Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

2.5DTI Blaszki kolektora ssącego silnika y25td


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
276 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   radza

radza
  • 238 postów
  • Dołączył: 20-01-2009
  • Skąd: Opole . . . . . . . . Y25DT & C3.0SEJ
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 19 sierpnia 2009 - 14:00

Witam:)
Temat blaszek kolektora ssącego silnika 2.5dti przewijał się przez forum wiele razy, jednak są posiadacze Omeg z tym silnikiem którzy uparcie nie chcą tych blaszek usuwać.
Niedawno stałem się posiadaczem Omegi z tym właśnie silnikiem i pierwszą rzeczą jaką zrobiłem po zakupie było ściągnięcie kolektora ssącego i sprawdzenie stanu blaszek... Dlaczego tak szybko się do tego zabrałem??? Otóż dwa miesiące temu oglądałem Omegę 2.5dti która przy przebiegu 70tyś km :o przez urwane blaszki miała wymieniany silnik na nowy( widziałem oryginalne faktury z Niemiec za naprawę) W mojej Omedze też była taka awaria przy 120 tyś km, a naprawa( wymiana silnika i turbiny na nową) kosztowała w Niemczech niecałe 35.000zł:o:o:o szczęka mi opadła jak zobaczyłem rachunek,a wszystkiemu winne są słynne blaszki.....

Dlatego po przeczytaniu wątków:
http://forum.omegakl...ead.php?t=23838
http://forum.omegakl...read.php?t=6237
http://forum.omegakl...highlight=y25td
Przy pomocy tematu napisanego przez kolegę Omegarules instrukcja demontazu kolektora http://forum.omegakl...ead.php?t=12021
Na drugi dzień po zakupie rozebrałem kolektor i okazało się ,że jedna blaszka jest już urwana i ledwo się trzyma w kolektorze, pękła ośka...
Dodany obrazek Dodany obrazek
Dodany obrazek Dodany obrazek
Dodany obrazek Dodany obrazek
Dodany obrazek Dodany obrazek

Blaszki wywaliłem a ośki obciąłem tak jak na zdjęciu niżej

Dodany obrazek Dodany obrazek

Po usunięciu blaszek Omega jeździ normalnie, nie zauważyłem spadku mocy ani zwiększonego spalania.
Całe szczęście ,że jest to forum, bo w niedługim czasie mógłbym być autorem tematu typu "Pomocy 2.5dti coś szczeliło w silniku i nie ma mocy"
Pozdrowienia:)

#2 OFFLINE   bart111

bart111
  • 56 postów
  • Dołączył: 13-04-2008
  • Skąd: FARSO-DANIA

Napisany 19 sierpnia 2009 - 17:38

witam
dwa tyg temu zmieniłem omegę 2.5 td rok 98 na 2.5 dti 2002 rok,przyznam że silnik jest trochę bardziej dynamiczny i mniej pali,ale co do tematu,chcę tę blaszki także usunąć bo mieszkam w Danii a tutaj w przypadku awarii tych blaszek po prostu auto idzie na złom,bo jest tutaj drożej jakieś 60% niż w niemczech,niestety nie jestem pewien czy sobie sam poradzę z tymi blaszkami,nigdy nie nie ściągałem kolektora,myślę że będą mi potrzebne jakieś uszczelki,prosiłbym gdyby ktoś napisał co będę potrzebował to sobie z polski ściągnę,jeszcze prośba do autora tematu radza,gdybyś mógł mi przesłać fotki tego kolektora na mail bartosik0@gmail.com muszę mechanikowi pokazać bo raczej po duńsku mu nie wytłumaczę że chodzi o blaszki z kolektora,a tak na marginesie-jakie są skutki uboczne wyeliminowanie tych blaszek? przecież BMW nie zrobili ich dla hecy,one czemuś muszą służyć.

#3 OFFLINE   czeladnik

czeladnik

    Drewniane samochody?

  • 1 826 postów
  • Dołączył: 31-12-2008
  • Skąd: Zielonka
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.5 DTI 24V Y25DT

Napisany 19 sierpnia 2009 - 17:47

Brawo. Zapobiegliwość na pewno Ci się opłaci. Myślę, że przekopałeś nasze Forum w tem. Y25DT, ale spytam się: separator oleju w odmie wymieniłeś? Kolektor zalany asfaltem, jakby nikt nigdy do odmy nie zaglądał :p

#4 OFFLINE   chudykrzys

chudykrzys
  • 35 postów
  • Dołączył: 01-07-2009

Napisany 19 sierpnia 2009 - 19:41

Ja moje blaszki skontrolowałem u mechanika, ponieważ wyglądały poprawnie, a kolektor był raczej czysty zdecydowałem się je na razie zostawić. Następna kontrola pewnie za jakieś 30tys.

Swoją drogą mechanicy robią niezłe oczy jak im się mówi, że w kolektorze są jakieś ruchome blaszki ;)

No właśnie muszę jeszcze zajrzeć do odmy :-)

#5 OFFLINE   bart111

bart111
  • 56 postów
  • Dołączył: 13-04-2008
  • Skąd: FARSO-DANIA

Napisany 19 sierpnia 2009 - 20:40

panowie,czyli co z tymi blaszkami?niezależnie jak wyglądają lepiej je usunąć?czy po prostu skontrolować ich stan?Logicznie ,jeśli faktycznie auto zachowuje się po usunięciu blaszek tak samo jak przedtem,to chyba lepiej zapobiegać niż leczyć!USUNĄĆ.Jednak jest pytanie,czemu służą te blaszki?:confused:

#6 OFFLINE   radza

radza
  • 238 postów
  • Dołączył: 20-01-2009
  • Skąd: Opole . . . . . . . . Y25DT & C3.0SEJ
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 19 sierpnia 2009 - 21:01

Brawo. Zapobiegliwość na pewno Ci się opłaci. Myślę, że przekopałeś nasze Forum w tem. Y25DT, ale spytam się: separator oleju w odmie wymieniłeś? Kolektor zalany asfaltem, jakby nikt nigdy do odmy nie zaglądał :p


Czeladnik to nie jest zapobiegliwość to jest konieczność:D Faktycznie muszę wymienić separator oleju bo był straszny syf w kolektorze i w zaworze EGR tylko nie wiem gdzie tę część kupić:hmm:

#7 OFFLINE   czeladnik

czeladnik

    Drewniane samochody?

  • 1 826 postów
  • Dołączył: 31-12-2008
  • Skąd: Zielonka
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.5 DTI 24V Y25DT

Napisany 19 sierpnia 2009 - 23:01

Faktycznie muszę wymienić separator oleju bo był straszny syf w kolektorze i w zaworze EGR tylko nie wiem gdzie tę część kupić:hmm:


Tego nie znalazłeś? Jest kilka postów opisujących poszukiwania odmy. Ja kupiłem w ASO BMW 170,- nr. kat. 11 12 7 793 163. To jest kompletna odma. Jest jeszcze opcja zakupu samego separatora, wielokrotnego użytku (do płukania) od E60 nie pamiętam nr. kat. Jak poszukasz na forum, to znajdziesz:D

#8 OFFLINE   DamianSz

DamianSz

    Bleblablo wyszło to #373

  • 4 324 postów
  • Dołączył: 10-03-2009
  • Skąd: Kędzierzyn - Koźle
  • Województwo: opolskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 20 sierpnia 2009 - 06:15

gdzie tę część kupić

na allegro masz cały komplet http://moto.allegro...._x5_diesel.html na przykład ten z numerem który podał kolega Czeladnik

#9 OFFLINE   bart111

bart111
  • 56 postów
  • Dołączył: 13-04-2008
  • Skąd: FARSO-DANIA

Napisany 20 sierpnia 2009 - 09:58

dziś przeglądałem inne fora,znalazłem coś,że po usunięciu tych blaszek jednak auto traci moc,tzn już się tak nie zbiera,proszę kolegów o opinię bo w poniedziałek postanowiłem te blaszki usunąć,ale się waham,bo przecież te blaszki zostały po coś zrobione,nie sądzę że po to aby pogarszały osiągi techniczne.

#10 OFFLINE   kogut

kogut

    240PS 550NM -> STRAIGHT 6

  • 889 postów
  • Dołączył: 19-05-2007
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 20 sierpnia 2009 - 12:03

Tak, po ucięciu blaszek auto słabiej zbiera się z dołu i ciut bardziej kopci. Rozbierz kolektor, zobacz w jakim stanie są blaszki, jeżeli są dobre, to zostaw tylko wymień kpl. odmę na nową. Ja jak rozebrałem swój kolektor, to blaszki były w stanie idealnym po 260tys przebiegu!

#11 OFFLINE   omegarules

omegarules
  • 712 postów
  • Dołączył: 07-02-2007
  • Skąd: Aleksandrów Kujawski

Napisany 20 sierpnia 2009 - 16:44

Tak, po ucięciu blaszek auto słabiej zbiera się z dołu i ciut bardziej kopci.


Hmm.. Czy mi się zdaje, czy Ty przypadkiem nie usuwałeś swoich blaszek - skąd więc takie obserwacje? Od tego, co powiedzieli inni? :cool:

Ja powiem na sobie - mam automat, w ŻADNYM wypadku auto się wolniej nie zbiera i nie kopci bardziej niż kopciło przed wywaleniem blaszek. Dlatego nie traci, gdyż podczas przyspieszania z mocniej wciśniętym pedałem przyspieszacza obroty nie spadają poniżej 1500 obr/min nawet po zrzuceniu biegu na wyższy - a podczas jazdy na ostatnim biegu i hamowaniu silnikiem, gdy obroty zejdą do tych 1200 to nawet delikatne wciśnięcie gazu powoduje redukcję i obroty wędrują sobie wyżej.

W manualu - auto może stracić ciut mocy w zakresie do ok 900 -1100 obr/min - czyli dopóki turbina nie złapie "oddechu" - ale kto jeździ w takim zakresie obrotów? Nowym dieslem operuje się w zakresie 1800-3000 - a taki właśnie jest w naszych omegach.

Moim zdaniem nie jest warte posiadanie 5 koni mechanicznych i 2 niutonków momentu więcej kosztem ryzyka jakim jest jazda z silnikiem wyposażonym w te blaszki.

I na koniec - żeby uciąć wszelkie spekulacje.

Blaszki pomagają uzyskać doładowanie powietrza w zakresie niskich prędkości obrotowych silnika.

Wygląda to tak. Silnik odpalony na jałowych obrotach, startujemy, mamy 900 obr/min - klapki w kolektorze ssącym zamknięte - powietrze przepływa przez dłuższe kanały w kolektorze, odbijając się od specjalnie ukształtowanych ścianek kolektora występuje zjawisko odbijania się strumieni powietrza i nakładania na siebie - podwyższenia się ciśnienia w kolektorze - mimo, że turbina jeszcze nie pompuje..
Po tym jak wciskamy mocniej gaz przy określonych obrotach (zapewne ok 1100 obr/min) turbina już jest na tyle rozpędzona, że daje ciśnienie doładowania wyższe od tego uzyskanego przez doładowanie statyczne, że klapki się otwierają umożliwiając szybsze i łatwiejsze dostanie się powietrza do silnika.

Nie myślcie sobie, że to doładowanie statyczne to 1,5 bara od razu.. Wartości o jakich tutaj mówimy to ok. 1,05 bara :)

Jeszcze jedno. Klapki te to nie jest wymysł BMW.. Stosuje to wielu producentów silników - nawet w lanosach w silnikach benzynowych jest coś podobnego..

Decyzja czy warto jest Wasza :D

#12 OFFLINE   bart111

bart111
  • 56 postów
  • Dołączył: 13-04-2008
  • Skąd: FARSO-DANIA

Napisany 20 sierpnia 2009 - 17:25

po postach które przeczytałem o kosztach jakie niosą za sobą urwane blaszki,jednak zdecyduję się na usunięcie tych blaszek,wyczyszcze kolektor i mam nadzieję że będzie ok,na przyszły rok chcę zwiększyć moc tego silnika chip tuning,moje obawy co do usunięcia blaszek brały się właśnie z faktu iż chcę zwiększyć moc,pomyślałem że bez tych blaszek żywotność silnika się skraca,do tego jeszcze chip którego te silniki podobno "nie lubią".

#13 OFFLINE   Tiger1980

Tiger1980
  • 75 postów
  • Dołączył: 14-07-2009
  • Skąd: Gorzów Wlkp

Napisany 21 sierpnia 2009 - 12:11

jakim momentem powinnien być dokręcony kolektor w 2.5DTI?? wg instrukcji to w 2,5 td siłą 22 Nm. Czy tak samo jest w silniku Y25DT??

#14 OFFLINE   DamianSz

DamianSz

    Bleblablo wyszło to #373

  • 4 324 postów
  • Dołączył: 10-03-2009
  • Skąd: Kędzierzyn - Koźle
  • Województwo: opolskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 21 sierpnia 2009 - 13:15

jakim momentem powinnien być dokręcony kolektor w 2.5DTI?? wg instrukcji to w 2,5 td siłą 22 Nm. Czy tak samo jest w silniku Y25DT??

jeśli są śruby M6 to 10 Nm jeśli M7 to 15 Nm.

#15 OFFLINE   Tiger1980

Tiger1980
  • 75 postów
  • Dołączył: 14-07-2009
  • Skąd: Gorzów Wlkp

Napisany 24 sierpnia 2009 - 13:32

tak jak pisałem wcześniej w wątku "dymi na czarno..." w sobotę zabrałem się za ściąganie kolektora. Co się okazało? Blaszek nie ma!!:D na szczeście nie były w cylindrach, tylko ktoś już wczesniej zadbał o nie. Prawdopodobnie jeszcze w Niemczech. W ogóle wywalony był cały mechanizm, a w kolektorze były dorobione blaszki, aby zaślepić pozostałe po mechanizmach otwory....
Co mnie zdziwiło? otóż dotychczas wszystkie kolektory pokazane na forum miały istny asfalt i były mokre od oleju. U mnie był suchutki, ale co tam było sadzy!!!! :o Podobnie w dolotach w korpusie. Wyczyściłem myjką ręczną co się dało i skręciłem wszystko z powrotem......
Auto oczywiście jeździ ok. Jednak jeśli chodzi o dymienie... Pojawia się kiedy silnik i wydech nabiorą "wyższej" temperatury, dlatego myślę, że jest to wynik wypalania sadzy. To na razie tylko co udało mi się ustalić..... Myślę, ze dużo pomogłaby dłuższa wycieczka po niemieckich autostradach ;)
Przy okazji zauważyłem, ze kolektor był skrecony bez łożysk gumowych. NIe było też pierścieni oporowych. Muszę to uzupełnić szybko, zwłaszcza, że gdzieś posiałem 1 nakrętke M7 ;)....... pomyślcie jak się czułem po skręceniu całości, a jeszcze przed 1 odpaleniem :)

#16 OFFLINE   radza

radza
  • 238 postów
  • Dołączył: 20-01-2009
  • Skąd: Opole . . . . . . . . Y25DT & C3.0SEJ
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 26 sierpnia 2009 - 19:13

Brawo. Zapobiegliwość na pewno Ci się opłaci. Myślę, że przekopałeś nasze Forum w tem. Y25DT, ale spytam się: separator oleju w odmie wymieniłeś? Kolektor zalany asfaltem, jakby nikt nigdy do odmy nie zaglądał :p


Dzisiaj zajrzałem do tej odmy, niezły był tam syf...Musiała być już wymieniana bo są na niej znaczki BMW. Doraźnie wymyłem filtr w benzynie ekstrakcynej i zamówiłem nową kompletną z filtrem, przy następnej wymianie oleju ją zmienię.
Dzięki za rady:)

#17 OFFLINE   mzwolin

mzwolin

    www.ninja636.prv.pl

  • 12 postów
  • Dołączył: 12-02-2008
  • Skąd: Płock

Napisany 06 września 2009 - 12:20

Moja rada usunąć i się później nie denerwować.U mnie przy 192000 wszystko trzymało się idealnie.Po usunięciu blaszek ja nie zauważyłem żadnej różnicy.(koszt 200 zł z wyczysczeniem ).Dodatkowo wymienić filtr odmy lub całą odmę(filtr ok 100 wymiana 20 zł) .I dodatkowo auto przestanie kopcić a i mniej oleju ubywać(Jak była mocno zabita i twarda).

#18 OFFLINE   Mariusz

Mariusz

    *********

  • 3 094 postów
  • Dołączył: 18-11-2006
  • Skąd: warszawa

Napisany 06 września 2009 - 23:12

Moja rada usunąć i się później nie denerwować.U mnie przy 192000 wszystko trzymało się idealnie.Po usunięciu blaszek ja nie zauważyłem żadnej różnicy.(koszt 200 zł z wyczysczeniem ).Dodatkowo wymienić filtr odmy lub całą odmę(filtr ok 100 wymiana 20 zł) .I dodatkowo auto przestanie kopcić a i mniej oleju ubywać(Jak była mocno zabita i twarda).


Gdzie taki warsztacik znalazleś w Wawie gdzie się tego podjeli ? Chyba nie ASO ?

#19 OFFLINE   Jacktd

Jacktd
  • 39 postów
  • Dołączył: 18-08-2009
  • Skąd: Rawa Mazowiecka

Napisany 07 września 2009 - 08:38

Witam wszystkich miłośników Omegi !
Jest to mój pierwszy post na tym forum .
Niedawno nabyłem Omegę B FL kombi z 2002r. z silnikiem 2,5 dti + asb (Y25DT).
Po przeczytaniu wszystkich porad i podpowiedzi na temat blaszek kolektora ssącego,
rozebrałem w/w kolektor i przeprowadziłem operacje pod kryptonimem "blaszki out"
Jak ja się ucieszyłem po rozebraniu kolektora, że wszytkie blaszki były jeszcze na swoim
miejscu :) i nie poleciały sobie gdzieś fiuuuuuuuuuu.....do silnika albo gdzieś indziej.
Po usunięciu blaszek (opcja z pozostającymi ośkami i odłączonym sterowaniem)
autko odpaliło i działa prawidłowo.
Teraz pozostaje powymieniać odmę i oleje. O separatorze to poprzedni właściciel chyba zapomniał ( a tak nawiasem- to co ile wymienia się separator oleju ????)
Dzięki za dokładne instrukcje koledze omegarules-owi i radza
i duuuuuuuuuże piwo .
Mam tylko jedno pytanko i nie wiem czy będzie ono na miejscu.
Czy świece w tym autku odpalają się dopiero przy określonych niskich tmperaturach na zewnątrz ????
Opinie na temat jazdy po zdemontowaniu blaszek -
Śpię spokojnie :) :)

#20 OFFLINE   Tiger1980

Tiger1980
  • 75 postów
  • Dołączył: 14-07-2009
  • Skąd: Gorzów Wlkp

Napisany 08 września 2009 - 10:34

Teraz pozostaje powymieniać odmę i oleje. O separatorze to poprzedni właściciel chyba zapomniał ( a tak nawiasem- to co ile wymienia się separator oleju ????)
:)



wkład generalnie powinno się co wymiane oleju, a całą odme co drugą....
Można przyjąć, ze po 30 tys filterek, a po 60 tys kompletną odmę