero od pewnego momentu skrzynie w naszych autach zaczęły być zalewane DIII jest pewne (gorzej rzeczywiście z ustaleniem konkretnej daty). Dzięki temu jednak, że projektowane były w czasach DII, można je myślę spokojnie takim olejem zalać (nawet jeśli oryginalnie był już DIII). Fakt, że skrzynia ma już na karku na pewno ponad 200 kkm przemawia raczej za urzyciem trochę gęściejszego oleju z mniejszą ilością dodatków myjących (tak profilatycznie).
Nadal jednak nie znalazłem warsztatu, któremu mógłbym ze spokojnym sumieniem powierzyć samochód. Czy na prawdę nikt z Was nie trafił na takie miejsce w łódzkim lub mazowieckim?