Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Luz na kierownicy.


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
64 odpowiedzi na ten temat

#21 OFFLINE   fancik87

fancik87

    fancik87

  • 299 postów
  • Dołączył: 30-06-2008
  • Skąd: Biała Podlaska

Napisany 07 listopada 2010 - 11:53

ja ostatnio trochę skręciłem śrubę regulacyjną na przekładni i powiem wam, że prowadzenie samochodu w koleinach znacznie się poprawiło
tak na marginesie - ktoś podpowie jak mocno skręcać tę śrubę? Do jakiegoś oporu, na maxa, czy może na maksa a potem popuścić powiedzmy o ćwierć obrotu?


a która to jest śruba w którym miejscu jest??

#22 OFFLINE   Karawan

Karawan
  • 98 postów
  • Dołączył: 21-05-2008
  • Skąd: Ostrów
  • Województwo: wielkopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 8v X20SE

Napisany 07 listopada 2010 - 12:02

Nic na siłe,tylko z wyczuciem i na wyprostowanych kołach

#23 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 07 listopada 2010 - 12:58

z przekładni wystaje gwintowana śruba z gniazdem torx30. Jest ona zakontrowana nakrętką (chyba klucz 17). Dostęp od góry, w okolicach pompy abs. Kontrę odkręciłem, zaznaczyłem białym mazakiem położenie śruby (żeby móc powrócić w razie czego, a także by sprawdzić czy przy dokręcaniu kontry coś się nie przestawiło) torxem dokręciłem śrubę o jakieś 1/4-1/2 obrotu, zakontrowałem nakrętką.

#24 OFFLINE   fancik87

fancik87

    fancik87

  • 299 postów
  • Dołączył: 30-06-2008
  • Skąd: Biała Podlaska

Napisany 07 listopada 2010 - 14:27

z przekładni wystaje gwintowana śruba z gniazdem torx30. Jest ona zakontrowana nakrętką (chyba klucz 17). Dostęp od góry, w okolicach pompy abs. Kontrę odkręciłem, zaznaczyłem białym mazakiem położenie śruby (żeby móc powrócić w razie czego, a także by sprawdzić czy przy dokręcaniu kontry coś się nie przestawiło) torxem dokręciłem śrubę o jakieś 1/4-1/2 obrotu, zakontrowałem nakrętką.


ale miałeś jakiś luz na skręconych kolach przed kręceniem tej śruby?

#25 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 07 listopada 2010 - 14:54

no miałem wyczuwalny luz przy prostych kołach, wprawdzie po uruchomieniu sillnika i zadziałaniu wspomagania niby się kasował, ale w położeniu środkowym było takie uczucie gumowatości połączenia kierownica->koła, teraz się to zmniejszyło. Samochód nie lata w koleinach jak pijany, tylko lekko wstawiony :-P
Spróbuję jeszcze trochę mocniej skręcić, zobaczymy jaki będzie efekt

#26 OFFLINE   kocyk

kocyk

    watching you

  • 9 202 postów
  • Dołączył: 01-03-2009
  • Skąd: SZ (Zabrze)
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 07 listopada 2010 - 14:58

tą śrubą kasuje się luz między zębny w przekładni , duży luz - samochód lata po całej drodze , za mały luz - ciężko obraca się kierownica i nie odbija , do regulacji powinno używać się dynamometru którym mierzymy moment oporu obrotu na wale kierownicy , pomiaru dokonujemy w położeniu środkowym dźwigni przekładni i przy kącie wychylenia wału kierownicy do 30 stopni w lewo i prawo następnie przy kącie wychylenia ponad 30 stopni i do zewnętrznych skrajnych ograniczeń , niestety nie znam wartości pomiarowych , w każdym razie w polożeniu środkowym (na wprost ) luz powinien być najmniejszy .

procedurę tą stosujemy przy regulacji wszystkich przekładni ślimakowych:)

   post-6508-0-52963300-1485200684.jpgUrbino 18
 

Powszechnie wiadomo że coś jest niemożliwe do zrobienia, aż przyjdzie ktoś kto nie wie że to jest niemożliwe i to zrobi
Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz. :p


#27 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 07 listopada 2010 - 15:04

jak tylko stwierdzę że przekładnia pracuje za ciasno to popuszczę. Zresztą przez ostrożność dokręciłem śrubę tylko odrobinę, teraz dołożę jeszcze z 1/4 obrotu

#28 OFFLINE   fancik87

fancik87

    fancik87

  • 299 postów
  • Dołączył: 30-06-2008
  • Skąd: Biała Podlaska

Napisany 07 listopada 2010 - 18:39

tą śrubą kasuje się luz między zębny w przekładni , duży luz - samochód lata po całej drodze , za mały luz - ciężko obraca się kierownica i nie odbija , do regulacji powinno używać się dynamometru którym mierzymy moment oporu obrotu na wale kierownicy , pomiaru dokonujemy w położeniu środkowym dźwigni przekładni i przy kącie wychylenia wału kierownicy do 30 stopni w lewo i prawo następnie przy kącie wychylenia ponad 30 stopni i do zewnętrznych skrajnych ograniczeń , niestety nie znam wartości pomiarowych , w każdym razie w polożeniu środkowym (na wprost ) luz powinien być najmniejszy .

procedurę tą stosujemy przy regulacji wszystkich przekładni ślimakowych:)


widzę że kolega trochę obcykany u mnie na prostych kołach luzu wyczuwalnego nie ma tylko na skręconych nom i teraz jeśli bym podkręcił tą śrubę to czy ten luz by znikł co wo gule o tym sądzisz bo już nie wiem co robić kiedyś takiego luzu nie mialem

#29 OFFLINE   kocyk

kocyk

    watching you

  • 9 202 postów
  • Dołączył: 01-03-2009
  • Skąd: SZ (Zabrze)
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 08 listopada 2010 - 17:16

jeśli bym podkręcił tą śrubę to czy ten luz by znikł


jest taka szansa że luz choć częściowo się zmniejszy więc warto spróbować , oczywiście tak jak wcześniej pisałem operację wykonaj na kołach ustawionych na wprost , najlepiej robić tak jak doncortino - minimalnie dokręcić i wykonać próbę obracając kierownicą na zgaszonym silniku a potem w czasie jazdy , wtedy łatwo wyczuć czy kierownica obraca się z większym oporem i powtarzać operację do osiągnięcia zadowalającego efektu

   post-6508-0-52963300-1485200684.jpgUrbino 18
 

Powszechnie wiadomo że coś jest niemożliwe do zrobienia, aż przyjdzie ktoś kto nie wie że to jest niemożliwe i to zrobi
Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz. :p


#30 OFFLINE   fancik87

fancik87

    fancik87

  • 299 postów
  • Dołączył: 30-06-2008
  • Skąd: Biała Podlaska

Napisany 10 listopada 2010 - 15:32

jak tylko stwierdzę że przekładnia pracuje za ciasno to popuszczę. Zresztą przez ostrożność dokręciłem śrubę tylko odrobinę, teraz dołożę jeszcze z 1/4 obrotu


jeszcze chciałem się spytać w którą stronę kręcić żeby od razu zmniejszyć ten luz w prawo czy lewo

#31 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 10 listopada 2010 - 16:12

ja kręciłem w prawo, pamiętaj że chodzi o kręcenie samą śrubą a nie nakrętką

#32 OFFLINE   fancik87

fancik87

    fancik87

  • 299 postów
  • Dołączył: 30-06-2008
  • Skąd: Biała Podlaska

Napisany 10 listopada 2010 - 18:18

ja kręciłem w prawo, pamiętaj że chodzi o kręcenie samą śrubą a nie nakrętką


wiem śruba to kontra

#33 OFFLINE   Kaczaza

Kaczaza
  • 40 postów
  • Dołączył: 08-08-2009
  • Skąd: Prusice

Napisany 31 maja 2011 - 16:19

Witam Panowie.

Podepnę się do tego tematu. W omie wymienione wahacze z rześkimi gumami, poprzedni właściciel wymienił łączniki i amorki. Niby prawie wszystko wymienione ale czuje luz na kierownicy. Nawet podczas jazdy na prostym odcinku mogę po kilka cm ruszać w prawo i lewo a auto nadal jedzie prosto. Czy regulacja na przekładni może coś pomóc, czy coś jeszcze nadaje się do wymiany?

#34 OFFLINE   __Robert__

__Robert__
  • 2 331 postów
  • Dołączył: 20-11-2006
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 31 maja 2011 - 17:26

Zawsze spróbować można.

#35 OFFLINE   arri18

arri18
  • 138 postów
  • Dołączył: 14-06-2009
  • Skąd: Kozy k. Bielska-Białej

Napisany 05 czerwca 2011 - 19:02

Witam,

podepnę się do tematu:

mam ten sam problem, wymieniłem 4 drążki zewnętrzne i dalej mam luz ale już mniejszy, kupiłem jeszcze drążek środkowy i teraz zastanawiam się czy jak go wymienię to czy stracę znów zbieżność ? robił to ktoś już może ? ustawiałem ją tydzień temu po wymianie wszystkich bocznych drążków. Na logike wydaje mi się że jest to element stały i (teoretycznie) powinien mieć dokładnie te same wymiary co stary. Pytanie tylko czy turki znają się na mikromierzach :)

Pozdrawiam

#36 OFFLINE   machony79

machony79

    przygoda z Omegą trwała 8.5 roku

  • 4 668 postów
  • Dołączył: 04-08-2006
  • Skąd: Katowice
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 05 czerwca 2011 - 19:10

powinieneś zrobić ponownie zbierzność.
Masz tez nauczke na przyszłość aby nie robić zawieszenia na "raty".

#37 OFFLINE   arri18

arri18
  • 138 postów
  • Dołączył: 14-06-2009
  • Skąd: Kozy k. Bielska-Białej

Napisany 07 czerwca 2011 - 21:45

No i zbieżność poszła się paść - jutro znów do ustawienia.. przy okazji lampy ustawie :)

Wymiana masakryczna nie miałem takiego ściągacza :/

Luz co prawda wydawało mi się chwilę ze zniknął do "ZERA" jednak podczas jazdy (i tu bede mial pewnosc jutro czy to nie przez zbierznosc) minimalnie dalo sie kierownica krecic bez wiekszego efektu na kierunek jazdy.

Oby sie teraz nie okazało że trzeba jeszcze wymienic te 2 elementy od przekladni i ramy auta bo mnie cos trafi :]

// EDIT

No i lipa :( nadal jest delikatny luz... ciut mniejszy po każdej wymianie. Teraz tylko brakuje mi pomysłu co to może być. nawet jak już coś wymienię to zbieżność zostanie ok. lewa część starego drążka (ta od kolumny kierownicy) luźno goni więc też był do wymiany.

Co według Was powinienem jeszcze wymienić? może ten wodzik od kolumny do drążka? jest on wymienny ?

#38 OFFLINE   Seweryn80

Seweryn80
  • 353 postów
  • Dołączył: 06-04-2009
  • Skąd: Brzękowice
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 04 lipca 2011 - 09:30

ja mam problem że podczas jazdy i skręcania w lewo mam luz na kierownicy, czuć takie pyknięcie jak by coś przeskoczyło w prawo nic takiego nie ma na postoju też wyczuwalny taki przeskok, dodam że zawieszenie jest w komplecie nowe i ten luz występował przed jak i po wymianie części dodam że kolumnę też wymieniłem i nic nie pomogło. Może to jest na przekładni tylko dlaczego nie ma go w prawo??

#39 OFFLINE   dj aspire

dj aspire
  • 37 postów
  • Dołączył: 16-03-2007
  • Skąd: Kalisz

Napisany 05 lipca 2011 - 06:26

mam ten sam problem i też nie mam pomysłu co z tym zrobić.

#40 OFFLINE   kogut

kogut

    240PS 550NM -> STRAIGHT 6

  • 889 postów
  • Dołączył: 19-05-2007
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 05 lipca 2011 - 10:33

nie jesteście sami, też borykam się z tym problemem od roku i nic nie mogę zaradzić