Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Klimatyzacja zimą.


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
64 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Ben ten

Ben ten
  • 397 postów
  • Dołączył: 15-07-2009
  • Skąd: Łódź
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 24 października 2010 - 09:28

Tak się zastanawiam czy w okresie jesienno zimowym jeżdżąc z włączoną klimatyzacją nie można zaszkodzić układowi A/C. Tzn. przy kilku stopniach czy około zera "klima" nie włącza się podobno ale ja u mnie zauważyłem że normalnie działa, włączają się wentylatory, kompresor. Tak przejeździłem całą zeszłą zimę a awaria spotkała mnie latem kiedy to kompresor zatarł się. Był regenerowany i "padł" a może zaszkodziła mu właśnie zima, kiedy jeździłem z włączoną ... Mam teraz nowy kompresor i się właśnie zastanawiam czy zimą może jednak nie włączać klimatyzacji, może niby ma się nie włączać a jednak działa, przynajmniej "wszystko się kręci". Sprostuję jeszcze że odczucia działającej klimatyzacji były (zimą) pozytywne, powietrze jest suche itd. Co o tym sądzicie ??

#2 OFFLINE   centy

centy
  • 1 600 postów
  • Dołączył: 24-08-2009
  • Skąd: Harlow UK
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 24 października 2010 - 09:41

Znalazłem takie porady i ich się trzymam:

"W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?

W lecie:

 Parkować w cieniu  Pozostawić przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży  Na początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum  Przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami/szyber-dachem  Nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22 st. C O ile to możliwe, parkuj swój samochód w słoneczne dni w cieniu. Inaczej temperatura w jego wnętrzu może przekroczyć 60 st. C. Aby się pozbyć zastałego gorącego powietrza z kabiny, pozostaw przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży. Aby we wnętrzu jak najszybciej zrobiło się przyjemnie chłodno, zalecane jest ustawienie klimatyzacji i wentylacji na maksimum. Nawiew nie musi być skierowany bezpośrednio na pasażerów. Krótkie wykorzystanie trybu zamkniętego obiegu powietrza przyspiesza schładzanie. Otwarcie okien i szyberdachu przez pierwszych kilka minut jazdy daje efekt znacznie szybszej wymiany powietrza, a więc i szybszego schłodzenia kabiny. Należy unikać przeciągów. Ze względów zdrowotnych temperatura we wnętrzu pojazdu nie powinna być obniżana poniżej 22 st. C lub o więcej niż 7 st. C w stosunku do temperatury otoczenia.

W zimie:

 Włączyć klimatyzację  Skierować nawiew na przednią szybę  Włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu)  Nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum Aby samochód się wysuszył i nagrzał, a okna odparował zalecane jest przed rozpoczęciem podróży włączenie klimatyzacji i skierowanie nawiewu na przednią szybę. Aby zapobiec wpadaniu do środka wilgotnego powietrza, od czasu do czas na chwilę można włączać tryb zamkniętego obiegu powietrza Zaleca się ustawienie dmuchawy i ogrzewania na maksimum Tryb zamkniętego obiegu powietrza musi być wyłączony krótkim czasie pracy. W większości przypadków można przełączyć nastawy na poziom średni, gdy tylko odparują okna. Można wówczas wyłączyć klimatyzację. Uwaga: samochody niektórych producentów automatyczni odłączają układ klimatyzacji, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C. W niektórych samochodach niemożliwe je jednoczesne włączenie klimatyzacji, nawiewu na przednią szyb i zamkniętego obiegu powietrza. "

#3 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 24 października 2010 - 09:48

u mnie klima się kręci nawet przy lekko ujemnych temperaturach - rozłącza się dopiero przy ok. -5
kompresor na pewno nie ucierpi na skutek jego włączenia zimą, poza oczywiście naturalnym zużywaniem się łożysk, dławicy czy innych ocierających się elementów.
Z drugiej strony im niższa temperatura tym mniejsze obciążenie silnika pracującą sprężarką, więc o zużycie paliwa bym się martwił najmniej.
Ponadto układ klimatronika w omedze jest zaprojektowany do ciągłej pracy sprężarki, to kolejny argument by na jesień/zimę nie włączać eco.
Pisze to ten, który sam jeździ na eco :-P

#4 OFFLINE   Ben ten

Ben ten
  • 397 postów
  • Dołączył: 15-07-2009
  • Skąd: Łódź
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 24 października 2010 - 10:14

mam manualna klime i wlasnie nie wiem jak wyglada nie wlaczenie sie A/C przy niskiej temp. bo u mnie raczej zawsze dziala. przy monus 10 nie wlaczalem ale 0 st. i np. z 5 minus to raczej dziala

#5 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 24 października 2010 - 13:09

o wyłączeniu klimy przy niskich temperaturach decyduje w omedze czujnik niskiego ciśnienia w układzie - poniżej 0 stopni ciśnienie czynnika jest na tyle niskie, że rozłącza on sprężarkę w taki sam sposób, jak przy braku czynnika
sterowanie -manual czy klimatronik nie ma tu nic do rzeczy

większość nowoczesnych aut ma czujnik temperatury parownika i to on rozłącza klimę nawet przy +7 stopniach - wg mnie to trochę bez sensu, bo wydajność klimy w upałach jest niższa (inżynierowie tłumaczą to troską o gardła pasażerów). Z reguły przy ustawieniu klimy na nawiew szyby (usunięcie zaparowania) włącza sprężarkę również w niższej niż7 stopni temperaturze.
Coraz większa liczba aut ma sprężarkę pozbawioną sprzęgła - kręci się ona zawsze wraz z silnikiem (np. praktycznie wszystkie nowe pojazdy VW) - nawet przy braku czynnika sprężarka się kręci, a w wypadku zatarcia sprężarki (co jest w vw dość częste) urywa się tzw. sprzęgło zrywalne w kole pasowym.

#6 OFFLINE   Ben ten

Ben ten
  • 397 postów
  • Dołączył: 15-07-2009
  • Skąd: Łódź
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 24 października 2010 - 20:48

Pytanie za 100 punktów i będzie wszystko dla mnie jasne. Jeżeli włączę A/C przy temperaturze np. minus 10 albo minus 15 i klimatyzacja włączy się albo nie (bo jak dotąd to raczej i wentylatory i kompresor "kręciły" się) to jest to szkodliwe dla kompresora ?? Myślę o gęstym oleju w kompresorze przez minusową temperaturę itp. Rozumię że układ nie powinien się włączyć ale ...

#7 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 24 października 2010 - 22:16

raczej nic... choć jest pewne ryzyko, że nieodparowany czynnik (w fazie ciekłej) trafi do sprężarki, która próbując go sprężyć (a wiadomo, że ciecz jest niesprężalna) wyzionie ducha... ale to raczej mało prawdopodobne lub wręcz niemożliwe.
inna rzecz jaka się może zdarzyć to zalodzenie parownika co spowoduje jego zatkanie.
Zresztą, jeśli sprężarka będzie ci się włączać przy temp. poniżej -5 to po prostu trzeba naprawić układ (pewnie czujnik niskiego ciśnienia)

#8 OFFLINE   Ben ten

Ben ten
  • 397 postów
  • Dołączył: 15-07-2009
  • Skąd: Łódź
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 25 października 2010 - 06:08

;)

#9 OFFLINE   Marcin2013

Marcin2013

    Obecnie A8 4.2

  • 439 postów
  • Dołączył: 22-04-2010
  • Skąd: Katowice

Napisany 26 października 2010 - 15:32

Ale proszę mi powiedzieć w jakim celu załączać klime zimą ?

#10 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 26 października 2010 - 16:00

Ale proszę mi powiedzieć w jakim celu załączać klime zimą ?


klima służy uzdatnianiu powietrza, a nie tylko chłodzenia.
Pracujący kompresor:
- chłodzi,
- osusza powietrze zapobiegając zaparowaniu szyb,
- oczyszcza powietrze.

#11 OFFLINE   Roozga

Roozga

    Wujek Dobra Rada

  • 8 617 postów
  • Dołączył: 14-04-2007
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 26 października 2010 - 16:07

osusza powietrze zapobiegając zaparowaniu szyb,


w szczególności na ten aspekt działającej klimy należy uważać. W aucie powinna znajdować się jakaś woda lub inny napój tylko i wyłącznie po to by i siebie nie zasuszyć bo wtedy przeziębienie murowane



 


#12 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 26 października 2010 - 16:23

w szczególności na ten aspekt działającej klimy należy uważać. W aucie powinna znajdować się jakaś woda lub inny napój tylko i wyłącznie po to by i siebie nie zasuszyć bo wtedy przeziębienie murowane


dlatego były szef VW Piech, który był wrogiem montowania klimy w autach zmusił konstruktorów, by w VW Phaetonie klima działała bez szkody dla zdrowia. Nie wiem co oni tam wymyślili, ale ponoć działa. W MB są czujniki wilgotności i nawilżacze (przynajmniej w S klasie W140 było coś takiego)

#13 OFFLINE   ZIEMBA

ZIEMBA
  • 471 postów
  • Dołączył: 31-12-2007
  • Skąd: łódzkie
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 07 listopada 2010 - 19:31

Wiecie może przy jakiej temperaturze klima w omegach nie powinna się włanczac? Bo u mnie po ostatnim przegladzie klimy cuś się pomieszało i teraz klima włancza sie dopiero powyżej 10C i bardzo mnie to wkurza, bo o tej porze roku zawsze śmigam na klimie żeby szyby nie parowały. Klima działała normalnie ale postanowiłem zrobic jej przegląd. Spuścili gaz i nabili od nowa i teraz jest ****. Przed tym zabiegiek klima nie włanczała sie dopiero przy 3C. Może ktoś wie jask można to zmienic? Może dopuścic troche gazu żeby zwiększyc cisnienie w układzie?

#14 OFFLINE   n00ras

n00ras
  • 130 postów
  • Dołączył: 02-11-2012
  • Skąd: bielsk podlaski
  • Województwo: podlaskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 DTI 16v Y22DTH

Napisany 16 grudnia 2012 - 11:26

witam, odgrzeje temat. mam omege b fl z klimatronickiem i mam takie pytanie: czy w taka pogode jak teraz mamy klima powinna się włączać? czytałem że w zafirach właczenie klimy wcale nie oznacza że ona sie włącza ( poniżej pewnej temp) a wł sie odszranianie.. to prawda? u mnie po wciśnieciu pzycisku AUTO zaczynaja dopiero odparowywać szyby, a po wył paa zaczyna sie pojawiać od tylnych drzwi az do bagażnika ( posiadam kombi). wypowie się ktoś?
pozdrawiam.

#15 OFFLINE   JJdzej

JJdzej
  • 1 752 postów
  • Dołączył: 20-09-2009
  • Skąd: Tczew/Gdynia
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 16 grudnia 2012 - 13:10

Klimatyzacja ma czujnik ciśnienia w układzie. W niskiej temperaturze klimatyzacja się nie załączy. Jak niskiej to zależy od zamysłu projektanta, od czujnika, ilości czynnika w układzie...

#16 OFFLINE   robert514

robert514

    bla bla bla

  • 3 190 postów
  • Dołączył: 09-01-2009
  • Skąd: Warszawa Wola
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 16 grudnia 2012 - 13:39

witam, odgrzeje temat. mam omege b fl z klimatronickiem i mam takie pytanie: czy w taka pogode jak teraz mamy klima powinna się włączać? czytałem że w zafirach właczenie klimy wcale nie oznacza że ona sie włącza ( poniżej pewnej temp) a wł sie odszranianie.. to prawda? u mnie po wciśnieciu pzycisku AUTO zaczynaja dopiero odparowywać szyby, a po wył paa zaczyna sie pojawiać od tylnych drzwi az do bagażnika ( posiadam kombi). wypowie się ktoś?
pozdrawiam.


w myśl zaleceń producenta na klimie powinno się jeździć cały czas (instrukcja obsługi, str 128 ), tylko trzeba rozróżnić klimatyzację od sprężarki (sprężarka włącza się po to aby chłodzić, z tego co podają powyżej +5C)

#17 OFFLINE   toptom

toptom
  • 1 518 postów
  • Dołączył: 12-10-2010
  • Skąd: Edynburg
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 16 grudnia 2012 - 19:19

w myśl zaleceń producenta na klimie powinno się jeździć cały czas (instrukcja obsługi, str 128 ), tylko trzeba rozróżnić klimatyzację od sprężarki (sprężarka włącza się po to aby chłodzić, z tego co podają powyżej +5C)


Kolego co Ty piszesz?? Znasz zasade dzialania klimatyzacji samochodowej?? Z jakiej niby racji ma dzialac jak sprezarka sie nie zalaczy?? Poza tym klimatyzacja nie tylko sluzy do schladzania wnetrza pojazdu :pokoj:

#18 OFFLINE   n00ras

n00ras
  • 130 postów
  • Dołączył: 02-11-2012
  • Skąd: bielsk podlaski
  • Województwo: podlaskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 DTI 16v Y22DTH

Napisany 16 grudnia 2012 - 19:20

Kolego co Ty piszesz?? Znasz zasade dzialania klimatyzacji samochodowej?? Z jakiej niby racji ma dzialac jak sprezarka sie nie zalaczy?? Poza tym klimatyzacja nie tylko sluzy do schladzania wnetrza pojazdu :pokoj:


czyli to co znalazłem na forum zafiry może byc prawdą?

#19 OFFLINE   toptom

toptom
  • 1 518 postów
  • Dołączył: 12-10-2010
  • Skąd: Edynburg
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 16 grudnia 2012 - 19:26

czyli to co znalazłem na forum zafiry może byc prawdą?


Moze byc prawda :tak:

#20 OFFLINE   zygzak

zygzak

    *********

  • 2 335 postów
  • Dołączył: 16-05-2009
  • Skąd: Zalesie Górne

Napisany 17 grudnia 2012 - 00:14

Ale może być, czy jest?
Co to jest ta funkcja 'odszranianie' ?