Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Omega V6 2.5 3.0 2.6 3.2 Odma z bmw zasady dzialania, zamiana


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
18 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   MrChrysler

MrChrysler
  • 327 postów
  • Dołączył: 05-12-2010

Napisany 07 stycznia 2020 - 22:52

Mam nadzieje ze sie komus przyda, zajelo mi to wiele godzin.

 

Wprowadzenie.

 

Jak wszystcy wiemy, odma w omedze jest poprostu kiepska. Element ruchomy w odmie szybko sie starzeje i przestaje dzialac. Mowa tu o gumowej klapce ktora juz po kilku latach od nowosci robi sie sztywna, co gorsza potrafi sie zkruszyc i wpasc do miski olejowej.

 

Polaczenie oryginalnej odmy z silnikiem

 

Do odmy dochodza dwa wezyki:

-Cienki jest podcinieniem (spelnia swoja funkcje tylko na wolnych obrotach)

-Gruby jest odpowietrzeniem wychodzacym przed przepustnice.

 

Zasada dzialania a wycieki? (Oryginalna odma) pomijam problem uszczelek

 

Sama budowa odmy nie ma wiele wspolnego z wyciekami, jednak jej zasada dzialania nie pomaga im zapobiec. Podczas pracy silnika wystepuja przedmuchy ktore powoduja ze w komorze spalania wytwarzane jest wieksze cisnienie niz atmosferyczne. Przez to ze odma jest bezposrednio polaczona pomiedzy skrzynia korbowa a dolotem powietrza i wychodzi do przepustnicy, w komorze korbowej zawsze wystepuje wieksze cisnienie niz atmosferyczne. W skutek tego nawet przy malych nieszczelnosciach olej jest wypychany z silnika na zewnatrz. Efekt zwieksza sie wraz z obciazeniem silnika. Zwiekszone cisnienie powoduje rowniez ze wytwarzaja sie nowe nieszczelnosci.

 

Dlaczego warto zastosowac odme z BMW?

 

Odma w BMW polaczona jest pomiedzy skrzynia korbowa a regulatorem podcisnienia. Sam regulator jest podlaczony do kolektora dolotowego. Membrama (regulator cisnienia) utrzymuje stale podcisnienie w skrzyni korbowej niezalezne od obciazenia silnika. Jest to prawda gdy cisnienie w kolektorze jest mniejsze niz atmosferyczne. W praktyce w kolektorze zawsze panuje podcisnie nawet gdy przepustnica jest w pelni otwarta. Sam silnik dziala jako duzy zbiornik podcisnienia.

 

Instrukcja montazu:

 

Załączony plik  omega odma.png   337,71K   22 pobrań

 

Zdjecia z montazu praktycznego dolacze pozniej.


Edytowany przez MrChrysler, 07 stycznia 2020 - 22:54.




#2 OFFLINE   kosello

kosello
  • 29 postów
  • Dołączył: 22-04-2017
  • Skąd: pod w-wą
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 11 stycznia 2020 - 17:41

Pytanie natury technicznej tj. czy ten patent ( wydaje się słuszny) został sprawdzony w praktyce , na omedze ? 

pzdr



#3 OFFLINE   MrChrysler

MrChrysler
  • 327 postów
  • Dołączył: 05-12-2010

Napisany 12 stycznia 2020 - 04:12

Pytanie natury technicznej tj. czy ten patent ( wydaje się słuszny) został sprawdzony w praktyce , na omedze ?
pzdr

Został sprawdzony, wszystko to co napisałem w poście powyżej działa. Będąc inżynierem stwierdziem że napiszę krótki artykuł w pół profesjonalny sposób.

W motosporcie używa się pomp podciśnienia z dwóch większych powodów;
1. Zwiększenie mocy silnika (tak to prawda)
2. Zapobieganie wyciekom oleju i wypchaniu zimmeringow na wale itd. W tym drugim przypadku mowa jest o kilkutysięczno konnych silnikach i pompie napędzanej paskiem. A wszystko przez przedmuchy w silnikach które pod obciążeniem sięgają kilkunastu %.

Jak by pomyśleć o tym patencie to:
1. Silnik nie ma pojęcia o przeróbce
2. Czy to silnik Audi, Opla czy BMW, każdy ma tą samą zasadę działania.

Miliony silników BMW działają w ten sposób (i innych marek), więc nie ma w sumie nic nadzwyczajnego w mojej przeróbce.

Jeszcze jeden plus jest taki że po wywaleniu odmy z tyłu silnika robi się więcej miejsca na węże i kable.

Edytowany przez MrChrysler, 12 stycznia 2020 - 19:24.


#4 OFFLINE   kosello

kosello
  • 29 postów
  • Dołączył: 22-04-2017
  • Skąd: pod w-wą
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 12 stycznia 2020 - 15:34

To piszę się na zdjęcia z montażu i instrukcję montażu ,przymierzałem się właśnie do ogarnięcia odmy ze względu na tą klapkę, której nie ma. Więc będę kolejny do testów  :coolio:



#5 OFFLINE   Pabloo

Pabloo
  • 388 postów
  • Dołączył: 29-09-2008
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 19 stycznia 2020 - 23:48

Podpisuję się pod prośbą o zdjęcia z montażu. :D

#6 OFFLINE   MrChrysler

MrChrysler
  • 327 postów
  • Dołączył: 05-12-2010

Napisany 04 lutego 2020 - 20:54

Uzyte zostanie kilka zdjec i kilka rysunkow. Sam montaz jest bardzo prosty, dzieli sie na 3 kroki. (Proste ale czasochlonne). 

 

Co demontujemy?

-podszybie i wycieraczki

-stara odme z omegi

 

Co bedzie potrzebne?

-plytka aluminiowa lub stalowa grubosci okolo 5mm (wielkosci podstawy odmy, okolo 15x7cm, odma jest mniejsza, ale taki kawalek bedzie bezpiecznym startem)

-spawarka lub gwintowniki, zalezne od sposobu montazu dwoch dysz

-kilka opasek zaciskowych na weze

-max. pol metra weza olejodpornego

-4 nowe sruby 8mm, od  min. 15mm dlugie. (Do przykrecenia nowej odmy. Mozna obciac stare.)

-silikon olejoodporny na wysoka temperature

-wiertarka i wiertlo 7mm do przewiercenia multiramu. Wiertlo stozkowe 4-20mm. 

-katowka do wyciecia plytki pod odme.

-okolo 4-6h godzin

 

Objasnienia:

 

1. Wywalenie odmy i dorobienie plytki aluminiowej z dwoma dyszami.

 

Załączony plik  Odma demontaz 2.png   279,1K   13 pobrań

 

 

W moim przypadku uzylem oryginalna duza dysze z odmy. Druga dysza musi byc wiewsza, chyba 16-17mm srednica zewnetrzna. 

 

Nie posiadam zdjec, ale chyba rysunki i opis jest wystarczajaco jasny.

Gotowa plytke nalezy przkrecic w miejsce starej odmy, przed tym nalezy jednak nalozyc cieka warstwe silikonu na obydwie strony. 

 

2. Przewiercenie i zaslepienie plastkowej czesci na dolocie.

 

Załączony plik  Odma przewiercanie 1.jpg   38,58K   14 pobrań

 

Załączony plik  Odma przewiercanie 2.png   303,66K   12 pobrań

 

3. Podocinanie odpowiednich dlugosci wezy i zalozenie odmy.

 

Jesli chodzi o weze to bedzie troszke zabawy. Ja zostawilem oryginalne weze od odmy BMW i nalozylem na nie nowe gumowe weze. Dolny jest gumowy wiec mozna bezproblemowo polaczyc z dysza. Pozostale dwa to hybrydy.

 

Załączony plik  IMG_20200203_161557.jpg   41,94K   13 pobrań

 

Miejsce w ktorym znalazla sie odma. Mimo tego ze to wersja prawostronna i miejsce bylo ogranicznie wspomaganiem to odma nie kolizuje z zadymi wezami.

 

Załączony plik  IMG_20200203_161601.jpg   21,42K   13 pobrań

 

P.S. UWAGA, poniewaz system dziala na zasadzie podcisnienia; waz musi byc twardy tak aby niezapadal sie do wewnatrz. 

Zanim zaczniecie robic to na silniku, zmierzcie srednice wezy i dysz jakie beda potrzebne na podstawie grubosci wezy z zestawu odmy BMW. Jak juz wszystko bedzie pasowac a macie wszystko to o czym pisalem na poczatku to bezpiecznie mozna brac sie do pracy. 

UWAGA: Miejsce polaczenia wezy od odmy ma znaczenie, nalezy zastosowac sie do rysunku z pierwszego posta.

 

Lacznie zajelo mi to okolo 5-6 godzin. 

Drugie tyle zajelo mi napisanie wszystkiego. Mam nadzieje ze sie przyda.


Edytowany przez MrChrysler, 04 lutego 2020 - 21:06.


#7 OFFLINE   kosello

kosello
  • 29 postów
  • Dołączył: 22-04-2017
  • Skąd: pod w-wą
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 07 lutego 2020 - 14:11

Dzięki za pomysł i wskazówki ! jak tylko zrobi się ciut cieplej , spróbuję u siebie  :]



#8 OFFLINE   MrChrysler

MrChrysler
  • 327 postów
  • Dołączył: 05-12-2010

Napisany 07 lutego 2020 - 15:10

Nie jest to trudne tylko tak jak pisalem, czasochlonne.

 

1. Wyciac blaszke pod wzor starej odmy, wkrecic w nia dwie dysze.

2. Przewiercic i zaslepic multiram

3. Podorabiac weze, i to by bylo na tyle. :)

 

Zacznij od kupienia kompletnej odmy BMW z wezami. I dobierz dysze i weze tak aby pasowaly.

A sam montaz mozna wykonac kiedy sie chce. :)



#9 OFFLINE   czesiek

czesiek

    nagadałem się

  • 3 019 postów
  • Dołączył: 23-08-2007
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Województwo: kujawsko-pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 V6 X25XE

Napisany 08 lutego 2020 - 15:56

Kuria, niby proste rozwiązanie ale boję się. hehe. Jakbyś zarzucił większe fotki to może bałbym się mniej.

 

A. A jak to by było z krótkim dolotem? Wydaje się, że tak samo?


Edytowany przez czesiek, 08 lutego 2020 - 15:58.


#10 OFFLINE   MrChrysler

MrChrysler
  • 327 postów
  • Dołączył: 05-12-2010

Napisany 10 lutego 2020 - 16:52

Kuria, niby proste rozwiązanie ale boję się. hehe. Jakbyś zarzucił większe fotki to może bałbym się mniej.

 

A. A jak to by było z krótkim dolotem? Wydaje się, że tak samo?

 

Nie wazne jaki masz dolot, system z BMW dziala tak samo. Prawda jest taka ze moze on byc zamontowany we wszystkich silnikach spalinowych z podcisnieniem.  

Moja omega przejechala juz 15tys. km z ta odma i nie ma najmniejszych problemow.

 

Nie ma czego sie obawiac, silniki BMW z tymi systemami jezdza przez przynajmniej 20lat :)

Na podobnej zasadzie dziala wiele silnikow z roznych marek.


Edytowany przez MrChrysler, 10 lutego 2020 - 16:53.


#11 OFFLINE   Furious

Furious
  • 251 postów
  • Dołączył: 08-05-2011
  • Skąd: Chrzanów

Napisany 28 marca 2020 - 19:34

Właśnie jestem w trakcie ogarniania odmy i wypróbuję Twój patent ponieważ niedawno ogarniałem sobie odmę w E39 i została mi taka stąd pytanie moje:

1.Gdzie podłączyłeś cienki króciec podciśnienia od odmy z BMW ?rozumiem, że do układu podciśnienia. Pytam tylko dla pewności, czy nie zostawiałeś go wolnego/zaślepionego z jakiegoś powodu?



#12 OFFLINE   manieko58

manieko58
  • 83 postów
  • Dołączył: 16-01-2015
  • Skąd: okolice sieradza
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 01 kwietnia 2020 - 17:49

Czyli odma np z E39 będzie ok. Spróbuje i ja aczkolwiek mam teraz catch tank zrobiony połączony tym grubym wężem z odmą. I od niego pod filtr . Na multiramie mam zaślepione wejścia od Y . Ale mam wrażenie że nie do końca działa mi to poprawnie .

#13 OFFLINE   kosello

kosello
  • 29 postów
  • Dołączył: 22-04-2017
  • Skąd: pod w-wą
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 18 kwietnia 2020 - 13:46

Szybki update podczas prac w powyższym temacie :  zamiast śrub do zaślepienia krótszej części dolotu jak w poradzie, idealnie pasuje zawias kołkowy do mebli  ( 8,1 mm)  :) właśnie schnie .  Multiram część dłuższa przewiercona ,  dorobiona u ślusarza płytka alu 5 mm gruba , nawiercona i z wkręconymi tulejkami do podłączenia węży. W poniedziałek dobieram przewody i montuje całość.



#14 OFFLINE   kosello

kosello
  • 29 postów
  • Dołączył: 22-04-2017
  • Skąd: pod w-wą
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 22 kwietnia 2020 - 21:46

Niniejszym potwierdzam , że po skonstruowaniu powyższego patentu , samochód jeździ  :king:  Dziś skończyłem ( najwięcej paprania to odkręcenie starej odmy) i dla potomnych : konstrukt proponuję zaplanować  tak, by czyszczenie odmy BMW nie wymagało rozbierania połowy silnika - odma olejowa BWM, jak każda jest czyszczona co jakiś czas.

 

Oczywiście, co się da przy okazji  poczyścić a szczególnie tą małą czarną kostkę, która oryginalnie jest przymocowana do starej odmy. Odchodzi od niej wężyk do mulitramu i do puszki .  W moim przypadku tam, gdzie dochodził wężyk wychodzący z puszki pod filtrem kabinowym, wlot  był sakramencko zasyfiały  :thumbdown:

Dzięki autorowi za patent !! :uklon:



#15 OFFLINE   MrChrysler

MrChrysler
  • 327 postów
  • Dołączył: 05-12-2010

Napisany 01 maja 2020 - 11:32

Niniejszym potwierdzam , że po skonstruowaniu powyższego patentu , samochód jeździ  :king:  Dziś skończyłem ( najwięcej paprania to odkręcenie starej odmy


No to jest już nas dwóch Jak pasuje odma w wersji EU?

Jestem też ciekawy jak poradziłeś sobie z wężami?

#16 OFFLINE   kosello

kosello
  • 29 postów
  • Dołączył: 22-04-2017
  • Skąd: pod w-wą
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 05 maja 2020 - 13:03

Z wężami trochę sztukaterii było, ale wziąłem dorobioną płytkę przykręcaną do silnika razem z odmą  na szrot i spędziłem pół godziny dobierając przewody  :] na redukcjach średnic pomontowałem twarde kawałki z różnych rurek , obejmy zaciskowe na łączenia i jest OK.  Długości i łączenia tak dopasowałem by w razie konieczności tylko dolot zrzucić do odłączenia odmy. I odma działa  :coolio:  tj. nic złego  z silnikiem się nie dzieje! 



#17 OFFLINE   MrChrysler

MrChrysler
  • 327 postów
  • Dołączył: 05-12-2010

Napisany 24 maja 2020 - 16:22

Moj waz od odmy pekl po jakims czasie poniewaz podcisnienie powoduje ze ciagle jest zapadniety. Rozwiazaniem jest wymiana na sztywne plastikowe, albo wsunieciu sztywnej rurki do srodka.



#18 OFFLINE   Furious

Furious
  • 251 postów
  • Dołączył: 08-05-2011
  • Skąd: Chrzanów

Napisany 14 czerwca 2020 - 11:36

U mnie też już od ponad 2miesięcy jeździ patent odmy z bmw i jak na razie wygląda ,że jest ok.



#19 OFFLINE   kyrpek

kyrpek
  • 1 postów
  • Dołączył: 10-02-2015

Napisany 21 czerwca 2021 - 20:43

Dzień dobry co myślicie o zastosowaniu takiego rozwiązania do 3.2 z32se ????