Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

[OBFL] Działanie i miejsce zamontowania tempomatu


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
43 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Kagizuki

Kagizuki
  • 9 postów
  • Dołączył: 26-05-2007
  • Skąd: Lublin
  • Województwo: lubelskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 30 listopada 2015 - 12:01

Pytanko dotyczy benzyny  Z22 z kwietnia 2003 roku. Objaw jest taki - tempomat działa, potem przestaje działać, następnie znowu się uruchamia.

Diagnostykę robię OpelScannerem - nie wywaliło mi nigdy żadnego błędu tempomatu jak nie działał. Był błąd czujnika sprzęgła (w sekcji sterownika silnika) to go wymieniłem, ale zaraz po tym tempomat dalej nie działał. Myślałem że dalej lipa. Nagle wczoraj zadziałał (ciekawe na jak długo).

Trochę szukałem na sieci info i podobno w tych autach z końca produkcji jest tempomat elektroniczny (żadnego cięgna nie znalazłem, ale może jestem ślepy) - to prawda?

W aplikacji diagnostycznej na liście znalazłem oddzielny sterownik do tempomatu (cruise control) - próbowałem się do niego podłączyć, ale nigdy się to nie udało - jakby go w ogóle nie było. To prawda?

Specjalnie reinstalowałem TISa żeby coś wygrzebać na temat tempomatu, ale informacji użytecznych dla mnie praktycznie nie ma. A obrazki kiepskie. A interesuje mnie jakie są elementy tempomatu w komorze silnika i jak je znależć (chciałem sprawdzić kabelki). Wiadomo mi, że chodzi o prawą stronę patrząc od kierowcy.

 

 





#2 OFFLINE   siuAda

siuAda

    don't worry be happy

  • 4 791 postów
  • Dołączył: 17-10-2008
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 30 listopada 2015 - 12:25


elementy tempomatu w komorze silnika

sterownik i linka na prawym kielichu amortyzatora


Edytowany przez siuAda, 30 listopada 2015 - 12:25.


#3 OFFLINE   Skit

Skit
  • 887 postów
  • Dołączył: 31-10-2010
  • Skąd: Karpin
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 30 listopada 2015 - 13:55

2.2 ma elektroniczną przepustnicę, więc nie będzie linki i sterownika :)



#4 OFFLINE   Marcin1989sc

Marcin1989sc
  • 1 240 postów
  • Dołączył: 08-05-2014
  • Skąd: Sosnowiec
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 30 listopada 2015 - 15:21

Wszystko jest w przepistnicy

#5 OFFLINE   DamianSz

DamianSz

    Bleblablo wyszło to #373

  • 4 324 postów
  • Dołączył: 10-03-2009
  • Skąd: Kędzierzyn - Koźle
  • Województwo: opolskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 30 listopada 2015 - 15:44


Wszystko jest w przepistnicy
raczej w ECU bo to on jest tempomatem

#6 OFFLINE   Marcin1989sc

Marcin1989sc
  • 1 240 postów
  • Dołączył: 08-05-2014
  • Skąd: Sosnowiec
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 30 listopada 2015 - 17:16

No jak zwał tak zwał 😛 aczkolwiek silniczek od tempomatu jest w przepistnicy :-P

#7 OFFLINE   DamianSz

DamianSz

    Bleblablo wyszło to #373

  • 4 324 postów
  • Dołączył: 10-03-2009
  • Skąd: Kędzierzyn - Koźle
  • Województwo: opolskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 30 listopada 2015 - 20:34


aczkolwiek silniczek od tempomatu jest w przepistnicy :-P
to jest silnik poruszający przepustnicą z tego względu że jest tam system drive by wire, a przy okazji jest użyty do funkcji tempomatu

#8 OFFLINE   Kagizuki

Kagizuki
  • 9 postów
  • Dołączył: 26-05-2007
  • Skąd: Lublin
  • Województwo: lubelskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 16 grudnia 2015 - 23:48

Dzięki za wyjasnienia, czyli nie ma w tym modelu oddzielnego sterownika do tempomatu.

Jeśli silniczek poruszający przepustnicą wykorzystywany jest do tempomatu to raczej nie jego wina, bo nie mam problemów z regulowaniem "ciągu";) Zresztą jak już tempomat zadziała to działa bez zarzutu ze zwiększaniem/zmniejszaniem prędkości.

 

W tym momencie zastanawiam się czy to nie wina samej manetki przy kierownicy... no bo co innego mogłoby się zużyć, "wyrobić" itp.



#9 OFFLINE   Przybek

Przybek

    Diesel Power :P

  • 5 740 postów
  • Dołączył: 08-11-2008
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 16 grudnia 2015 - 23:52

Albo manetka albo ktores polaczenie elektryczne albo czujnik sprzegla/hamulca. Tam nic innego nie ma do popsucia.



#10 OFFLINE   Kagizuki

Kagizuki
  • 9 postów
  • Dołączył: 26-05-2007
  • Skąd: Lublin
  • Województwo: lubelskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 14 stycznia 2016 - 00:29

Kupiłem specjalnie nową manetkę i niestety.... problem dalej występuje. W książce "Sam naprawiam" Etzolda w schematach na stronie 378/379 znalazłem potwierdzenie tego co mi opisaliście. Pięknie widać, że tempomat jest zabezpieczony bezpiecznikiem F2 (15A) (jego wyjęcie daje od razu błąd tylnych świateł na wyświetlaczu), a od 4-przewodowego złącza w manetce trzy przewody idą wprost do sterownika Simtec, a tylko jeden idzie do niego przez wyłącznik sprzędła i takie coś jak MT - wg opisu "manualna skrzynka przekładniowa" - co to jest???.

Wyłącznik sprzęgła wymieniłem na nowy bo wyrzucało jego błąd w diagnostyce, ale tempomat potrafił zadziałać nawet jak był ten błąd. Spróbuję jeszcze przetestować ten wyłącznik tzn. odłączyć go i połączyć styki w złączce połączeniem na sztywno (tak mi się wydaje że na nich ma być zwarcie żeby działał tempomat - zresztą rozbiorę stary wyłącznik to się upewnię. Pozostaje jeszcze to MT, a w ostateczności jakaś przerwa na złączu przy sterowniku Simtec bo wiązka w przedziale silnika jest nietknięta.



#11 OFFLINE   siuAda

siuAda

    don't worry be happy

  • 4 791 postów
  • Dołączył: 17-10-2008
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 14 stycznia 2016 - 09:23

"manualna skrzynka przekładniowa"

 

Skrzynia biegów


Wyłącznik sprzęgła wymieniłem na nowy bo wyrzucało jego błąd w diagnostyce

 

Może pedał sprzęgła opada za nisko i rozłącza wyłącznik.



#12 OFFLINE   Kagizuki

Kagizuki
  • 9 postów
  • Dołączył: 26-05-2007
  • Skąd: Lublin
  • Województwo: lubelskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 15 stycznia 2016 - 00:37

No też o tym pomyślałem... rozebrałem stary wyłącznik (oryginał GM) i wygląda to tak, że wciśnięcie sprzęgła powoduje zwarcie styków na wyłączniku, czyli generalnie  w czasie jazdy przy nieruszanym (niewciśniętym) sprzęgle na wyłączniku jest przerwa. Więc żeby mieć pewność, że to nie problem wyłącznika sprzęgła można go odłączyć i ten obwód będzie nastawiony na sztywno na permanentne działanie tempomatu.

Teraz może się wydawać, że to pedał sprzęgła może być niewyregulowany i "na luzie" nie wraca dostatecznie daleko do góry, aby wyłącznik zrobił przerwę w obwodzie. Ale jak tempomat zadziałał mi już po wymianie tego wyłącznika to wyłączał się dosłownie po minimalnym naciśnięciu sprzęgła, wręcz dotknięciu. Mam też taką obserwację, że padaka lub ożywienie tempomatu nie następowała nigdy w trakcie jazdy, jak uruchomiłem auto i zadziałał to działał cały czas do wyłączenia auta i dawał się wyłączać sprzęgłem za każdym razem w trakcie jazdy. Co sugerowałoby że to jednak nie wyłącznik. Nawet jak byłby uszkodzony kabelek do wyłącznika np. przy wtyczce to problem byłby tylko z wyłączaniem tempomatu sprzęgłem. Ale i tak go odłączę i sprawdzę jeszcze raz.

 

Może być, że MT to skrzynia biegów, pasuje angielskie rozwinięcie, a tylko tłumaczenie w książce jest z d... wzięte. Więc dochodzi dodatkowy element do sprawdzenia, ale wydaje się, że tam może być coś nie tak, bo to podwozie i tam narażenie na jakieś uszkodzenie jest spore.


Edytowany przez Kagizuki, 15 stycznia 2016 - 00:45.


#13 OFFLINE   siuAda

siuAda

    don't worry be happy

  • 4 791 postów
  • Dołączył: 17-10-2008
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 15 stycznia 2016 - 19:18

:/


 

 

rozebrałem stary wyłącznik (oryginał GM) i wygląda to tak, że wciśnięcie sprzęgła powoduje zwarcie styków na wyłączniku, czyli generalnie w czasie jazdy przy nieruszanym (niewciśniętym) sprzęgle na wyłączniku jest przerwa.

 

Coś tu jest nie tak :(

Wg.schematów w normalnej pozycji wyłącznik powinien być zwarty,rozwiera go wciśnięcie sprzęgła.

 

 

że wciśnięcie sprzęgła powoduje zwarcie styków na wyłączniku

 

Może to jest wyłącznik od stopu ?

Z własnego doświadczenia wiem że od sprzęgła powinien być zwarty w normalnej pozycji. I tak pokazuje schemat.

 

 

Może poprzedni właściciel chciał zaoszczędzić,bo jest różnica w cenie pomiędzy wyłącznikami.


 

 

Więc dochodzi dodatkowy element do sprawdzenia, ale wydaje się, że tam może być coś nie tak, bo to podwozie i tam narażenie na jakieś uszkodzenie jest spore.

Przy skrzyni nic nie sprawdzasz bo nic tam nie znajdziesz.

Piszesz o takim prostokącie z napisem MT ?

To jest schematyczne oznaczenie przebiegu instalacji w przypadku montażu manualnej skrzyni.


Edytowany przez siuAda, 15 stycznia 2016 - 19:27.


#14 OFFLINE   ziomas1233

ziomas1233
  • 118 postów
  • Dołączył: 14-02-2013
  • Województwo: nie mieszkam w Polsce
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie wiem jaki mam silnik

Napisany 15 stycznia 2016 - 20:51

Coś tu jest nie tak :(

Wg.schematów w normalnej pozycji wyłącznik powinien być zwarty,rozwiera go wciśnięcie sprzęgła.

 

Z własnego doświadczenia wiem że od sprzęgła powinien być zwarty w normalnej pozycji. I tak pokazuje schemat.

 

Nie wprowadzaj w błąd to nie instalacja "tempomatu z serwomotorem na linke".

W normalnej pozycji ma być "rozwarty" a zwarty przy wciśnięciu sprzęgła. jak czujka od stopów.


Edytowany przez czesiek, 19 stycznia 2016 - 11:01.
zmieniłem na bardziej własciwy kolor


#15 OFFLINE   siuAda

siuAda

    don't worry be happy

  • 4 791 postów
  • Dołączył: 17-10-2008
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 15 stycznia 2016 - 20:57

Nie wprowadzaj w błąd

 

Dobrze przepraszam, możliwe że masz rację.


Edytowany przez czesiek, 19 stycznia 2016 - 11:01.


#16 OFFLINE   Kagizuki

Kagizuki
  • 9 postów
  • Dołączył: 26-05-2007
  • Skąd: Lublin
  • Województwo: lubelskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 19 stycznia 2016 - 00:27

 

> Przy skrzyni nic nie sprawdzasz bo nic tam nie znajdziesz.

> Piszesz o takim prostokącie z napisem MT ?

> To jest schematyczne oznaczenie przebiegu instalacji w przypadku montażu manualnej skrzyni.

 

Dzięki siuAda za wyjaśnienie, aż tak biegły w schematach nie jestem, a widać, że tłumacz książki chyba zajmuje się literaturą piękną a nie techniczną:-)

Jeśli to prawda to jeden element mniej do sprawdzenia. Obawiam się jednak że to coś na sterowniku, a może i sam sterownik... a tu już muszę podeprzeć się jakimś fachowcem.

 

Co do wyłącznika sprzęgła to rozbierałem oryginał GM, w sieci jeszcze go sprawdzałem, więc się nie pomyliłem. W każdym razie cdn.



#17 OFFLINE   Zibi1990

Zibi1990
  • 14 postów
  • Dołączył: 01-10-2015
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Województwo: kujawsko-pomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 02 maja 2016 - 16:39

Panowie jestem od nie dwana na forum mam taki problem zaadoptowałem sobie tempomat do swojej omy B FL 2.2 benzyna manual mam całą wiązkę ori poprowadzoną kupiłem manetke założyłem op comem został aktywowany i nie działa AAA nie mam czujnika sprzęgła czy to może być przyczyną nie działania ???

#18 OFFLINE   dawtow

dawtow

    W posiadaniu , omega Bfl, ascona b, 4x4 i 4 udki und skuter :)

  • 1 708 postów
  • Dołączył: 14-08-2009
  • Skąd: Noje benczen
  • Województwo: lubuskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie wiem jaki mam silnik

Napisany 02 maja 2016 - 16:50

Manetka nie ta co trzeba?
Róbmy screeny swoich postów :( tak szybko z pomocą administracji, a z przykazu zarządu znikają :(

NIE pomagam na priv, gdyż od tego jest Forum - masz problem? Napisz na Forum !

Nic nie robienie zabiera większość mojego czasu i wcale mnie to nie męczy :)

#19 OFFLINE   siuAda

siuAda

    don't worry be happy

  • 4 791 postów
  • Dołączył: 17-10-2008
  • Skąd: Królewskie Stołeczne Miasto Kraków
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Z32SE

Napisany 02 maja 2016 - 17:00

nie mam czujnika sprzęgła czy to może być przyczyną nie działania ???

Może być :?



#20 OFFLINE   Zibi1990

Zibi1990
  • 14 postów
  • Dołączył: 01-10-2015
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Województwo: kujawsko-pomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 02 maja 2016 - 17:03

Manetka jest w każdej omie taka sama wtyczka od Tempomatu pasuje więc gra ale nie mam czujnika sprzęgła i nie wiem czy to może być przyczyną