Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Klimatyzacja i instalacja podciśnieniowa - dziwne objawy

Klima climatronic obieg

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
4 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   GrzegorzWo

GrzegorzWo
  • 35 postów
  • Dołączył: 15-02-2011
  • Skąd: Kraków
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.0 DTI 16v X20DTH

Napisany 21 listopada 2016 - 20:02

Rok: 2000
Silnik: X20DTH

Klimatyzacja automatyczna.

 

Witam,

Podczas wymiany nagrzewnicy, przy otwartych bebechach zwróciłem uwagę, że nie działa mi klapka od obiegu zamkniętego (cały czas powietrze z zewnątrz bierze). Przy przesuwaniu ręką klapki był stosunkowo duży opór, ale prawdopodobnie z powodu oporu na siłowniku podciśnieniowym. Rozejrzałem się pod maską, sprawdziłem podciśnienie na zasobniku w podszybiu - jest, zarówno na przewodzie dochodzącym od Vacu, jak i na króccu wychodzącym z zasobnika. Poszedłem do kabiny, długo szukałem, aż znalazłem dwa zawory w nogach kierowcy (numer 23 i 24):

 

post-23412-0-65856500-1476469502.pngpost-23412-0-31455400-1476469512.png

 

i teraz ciekawa sprawa - w przewodach zasysających (21 i 22) obu zaworów podciśnienie jest. We wtyczkach zasilających oba zawory jest cały czas 12 V. I tutaj pierwsza dziwna sprawa:

1. Niezależnie co wybiorę na panelu sterowania - czy to obieg zamknięty czy otwarty, na zasilaniu zaworu 24 jest cały czas 12V. Jedyne co można zauważyć po wybraniu obiegu zamkniętego, to delikatne zwolnienie obrotów dmuchawy (ale napięcie na zaworze się nie zmienia)

 

2. Niezależnie co ustawię w kontekście sterowania zaworem cieczy chłodzącej (trójdrożny w benzynach, dwudrożny w dieslach), na zaworze 23 też jest cały czas +12 V. Próbowałem ustawień Auto + Lo, różne temperatury, Eco + Lo, nadmuch na szybę i Lo - cały czas mam 12V na tej wtyczce. 

A zatem wygląda na to, że klima cały czas chce załączać podciśnienie obu zaworów, czyli chce ustawiać obieg zamknięty oraz odcinać płyn chłodniczy z nagrzewnicy...

 

Zawór 24 wymontowałem i przyniosłem do testów:

 

post-23412-0-40877000-1479752989.jpg

 

- opór ma ok 320 ohm,

- podpięcie 12V niezależnie od kierunku nic nie zmienia, cały czas jest "zatkany"

- nie słychać żadnego pstrykania w nim itp.

 

Podobne objawy ma zawór 23 (wciąż w samochodzie), który steruje zaworem dopływu cieczy chłodzącej. Identyczny opór, identyczny brak zmian po podpięciu +12V (dla przypomnienia, klimatyzacja daje cały czas +12 V także na ten zawór).

 

Szperałem dalej, ale nie byłem w stanie znaleźć pozostałych zaworów z rysunku (7, 10 oraz 11). Jest wprawdzie napisane, iż one nie występują w autach z ECC, ale tak samo jest tam napisane, że zaworu odcinającego dopływ cieczy chłodzącej nie ma w dieslach. A bezsprzecznie u mnie takowy się znajduje.

Wszystko przeglądnąłem i wychodzi na to, że 10 (siłownik powietrza mieszanego) oraz 11 (siłownik przestrzeni na nogi) są realizowane przez serwa i te serwa działają (zmiana obiegów - szyba, nogi, twarz) i strefy klimatyzacji działają bez problemy.

Ale co do odmrażacza (7) - nie mam pojęcia jak działa i czy ma zawór podciśnieniowy. Z pewnością tak samo jak w przypadku zamkniętego obiegu aktywacja odmrażania (literka A na panelu klimy) nie daje widocznego efektu - nic nie widać, żeby się zmieniało oraz nic nie słychać.

 

Czyli pytania mam następujące:

1. Czy to możliwe, że oba zawory 23 i 24 uległy uszkodzeniu?

2. Czy po podpięciu 12V zawory powinno być "słychać"? Czy może one są sterowane jakimś PWM-em itp? Jak sprawdzić takie zawory?

3. Dlaczego klima cały czas daje +12 V na obu tych zaworach, niezależnie od ustawień? 12V pojawia się na nich zaraz po przekręceniu stacyjki (klima nawet jak jest na OFF to daje te 12V).

4. Czy odmrażanie w przypadku ECC posiada serwo, czy siłownik podciśnieniowy? Jak sprawdzić czy odmrażanie działa poprawnie?

i w końcu

5. Czy powyższe dziwne zachowania mogą mieć wpływ na to, że generalnie ogrzewanie w moim aucie działa słabo (wyłącznie na wysokich obrotach)? Po wymianie nagrzewnicy sytuacja się nie poprawiła. Być może gdzieś jest jeszcze jeden zawór podciśnieniowy, który działa podobnie do dwóch pozostałych (czyli nie działa, lub np. działa tylko kiedy podciśnienie będzie silniejsze, a więc na wysokich obrotach) i z tego powodu ogrzewanie szwankuje?

 

 

Pozdrawiam,

 

Edit1: Nie przypominam sobie, żeby podczas diagnostyki klima miała jakiekolwiek błędy.

Edit2: Drugi zawór wyjąłem z auta, zachowuje się dokładnie tak samo jak pierwszy. Nie chce mi się wierzyć, że oba się zepsuły i to w taki sam sposób.

Załączone pliki


Edytowany przez GrzegorzWo, 22 listopada 2016 - 08:43.




#2 OFFLINE   GrzegorzWo

GrzegorzWo
  • 35 postów
  • Dołączył: 15-02-2011
  • Skąd: Kraków
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.0 DTI 16v X20DTH

Napisany 22 listopada 2016 - 22:55

Zdążyłem sprawdzić, przetestować a także porównałem klimę do tej ze zdjęć:

http://forum.omegakl...-pogladowe-bfl/

 

Na zdjęciach widać, że jedyne przewody podciśnieniowe, które idą do klimy idą właśnie do dwóch zaworów w nogach kierowcy, a następnie z powrotem: do przegrody silnika (czarny - do zaworu cieczy chłodzącej) a także na stronę pasażera (niebieski - do klapki obiegu zamkniętego). Moja klima wygląda bliźniaczo do tej z powyższych zdjęć, więc zakładam, że innych przewodów podciśnienia u mnie nie ma.

 

Także TIS wskazuje, że odmrażanie sterowane jest przez serwo. U mnie to serwo pracuje, ale głównie przy zmianie kierunku nawiewu na szybę przednią. Nie wiem co ono mogłoby mieć wspólnego z funkcją odmrażania...

 

post-23412-0-73248800-1479851678.png

 

Oba zawory z nóg kierowcy zamówiłem i wymienię pojutrze. Dam znać co i jak się zmieniło.

 

Edit:

Oba moje zawory podciśnieniowe z nóg kierowcy były uszkodzone. Z zamówionego kompletu jeden był uszkodzony tak samo jak te moje stare, ale zaworek od obiegu zamkniętego udało się wymienić.

Podsumowując - uszkodzony zawór ma 320 Ohm i przy takim uszkodzeniu nie wyrzuca żadnego błędu na klimatroniku. Dopiero odpięcie zaworu wywołuje błąd, który można odczytać podczas diagnostyki. Poprawnie działający zawór ma opór ok 35 Ohm i przy podłączeniu 12V słychać (bądź czuć w palcach) jak przełącza membranę. A zatem jak się okazuje zawór obiegu zamkniętego (oraz zawór odcinający nagrzewnicę) mogą szwankować nie pozostawiając żadnego śladu na kompie.

I jeszcze jedno - moja klapka od obiegu zamkniętego wcale nie trzaska i nie uderza tak jak ktoś pisał. Nawet powiedziałbym, że zamyka się i otwiera bezszelestnie..

 

Dodatkowo rozwiązałem nurtujący mnie problem z "odmrażaniem". Idąc za... Instrukcją obsługi od Opla Omegi (strona 132) funkcja "Odmrażanie/Odparowanie" to guzik, którego symbol przeciętny człowiek rozumie jako "nadmuch na przednią szybę". I to się zgadza - jak pisałem wcześniej, serwo od odmrażania M74 pracowało po włączeniu tego właśnie guzika.

 

A i jeszcze jedno - mając już instrukcję w ręce, znalazłem co tak na prawdę znaczy A w środku kółeczka od obiegu zamkniętego (strona 131). Gdzieś dawno temu błędnie wyczytałem, że A to "Anti-Fog" lub "Anti-Freeze", ale u mnie nigdy to tak nie działało.

Okazało się, iż A - to "Tryb automatycznie uruchamianej recyrkulacji powietrza". Działa na takiej zasadzie, że kiedy czujnik jakości powietrza koło filtra kabinowego wykryje spaliny, automatycznie włączany jest obieg zamknięty aby tych spalin do środka nie zaciągać. Teraz, kiedy mam sprawny obieg zamknięty, sprawdzę czy podczas jazdy za ciężarówką faktycznie działa to tak jak podają w instrukcji ;)

Załączone pliki


Edytowany przez GrzegorzWo, 27 listopada 2016 - 23:40.


#3 OFFLINE   tomeczekg

tomeczekg
  • 199 postów
  • Dołączył: 11-01-2012
  • Skąd: Opatów

Napisany 04 grudnia 2016 - 10:28

Witam, a nie wiesz kolego co może być gdy regulacja temperatury nie działa, z zimnego gorące, obecnie jezdze ciagle na hi tylko siłę wiatru zmieniam



#4 OFFLINE   GrzegorzWo

GrzegorzWo
  • 35 postów
  • Dołączył: 15-02-2011
  • Skąd: Kraków
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.0 DTI 16v X20DTH

Napisany 05 grudnia 2016 - 00:28

Sprawdź, czy zmiana temperatury nie działa po obu stronach (lewa i prawa) czy może tylko po stronie kierowcy.
Następnie sprawdź, czy jak ustawiasz LO, to czy włącza się kompresor i czy temperatura choć trochę się obniża.

Jeśli po obu stronach wieje gorącem, to przyczyn może być wiele, ale stawiałbym na któryś czujnikiem temperatury (czy temperaturę zewnętrzna na zegarze masz poprawną? Czy może pokazuje Ci coś w stylu -40 lub --?).
Jeśli na zegarze jest poprawna temperatura, to trzeba kompem sprawdzić, czy pozostałe czujniki (wewnątrz auta) działają poprawnie. Te czujniki mają to do siebie, że jak się odepną, bądź jak przetrze się im kabel, klima odczytuje to jak bardzo niską temperaturę (jak napisałem powyżej np. -40). A zatem Ty ustawiasz na 16 stopni, a klima myśli, że jest -40 więc grzeje na maxa. Niemniej, co by nie pokazywały czujniki temperatury, ustawienie na LO powinno wymusić włączenie kompresora i bezwzględne chłodzenie.

Jeśli po stronie pasażera jest ok (można regulować temperaturę poprawnie), a problem występuje tylko po stronie kierowcy, to najprawdopodobniej zepsuło się (lub odpięło się, przetarł się kabel itp.) serwo w nogach kierowcy.
Jeśli będziesz miał problemy ze znalezieniem tego serwa, daj znać.

#5 OFFLINE   tomeczekg

tomeczekg
  • 199 postów
  • Dołączył: 11-01-2012
  • Skąd: Opatów

Napisany 05 grudnia 2016 - 21:59

Dzięki za rzeczową odpowiedz. Temperaturę zewnętrzną mi dobrze pokazuje a gdy się weżmie na lo wieje zimnym, klimatyzacja chłodzi tylko na lo. Jak po stronie pasażera zobaczę a z kompem mam problem bo płytę od opel skanera zgubiłem. Jak coś się dowiem napisze