Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Zmiana oleju z mineralnego na półsyntetyk


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
208 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Piotr 33

Piotr 33
  • 18 postów
  • Dołączył: 30-05-2008
  • Skąd: Częstochowa

Napisany 07 sierpnia 2010 - 12:18

Witam,jak w temacie,mam zamiar zmienić olej z mineralnego na półsynetyk,dwa lata temu rozsypał mi sie silnik,a mianowicie pękł wał i zakupiłem drugi(od anglika).Mechanik który robił mi przekładke zaproponował mi Mobil mineralny,gdyz podobno przebieg wynosił 180000,nie wiem czy była to dobra decyzja.Silnik pracuje bez zarzutu,moja wiedza na temat olejów nie jest dobra więc prosze o rade,pozdrawiam!
Piotrek

#2 OFFLINE   rafi195

rafi195

    tylko 2.5TD :)

  • 1 802 postów
  • Dołączył: 09-07-2009
  • Skąd: Chrzanów/Krzeszowice
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 07 sierpnia 2010 - 12:26

dla mnie mineralny a półsyntetyk to to samo..różnicę robi dopiero syntetyk..

#3 OFFLINE   Weedzio

Weedzio
  • 57 postów
  • Dołączył: 28-09-2009
  • Skąd: Kraków

Napisany 07 sierpnia 2010 - 17:31

półsyntetyk (10w-40) chyba jednak trochę czyści a mineralny nie. Zawsze tak mi się wydawało

#4 OFFLINE   arczon82

arczon82
  • 1 193 postów
  • Dołączył: 12-11-2009
  • Skąd: Iłowo-Osada

Napisany 07 sierpnia 2010 - 17:43

półsyntetyk (10w-40) chyba jednak trochę czyści a mineralny nie. Zawsze tak mi się wydawało


mineralny na pewno jest bardziej gęsty i w zimę może być troszkę cięższy rozruch silnika a co do właściwości to nie wiem za bardzo w czym robi taką różnicę.

#5 OFFLINE   kocyk

kocyk

    watching you

  • 9 202 postów
  • Dołączył: 01-03-2009
  • Skąd: SZ (Zabrze)
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 07 sierpnia 2010 - 18:05

w czym robi taką różnicę.


przede wszystkim jest odporniejszy na wysokie temperatury , trudniej zerwać film olejowy w wypadku przegrzania silnika i oczywiście ułatwia rozruch zimą , szybciej dociera do wszystkich miejsc , wolniej się starzeje

   post-6508-0-52963300-1485200684.jpgUrbino 18
 

Powszechnie wiadomo że coś jest niemożliwe do zrobienia, aż przyjdzie ktoś kto nie wie że to jest niemożliwe i to zrobi
Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz. :p


#6 OFFLINE   rafi195

rafi195

    tylko 2.5TD :)

  • 1 802 postów
  • Dołączył: 09-07-2009
  • Skąd: Chrzanów/Krzeszowice
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 08 sierpnia 2010 - 07:49

Powiem tak olej półsyntetyk to jest na bazie mineralnego tylko w kilku procentach ma związki syntetyczne ale to może być tylko teoria z tymi dodatkami..

#7 OFFLINE   arczon82

arczon82
  • 1 193 postów
  • Dołączył: 12-11-2009
  • Skąd: Iłowo-Osada

Napisany 08 sierpnia 2010 - 10:17

A ja miałem kiedyś taką przypadłość, może ktoś miał coś takiego bo wcześniej zalałem omę półsyntetykiem i jak jechałem to zaczynała się dusić po prostu przy dodawaniu gazu zachowywała się tak jak by jej paliwa brakowało i zaraz zmieniłem olej na mineralny i dolegliwości ustąpiły. Teraz bym chciał zalać omę półsyntetykiem ale nie wiem czy się ta dolegliwość nie powtórzy a zarazem nie chcę znowu wywalić kasy w błoto. Poprzedni właściciel nie wiedział jakim olejem była zalana bo niby wszystko robił jego kolega mechanik. Po tym jak zalałem już omę minerałem to znalazłem kartkę na której był tam jakiś olej 15W40?

#8 OFFLINE   wovwka

wovwka
  • 179 postów
  • Dołączył: 14-04-2007
  • Skąd: Warszawa<=>Siedlce

Napisany 08 sierpnia 2010 - 15:10

Wszystko zalezy w jakim stanie masz silnik... osobiscie leje pełen syntetyk, poniewaz nie ma lepszego oleju dla silnika. Minerał sie nadaje do silnika o najmniejszyh wymaganiach na olej czyli starych, prostych niskoobrotowych silników. Połsyntetyk ma baze mineralna, ale w zaleznosci od firmy ma od 5 do ok 15 % dodatków uszlachetniajacych, dzieki którym wolniej sie starzeje, lepiej smaruje przy niskich i wysokich temperaturach i utrzymuje silnik w czystości. jesli chodzi o pólsyntetyki to polecam Valvoline MaxLife 10W40. A syntetyk olej otrzymany w drodze skomplikowanych przemian chemicznych, dlatego tez jest najdrozszy ale tez najlepszy. Np. w aucie z LPG gdzie temperatury sa wyzsze niz w silniku bez gazu jazda na mineralnym przypomina powolne zabijanie silnika, bo przy temperaturach gdy syntetyk spokojnie smaruje i chroni silnik, mineral nie daje rady i utlenia sie zostawiając osady itd.. moim zdaniem na poczatek mozesz smialo zalac silnik przyzwotym polsyntetykiem np. valvoline, liqiu moly.

#9 OFFLINE   rafi195

rafi195

    tylko 2.5TD :)

  • 1 802 postów
  • Dołączył: 09-07-2009
  • Skąd: Chrzanów/Krzeszowice
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 08 sierpnia 2010 - 19:18

KLASYFIKACJA LEPKOŚCIOWA WEDŁUG SAE (stowarzyszenie inżynierów samochodowych)

Oleje zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Najniższą lepkość ma olej SAE 0W a najwyższą SAE 25W. Oleje posiadające w oznaczeniu literkę "W" (Winter - zima) znajdującą się przy cyfrze, są olejami zimowymi o niskiej temperaturze krzepnięcia przeznaczonymi do eksploatowania w okresie zimowym.
Oleje letnie: 20, 30, 40, 50, 60
Najniższą lepkość ma olej SAE 20 a najwyższą SAE 60. Oleje letnie w oznaczaniu nie posaidajš literki "W". W praktyce wszystkie obecnie produkowane oleje są wielosezonowe i ich oznaczenia składa się z dwóch członów np. 15W/40. Wówczas mówimy, że w niskich temperaturach olej zachowuje się jak SAE 15W, natomiast po rozgrzaniu silnika jak SAE 40. Oleje o pierwszym członie w oznaczeniu niższym niż 15W a więc 10W, 5W, 0W, przeznaczone są przede wszystkim dla warunków ostrej zimy, gdyż gwarantują łatwiejszy rozruch silnika (są rzadsze w niskich temperaturach) oraz szybszy dopływ oleju do wszystkich punktów smarowniczych.

a tu kilka opcji i zwróćcie uwagę tu chodzi o temperaturę płynięcia w niskich temp..i tak niektóre 10W maja zaledwie kilka stopni większą tem płynięcia niż 15W

Nazwa oleju i klasa lepkości Klasa jakości Wskaźnik
lepkości Temperatura
płynięcia Liczba zasadowa
TBN

Agip
Agip Sint 2000 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF EC 170 -36 st.C 8,6mg KOH/g
Agip Extra HTS 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 210 -43 st.C 8,3mg KOH/g
Agip F.1 Super Motoroil 15W40 - mineralny API - SJ/CD 153 -24 st.C 10mg KOH/g
Agip Super Diesel Multigrade 15W40 - mineralny API - CF-4/SG 142 -30 st.C 11mg KOH/g
Agip Sint Turbodiesel 10W40 - półsyntetyk API - CF/SG 169 -36 st.C 10mg KOH/g
Aquila
Aquila Extra Synthetic - syntetyk API - SJ/CF 180 -40 st.C 9mg KOH/g
Aquila Super Semisynthetic 10W40 - półsyntetyk API - SG/CD 140 -30 st.C 9mg KOH/g
Aquila Classic 15W40 - mineralny API - SG/CD 130 -25 st.C 9mg KOH/g
Aquila for Gas 10W40 - półsyntetyk (silniki zasilane LPG) API - SG 150 -30 st.C 7mg KOH/g
Aquila Diesel Turbo-Max 15W40 - mineralny API - CE/CF-4/SG 130 -24 st.C 10,5mg KOH/g
Aquila Diesel Turbo 15W40 - mineralny API - CE/CF-4/SG 130 -24 st.C 10mg KOH/g
Aquila Diesel 15W40 - mineralny API - CD/SF 130 -24 st.C 12mg KOH/g
BP
BP Visco 5000 5W40 - syntetyk API - SL/SH/CF EC 177 -57 st.C 10,3mg KOH/g
BP Visco 5000 5W40 - syntetyk API - SL/SH/CF EC 162 -39 st.C 8mg KOH/g
BP Visco 3000 10W40 - półsyntetyk API - SL/CF 154 -33 st.C b.d.
BP Visco 2000 15W40 - mineralny API - SL/CF 136 -30 st.C b.d.
BP Motor Oil 15W40 - mineralny API - SF/CD 133 -30 st.C b.d.
Castrol
Castrol SLX 0W30 - syntetyk API - SL/CF 184 -66 st.C 8,7mg KOH/g
Castrol RS 0W40 - syntetyk API - SJ/CF 185 -54 st.C b.d.
Castrol RS 10W60 - syntetyk API - SL/CF 175 -57 st.C 10,1mg KOH/g
Castrol TWS Motorsport 10W60 - syntetyk API - SJ/CF 181 -42 st.C 8,1mg KOH/g
Castrol GTX Magnatec 5W40 - syntetyk API - SL/CF 164 -48 st.C 7,7mg KOH/g
Castrol TXT Softec Plus 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 169 -42 st.C 8,5mg KOH/g
Castrol GTX5 Lightec 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 154 -39 st.C 9,4mg KOH/g
Castrol GTX3 Protec 15W40 - mineralny API - SJ/CF 144 -27 st.C 9,2mg KOH/g
Castrol GTX 15W40 - mineralny API - SG/CD 140 -33 st.C 9,4mg KOH/g
Elf
Elf Synthese 0W40 - syntetyk API - SJ/CF 184 -51 st.C 8,7mg KOH/g
Elf Synthese 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 171 -48 st.C 12mg KOH/g
Elf Synthese 5W50 - syntetyk API - SG/CD 185 -48 st.C 12mg KOH/g
Elf Excellium LDX 5W40 - syntetyk API - SL/CF 170 -42 st.C 10,4mg KOH/g
Elf Competition STI 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 154 -33 st.C 9mg KOH/g
Elf Sporti SRI 15W40 - mineralny API - SJ 135 -27 st.C 9mg KOH/g
Elf Turbo Diesel 15W40 - mineralny API - CF 140 -30 st.C 11mg KOH/g
Lotos
Lotos Syntetic 5W40 - syntetyk API - SJ/CF EC 165 -53 st.C 11,5mg KOH/g
Lotos Dynamic 0W40 - syntetyk API - SJ/CF 170 -45 st.C b.d.
Lotos Traffic Thermal Control 5W-40 - syntetyk API - SL/CF EC 170 -53 st.C 10mg KOH/g
Lotos Semisyntetic 10W40 - półsyntetyk API - SG/CD 150 -44 st.C 9,9mg KOH/g
Lotos 15W40 - mineralny API - SG/CD 135 -33 st.C 8,5mg KOH/g
Lotos Diesel 15W40 API - CE/SF 140 -32 st.C 10,5mg KOH/g
Lotos City 15W40 - mineralny API - SF/CC 135 -30 st.C 5,7mg KOH/g
Lotos City Diesel 20W50 - mineralny API - CC 134 -30 st.C 8,5mg KOH/g
Mobil
Mobil 1 Rally Formula 5W50 - syntetyk API - SJ/CF EC 184 -54 st.C 12mg KOH/g
Mobil 1 0W40 - syntetyk API - SL/CF EC II 196 -55 st.C 9mg KOH/g
Mobil 1 Turbo Diesel 0W40 - syntetyk API - CF/SJ EC 196 -55 st.C 9mg KOH/g
Mobil Super SuperSyn 5W50 - syntetyk API - SL/CF 184 -54 st.C b.d
Mobil Super S 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 155 -36 st.C 10mg KOH/g
Mobil Super 15W40 - mineralny API - SJ/CF 137; 127 -27 st.C; -26 st.C 10mg KOH/g
Neste
Neste City Pro 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 158 -48 st.C 8,30mg KOH/g
Neste Turbo 10W30 - półsyntetyk API - CF/SF 145 -39 st.C 10,70mg KOH/g
Neste Turbo 15W40 - mineralny API - CF/SF 143 -33 st.C 10,10mg KOH/g
Neste City Standard 10W40 - półsyntetyk API - SH/CF 155 -42 st.C 7,80mg KOH/g
Neste Super 10W40 - mineralny API - SH/CF 145 -36 st.C 8,00mg KOH/g
Orlen
Orlen Platinum Synthetic 5W-40 - syntetyk API - SL/CF 175 -46 st.C 12,2mg KOH/g
Orlen Platinum Synthetic 0W-30 - syntetyk API - SL/CF 173 -51 st.C 11,2mg KOH/g
Orlen Platinum MaxEnergy 5W-30 - syntetyk API - SL/CF 160 -39 st.C 10,3mg KOH/g
Orlen Platinum MaxPower 5W-50 - syntetyk API - SL/CF 172 -36 st.C 9,6mg KOH/g
Orlen Platinum Rally Sport 10W-60 - półsyntetyk API - SL/CF 170 -49 st.C 10mg KOH/g
Shell
Shell Helix Ultra 5W40 - syntetyk API - SL/CF EC 187 -42 st.C 12,7mg KOH/g
Shell Helix Ultra Racing 10W60 - syntetyk API - SJ/CF EC 183 -45 st.C b.d
Shell Helix Plus 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF EC 160 -36 st.C 10,4mg KOH/g
Shell Helix Super 15W40 - mineralny API - SH/CD 135 -27 st.C 10,6mg KOH/g
Shell Rimula Ultra 10W40 - syntetyk API - CD/CF 164 -45 st.C 17mg KOH/g
Statoil
Statoil Lazerway 0W30 - syntetyk API - SL 167 -54 st.C b.d.
Statoil Lazerway 5W40 - syntetyk API - SL/CF 165 -51 st.C 12mg KOH/g
Statoil Superway X 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 157 -36 st.C 8,1mg KOH/g
Statoil Racingway HP 25W50 - syntetyk API - SG/CD 132 -39 st.C 11,8mg KOH/g
Statoil Selfway 15W40 - mineralny API - SG/CC 147 -36 st.C 9,8mg KOH/g
Statoil Powerway 15W40 - mineralny API - CF-4/CE/SG 140 -33 st.C 9,8mg KOH/g
Total
Total Quartz 9000 0W40 - syntetyk API - SJ/SH/CF EC II 176 -42 st.C 11,5mg KOH/g
Total Quartz 9000 5W40 - syntetyk API - SJ/CF 172 -53 st.C 11mg KOH/g
Total Quartz Future 9000 5W30 - syntetyk API - SL/CF 171 -41 st.C b.d.
Total Quartz 7000 10W40 - półsyntetyk API - SJ/CF 150 -41 st.C 10,5mg KOH/g
Total Quartz Diesel 7000 10W40 - półsyntetyk API - CF 150 -44 st.C 10,7mg KOH/g
Total Quartz 5000 15W40 - mineralny API - SJ/CF 135 -33 st.C 10mg KOH/g
Total Quartz Diesel 5000 15W40 - mineralny API - CF 140 -37 st.C 10,7mg KOH/g
Quaker State
Quaker State 5W-40 - syntetyk API - SL/CF 163 -39 st.C b.d.
Valvoline
Valvoline SynPower 0W-40 - syntetyk API - SJ/CF EC II 183 -54 st.C 10,5mg KOH/g
Valvoline SynPower 5W-40 - syntetyk API - SL/CF 169 -45 st.C 10,3mg KOH/g
Valvoline SynPower XL 0W-30 - półsyntetyk API - SJ/CF 160 -42 st.C 10,2mg KOH/g
Valvoline Racing 10W-60 - półsyntetyk API - SJ 183 -39 st.C 11,8mg KOH/g
PETRO - CANADA
DURON E SYNTHETIC 10W-40 CJ-4/SM 160 -48 st. C 10,3mg KOH/g
DURON SYNTHETIC 5W-40 CI-4 PLUS/SL 173 -48 st. C 10,3mg KOH/g
DURON XL 10W-40 CI-4 PLUS/SL 156 -48 st. C 10,3mg KOH/g
DURON 15W-40 CI-4 PLUS/SL 145 -39 st.C 9,1mg KOH/g
SUPREME 5W-30 SM/CF 160 -36 st.C 7mg KOH/g
SYNTHETIC 5W-40 SL/CF 159 -54 st.C 9,3mg KOH/g

#10 OFFLINE   dlotiv

dlotiv

    Wujek Samo Zło

  • 862 postów
  • Dołączył: 10-02-2007
  • Skąd: Zwierzyniec/Northampton
  • Województwo: nie mieszkam w Polsce
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 08 sierpnia 2010 - 21:07

Dokładnie, a jeszcze o ile się nie mylę liczba zasadowa określa właściwości myjące oleju. Im wyższa, tym te właściwości są lepsze. I okazuje się, że czasem olej mineralny ma wyższą liczbę TBN, więc między bajki należy włożyć mit, że syntetyk wypłucze nam silnik..;).
Zresztą już tyle razy temat olejów był wałkowany, że dziwię się iż jeszcze ktoś jest na tyle leniwy, że nie chciało się poszukać na forum.....

#11 OFFLINE   baron_kr

baron_kr
  • 976 postów
  • Dołączył: 12-07-2007
  • Skąd: NowaSól/Oborniki
  • Województwo: wielkopolskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 08 sierpnia 2010 - 22:04

dla mnie mineralny a półsyntetyk to to samo..różnicę robi dopiero syntetyk..


Ty chyba zartujesz ???????

#12 OFFLINE   rafi195

rafi195

    tylko 2.5TD :)

  • 1 802 postów
  • Dołączył: 09-07-2009
  • Skąd: Chrzanów/Krzeszowice
  • Województwo: małopolskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 09 sierpnia 2010 - 17:17

Ty chyba zartujesz ???????

nie nie żartuje półsyntetyk to jedno g*wno co minerał dobry olej to syntetyk a i tak są podróbki..jeden z dystrybutorów pewnych olei powiedział zjadacie kiełbasy mięso z marketów stare a w nich nie wiadomo co jest ..a w oleju jest wszystko i się zaśmiał i nazywa się najlepszy olej silnikowy i resztę rzeczy marketingowych co są na etykiecie..

#13 OFFLINE   wovwka

wovwka
  • 179 postów
  • Dołączył: 14-04-2007
  • Skąd: Warszawa<=>Siedlce

Napisany 09 sierpnia 2010 - 20:09

nie zgadzam sie ze dobry półsyntetyk i minerał to to samo, owszem kazdy półsyntetyk ma baze mineralną, ale własnie te dodatki sprawiają że jednak smaruje lepiej, utrzymuje w czsytości, przy -20 stopniach jest bardziej płynny od kazdego oleju mineralnego. Ale jesli ktos chce prawdziwej ochrony silnika, to tylko dobry syntetyk, innej alternatywy nie ma.

Jednak zgadzam sie ze ten cały syf który jest reklamowany w tv, nie ma nic wspolnego z porzadnymi olejami. Ktos kiedys napiasał, że dobry olej nie musi byc reklamowany razem z podpaskami i papierem toaletowym, i mial duzo racji...

#14 OFFLINE   adamesce

adamesce

    Omega: Never ending story

  • 595 postów
  • Dołączył: 22-02-2010
  • Skąd: Sosnowiec
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 09 sierpnia 2010 - 21:03

z mojej niewielkiej wiedzy wiem ze nie zmienia sie oleju w gore. kolejnosc jest syntetyk -> polsyntetyk -> mineralny Kiedys mowili ze rzadszy olej wypluka nagary i bedzie problem z kompresja. Nie wiem na ile to byla prawda na ile mit. Teraz sie nie martw o prace silnika, zima ma tylko troszke ciezszy start i mniejsze smarowanie na zimnym silniku.

#15 OFFLINE   koles43

koles43

    została babcia i C5

  • 470 postów
  • Dołączył: 11-10-2008
  • Skąd: Nowogard
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0 16v X20XEV

Napisany 09 sierpnia 2010 - 21:29

adamesce popieram twoją wypowiedż , przejście z syntetyka na półsyntetyk czy syntetyk na starym silniku jast nie wskazane. Pierwszy objaw to przecieki , bedzie się lało z silnika jak z dziurawego wiadra

#16 OFFLINE   Quisel

Quisel
  • 215 postów
  • Dołączył: 31-05-2010
  • Skąd: Koszalin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.6 V6 Y26SE

Napisany 09 sierpnia 2010 - 22:12

adamesce święta prawda.. silnik może się rozszczelnić.. "może" lecz nie musi;)

#17 OFFLINE   Adi

Adi

    dostępny tylko na receptę

  • 223 postów
  • Dołączył: 18-08-2008
  • Skąd: Trzcianka/Piły
  • Województwo: wielkopolskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: silnik po tuningu

Napisany 10 sierpnia 2010 - 08:40

ja gdy kupiłem omke niewiem czym była zalana więc wlałem jej 10W40 GM i tak co 10000km, a od miesiąca jeżdże na 5W30 GM i nic się nie dzieje, także polecam

#18 OFFLINE   mitek

mitek
  • 170 postów
  • Dołączył: 30-03-2008

Napisany 10 sierpnia 2010 - 13:13

2.5td przy 197000 zalalem valvoline 5w50 , teraz mam 211000 silnik pacuje ciszej ,bardziej miekko i duzo mniej dolewam , wczescniej mobil 10w40

#19 OFFLINE   nikkoo

nikkoo
  • 303 postów
  • Dołączył: 06-07-2010
  • Skąd: Poznań
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 10 sierpnia 2010 - 14:11

To w takim razie jeśli mam zalany silnik olejem GM 15W40, a okazało się że lepiej dla niego akurat będzie 10W40 a nawet 5W40 to bez obaw ten olej mogę zmienić czy też nie? Bo już nie ogarniam jak lepiej.

#20 OFFLINE   Quisel

Quisel
  • 215 postów
  • Dołączył: 31-05-2010
  • Skąd: Koszalin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.6 V6 Y26SE

Napisany 10 sierpnia 2010 - 19:36

To w takim razie jeśli mam zalany silnik olejem GM 15W40, a okazało się że lepiej dla niego akurat będzie 10W40 a nawet 5W40 to bez obaw ten olej mogę zmienić czy też nie? Bo już nie ogarniam jak lepiej.


wszystko zależy od stanu silnika jeśli masz mineral i przejdziesz w górę (półsyntetyk lub syntetyk) możesz najzwyczajniej wymyć nagar który w zużytych silnikach pełni rolę swoistego uszczelnienia silnika;)
jeśli na przykład masz mineral i nic ci nie bierze oleju to po wymianie na półsyntetyk nie powinno się nic stać aczkolwiek móże ci zacząć brać olej.. jeśli bierze trochę oleju to może zacząć brać więcej(albo dużo więcej)