Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Wałek wyrównoważający


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
10 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Grisza

Grisza
  • 72 postów
  • Dołączył: 11-08-2008
  • Skąd: Knurów

Napisany 03 stycznia 2009 - 01:14

jakiś czas temu moja kluska nierówno pracowała na wolnych obrotach, według porad z forum przejrzałem wszystko co mogło byc przyczyną wymieniłem kable wysokiego napięcia, czujnik położenia wałka rozrządu, silniczek krokowy wyczyściłem co było do wyczyszczenia i się troche poprawiło ale nadal obroty minimalnie falują i czuc nierówną pracę silnika.
Ostatnio natknołem się na informację iż w silniku jaki ma moja kluska X20XEV '98 r zastosowano wałek wyrównoważający wałki rozrządu. może mi ktoś powiedziec co to takiego i czy może miec to coś wspólnego z pracą silnika na biegu jałowym. Jeśli jest już to poruszane na forum to sorki ale nieznalazłem tego tematu. dodam że posiadam instalkę LPG sekwencję na stagu 300

#2 OFFLINE   majk233

majk233
  • 220 postów
  • Dołączył: 23-07-2007
  • Skąd: Leszno

Napisany 03 stycznia 2009 - 10:51

Wałki wyrównoważające stosuje się żeby wyeliminować siły bezwładności powstające w wyniku ruchu obrotowego wału korbowego, oraz ruchu posuwistego tłoków. Siły tam powstające powodują drgania i dźwięki niekorzystne dla komfortu jazdy i dla trwałości silnika. W silniku R4 najczęściej stosuje się wałek (lub dwa) napędzany od wału korbowego, który kręci się w przeciwną stronę niż wał i on niweluje część niekorzystnych sił.

Silniki o większej ilości cylindrów są lepiej wyrównoważone, a np Boxer sześcio cylindrowy czy silnik V12 jest całkiem wyrównoważony i nie potrzebuje żadnych dodatkowych wałków.

Jeśli chcesz dokładnie na ten temat poczytać to proponuje lekturę artykułu "Wyrównoważenie silników tłokowych" w Autotechnice Motoryzacyjnej numer z marca 2008

Co się tyczy twoich problemów z falowaniem obrotów, nie wiązałbym tego z tym wałkiem. Raczej mało prawdopodobne jest, żeby uszkodzeniu uległ ten wałek, a nawet jeśli to proponuje się tym nie przejmować, bo przecież nie będziesz rozbierać całego silnika żeby wyeliminować jakieś lekkie falowania.
Szukaj problemu gdzie indziej. Może coś z LPG jest nie do końca dobrze wystrojone??

#3 OFFLINE   kczech

kczech
  • 3 552 postów
  • Dołączył: 05-12-2006
  • Skąd: Przeworsk
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 03 stycznia 2009 - 14:28

a gdzie w silniku x20xev jest zamontowany "walek wyrownowazajacy"?
CZĘŚCI AKCESORIA WARSZTAT - www.somad.pl
[B]

#4 OFFLINE   wicek

wicek
  • 4 076 postów
  • Dołączył: 14-07-2008
  • Skąd: Komorze
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 03 stycznia 2009 - 14:40

Jaki walek? Koło dwumasowe jak już.

#5 OFFLINE   majk233

majk233
  • 220 postów
  • Dołączył: 23-07-2007
  • Skąd: Leszno

Napisany 03 stycznia 2009 - 15:04

Dwumasa to jedno a wałki drugi. W x20xev jest jeden wałek bloku silnika, kręci się razem z wałem korbowym. Z tego co pamiętam w omegowym 2.2 benzyna były już nawet 2 wałki wyrównoważające.
Nie mam chwilowo EPC więc nie sprawdzę dokładnie ale chyba jest tak jak napisałem. Jeśli ktoś to sprawdzi to proszę mnie poprawić.

#6 OFFLINE   mkaminski100

mkaminski100

    It's just a fur-wound!

  • 2 896 postów
  • Dołączył: 05-10-2007
  • Skąd: Basingstoke
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 03 stycznia 2009 - 15:17

Tak, w 2.2 są dwa wałki. Są zamontowane na dole silnika. Dostęp po zdjęciu obu misek.
Miałem kiedyś przypadek, ze po zdjęciu i założeniu wałka silnik dostawał wibracji. Niestety nigdzie nie znalazłem opisu czy montaż wałków względem zębatki na wale jest wg jakiś znaków.
Załączam 3 zdjęcia.
1. Wałki na ramie. To te dwa zgrubienia z zębatkami
2. Dół silnika i zębatka napędzająca wałki
3. Silnik z ramą i wałkami

Wg mnie to raczej nie jest powód Twoich problemów.

#7 OFFLINE   Grisza

Grisza
  • 72 postów
  • Dołączył: 11-08-2008
  • Skąd: Knurów

Napisany 04 stycznia 2009 - 00:00

dzięki za wyczerpujące info

#8 OFFLINE   Grisza

Grisza
  • 72 postów
  • Dołączył: 11-08-2008
  • Skąd: Knurów

Napisany 04 stycznia 2009 - 00:16

zastanawiam się jeszcze czy to aby nie wina krokowca, co prawda wymieniłem na nowy ale jakiś made in china za 70 zł

#9 OFFLINE   majk233

majk233
  • 220 postów
  • Dołączył: 23-07-2007
  • Skąd: Leszno

Napisany 04 stycznia 2009 - 11:28

Jeśli wszystko inne już dokładnie sprawdziłeś i pozostało Ci tylko podejrzenie że to ten krokowiec, to najlepiej jakbyś znalazł kogoś z tym samym silnikiem, komu obroty nie falują i na chwilkę podmienił krokowce:)

#10 OFFLINE   ciawron

ciawron
  • 29 postów
  • Dołączył: 07-07-2009
  • Skąd: Korczyna k. Krosna

Napisany 28 stycznia 2011 - 12:33

Przepraszam, że odgrzebałem ten temat, ale kolega który go założył urwał wątek i tak naprawdę nie wiem, w jaki sposób udało się bądź nie to naprawić.

Ja szukam rozwiązania i bardzo możliwe, że to właśnie ten nieszczęsny wałek może powodować drgania w moim x20xev, a sprawa wygląda tak. Miałem problemy z odpalaniem kluski. Silnik kręcił w miejscu i myślałem, że to bendrix rozrusznika. Okazało się, że nie ma 7 :dziura: zębów na wieńcu. Udało mi się upolować używane koło (zwane dwumasowym - co mnie dziwi, bo takie są w klekotkach). Przy okazji wymieniłem sprzęgło. Mechanicy mi wszystko ładnie złożyli "do kupy" i pojechałem. Co mi się nie podoba?

Teraz silnik zaczął drgać, tzn. ma wibracje coś jakby walnięte poduszki pod silnikiem, ale poduszki są całe i z tego co wiem, nie było konieczności ich ruszania bo i po co? Najbardziej odczuwalne jest to w zakresie od około 1,8 do 3.0 tyś obrotów (tak naprawdę w pełnym zakresie, ale odczuwalne najbardziej właśnie w tym). Nie jest to nic związane z napędem, bo sprawa występuje też na postoju.

Dolegliwość ta pojawiła się dokładnie po wymianie sprzęgła i koła zamachowego. Bardzo proszę kolegów o pomoc.

#11 OFFLINE   omega22

omega22
  • 1 postów
  • Dołączył: 15-04-2012

Napisany 28 października 2014 - 22:25

Przepraszam za odkopywanie, ale potrzebuje porady jak ustawić te wałki wyrównoważające