2.5DTI Blaszki kolektora ssącego silnika y25td
#1 OFFLINE
Napisany 19 sierpnia 2009 - 14:00
Temat blaszek kolektora ssącego silnika 2.5dti przewijał się przez forum wiele razy, jednak są posiadacze Omeg z tym silnikiem którzy uparcie nie chcą tych blaszek usuwać.
Niedawno stałem się posiadaczem Omegi z tym właśnie silnikiem i pierwszą rzeczą jaką zrobiłem po zakupie było ściągnięcie kolektora ssącego i sprawdzenie stanu blaszek... Dlaczego tak szybko się do tego zabrałem??? Otóż dwa miesiące temu oglądałem Omegę 2.5dti która przy przebiegu 70tyś km przez urwane blaszki miała wymieniany silnik na nowy( widziałem oryginalne faktury z Niemiec za naprawę) W mojej Omedze też była taka awaria przy 120 tyś km, a naprawa( wymiana silnika i turbiny na nową) kosztowała w Niemczech niecałe 35.000zł:o:o szczęka mi opadła jak zobaczyłem rachunek,a wszystkiemu winne są słynne blaszki.....
Dlatego po przeczytaniu wątków:
http://forum.omegakl...ead.php?t=23838
http://forum.omegakl...read.php?t=6237
http://forum.omegakl...highlight=y25td
Przy pomocy tematu napisanego przez kolegę Omegarules instrukcja demontazu kolektora http://forum.omegakl...ead.php?t=12021
Na drugi dzień po zakupie rozebrałem kolektor i okazało się ,że jedna blaszka jest już urwana i ledwo się trzyma w kolektorze, pękła ośka...
Blaszki wywaliłem a ośki obciąłem tak jak na zdjęciu niżej
Po usunięciu blaszek Omega jeździ normalnie, nie zauważyłem spadku mocy ani zwiększonego spalania.
Całe szczęście ,że jest to forum, bo w niedługim czasie mógłbym być autorem tematu typu "Pomocy 2.5dti coś szczeliło w silniku i nie ma mocy"
Pozdrowienia:)
#2 OFFLINE
Napisany 19 sierpnia 2009 - 17:38
dwa tyg temu zmieniłem omegę 2.5 td rok 98 na 2.5 dti 2002 rok,przyznam że silnik jest trochę bardziej dynamiczny i mniej pali,ale co do tematu,chcę tę blaszki także usunąć bo mieszkam w Danii a tutaj w przypadku awarii tych blaszek po prostu auto idzie na złom,bo jest tutaj drożej jakieś 60% niż w niemczech,niestety nie jestem pewien czy sobie sam poradzę z tymi blaszkami,nigdy nie nie ściągałem kolektora,myślę że będą mi potrzebne jakieś uszczelki,prosiłbym gdyby ktoś napisał co będę potrzebował to sobie z polski ściągnę,jeszcze prośba do autora tematu radza,gdybyś mógł mi przesłać fotki tego kolektora na mail bartosik0@gmail.com muszę mechanikowi pokazać bo raczej po duńsku mu nie wytłumaczę że chodzi o blaszki z kolektora,a tak na marginesie-jakie są skutki uboczne wyeliminowanie tych blaszek? przecież BMW nie zrobili ich dla hecy,one czemuś muszą służyć.
#3 OFFLINE
Napisany 19 sierpnia 2009 - 17:47
#4 OFFLINE
Napisany 19 sierpnia 2009 - 19:41
Swoją drogą mechanicy robią niezłe oczy jak im się mówi, że w kolektorze są jakieś ruchome blaszki
No właśnie muszę jeszcze zajrzeć do odmy :-)
#5 OFFLINE
Napisany 19 sierpnia 2009 - 20:40
#6 OFFLINE
Napisany 19 sierpnia 2009 - 21:01
Brawo. Zapobiegliwość na pewno Ci się opłaci. Myślę, że przekopałeś nasze Forum w tem. Y25DT, ale spytam się: separator oleju w odmie wymieniłeś? Kolektor zalany asfaltem, jakby nikt nigdy do odmy nie zaglądał
Czeladnik to nie jest zapobiegliwość to jest konieczność Faktycznie muszę wymienić separator oleju bo był straszny syf w kolektorze i w zaworze EGR tylko nie wiem gdzie tę część kupić:hmm:
#7 OFFLINE
Napisany 19 sierpnia 2009 - 23:01
Faktycznie muszę wymienić separator oleju bo był straszny syf w kolektorze i w zaworze EGR tylko nie wiem gdzie tę część kupić:hmm:
Tego nie znalazłeś? Jest kilka postów opisujących poszukiwania odmy. Ja kupiłem w ASO BMW 170,- nr. kat. 11 12 7 793 163. To jest kompletna odma. Jest jeszcze opcja zakupu samego separatora, wielokrotnego użytku (do płukania) od E60 nie pamiętam nr. kat. Jak poszukasz na forum, to znajdziesz:D
#8 OFFLINE
Napisany 20 sierpnia 2009 - 06:15
na allegro masz cały komplet http://moto.allegro...._x5_diesel.html na przykład ten z numerem który podał kolega Czeladnikgdzie tę część kupić
#9 OFFLINE
Napisany 20 sierpnia 2009 - 09:58
#10 OFFLINE
Napisany 20 sierpnia 2009 - 12:03
#11 OFFLINE
Napisany 20 sierpnia 2009 - 16:44
Tak, po ucięciu blaszek auto słabiej zbiera się z dołu i ciut bardziej kopci.
Hmm.. Czy mi się zdaje, czy Ty przypadkiem nie usuwałeś swoich blaszek - skąd więc takie obserwacje? Od tego, co powiedzieli inni?
Ja powiem na sobie - mam automat, w ŻADNYM wypadku auto się wolniej nie zbiera i nie kopci bardziej niż kopciło przed wywaleniem blaszek. Dlatego nie traci, gdyż podczas przyspieszania z mocniej wciśniętym pedałem przyspieszacza obroty nie spadają poniżej 1500 obr/min nawet po zrzuceniu biegu na wyższy - a podczas jazdy na ostatnim biegu i hamowaniu silnikiem, gdy obroty zejdą do tych 1200 to nawet delikatne wciśnięcie gazu powoduje redukcję i obroty wędrują sobie wyżej.
W manualu - auto może stracić ciut mocy w zakresie do ok 900 -1100 obr/min - czyli dopóki turbina nie złapie "oddechu" - ale kto jeździ w takim zakresie obrotów? Nowym dieslem operuje się w zakresie 1800-3000 - a taki właśnie jest w naszych omegach.
Moim zdaniem nie jest warte posiadanie 5 koni mechanicznych i 2 niutonków momentu więcej kosztem ryzyka jakim jest jazda z silnikiem wyposażonym w te blaszki.
I na koniec - żeby uciąć wszelkie spekulacje.
Blaszki pomagają uzyskać doładowanie powietrza w zakresie niskich prędkości obrotowych silnika.
Wygląda to tak. Silnik odpalony na jałowych obrotach, startujemy, mamy 900 obr/min - klapki w kolektorze ssącym zamknięte - powietrze przepływa przez dłuższe kanały w kolektorze, odbijając się od specjalnie ukształtowanych ścianek kolektora występuje zjawisko odbijania się strumieni powietrza i nakładania na siebie - podwyższenia się ciśnienia w kolektorze - mimo, że turbina jeszcze nie pompuje..
Po tym jak wciskamy mocniej gaz przy określonych obrotach (zapewne ok 1100 obr/min) turbina już jest na tyle rozpędzona, że daje ciśnienie doładowania wyższe od tego uzyskanego przez doładowanie statyczne, że klapki się otwierają umożliwiając szybsze i łatwiejsze dostanie się powietrza do silnika.
Nie myślcie sobie, że to doładowanie statyczne to 1,5 bara od razu.. Wartości o jakich tutaj mówimy to ok. 1,05 bara
Jeszcze jedno. Klapki te to nie jest wymysł BMW.. Stosuje to wielu producentów silników - nawet w lanosach w silnikach benzynowych jest coś podobnego..
Decyzja czy warto jest Wasza
#12 OFFLINE
Napisany 20 sierpnia 2009 - 17:25
#13 OFFLINE
Napisany 21 sierpnia 2009 - 12:11
#14 OFFLINE
Napisany 21 sierpnia 2009 - 13:15
jeśli są śruby M6 to 10 Nm jeśli M7 to 15 Nm.jakim momentem powinnien być dokręcony kolektor w 2.5DTI?? wg instrukcji to w 2,5 td siłą 22 Nm. Czy tak samo jest w silniku Y25DT??
#15 OFFLINE
Napisany 24 sierpnia 2009 - 13:32
Co mnie zdziwiło? otóż dotychczas wszystkie kolektory pokazane na forum miały istny asfalt i były mokre od oleju. U mnie był suchutki, ale co tam było sadzy!! Podobnie w dolotach w korpusie. Wyczyściłem myjką ręczną co się dało i skręciłem wszystko z powrotem......
Auto oczywiście jeździ ok. Jednak jeśli chodzi o dymienie... Pojawia się kiedy silnik i wydech nabiorą "wyższej" temperatury, dlatego myślę, że jest to wynik wypalania sadzy. To na razie tylko co udało mi się ustalić..... Myślę, ze dużo pomogłaby dłuższa wycieczka po niemieckich autostradach
Przy okazji zauważyłem, ze kolektor był skrecony bez łożysk gumowych. NIe było też pierścieni oporowych. Muszę to uzupełnić szybko, zwłaszcza, że gdzieś posiałem 1 nakrętke M7 ....... pomyślcie jak się czułem po skręceniu całości, a jeszcze przed 1 odpaleniem
#16 OFFLINE
Napisany 26 sierpnia 2009 - 19:13
Brawo. Zapobiegliwość na pewno Ci się opłaci. Myślę, że przekopałeś nasze Forum w tem. Y25DT, ale spytam się: separator oleju w odmie wymieniłeś? Kolektor zalany asfaltem, jakby nikt nigdy do odmy nie zaglądał
Dzisiaj zajrzałem do tej odmy, niezły był tam syf...Musiała być już wymieniana bo są na niej znaczki BMW. Doraźnie wymyłem filtr w benzynie ekstrakcynej i zamówiłem nową kompletną z filtrem, przy następnej wymianie oleju ją zmienię.
Dzięki za rady:)
#17 OFFLINE
Napisany 06 września 2009 - 12:20
#18 OFFLINE
Napisany 06 września 2009 - 23:12
Moja rada usunąć i się później nie denerwować.U mnie przy 192000 wszystko trzymało się idealnie.Po usunięciu blaszek ja nie zauważyłem żadnej różnicy.(koszt 200 zł z wyczysczeniem ).Dodatkowo wymienić filtr odmy lub całą odmę(filtr ok 100 wymiana 20 zł) .I dodatkowo auto przestanie kopcić a i mniej oleju ubywać(Jak była mocno zabita i twarda).
Gdzie taki warsztacik znalazleś w Wawie gdzie się tego podjeli ? Chyba nie ASO ?
#19 OFFLINE
Napisany 07 września 2009 - 08:38
Jest to mój pierwszy post na tym forum .
Niedawno nabyłem Omegę B FL kombi z 2002r. z silnikiem 2,5 dti + asb (Y25DT).
Po przeczytaniu wszystkich porad i podpowiedzi na temat blaszek kolektora ssącego,
rozebrałem w/w kolektor i przeprowadziłem operacje pod kryptonimem "blaszki out"
Jak ja się ucieszyłem po rozebraniu kolektora, że wszytkie blaszki były jeszcze na swoim
miejscu i nie poleciały sobie gdzieś fiuuuuuuuuuu.....do silnika albo gdzieś indziej.
Po usunięciu blaszek (opcja z pozostającymi ośkami i odłączonym sterowaniem)
autko odpaliło i działa prawidłowo.
Teraz pozostaje powymieniać odmę i oleje. O separatorze to poprzedni właściciel chyba zapomniał ( a tak nawiasem- to co ile wymienia się separator oleju ????)
Dzięki za dokładne instrukcje koledze omegarules-owi i radza
i duuuuuuuuuże piwo .
Mam tylko jedno pytanko i nie wiem czy będzie ono na miejscu.
Czy świece w tym autku odpalają się dopiero przy określonych niskich tmperaturach na zewnątrz ????
Opinie na temat jazdy po zdemontowaniu blaszek -
Śpię spokojnie
#20 OFFLINE
Napisany 08 września 2009 - 10:34
Teraz pozostaje powymieniać odmę i oleje. O separatorze to poprzedni właściciel chyba zapomniał ( a tak nawiasem- to co ile wymienia się separator oleju ????)
wkład generalnie powinno się co wymiane oleju, a całą odme co drugą....
Można przyjąć, ze po 30 tys filterek, a po 60 tys kompletną odmę