Rok: 2000
Silnik: X20DTH
Klimatyzacja automatyczna.
Witam,
Podczas wymiany nagrzewnicy, przy otwartych bebechach zwróciłem uwagę, że nie działa mi klapka od obiegu zamkniętego (cały czas powietrze z zewnątrz bierze). Przy przesuwaniu ręką klapki był stosunkowo duży opór, ale prawdopodobnie z powodu oporu na siłowniku podciśnieniowym. Rozejrzałem się pod maską, sprawdziłem podciśnienie na zasobniku w podszybiu - jest, zarówno na przewodzie dochodzącym od Vacu, jak i na króccu wychodzącym z zasobnika. Poszedłem do kabiny, długo szukałem, aż znalazłem dwa zawory w nogach kierowcy (numer 23 i 24):
i teraz ciekawa sprawa - w przewodach zasysających (21 i 22) obu zaworów podciśnienie jest. We wtyczkach zasilających oba zawory jest cały czas 12 V. I tutaj pierwsza dziwna sprawa:
1. Niezależnie co wybiorę na panelu sterowania - czy to obieg zamknięty czy otwarty, na zasilaniu zaworu 24 jest cały czas 12V. Jedyne co można zauważyć po wybraniu obiegu zamkniętego, to delikatne zwolnienie obrotów dmuchawy (ale napięcie na zaworze się nie zmienia)
2. Niezależnie co ustawię w kontekście sterowania zaworem cieczy chłodzącej (trójdrożny w benzynach, dwudrożny w dieslach), na zaworze 23 też jest cały czas +12 V. Próbowałem ustawień Auto + Lo, różne temperatury, Eco + Lo, nadmuch na szybę i Lo - cały czas mam 12V na tej wtyczce.
A zatem wygląda na to, że klima cały czas chce załączać podciśnienie obu zaworów, czyli chce ustawiać obieg zamknięty oraz odcinać płyn chłodniczy z nagrzewnicy...
Zawór 24 wymontowałem i przyniosłem do testów:
- opór ma ok 320 ohm,
- podpięcie 12V niezależnie od kierunku nic nie zmienia, cały czas jest "zatkany"
- nie słychać żadnego pstrykania w nim itp.
Podobne objawy ma zawór 23 (wciąż w samochodzie), który steruje zaworem dopływu cieczy chłodzącej. Identyczny opór, identyczny brak zmian po podpięciu +12V (dla przypomnienia, klimatyzacja daje cały czas +12 V także na ten zawór).
Szperałem dalej, ale nie byłem w stanie znaleźć pozostałych zaworów z rysunku (7, 10 oraz 11). Jest wprawdzie napisane, iż one nie występują w autach z ECC, ale tak samo jest tam napisane, że zaworu odcinającego dopływ cieczy chłodzącej nie ma w dieslach. A bezsprzecznie u mnie takowy się znajduje.
Wszystko przeglądnąłem i wychodzi na to, że 10 (siłownik powietrza mieszanego) oraz 11 (siłownik przestrzeni na nogi) są realizowane przez serwa i te serwa działają (zmiana obiegów - szyba, nogi, twarz) i strefy klimatyzacji działają bez problemy.
Ale co do odmrażacza (7) - nie mam pojęcia jak działa i czy ma zawór podciśnieniowy. Z pewnością tak samo jak w przypadku zamkniętego obiegu aktywacja odmrażania (literka A na panelu klimy) nie daje widocznego efektu - nic nie widać, żeby się zmieniało oraz nic nie słychać.
Czyli pytania mam następujące:
1. Czy to możliwe, że oba zawory 23 i 24 uległy uszkodzeniu?
2. Czy po podpięciu 12V zawory powinno być "słychać"? Czy może one są sterowane jakimś PWM-em itp? Jak sprawdzić takie zawory?
3. Dlaczego klima cały czas daje +12 V na obu tych zaworach, niezależnie od ustawień? 12V pojawia się na nich zaraz po przekręceniu stacyjki (klima nawet jak jest na OFF to daje te 12V).
4. Czy odmrażanie w przypadku ECC posiada serwo, czy siłownik podciśnieniowy? Jak sprawdzić czy odmrażanie działa poprawnie?
i w końcu
5. Czy powyższe dziwne zachowania mogą mieć wpływ na to, że generalnie ogrzewanie w moim aucie działa słabo (wyłącznie na wysokich obrotach)? Po wymianie nagrzewnicy sytuacja się nie poprawiła. Być może gdzieś jest jeszcze jeden zawór podciśnieniowy, który działa podobnie do dwóch pozostałych (czyli nie działa, lub np. działa tylko kiedy podciśnienie będzie silniejsze, a więc na wysokich obrotach) i z tego powodu ogrzewanie szwankuje?
Pozdrawiam,
Edit1: Nie przypominam sobie, żeby podczas diagnostyki klima miała jakiekolwiek błędy.
Edit2: Drugi zawór wyjąłem z auta, zachowuje się dokładnie tak samo jak pierwszy. Nie chce mi się wierzyć, że oba się zepsuły i to w taki sam sposób.
Załączone pliki
Edytowany przez GrzegorzWo, 22 listopada 2016 - 08:43.