Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

co to jest ECU?


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
35 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   geometer

geometer
  • 39 postów
  • Dołączył: 17-11-2006
  • Skąd: SZCZECIN

Napisany 19 listopada 2006 - 17:47

Pytanie j.w. pewnie niektórych rozbawi, ale proszę wytłumaczyć mi co to jest i do czego służy.



#2 OFFLINE   DamianB

DamianB
  • 1 595 postów
  • Dołączył: 04-08-2006
  • Skąd: Katowice
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 DTI 16v Y22DTH

Napisany 19 listopada 2006 - 18:17

Engine Control Unit, czyli jednostka sterujaca silnikiem

#3 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 19 listopada 2006 - 19:04

Engine Control Unit, czyli jednostka sterujaca silnikiem


czyli tzw. komputer

#4 OFFLINE   Dareks

Dareks
  • 146 postów
  • Dołączył: 18-06-2006
  • Skąd: inąd

Napisany 19 listopada 2006 - 20:38

czyli raczej sterownik do komputera to jeszcze daleka droga ale tak się przyjęła nazwa komputer
[center:6bb00fe8a8]Użytkownik zablokowany[/center:6bb00fe8a8]

#5 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 19 listopada 2006 - 20:43

czyli raczej sterownik do komputera to jeszcze daleka droga ale tak się przyjęła nazwa komputer


ee tam.
W zasadzie kazdy sterownik oparty jest o mikroprocesor, zykle programowalny. To jest własnie komputer. Mylnie tylko przyjmuje sie, ze komputer musi mieć ekran i klawiature.

#6 OFFLINE   Dareks

Dareks
  • 146 postów
  • Dołączył: 18-06-2006
  • Skąd: inąd

Napisany 19 listopada 2006 - 20:48

karta graficzna, karta sieciowa itp też mają procesory ale nie nazywamy ich komputerami :grin: , pamiętam że kiedyś na kalkulatory też się mówiło komputerki :mrgreen:
[center:6bb00fe8a8]Użytkownik zablokowany[/center:6bb00fe8a8]

#7 OFFLINE   Waldemarz

Waldemarz

    DZIADZIA

  • 2 660 postów
  • Dołączył: 22-05-2006
  • Skąd: Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 19 listopada 2006 - 20:56

Samochód zasilany systemem wtryskowym posiada urządzenie nazywane jednostką sterującą lub sterownikiem, dla uproszczenia zwanej dalej ECU ( ang. engine control unit). ECU jest wyspecjalizowanym komputerem odpowiadającym za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. Aby praca ta była poprawna w każdych warunkach. Aby parametry te były poprawne w każdych warunkach, ECU dysponuje mapą zasilania paliwem i sterowania zapłonem, określającą zgrubne wartości zasilania i sterowania dla panujących w silniku warunków (obrotów i podciśnienia kolektora). Specjalny program, również zapisany w ECU, przetwarza tę mapę, korygując ją w oparciu o wskazania sond lambda, spalania stukowego i szeregu innych czujników.

#8 OFFLINE   Dareks

Dareks
  • 146 postów
  • Dołączył: 18-06-2006
  • Skąd: inąd

Napisany 19 listopada 2006 - 22:15

może w nowych autach ECU to wyspecjalizowany komputer ale w omie to zwykły sterownik, teraz każdy telefon jest bardziej zaawansowany technicznie :mrgreen:
[center:6bb00fe8a8]Użytkownik zablokowany[/center:6bb00fe8a8]

#9 OFFLINE   Rafał

Rafał
  • 440 postów
  • Dołączył: 12-05-2006
  • Skąd: Dolny Śląsk
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 20 listopada 2006 - 00:18

Dareks, znowu próbujesz coś udowadniać? Gdzie dla Ciebie jest granica pomiędzy sterownikiem a komputerem? W którym momencie "zwykły sterownik" jaki jest w omie przekształcił się w "wyspecjalizowany komputer" jaki jest w nowych autach? Cóż to za zmiana nastąpiła?

Wiesz dobrze, że 99% ludzi nazywa ECU komputerem podobnie jak taki sam odsetek mówi "bosch" na szlifierkę kątową i nie próbuj na siłę tego zmieniać.

:evil:

#10 OFFLINE   DamianB

DamianB
  • 1 595 postów
  • Dołączył: 04-08-2006
  • Skąd: Katowice
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 DTI 16v Y22DTH

Napisany 20 listopada 2006 - 01:28

mnie na przyklad wkurza, jak ktos mowi na kazda ciezarowke TIR, mimo ze to jedynie niewielki odsetek

#11 OFFLINE   Dareks

Dareks
  • 146 postów
  • Dołączył: 18-06-2006
  • Skąd: inąd

Napisany 20 listopada 2006 - 09:06

proponuję co poniektórym poczytać, jeżeli nie mieli do czynienia w szkole lub na studiach o sterownikach PLC, może wtedy zauważą nutkę różnicy pomiędzy komputerem a sterownikiem.
[center:6bb00fe8a8]Użytkownik zablokowany[/center:6bb00fe8a8]

#12 OFFLINE   Piterek

Piterek

    ASB killer

  • 3 826 postów
  • Dołączył: 10-05-2006
  • Skąd: Częstochowa
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 20 listopada 2006 - 10:22

dla mnie ECU to komputer sterujący silnikiem, nie ma znaczenia czy ECU jest z 1988r czy 2006r :) taki skrót myślowy, bo każdy wie co to komputer silnika, ale nie każdy trybi, co to ECU


"Krytykować może każdy głupiec i wielu z nich to robi"
Winston Churchill


#13 OFFLINE   Boomir

Boomir

    Wyborowa Fighter

  • 248 postów
  • Dołączył: 30-05-2006
  • Skąd: Poznań

Napisany 21 listopada 2006 - 15:23

dla mnie ECU to komputer sterujący silnikiem, nie ma znaczenia czy ECU jest z 1988r czy 2006r :) taki skrót myślowy, bo każdy wie co to komputer silnika, ale nie każdy trybi, co to ECU


dokładnie tak samo twierdze, a jak ktoś chce się mądrzyć, zawsze może zostać belfrem...
Boomir, Omega Caravan X20XEV
Food&Fire Manager

#14 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 21 listopada 2006 - 15:52

proponuję co poniektórym poczytać, jeżeli nie mieli do czynienia w szkole lub na studiach o sterownikach PLC, może wtedy zauważą nutkę różnicy pomiędzy komputerem a sterownikiem.


Dareks - czyzbyś miał wykształcenie techniczne i do tego twierdzisz, ze sterownik silnika w samochodzie, w dzisiejszych czasach nie mozna nazwać kompueterm ?!
Skąd aurat przyklad ukladów PLC?
Każdy mikroporocesor nawet te z lat 70tych mozna nazwać komputerem - bo niby dlaczego nie?
Jesli dla Ciebie wyróznikiem komputera jest myszka, klawiatura i ekran - to wybacz, ale dalsza dyskusja jest raczej bezcelowa.
ECU w samochodzie jest, zwłaszcza dla nowszych jednostek, dość mocno zaawansowanym układem, który jest:
1. programowalny
2. posiada własną pamięc
3. ma układy wejscia wysjci
4. analizuje dane, często cyfrowe, przetwarza i 'podejmuje decyzje
5. zasadniczo mozna pod niego podłączyć klawiature i ekran, hint: tech, vag...etc.

Jesli masz jakiekolwiek pojęcie na temat elektroniki, zwłąszcza cyfrowej - to wiesz, co to jest procesor z rodziny 80. Teraz pomysl jakie procesory są/były na pokladzie C64, czy któregokolwiek Atari, nie wspominając o komputerach ZX.
Myslisz, ze te "komputery" bylyby w stanie, po odpowiednim zaprogramowaniu, przejąc i zasymulować ECU w aucie ?
Nie, a dlaczego?
Bo ECU w aucie jest:
1. wyspecjalizowanym kompuetrem
2. mają wieksze (sic!) możliwości obliczeniowe

A teraz kilka pojęć ogólnych
1. komputer
2. mikroprocesor

Nie chce mi sie googlac bardziej profesjonalnych źródeł .. bo nie widze potrzeby.

Teraz odpowiedz mi na pytania"
Jaka jest, wg Ciebie, róznica miedzy ECU w aucie a tzw. komputerem?
Dlaczego ECU nie mozna nazwac kompueterem?
Co to jest Komputer i dlaczego zaawansowany sterownik z programowalnym mikroprocesorem na pokładzie nie jest komputerem?

Pozdrawiam
i z mojej strony eot. [/scroll]

#15 OFFLINE   Dareks

Dareks
  • 146 postów
  • Dołączył: 18-06-2006
  • Skąd: inąd

Napisany 21 listopada 2006 - 17:02

jak zwykle popisałeś się wybiórczym talentem czytania moich postów, gratuluję :!:
do twoich przytoczonych pojęć ogólnych proponuję poczytać jeszcze o sterownikach PLC a nie dywagować. jak ci się nie chce goglować to twój problem pozostań w niewiedzy.
EOT
[center:6bb00fe8a8]Użytkownik zablokowany[/center:6bb00fe8a8]

#16 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 21 listopada 2006 - 17:40

jak zwykle popisałeś się wybiórczym talentem czytania moich postów, gratuluję :!:
do twoich przytoczonych pojęć ogólnych proponuję poczytać jeszcze o sterownikach PLC a nie dywagować. jak ci się nie chce goglować to twój problem pozostań w niewiedzy.
EOT


a co prócz tego napisałeś, takiego, czego nie uwzględniłem?
ps. i dlaczego nie odpowiedzialeś na trzy proste pytania ?
ps2. i jeszcze jedno - gdzie jest granica między przedstawionym przez Ciebie sterownikiem PLC a komputerem? - tak wg Ciebie
ps3. nie wiem jakie masz wykształcenie, ale ja sie troche w temcie musiałem pouczyć ... (przez jakies 11 lat :D )

mnie na przyklad wkurza, jak ktos mowi na kazda ciezarowke TIR, mimo ze to jedynie niewielki odsetek


bo TIR nie ma w zasadzie wiele wspólnego z ciężarówkami jako takimi :D

#17 OFFLINE   Dareks

Dareks
  • 146 postów
  • Dołączył: 18-06-2006
  • Skąd: inąd

Napisany 21 listopada 2006 - 17:50

Dlatego nie odpowiadam na nie bo widzę że nie ma sensu bo twoja wikopedyczna wiedza mnie rozwala i nie dyskutuje z człowiekiem który z góry próbuje wmawiać mi coś czego nie powiedziałem i nie napisałem. Równie dobrze mógłbym ciebie zapytać o dowód twierdzenia że ECU to jest komputer (w pełni słowa znaczenia) ale zapewne otrzymam następne zlepki wiedzy z wikopedii.
FINAL EOT
[center:6bb00fe8a8]Użytkownik zablokowany[/center:6bb00fe8a8]

#18 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 21 listopada 2006 - 18:03

Dlatego nie odpowiadam na nie bo widzę że nie ma sensu bo twoja wikopedyczna wiedza mnie rozwala i nie dyskutuje z człowiekiem który z góry próbuje wmawiać mi coś czego nie powiedziałem i nie napisałem. Równie dobrze mógłbym ciebie zapytać o dowód twierdzenia że ECU to jest komputer (w pełni słowa znaczenia) ale zapewne otrzymam następne zlepki wiedzy z wikopedii.
FINAL EOT


moja wiedza to moja wiedza ... tak sie sklada, ze wynika z mojego zawodu, a wiki podałem, tak jak napisalem, bo nie chce mi sie googlac (co jest dowodem, ze to Ty kolego czytasz wybiórczo), zeby Ci cos udowadniac - a podana, zebyś mógł sobie poczytac i żebym nie pisał gołych słów.

Nie odpowiedziales na pytania, bo nie potrafisz wykazac granicy - co dla mnie jest dowodem, ze mało wiesz, a dużo piszesz.

przy okazji - co to znaczy "CU to jest komputer (w pełni słowa znaczenia) ?
Mam rozumieć, ze są komputery oraz komputery w pełni tego słowa znaczeniu ?

Opisz mi róznice ... bo jak narazie widze, ze elektronike dzielisz na sterowmniki oraz komputery, które mają klawiature i myszke.

#19 OFFLINE   Dareks

Dareks
  • 146 postów
  • Dołączył: 18-06-2006
  • Skąd: inąd

Napisany 21 listopada 2006 - 19:18

[quote name='cita']
Opisz mi róznice ... bo jak narazie widze, ze elektronike dzielisz na sterowmniki oraz komputery, które mają klawiature i myszke.[/quote]
oto przykład sposobu prowadzenia dyskusji z tobą, czy napisałem kiedyś że tylko komputer ma klawiaturę i myszkę :?: Ooo popatrz nie znalazłem albo nie działa poprawnie wyszukiwarka na tym forum. Zrobię może jednak wyjątek dla ciebie bo widzę że próbujesz coś udowodnić. Odpowiem w sposób dla ciebie maksymalnie przyswajalny:
[quote name='pyta cita']
Dareks - czyzbyś miał wykształcenie techniczne i do tego twierdzisz, ze sterownik silnika w samochodzie, w dzisiejszych czasach nie mozna nazwać kompueterm ?!
[/quote]
Tak się składa że mam wykształcenie wyższe technicze, programowałem sterowniki i również komputery nie są mi obce. Jakbyś przeczytał dobrze co napisałem w Nie 19 Lis, 2006 o godz. 22:15 to może byś nie wmawiał mi kolejny raz czegoś co nie powiedziałem. Nie wiem jak w nowych autach jest ale Oma posiada sterownik.
[quote name='pyta cita']
Skąd aurat przyklad ukladów PLC?
[/quote]
wiedza z wikopedii najbardziej przyjazna dla laika:

Podstawową zasadą pracy sterowników jest praca cykliczna, w której sterownik wykonuje kolejno po sobie pojedyncze rozkazy programu w takiej kolejności, w jakiej są one zapisane w programie. Na początku każdego cyklu program odczytuje "obraz" stanu wejść sterownika i zapisuje ich stany (obraz wejść procesu). Po wykonaniu wszystkich rozkazów i określeniu (wyliczeniu) aktualnego dla danej sytuacji stanu wyjść, sterownik wpisuje stany wyjść do pamięci będącej obrazem wyjść procesu a system operacyjny wysterowywuje odpowiednie wyjścia sterujące elementami wykonawczymi. Tak więc wszystkie połączenia sygnałowe spotykają się w układach (modułach) wejściowych sterownika, a program śledzi ich obraz i reaguje zmianą stanów wyjść w zależności od algorytmu.

Sterowniki PLC składają się z:

* jednostki centralnej (CPU)
* bloków wejść cyfrowych
* bloków wejść analogowych
* bloków komunikacyjnych
* bloków wyjść cyfrowych
* bloków wyjść analogowych
* bloków specjalnych

Może teraz ja pozwolę sobie na pytanie:
Zmieniając tak zwaną mapę/mapy w ECU, to zmieniasz system operacyjny :?: czy może mu wgrywasz program wg którego działa sterownik :?:

[quote name='pyta cita']
Każdy mikroporocesor nawet te z lat 70tych mozna nazwać komputerem - bo niby dlaczego nie?
[/quote]
wiedza z wikopedii najbardziej przyjazna dla laika:

Mikroprocesor to układ cyfrowy wykonany jako układ scalony lub kilka układów scalonych zdolny do wykonywania operacji cyfrowych według dostarczonych mu instrukcji.

To powiadasz że każdy mikroprocesor to już komputer :shock:

[quote name='twierdzi cita']
Jesli dla Ciebie wyróznikiem komputera jest myszka, klawiatura i ekran - to wybacz, ale dalsza dyskusja jest raczej bezcelowa.
[/quote]

jeżeli tak twierdzisz że ja tak twierdzę to powinieneś zostać psychoanalitykiem albo może nie. Jeszcze byś wmawiał pacjentowi swoje tezy.

[quote name='cita']
ECU w samochodzie jest, zwłaszcza dla nowszych jednostek, dość mocno zaawansowanym układem, który jest:
1. programowalny
2. posiada własną pamięc
3. ma układy wejscia wysjci
4. analizuje dane, często cyfrowe, przetwarza i 'podejmuje decyzje
5. zasadniczo mozna pod niego podłączyć klawiature i ekran, hint: tech, vag...etc.
[/quote]
od pkt. 1 do pkt 5 patrz/wymaluj sterownik PLC

[quote name='pyta cita']
Jesli masz jakiekolwiek pojęcie na temat elektroniki, zwłąszcza cyfrowej - to wiesz, co to jest procesor z rodziny 80. Teraz pomysl jakie procesory są/były na pokladzie C64, czy któregokolwiek Atari, nie wspominając o komputerach ZX.
Myslisz, ze te "komputery" bylyby w stanie, po odpowiednim zaprogramowaniu, przejąc i zasymulować ECU w aucie ?
[/quote]
pominę znowu fakt twojej wypowiedzi że ja coś twierdzę/ myślę, z jednym się zgodzisz
ze ECU jest urządzeniem dedykowanym. Być może jakby sir Sinclair pomyślał że w roku 2006 ktoś będzie porównywał jego mikrokomputer do sterownika mógłby popracować nad tym aby podpiąć to urządzenie do samochodu.


[quote name='pyta cita']

Nie, a dlaczego?
Bo ECU w aucie jest:
1. wyspecjalizowanym kompuetrem
2. mają wieksze (sic!) możliwości obliczeniowe
[/quote]
a dlaczego by nie :?:
ad. 1 to twoja opinia
ad. 2 co ma większe możliwości obliczeniowe, C64 ZX Spectrum czy sterownik ECU :?:

[quote name='pyta cita']
A teraz kilka pojęć ogólnych
1. komputer
2. mikroprocesor

Nie chce mi sie googlac bardziej profesjonalnych źródeł .. bo nie widze potrzeby.
[/quote]

brawo za szybkie przypomnienie wiedzy wikopedii, jak znajdziesz coś bardziej profesjonalnego daj znać.

[quote name='pyta cita']
Jaka jest, wg Ciebie, róznica miedzy ECU w aucie a tzw. komputerem?
[/quote]
Nazwę ECU komputerem wtedy jeżeli będzie możliwa komunikacja w oba kierunki,
tzn jeżeli bedę mógł zadawać pytania (nie odczytywać wskazania czujników do niego przypiętych, zmieniać i updatować system operacyjny (broń boże na MS :twisted:), zmieniać procesor i pamięć na szybszą i wiele wiele innych rzeczy które można robić obecnymi komputerami. Coś co ma "duszę" komputera system operacyjny.

[quote name='pyta cita']
Dlaczego ECU nie mozna nazwac kompueterem?
[/quote]

Dlatego że jest to "prosta maszynka" która wykonuje w kółko ciąg zadań
i odpowiednio od informacji zewnętrznych zmienia program.
[quote name='pyta cita']
Co to jest Komputer i dlaczego zaawansowany sterownik z programowalnym mikroprocesorem na pokładzie nie jest komputerem?
[/quote]
Mam nadzieję że wiesz co to jest komputer więc uniknę odpowiedzi na tę część pytania, na drugą część mogę pojednawczo mogę odpowiedzieć że sterownik można nazwać minikomputerem czy może bardziej "odchudzonym" komputerem ale nie mówmy czy raczej nie twierdźmy że wróbel to skowronek bo tak nie jest.

Może teraz ty mi odpowiesz na nurtujące mnie twierdzenie :lol:
Czy ECU Omegi to komputer i na jakiej podstawie tak sądzisz :?: Jak narazie nie przekonałeś mnie powyższymi zlepkami różnych informacji i poklepywaniem po plecach innych osób.
[center:6bb00fe8a8]Użytkownik zablokowany[/center:6bb00fe8a8]

#20 OFFLINE   Rafał

Rafał
  • 440 postów
  • Dołączył: 12-05-2006
  • Skąd: Dolny Śląsk
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 21 listopada 2006 - 20:03

Powtórzę pytanie, bo nie zdołałem wyłuskać odpowiedzi z powyższej dyskusji albo po prostu przeoczyłem:

W którym momencie "zwykły sterownik" jaki jest w omie przekształcił się w "wyspecjalizowany komputer" jaki jest w nowych autach? Cóż to za zmiana nastąpiła?



I na koniec:

Wiesz dobrze, że 99% ludzi nazywa ECU komputerem podobnie jak taki sam odsetek mówi "bosch" na szlifierkę kątową i nie próbuj na siłę tego zmieniać.


Choćbyś na rzęsach stanął, to ZDECYDOWANA większość ludzi wciąż będzie na ECU mówić komputer. :twisted: