Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

Taśma termiczna na kolektor wydechowy...


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
49 odpowiedzi na ten temat

#21 OFFLINE   hubertcht

hubertcht
  • 1 388 postów
  • Dołączył: 03-08-2009
  • Skąd: Melksham
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 20 kwietnia 2011 - 23:49

Szukając informacji o wpływie temperatury spalin na osiągi ciężko znaleźć cokolwiek wiarygodnego


A czytales to co Damian wrzucil ??

#22 OFFLINE   Sominos

Sominos
  • 316 postów
  • Dołączył: 07-02-2009

Napisany 21 kwietnia 2011 - 01:00

No i co tam jest wyjaśnione ? Dlaczego gdy "temperatura spalin spada wolniej" to "w mniejszym stopniu spowalnia prędkość ich przepływu" ?

Tekst jest z http://www.szajba.eu...uklad-wydechowy
reszta to zlepek różnych opinii z forum http://forum.japanes...1a6e2d387a06f87

#23 OFFLINE   Marcin2013

Marcin2013

    Obecnie A8 4.2

  • 439 postów
  • Dołączył: 22-04-2010
  • Skąd: Katowice

Napisany 21 kwietnia 2011 - 06:40

A może koledze Polar 2000 chodzi o owinięcie portek ? Bo innej możliwości nie widze


No tak nie wiem jak w 2.5 i 3.0 ale w 2.6 i 3.2 nie ma portek wychodzi z głowicy poziomo i odrazu w jedną rure na dół do katów. Cykne dzisiaj foto bo mam serducho wyjęte:D

#24 OFFLINE   Immo

Immo
  • 1 057 postów
  • Dołączył: 25-08-2006
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 21 kwietnia 2011 - 08:22

Czytałeś to ? Nic tam nie ma o temperaturze spalin

Z artykułu Grabowskiego można wyciągnąć pewne wnioski - podobno masz ścisły umysł...

W bardzo dużym uproszczeniu - rozproszenie ciepła np. przez nieizolowane rury wydechowe powoduje utratę części energii ładunku spalin, przez co poruszają się wolniej, a to powoduje mniejsze podciśnienie w cylindrze podczas współotwarcia zaworów ssących i wydechowych. W konsekwencji mieszanka jest zaciągana do cylindra z mniejszą siłą.

Po bardziej szczegółowe wyjaśnienie zwróć się do kogoś, kto dobrze się zna na mechanice płynów lub poczytaj książki z tej dziedziny. Ja nie jestem ekspertem w tym temacie.

#25 OFFLINE   Sominos

Sominos
  • 316 postów
  • Dołączył: 07-02-2009

Napisany 21 kwietnia 2011 - 12:54

Poszukałem trochę w necie i wychodzi na to że działanie opiera się na gęstości gazów. Mniejsza gęstość gazu czyli wyższa jego temperatura daje większą objętość gazów. Im wyższa temperatura tym większa ilość (objętość) spalin do wyrzucenia przez wydech co faktycznie może mieć jakiś wpływ na działania falowe.

#26 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 21 kwietnia 2011 - 13:35

No i co tam jest wyjaśnione ? Dlaczego gdy "temperatura spalin spada wolniej" to "w mniejszym stopniu spowalnia prędkość ich przepływu" ?

Tekst jest z http://www.szajba.eu...uklad-wydechowy
reszta to zlepek różnych opinii z forum http://forum.japanes...1a6e2d387a06f87


Można to wyjaśnić na zasadzie oporu przepływu. Spaliny mają wyższą temperaturę od ścian wydechu przez co opór przepływu się zwiększa. Związane jest to z cząsteczkami gazu. Jak wiadomo cząsteczki cały czas się poruszają, ich szybkość zależy od ich masy oraz temperatury. Przy wyższych temperaturach poruszają się szybciej, przy mniejszych wolniej. Jeżeli rury nie mają izolacji termicznej oddają ciepło do otoczenia - naturalne zjawisko przekazywania energii z ciała o wyższej energii do ciała z energią niższą. Spaliny mają mniejszą prędkość przepływu przy ściankach wydechu niż w jego centralnej części. Zakładając termoizolacje ograniczamy przekazywanie ciepła do otoczenia (bo nie da się tego całkowicie zatrzymać), powoduje to iż temperatura wydechu przy ściankach wydechu jak i sama temperatura ścianek wzrasta zwiększając prędkość cząsteczek. Masę molową cząsteczek można pominąć ze względu na liczbę gazów będących w spalinach, liczba cząsteczek każdego z gazów jest identyczna - prawo Avogadry.

Bez względu na temperaturę czas otwarcia zaworu w głowicy jest identyczny. Jeżeli temperatura nad tłokiem wynosi 150 stopni, tłok wypycha spaliny przez otwarte zawory (bądź zawór w zależności od silnika) wydechowe, zawory się zamykają i tłok wykonuje ruch w dół w tym samym czasie otwierają się zawory ssące powietrze o temperaturze około 35 stopni zasysane jest do komory wraz z paliwem, zimne powietrze idzie na dół gorące skupia się u góry. Zawory się zamykają i tłok spręża powietrze, które dodatkowo wraz ze wzrostem temperatury (bo się grzeje w komorze) zwiększa swoją objętość. Jest w tym temacie jeszcze ogrom zasad fizyki na których wyjaśnienie moja głowa jest zbyt szczupła w uszach.

Moim zdaniem w przypadku zwykłego kolektora wydechowego wystarczające są oryginalne osłony z blachy żaroodpornej, można to jedynie deko zmodyfikować dokładając coś termo izolującego na spód tej blachy od strony kolektora. Samego kolektora jako kolektora nie ma jak owinąć chyba że rury od kolektora do kata dzięki czemu sonda byłaby lepiej dogrzana.

Ja bym tą taśmę bardziej polecał wykorzystać do termoizolacji stopy EGR i tej rurki aż do samego kolektora. Jak wiadomo w V-ce najczęściej padają uszczelki pod pokrywami jak i same pokrywy po stronie zaworu EGR ze względu na temperaturę bijącą od tego zaworka :) myślę że taka termoizolacja rozwiązałaby problemy cieknących pokryw ;)

#27 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 21 kwietnia 2011 - 18:27

można uzyskać całe 0,001 KM! nic tylko kupować. Do tego koniecznie dwa magnetyzery.
Wg mnie to mało sensowny bajer. Gdyby izolowanie wydechu miało jakikolwiek sens to widzielibyśmy to rozwiązanie w autach wyczynowych.

#28 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 21 kwietnia 2011 - 19:44

można uzyskać całe 0,001 KM! nic tylko kupować. Do tego koniecznie dwa magnetyzery.
Wg mnie to mało sensowny bajer. Gdyby izolowanie wydechu miało jakikolwiek sens to widzielibyśmy to rozwiązanie w autach wyczynowych.


Nie nam to oceniać ile to KM daje lub odbiera. Praw fizyki się nie zmieni a patenty z Hondy w większości są nie potwierdzonymi mitami. Honda udowodniła już dawno że potrafi wycisnąć ponad 100KM z litra tylko jakim kosztem?? Tak wysilony silnik nie pożyje długo, poza tym gdzie tu jeździć? Po co mi 200KM skoro dziurę zakrywa dziura a na dodatek niebiescy panowie niedługo będą nam w tyłek zaglądali czy zaspokoiliśmy potrzeby fizjologiczne przed jazdą aby nie stanowić zagrożenia na drodze. Ale to nie temat o tym.

Taka taśma na pewno nie zaszkodzi, czy pomoże to już nie mi oceniać. Tak jak pisałem ja bym ją chętnie zastosował do EGR żeby nie grzało w pokrywy zaworów. Tutaj na pewno przyniosłaby jakiś efekt :D

#29 OFFLINE   Sominos

Sominos
  • 316 postów
  • Dołączył: 07-02-2009

Napisany 21 kwietnia 2011 - 22:55

można uzyskać całe 0,001 KM! nic tylko kupować. Do tego koniecznie dwa magnetyzery.
Wg mnie to mało sensowny bajer. Gdyby izolowanie wydechu miało jakikolwiek sens to widzielibyśmy to rozwiązanie w autach wyczynowych.


Jestem tego samego zdania.
Gdyby to dawało wymierne korzyści to producenci stosowali by takie taśmy. Nie wiadomo też czy stosowanie tych taśm izolacyjnych nie ma skutków ubocznych. Jednak kolektor pracuje wtedy przy dużo wyższej temperaturze, głowica na styku z kolektorem nagrzewa się mocniej. Lambda i cała reszta wydechu też ma cieplej.

#30 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 21 kwietnia 2011 - 23:24

Lambda i cała reszta wydechu też ma cieplej.


Akurat lepiej dogrzana lambda to same korzyści.

#31 OFFLINE   Sominos

Sominos
  • 316 postów
  • Dołączył: 07-02-2009

Napisany 22 kwietnia 2011 - 00:13

Jakie to korzyści przynosi praca lambdy w wyższej temperaturze ? :)

#32 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 22 kwietnia 2011 - 00:47

Jakie to korzyści przynosi praca lambdy w wyższej temperaturze ? :)


Niedogrzana sonda lambda może dawać błędne wartości. Korzyści nie przynosi żadnych jeśli szukasz "tuningu" :)

#33 OFFLINE   Immo

Immo
  • 1 057 postów
  • Dołączył: 25-08-2006
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 22 kwietnia 2011 - 08:11

Gdyby to dawało wymierne korzyści to producenci stosowali by takie taśmy.

To dość romantyczny, by nie powiedzieć naiwny sposób myślenia. Odpowiedz mi na proste pytanie: skoro kolektory rurowe pod każdym względem są korzystniejsze dla pracy silnika, dlaczego producenci nie stosują ich powszechnie - przecież dają bardzo wymierne korzyści?

Nie wiadomo też czy stosowanie tych taśm izolacyjnych nie ma skutków ubocznych. Jednak kolektor pracuje wtedy przy dużo wyższej temperaturze, głowica na styku z kolektorem nagrzewa się mocniej.

Akurat jest dokładnie odwrotnie.

Nieizolowany kolektor (rurowy, do seryjnego wystarczy fabryczny metalowy ekran) jest w stanie bardzo szybko rozgrzać się do 800-1000stC. Efekt jest taki że pod maską robi się piekarnik, w którym najprędzej mogą zakończyć żywot różne elementy z tworzywa - kable, węże, wtyczki etc.

Głowica po to ma kanały wodne aby odbierać nadmiar ciepła. Najbardziej rozgrzewa się od ładunku spalin przelatującego kanałem wylotowym.
Wpływ temp. flanszy kolektora (jedyny punkt styku z głowicą, zresztą nie bezpośredni bo dochodzi uszczelka) jest żaden - ma kilkakrotnie niższą temp. niż spaliny.

#34 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 22 kwietnia 2011 - 21:25

To dość romantyczny, by nie powiedzieć naiwny sposób myślenia. Odpowiedz mi na proste pytanie: skoro kolektory rurowe pod każdym względem są korzystniejsze dla pracy silnika, dlaczego producenci nie stosują ich powszechnie - przecież dają bardzo wymierne korzyści?


romantyczny? naiwny? Widziałem wiele przeróbek samochodów z kolektorami rurowymi, nigdy nie widziałem by go ktokolwiek ubierał w kołderkę. Uważam, że ewentualny przyrost mocy po owinięciu kolektora szmatą byłby rzędu ułamka promila, dlatego nikt poważny się w to nie bawi

#35 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 22 kwietnia 2011 - 23:00

romantyczny? naiwny? Widziałem wiele przeróbek samochodów z kolektorami rurowymi, nigdy nie widziałem by go ktokolwiek ubierał w kołderkę. Uważam, że ewentualny przyrost mocy po owinięciu kolektora szmatą byłby rzędu ułamka promila, dlatego nikt poważny się w to nie bawi


Wydaje mi się że im nie chodzi o moc a głównie o izolację termiczną.

#36 OFFLINE   sweeroos

sweeroos
  • 21 postów
  • Dołączył: 18-11-2009

Napisany 25 kwietnia 2011 - 18:23

można uzyskać całe 0,001 KM!



Mniej więcej, tyle że ze znakiem ujemnym.

#37 OFFLINE   hubertcht

hubertcht
  • 1 388 postów
  • Dołączył: 03-08-2009
  • Skąd: Melksham
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 25 kwietnia 2011 - 18:27

Mniej więcej, tyle że ze znakiem ujemnym.



A to niby czemu??

#38 OFFLINE   sweeroos

sweeroos
  • 21 postów
  • Dołączył: 18-11-2009

Napisany 25 kwietnia 2011 - 18:58

A to niby czemu


1.Podnoszsząc temperaturę spalin, zwiększasz ich objętość - masa spalin jest stała.
2.Przez dany przekrój rurociągu(układu wydechowego) muszą zatem płynąć szybciej.
3.Żeby płynęły szybciej (bo jest ich "więcej")musi być większa różnica ciśnień między wlotem(kolektor) a wylotem (ciśnienie otoczenia) - to ostatnie w danych warunkach jest stałe. Zatem w kolektorze musi być wyższe niż nominalnie. Chyba w obszar o wyższym ciśnieniu trudniej jest wepchać silnikowi spaliny...
4.Dodatkowo - wzrost prędkości przepływu powoduje wzrost oporów przepływu, zatem musi się wytworzyć jeszcze wyższe ciśnienie na wlocie(w kolektorze).

Pomijam już zjawiska mechaniczne - kolektor zaczyna rozszerzać się objętościowo - śruby mocujące zaczynają być dodatkowo ścinane, uszczelka zgniatana. Nie wiem jak ze zmianami w strukturze materiału z którego wykonano kolektor.

#39 OFFLINE   damian0708

damian0708
  • 1 091 postów
  • Dołączył: 17-07-2008
  • Skąd: Kielce
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 25 kwietnia 2011 - 19:14

1.Podnoszsząc temperaturę spalin, zwiększasz ich objętość - masa spalin jest stała.
2.Przez dany przekrój rurociągu(układu wydechowego) muszą zatem płynąć szybciej.
3.Żeby płynęły szybciej (bo jest ich "więcej")musi być większa różnica ciśnień między wlotem(kolektor) a wylotem (ciśnienie otoczenia) - to ostatnie w danych warunkach jest stałe. Zatem w kolektorze musi być wyższe niż nominalnie. Chyba w obszar o wyższym ciśnieniu trudniej jest wepchać silnikowi spaliny...
4.Dodatkowo - wzrost prędkości przepływu powoduje wzrost oporów przepływu, zatem musi się wytworzyć jeszcze wyższe ciśnienie na wlocie(w kolektorze).

Pomijam już zjawiska mechaniczne - kolektor zaczyna rozszerzać się objętościowo - śruby mocujące zaczynają być dodatkowo ścinane, uszczelka zgniatana. Nie wiem jak ze zmianami w strukturze materiału z którego wykonano kolektor.


Ad. 1 nie podnosi się temperatury spalin lecz dba o to aby nie ostygły szczególnie jeśli chodzi o różnicę temperatur pomiędzy samym środkiem rury wydechowej a jej ściankach bocznych. Gazu nie jest więcej, liczba cząsteczek jest stała, masa również jak napisałeś. Zwiększa się jedynie ruch swobodny cząsteczek.

Ad. 2 fakt płyną szybciej

Ad. 3 Ciśnienie atmosferyczne nie jest stałe, w każdym miejscu jest inne, zmienia się wraz z wysokością i innymi. Istnieje jeszcze coś takiego jak różnica temepratur itd. Większy opór związany jest bardziej z różnicą temperatur w wydechu niż z objętością. A po za tym jeżeli dla tłoka w silniku spaliny robiłyby różnice to sory bardzo ale prawie 2 tonowe auto nie ruszyłoby się z miejsca :)

Każdy materiał rozszerza się pod wpływem wzrostu temperatury, jedne bardziej drugi mniej ale każdy. Wyjątkiem jest woda która zwiększa swoją objętość w niskiej temperaturze :)

#40 OFFLINE   sweeroos

sweeroos
  • 21 postów
  • Dołączył: 18-11-2009

Napisany 25 kwietnia 2011 - 19:43

nie podnosi się temperatury spalin lecz dba o to aby nie ostygły


Ot, to taki nasz slang - podnosisz temperaturę w stosunku do wartości wyjściowej tzn tej sprzed zaizolowania kolektora.


chodzi o różnicę temperatur pomiędzy samym środkiem rury wydechowej a jej ściankach bocznych


Przy tych liczbach Reynoldsa, możesz to wogóle zaniedbać.

Zwiększa się jedynie ruch swobodny cząsteczek


Możesz jaśniej? Zacznij może od "ruchu swobodnego"

Ciśnienie atmosferyczne nie jest stałe


Nie napisałem, że w danych warunkach?


Większy opór związany jest bardziej z różnicą temperatur w wydechu niż z objętością.



A to ciekawe co napisałeś. Myślę, że jak Twoja teoria jest prawdziwa, to znamy już laureata Nobla w tym roku



A po za tym jeżeli dla tłoka w silniku spaliny robiłyby różnice to sory bardzo ale prawie 2 tonowe auto nie ruszyłoby się z miejsca



Nie napisałem, że to -0,001KM?? Dla dwutonowego auta to... Pikuś :)



Każdy materiał rozszerza się pod wpływem wzrostu temperatury, jedne bardziej drugi mniej ale każdy


Prawda, ale nie każdy zakres tej zmiany jest że tak powiem obojętny dla danej konstrukcji.