Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okrężnym ( Rondo)


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
56 odpowiedzi na ten temat

#41 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 października 2009 - 18:26

Skoro nie jest zmianą kierunku w lewo to dlaczego egzaminatorzy wydają polecenie skrętu w lewo ? Przypominam że polecenie egzaminatora tyczy się zmiany kierunku ruchu.
Jak dla mnie to interpretacje MORDów i WORDów są często z palca wyssane. Co województwo to inna interpretacja. Można być instruktorem/ezaminatorem i 20 lat jednocześnie ucząc jednynie zgodnie z wytycznymi ośrodków egzaminacyjnych co nie jest jednoznaczne z nauczaniem zgodnym z niedopracowanym PORD. Na tematycznych forach o PORD temat rond wiele razy był poruszany, polecam np. http://www.prawojazd...pic.php?t=14539 i posty niejakiego Cmana.


bo mówią potocznie ..
Zauważ, ze nawet nawigacja mówi "zjedz pierwszym/drugim/trzecim/n-tym zjazdem w prawo"

Na rondzie mozna skręcić tylko w prawo. Bzdurą jest włączanie lewego kierunkowskazu NA RONDZIE.

Najprościej wytłumaczyć rondo jako droge jednokierunkową z odchodzącymi od niej drogami podporządkowanymi w prawo. Całość jest położona na łuku.
To jest najbardziej prostu sposob szybkiego wytłumaczenia jak zachować sie na rondzie i kiedy włączyć kierunkowskaz.

Zupełnie nie rozumiem skąd w ogole problemy zinterpretacją zachowań na rondzie, zwlaszcza jak ktoś rondo przedstawi sobie wlasnie jak jedno kierunkową.

#42 OFFLINE   Sominos

Sominos
  • 316 postów
  • Dołączył: 07-02-2009

Napisany 17 października 2009 - 18:41

bo mówią potocznie ..
Zauważ, ze nawet nawigacja mówi "zjedz pierwszym/drugim/trzecim/n-tym zjazdem w prawo"


Ale to o niczym nie świadczy. Przepisy ruchu drogowego stanowią zasady poruszania się po drogach a nie czyjeś domysły i to co mówi nawigacja.

Na rondzie mozna skręcić tylko w prawo. Bzdurą jest włączanie lewego kierunkowskazu NA RONDZIE.


Co innego "wydaje mi się" a co innego PORD.

Najprościej wytłumaczyć rondo jako droge jednokierunkową...


Nie ma takiej możliwości ponieważ definicja drogi jednokierunkowej i jej oznaczenia jest jasna. Ronda się pod nią nie łapią.

To jest najbardziej prostu sposob szybkiego wytłumaczenia jak zachować sie na rondzie i kiedy włączyć kierunkowskaz.


To jest wytłumaczenie na podstawie "wydaje mi się" a nie PORD.

#43 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 października 2009 - 19:04

Ale to o niczym nie świadczy. Przepisy ruchu drogowego stanowią zasady poruszania się po drogach a nie czyjeś domysły i to co mówi nawigacja.


Bosz ... to był przyklad. Czy ja gdzies powiedzialem, ze to ma coś wspólnego z PoRD

Co innego "wydaje mi się" a co innego PORD.


Jeszcze raz. Żadne wydaje mi sie. Podaje prosty przyklad w jaki sposob zinterpretowac przepisy z PoRD. Przyklad, a nie cytat z PoRD.
Już na jednym forum byla o tym dyskusja i tez połowa dyskusji obijała sie o czepianie sie cytatów z poRD i mojego wytłumaczenia... zeby na koncu dojść do tego, ze ta analogia jest dokladnym i prostym wytłumaczeniem wszelkich zasad obowiązujących na rondzie


Nie ma takiej możliwości ponieważ definicja drogi jednokierunkowej i jej oznaczenia jest jasna. Ronda się pod nią nie łapią.


Jeszcze raz powtarzam - nigdzie nie napisalem, ze to jest to samo i ze to jest definicja z PoRD. Napisalem, ze to bardzo prosty sposob na zrozumienie ronda, na wyobrażenie sobie z czym mamy doczynienia. Sposob bardzo prosty, przejrzysty i b. zrozumiały dla wszytskich


To jest wytłumaczenie na podstawie "wydaje mi się" a nie PORD.


Ależ żadne wydaje mi sie.
Podaj mi choć jeden przyklad na niezgodność tej analogii do zasad obowiązujących na rondzie. Choć jeden przyklad, ktory podważa mozliwość takiego tłumaczenia.

Skoro tak duzo ludzi ma problem z rondem, to należy szukać sposobów na wyjasnienie danego zagadnienia. W każdej dziedzinie nauki używa sie porównan, alalogi, przykładów aby wyjasnic jakies zjawisko.
Dlaczego nie mozna wytłumaczyć ronda na podstawie czegoś prostego i banalnego.

Skoro na rondzie mozna poruszać sie w jedną strone, skoro mijamy zjazdy, ktore defakto są drogami podporządkowanymi, skoro rondo zwykle wpisuje sie w okrąg ... to czym w praktyce (a nie w mysl PoRD) różni sie to od drogi jednokierunkowej, biegnącej po łuku, na ktorej znajdują sie następujące po sobie skrzyżowania z drogami podporządkowanymi z prawej strony?

Tak po ludzku.

Czepiasz sie PoRD .. a ja słowem o nim nie wspomniałem. Podałem sposob, w jaki mozna komus wytłumaczyc co zrobic i dlaczego na rondzie.

Słycham - wytłumacz coś sie tak czepił przykladu/analogi/porównania (używam wielu słów, zebyś sie znów nie czepił, tym razem j. polskiego) skoro bardzo jasno oddaje zasady panujące na rondzie?
Wskaż jeden przepis (przepis, a nie definicje całości) ktory nakazuje inne zachowanie na rondzie niż w mojej analogi.


Poza tym ... przecież ja nie napisałem posta w "sprzeciwie" .. tylko potwierdzeniu Twoich słów, wiec tym bardziej Cie nie kumam.

Nie mozna skręcić na rondzie w lewo .. bo z ronda zjeżdza sie zawsze w prawo, a na rondzie jedzie sie prosto, choć po łuku.
A to, ze egzaminator mówi w lewo - nic nie znaczy, prócz tego, ze jest ignorantem. Poza tym nikogo nie tzreba przekonywać, ze instruktorzy oraz egzaminatorzy nie są wyroczniami i nader często uczą błędów

#44 OFFLINE   Sominos

Sominos
  • 316 postów
  • Dołączył: 07-02-2009

Napisany 17 października 2009 - 19:28

Podaj mi choć jeden przyklad na niezgodność tej analogii do zasad obowiązujących na rondzie. Choć jeden przyklad, ktory podważa mozliwość takiego tłumaczenia.


Droga jednokierunkowa musi być oznakowana znakiem D-3.
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest w myśl przepisów jednym obiektem. Nie ma rozgraniczeń na droge dokoła wyspy (definicja drogi) i skrzyżowania (definicja skrzyżowania) będących jej wylotami. To co opisujesz nie opiera się na PORD a to nie własna bezpodstawna interpretacja ale PORD definiuje jak jeździć po drogach. Jak chcesz komuś tłumaczyć zachowanie na rondach skoro nie odnosisz się do PORD ? To będzie tylko "wydaje mi się" bez poparcia ze strony prawa.

Proponuje zadać pytanie egzaminatorom dlaczego przed wjazdem na rondo pada komenda "prosze skręcić na skrzyżowaniu w lewo" i dlaczego aby wykonac manewr poprawnie należy przed wjazdem na rondo zachowywać się jak przy klasycznym skręcie w lewo. Przykładowo jeśli w Krakowie wjedziesz na rondo z pasa prawego i będziesz zamierzał skręcić na rondzie w lewo to zostanie uznane to za błąd.

Oddział 4
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Art. 22.
1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
-do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
-do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.


#45 OFFLINE   mrogal

mrogal

    ex PREZES SyBy

  • 1 419 postów
  • Dołączył: 31-03-2009
  • Skąd: Pasłęk
  • Województwo: warmińsko-mazurskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie wiem jaki mam silnik

Napisany 17 października 2009 - 20:19

Skoro nie jest zmianą kierunku w lewo to dlaczego egzaminatorzy wydają polecenie skrętu w lewo ?


u nas egzaminator wydaje polecenie w stylu - 2, 3 bądź 4 zjazd (he he trochę jak nawigacja) :D

#46 OFFLINE   Sominos

Sominos
  • 316 postów
  • Dołączył: 07-02-2009

Napisany 17 października 2009 - 20:32

u nas egzaminator wydaje polecenie w stylu - 2, 3 bądź 4 zjazd (he he trochę jak nawigacja) :D


Bo co województwo to inaczej. Wszystko wynika z problemu braku opisu w PORD jak poruszać się na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. W PORD nie ma nic o rondach i trzeba używać ogólnych zasad poruszania się po skrzyżowaniach co jest niejasne i różnie interpretowane.

#47 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 października 2009 - 20:37

Droga jednokierunkowa musi być oznakowana znakiem D-3.
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest w myśl przepisów



czy Ty w ogole przeczytałeś/zrozumialeś co i o czym napisalem ..

szkoda słów.

ps. wychodzi na to, ze nie wiem jaka jest różnica między rondem a drogą jednokierunkową :D
Normalnie LOL

Nie wazne, nie udało Ci sie podać nawet jednego argumentu, ktory obalałby moj sposob wytłumaczenia na czym polega jazda po rondzie...
A to, ze Ty zaczniesz cytowac PoRD ... nie ma nic do tego co napisalem ... bo pisalem o analogiach ... wiec jesli to słowo nie jest dla Ciebie zrozumiałe - wygooglaj sobie Jego znaczenie, bo ja jasniej tego napisać nie potrafie.

ps. tak na marginesie - co lepsze - zeby ktoś znał cyctaty z PoRD i nie potrafil ich odnieść do rzeczywistości, czy żeby potrafil jeździć i odpowiednio zachowywać sie w każdej sytuacji (i zgodnie z PoRD)

Bo co województwo to inaczej. Wszystko wynika z problemu braku opisu w PORD jak poruszać się na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. W PORD nie ma nic o rondach i trzeba używać ogólnych zasad poruszania się po skrzyżowaniach co jest niejasne i różnie interpretowane.


no i jak sie to ma do naszej dyskusji?
Gdzie bez żadnych paragrafów w prosty i przejrzysty sposob pokazuje jak mozna wyjasnić zasady obowiązujące na rondzie...

Z mojej strony EOT

u nas egzaminator wydaje polecenie w stylu - 2, 3 bądź 4 zjazd (he he trochę jak nawigacja)


bo to jest dopiero poprawne okreslenie kierunku na rondzie.
Jak rondo będzie mialo pięć odnóg .. to kierunki lewo/prawo nie bedą jedoznaczne.

#48 OFFLINE   Odi18

Odi18
  • 557 postów
  • Dołączył: 25-12-2008

Napisany 17 października 2009 - 20:52

i znowu kroche błędów się wam wkradło, z mojej wiedzy wynika:

rondo kolego Cita nie jest droga jednokierunkowa z odchodzacymi od niego drogami podporzadkowanymi tylko to bedac na rondzie jest sie podorzadkowanym:)

podrugie nie kazda nawigacja mowi 2, 3 ,4 zjazd niektore mowia na nastepnym rondzie skrec w lewo

poza tym uwazam i tu juz moja calkowicie subiektywna opinia ze na rondach o jednym pasie ruchu warto uzywac kierunkowskazu lewego w celu poinformowania innych ze zostajemy w ruchu okreznym, ale o juz moje zdanie i mam wrazenie nie do oknca zgodne z kodeksem

#49 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 17 października 2009 - 20:58

polecenie "skręć w lewo na rondzie" jest problematyczne na placu grunwaldzkim w Szczecinie, gdyż rondo to ma osiem wjazdów. W lewo może oznaczać 6. lub 7. zjazd, więc żaden egzaminator go nie wyda.
Żadna "elka" - ani kursanta, ani pojazd egzaminacyjny nie włącza przed wjazdem na rondo lewego kierunku - to bzdurne, bo o niczym nikogo nie informuje...

#50 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 października 2009 - 21:01

i znowu kroche błędów się wam wkradło, z mojej wiedzy wynika:

rondo kolego Cita nie jest droga jednokierunkowa z odchodzacymi od niego drogami podporzadkowanymi tylko to bedac na rondzie jest sie podorzadkowanym:)

podrugie nie kazda nawigacja mowi 2, 3 ,4 zjazd niektore mowia na nastepnym rondzie skrec w lewo




Jezu .. i znów bede tłumaczył co to analogia?
Ile w polsce jest rond na ktorych wjeżdzający ma pierwszeństwo?
Kilka? A rozmawiamy o sytuacjach drogowach na podstawie analogii i łątwego wytłumaczenia komus, kto nie rozumie. To po pierwsze. Jak chcesz omawiać rondo z Twojego przykladu zamieniasz podporządkowane z pierwszenstwem przejazdu. WIdzisz tu jakis problem?
Jak nawigacja mówi "skręć w lewo" a rondo będzie mialo uklad, gdzie wszelkie dojazdy będą z jednej strony, albo będzie ich więcej niż 4 .. to będzie co najmniej nieprecyzyjna.
Swoją droga nei widzialem takiej nawigacji .. ale przeciez moglem nie widziec.

poza tym uwazam i tu juz moja calkowicie subiektywna opinia ze na rondach o jednym pasie ruchu warto uzywac kierunkowskazu lewego w celu poinformowania innych ze zostajemy w ruchu okreznym, ale o juz moje zdanie i mam wrazenie nie do oknca zgodne z kodeksem


wystarczy informować o zjeździe z ronda. Jesli o tym nie informujesz .. to wiadomo, ze na rondzie zostajesz.
Poza tym .. na zakręcie w lewo nie włączasz kierunkowskazu, zeby udowodnić, ze zamierzasz jechać wzdłuż zakrętu - prawda?
A do tego wprowadza to pewien porządek, bo jesli rondo będzie mialo więcej niż jeden pas ruchu to włączenie lewego kierunkowskazu informuje o zmianie pasa. Dlaczego więc inaczej zachowywać sie na różnych rondach?

Informacja o tym kiedy opusczasz rondo jest wystarczająca, zeby każdy w każdym momencie wiedział co masz zamiar zrobic.

#51 OFFLINE   Payatz

Payatz

    The Darkness Age Has Come

  • 1 090 postów
  • Dołączył: 26-06-2008
  • Skąd: Jaworzno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 17 października 2009 - 21:41

Eeeej pany :)
Będziecie się sprzeczać na argumenty podczas kiedy mamy miły sobotni wieczór :)

Naprawdę szkoda nerwów etc., spokojnie do życia trza podchodzić, a na forum to chyba wszyscy wchodzimy aby się nieco zrelaksować, ew. czegoś się dowiedzieć a nie sprzeczać, prawda? :)

Także mam prośbę do wszystkich w tym temacie - nie upierajmy się bo racji możemy nie mieć, i trzymajmy poziom :) Prowadźmy kulturalną dyskusję, są fora gdzie można pobluzgać, ale nie tu. Szacunek do innych użytkowników forum powinien być naszym priorytetem :)

 


#52 OFFLINE   Odi18

Odi18
  • 557 postów
  • Dołączył: 25-12-2008

Napisany 17 października 2009 - 21:42

co powiecie na takie rondo ?? http://www.usauto.pl...wka/rondo.3.jpg

#53 OFFLINE   Payatz

Payatz

    The Darkness Age Has Come

  • 1 090 postów
  • Dołączył: 26-06-2008
  • Skąd: Jaworzno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 17 października 2009 - 21:50

A to jest tzw. magiczne rondo czy jakoś tak, składa się z kilkumniejszych.

Nawet na wiki jest art, czytałem niedawno.

Ooo, tutaj: http://pl.wikipedia..../Magiczne_rondo

Z tym, że w Polsce nie występuje.

 


#54 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 października 2009 - 22:07

co powiecie na takie rondo ?? http://www.usauto.pl...wka/rondo.3.jpg


rondo jak rondo, z resztą obrazek był już na forum.

Zasady poruszania sie na nim są takie same jak na każdym pojedynczym rondzie.
Tu zdaje sie jest UK ... wiec jeździmy w drugą strone - naq tym różnice sie koncza.

#55 OFFLINE   samba-77

samba-77
  • 336 postów
  • Dołączył: 08-06-2008
  • Skąd: Jastrzebie Zdroj

Napisany 17 października 2009 - 23:51

Jezu .. i znów bede tłumaczył co to analogia?
Ile w polsce jest rond na ktorych wjeżdzający ma pierwszeństwo?
Kilka?

Jeszcze nie spotkałem:)

Jak nawigacja mówi "skręć w lewo" a rondo będzie mialo uklad, gdzie wszelkie dojazdy będą z jednej strony, albo będzie ich więcej niż 4 .. to będzie co najmniej nieprecyzyjna.
Swoją droga nei widzialem takiej nawigacji .. ale przeciez moglem nie widziec.

Zgadzam sie w 100%, ja też takiej nie widziałem.


wystarczy informować o zjeździe z ronda. Jesli o tym nie informujesz .. to wiadomo, ze na rondzie zostajesz.
Poza tym .. na zakręcie w lewo nie włączasz kierunkowskazu, zeby udowodnić, ze zamierzasz jechać wzdłuż zakrętu - prawda?
A do tego wprowadza to pewien porządek, bo jesli rondo będzie mialo więcej niż jeden pas ruchu to włączenie lewego kierunkowskazu informuje o zmianie pasa. Dlaczego więc inaczej zachowywać sie na różnych rondach?

Informacja o tym kiedy opusczasz rondo jest wystarczająca, zeby każdy w każdym momencie wiedział co masz zamiar zrobic.

I to tyle w temacie:cool: 100% racji

#56 OFFLINE   MarcoFox

MarcoFox

    Zbanowany

  • 268 postów
  • Dołączył: 28-06-2007
  • Skąd: Kórnik / Poznań

Napisany 18 października 2009 - 08:11

1. W poznaniu jest kilka rond z sygnalizacją świetlną.... i wtedy to wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo, bo ma zielone, a ten na rondzie stosuje się do zasady prawej ręki i jeśli coś wjeżdża na rondo to musi mu ustąpić pierwszeństwa. Aczkolwiek powstaje taki mały absurd bo są zielone strzałki, i wtedy ten wjeżdżający ma obowiązek ustąpić, a ten na rondzie głupieje bo mu z prawej wlatują...

2. W Toruniu jest skrzyżowanie przypominające rondo, i ludzie nie raz wymuszają myśląc że są na rondzie, a tam jest jedna droga prosto z pierwszeństwem, a boczne są podporządkowane i również skręcając w lewo z głównej trzeba również ustąpić tym z prawej...
Dodany obrazek


3.Będąc na "rondzie" nie masz znaków mówiących że masz pierwszeństwo, jedynie ci wjeżdżający mają znak ustąp pierwszeństwa (rozpoznawalny z obu stron), ale jeśli z jakiś powodów nie będzie tego znaku (wypadek, wandalizm, roboty drogowe) to wjeżdżający na rondo nie mają obowiązku ustąpić pierwszeństwa bo nie mają znaku. Więc na rondzie należy zawsze uważać a nie jechać na "pałę" bo jestem na rondzie i mam pierwszeństwo.
Sam wyklepałem dwie służbówki gdy drogowcy przerabiali krzyżówkę na mini rondo i nie postawi od razu znaków o rondzie.... czyli ci wjeżdżający mieli pierwszeństwo czego efektem były małe stłuczki :D:D

#57 OFFLINE   JACK_PL

JACK_PL

    BadBoy

  • 79 postów
  • Dołączył: 28-02-2009
  • Skąd: Przeczów

Napisany 19 października 2009 - 14:58

Nadal nie rozumiem dlaczego skrzyżowanie o ruchu okrężnym, popularne rondo, znaczna część osób porównuje do drogi jednokierunkowej i każdy wjazd traktuje jako odrębne skrzyżowanie. Przecież to jest herezja jak się patrzy.

skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia

Tradycyjne rondo czy skrzyżowanie o ruchu okrężnym pozostaje jednym skrzyżowaniem i jeśli nie jest to sprecyzowane odrębnymi przepisami należy zachowywać się tak jak na pozostałych skrzyżowaniach.