Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Wariator zapłonu Stag Tap 02


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
17 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Florek

Florek
  • 1 254 postów
  • Dołączył: 14-03-2007
  • Skąd: ELE
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 sierpnia 2009 - 21:10

Założyłem do swojej omesi wariator zapłonu Stag-Tap-02. Omcia z '98r więc ECU silnika to Simtec 56.5, a co za tym idzie hallotronowy czujnik położenia wału. W wariatorze miałem wgrane nastawy na Vectrę z moim silnikiem i ECU jak wyżej. Wariator domyślnie przyśpiesza zapłon, ale także i początek wtrysku LPG o 6 stopni. Robi to tylko podczas jazdy na gazie i tylko gdy naciskam na pedał gazu, jeśli puszczę gaz, wariator nie wyprzedza zapłonu.

Na razie wersja oprogramowania pozwala na wyprzedzenie zapłonu o ustaloną wartość, nie jest mozliwe wyprzedzenie względem podciśnienia (z map sensora mozna wyprowadzić dodatkowy kabelek do wariatora). Można wyprzedzić zapłon w granicach od 0,2 stopnia do 25,4 stopnia ze skokiem co 0,2. Jak wyżej pisałem, domyślnie jest ustawiony kąt 6 stopni i na razie nie mam czasu testować ustawień. Zalety jak dotąd widoczne: nieco mniejsza temperatura na cyferblacie, nawet mimo upałów, lepsze przyspieszenie na wolnych obrotach, elastyczność na + no i opuściłem linię mnożnika o kilka jednostek, gdyż po prostu sterownik skracał czas wtrysku co bezpośrednio świadczy, że pali nieco mniej :D Koszt urządzonka z wysyłką 185zł, montaż dość prosty.

Pytanie: Czy bawił się już ktoś urządzonkami tego typu i ma jakieś doświadczenia, proponowane wartości wyprzedzenia zapłonu? Czekam na konstruktywną krytykę i pełne treści wypowiedzi.

#2 OFFLINE   DAFik

DAFik
  • 480 postów
  • Dołączył: 24-05-2009
  • Skąd: kurort

Napisany 18 sierpnia 2009 - 19:12

Bardzo fajnie, że poruszasz ten temat. Super, że Ci działa ; cena jest bardzo dobra. Podobne urządzenia AEB są lub były nawet kilkukrotnie droższe.

Ful wypaśnie byłoby gdyby ten wariator do średnich obrotów wyprzedzał a na wysokich opóźniał KWZ, bo tak teoretycznie jest najlepiej.

#3 OFFLINE   Seweryn80

Seweryn80
  • 353 postów
  • Dołączył: 06-04-2009
  • Skąd: Brzękowice
  • Województwo: śląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 18 sierpnia 2009 - 19:53

Witam. Czy to urządzenie działa z każdym komputerem gazu np kme siroco

#4 OFFLINE   DAFik

DAFik
  • 480 postów
  • Dołączył: 24-05-2009
  • Skąd: kurort

Napisany 18 sierpnia 2009 - 20:06

To urządzenie działa z ecm silnika, a dokładniej wprowadza zmodyfikowany w czasie sygnał z czujnika wału/ halla w rozdzielaczu. komp gazu nie ma tutaj znaczenia.

#5 OFFLINE   Florek

Florek
  • 1 254 postów
  • Dołączył: 14-03-2007
  • Skąd: ELE
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 18 sierpnia 2009 - 20:47

Tak jest! Można zastosować do każdej instalacji, każdej firmy! To urządzenie wyprzedza zapłon i wtrysk (w przypadku sekwencji, bo w przypadku II gen tylko zapłon) na podstawie sygnału z czujnika położenia wału korbowego. Można też podłączyć czujnik wałka rozrządu ale Omega tego nie potrzebuje, to nie auto z zmiennymi fazami rozrządu.

Ja ubolewam, że na razie, dla SIMTEC'A jest sztywne wyprzedzenie, dla innych autek można regulować w zależności od obrotów i podciśnienia (obciążenie) w kolektorze ssącym. Przykłady w instrukcji do wariatora dostępnej na stronie AC.

Mała uwaga: do Simtec'ów 56.0 i 56.1 trzeba by zastosować Stag-Tap-01, bo tam sygnał z czujnika wału jest analogowy. Motronic też ma sygnał analogowy, ale trzeba by spytac Jacka Labanowskiego z AC, czy jest program na Motroniki i na starsze Simteki.

#6 OFFLINE   ermi

ermi
  • 377 postów
  • Dołączył: 13-10-2008
  • Skąd: Toruń
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 18 sierpnia 2009 - 21:12

no właśnie a opinie są takie że nie warto i szkoda kasy. A tu widzę że jednak jakieś pozytywne zmiany są.
Muszę założyć cudo do siebie.

#7 OFFLINE   Florek

Florek
  • 1 254 postów
  • Dołączył: 14-03-2007
  • Skąd: ELE
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 18 sierpnia 2009 - 21:25

Cudu nie ma, nie wyrywa lepiej niż na benzynce, ale subiektywnie silnik chodzi ciszej i lepiej ciągnie. Obnizyłem linię mnożnika, by znów zgrać mapki w Stagu a to juz +. Najlepiej byłoby zrobić testy na hamowni, ale koszt wariatora to chyba koszt pomiaru.
Wyprzedzenie o 6 stopni nie powoduje zmiejszenia wyprzedzenia przez ECU samochodu, ani zadziałania czujnika spalania stukowego, podgladane Op-Com'em. Żebym jeszcze miał trochę czasu na testy...

#8 OFFLINE   manro

manro
  • 1 909 postów
  • Dołączył: 09-07-2007
  • Skąd: WARSZAWA
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 25 stycznia 2012 - 23:15

odkopałem ten temat aby zapytać jak wyszły testy i czy spalanie spadło?

#9 OFFLINE   grzechug

grzechug
  • 188 postów
  • Dołączył: 13-03-2011
  • Skąd: Międzyrzecz
  • Województwo: lubuskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 02 lutego 2012 - 20:48

Witam. Pytanie szczególnie do Florka, ale nie tylko. Jestem po założeniu wariatora u siebie. Pojawił się problem z odpalaniem. Mianowicie raz na ciepłym zdarzył mi się chyba za wczesny zapłon bo prawie zatrzymało rozrusznik przy kręceniu, i gorsze odpalanie na zimnym, dzisiaj chyba za 6 razem zapalił. przy każdym kręceniu prychnął i dalej kręcił normalnie. Przechodząc do pytania: czy podłączyć ten dodatkowy kabel do + akumulatora z wariatora który niby powinien być podłączony w razie problemów z uruchamianiem? Pozdrawiam

#10 OFFLINE   Florek

Florek
  • 1 254 postów
  • Dołączył: 14-03-2007
  • Skąd: ELE
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 11 lutego 2012 - 22:02

grzechug, obstawiam, że masz długie kable do tego wariatora - gdzieś komuś radziłem i pomogło, żeby zrobił tak jak ja: puszka wariatora w trójkątnej skrzyneczce bezpieczników a wszelkie przewody zasilające i sygnałowe wzięte z rozpłatanej (a potem szczelnie owiniętej z powrotem) wiązki ECU, oplot/ekran kabli sygnałowych czujnika położenia wału podpięty pod ekran przewodów sygnałowych wariatora. Jedynym - jak dotychczas - przewodem spoza skrzynki jest niebieski z zasilania elektrozaworów. Długość kabla od wariatora to maks 30cm. Uwierz mi, da się. Ja dodatkowego kabla zasilania nie mam podłączonego ale wykorzystam go do podłączenia MAP. Sądzę, że jakieś zakłucenia masz, bo na benzynie powinien chodzić normalnie, wariator działa tylko na gazie.

Ponieważ część informacji z pierwszego posta zdewaluowała się: najnowszy soft 1.6.7 po zaktualizowaniu firmware (bosch 60-2) do wersji z 1.6.3.10 (mapa korekty zapłonu gazu) pozwala na płynną edycję wyprzedzenia zapłonu w trybie 2D-w zależności od obrotów lub 3D-w zależności od obrotów i obciążenia (trzeba podłączyć do pinu 11 wariatora sygnał MAP z wtyczki czujnika AC-PS-01 chyba pin3 kostki lub AC-PS-02 chyba pin4 kostki) informacja, że TAP-02 pozwala na stałe przesunięcie jest nieaktualna (1.6.2.10 to stały kąt przesunięcia, konfiguracja z przełączników i komputera PC). Na razie, sugerując się instrukcją ze strony producenta "z palca" ustawiłem mapkę w 2D-zrzut dla grzechug, abyś sobie porównał parametry. Na 3D przyjdzie czas jak zrobi się cieplej-zrzut w celach informacyjno-pokazowych.

DAFik, jakie proponujesz opóźnienie na wyższych obrotach?

manro, niestety, nie prowadzę obecnie pomiarów zużycia, ba, urządzenie działa by polepszyc pracę silnika a nie jeżdzę dużo, by teraz wyłączyć wariator i włączyć porównując spalanie. Podejrzewam, że zrobię test przy okazji zmiany wtrysków: jazda na benzynie, jazda na gazie bez wariatora/mnożnik, jazda na gazie z wariatorem/mnożnik. Odcinek będzie zawsze ten sam, motor wygrzany od początku zbierania mapek, warunki drogowe te same - słabo zaludniony teren/ na punkty charakterystyczne okolicy będę robił z góry określone zachowania=przyśpieszanie, jazda spokojna; jazda do obrotów mocy maksymalnej i zmiana biegu. Wykres mnośnika powinien w przypadku jazdy z wariatorem być nieco niżej - jak dotychczas znaki na niebie i ziemi wskazywały :)

Uprasza się kolegów mających dostęp do dokumentacji wariatora SPARK-2 (AE 537) produkcji AEB o podzielenie się materiałami :)

#11 OFFLINE   arklin

arklin
  • 188 postów
  • Dołączył: 09-05-2007
  • Skąd: Koszalin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 29 czerwca 2016 - 09:47

Koledzy czy ten TAP 02 podejdzie do Z22xe,czy raczej inny model? Czy amator poradzi sobie z zamontowaniem tego ustrojstwa?

#12 OFFLINE   itor

itor

    LPG! NIE DLA IDIOTOW!

  • 375 postów
  • Dołączył: 01-06-2010
  • Skąd: bezdomny

Napisany 15 lipca 2016 - 15:28

Koledzy czy ten TAP 02 podejdzie do Z22xe,czy raczej inny model? Czy amator poradzi sobie z zamontowaniem tego ustrojstwa?

z zamontowaniem amator sobie poradzi ale z wyregulowaniem juz nie:)

do tego silnika nadaje sie TAP 03/1



#13 OFFLINE   arklin

arklin
  • 188 postów
  • Dołączył: 09-05-2007
  • Skąd: Koszalin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 01 grudnia 2017 - 13:34

z zamontowaniem amator sobie poradzi ale z wyregulowaniem juz nie:)

do tego silnika nadaje sie TAP 03/1

Dlaczego tylko TAP 03 - czym różni się od 01 i 02? Wydaje mi się, że 03 jest dostosowany do pracy tylko ze sterownikami STAG-a,  ja mam niestety LPG TECH. Czy ktoś ma informację jakiego rodzaju jest czujnik wału w 2,2 - indukcyjny czy Halla?


Edytowany przez arklin, 01 grudnia 2017 - 23:35.


#14 OFFLINE   Florek

Florek
  • 1 254 postów
  • Dołączył: 14-03-2007
  • Skąd: ELE
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 21 stycznia 2018 - 21:15

Znaczy się koledzy potwierdzą, ale po "małym" lifcie B oraz B FL "dwulitrówki i dwa/dwa L" mają czujnik cyfrowy, TAPa 02: modele starsze, sprzed małego liftu analogi TAP 01.

 

A czy coś kombinowałem z tym co mam? Działa tak dobrze, że po co zmieniać :) 



#15 OFFLINE   arklin

arklin
  • 188 postów
  • Dołączył: 09-05-2007
  • Skąd: Koszalin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 21 marca 2018 - 13:01

Witajcie. Wracam z tematem bo już nic nie wiem. Koledzy piszą, że do Z22xe powinien byc Tap 02 lub 03. Ja natomiast pisałem do AC i z działu technicznego dostałem info,ze do mojego silnika to Tap 03 lub Tap 01 choć ten już podobno nie produkowany. Jak to w końcu jest, czy ktoś z Was używał wariator z Z22xe lub Y22xe? Jeśli tak to jaki był to typ wariatora, bo z każdej strony dochodzą sprzeczne informacje.

#16 OFFLINE   Florek

Florek
  • 1 254 postów
  • Dołączył: 14-03-2007
  • Skąd: ELE
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 22 marca 2018 - 22:50

Kolega zacytuje dokładnie treść wiadomości od producenta, być może zakradło się coś w stylu czeskiego błędu?

 

Za producentem: "Stag TAP-03 dziedziczy wszystkie  sprawdzone funkcje swoich poprzedników, (STAG TAP-01 i STAG TAP-02)" a dalej

"STAG TAP-03/1 Przeznaczony jest do silników z indukcyjnym czujnikiem położenia wału korbowego, oraz do dwóch cyfrowych czujników położenia wałków rozrządu.

STAG TAP-03/2 Dedykowany do silników z cyfrowym czujnikiem położenia wału korbowego, oraz do dwóch czujników cyfrowych położenia wałków rozrządu."

Tyle opisał producent.

 

Jaką wersję polecił Tobie? TAP-03/1 czy TAP03/2?


Edytowany przez Florek, 22 marca 2018 - 22:54.


#17 OFFLINE   arklin

arklin
  • 188 postów
  • Dołączył: 09-05-2007
  • Skąd: Koszalin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 23 marca 2018 - 21:54

Polecił mi Tap 03/1 ew. Tap 01 choć już nieprodukowany, ale jeszcze jest w sklepach. Wg Autodaty i katalogu Inter Cars-a, czujniki w Y22XE i Z22XE są indukcyjne w przeciwieństwie do tych w X20XEV.



#18 OFFLINE   arklin

arklin
  • 188 postów
  • Dołączył: 09-05-2007
  • Skąd: Koszalin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.2 16v Z22XE

Napisany 08 kwietnia 2018 - 10:08

Witajcie. Założyłem w końcu tego TAP-a (01). Wszystko wydaje się być ok. jednak nie zauważam zmian w pracy silnika. Przesunięcie ustawiłem na 9-10 stopni przy 1200-2600 obr. stopniowo zmniejsza się do 0 przy 4800 obr. Czy możliwe jest, że TAP pokazuje przesuwanie kąta a jednak jest coś nie tak? Liczyłem na jakąś odczuwalną zmianę, chyba, że w dłuższym okresie spadnie spalanie, na co po cichu liczę :-) Tak czy siak, jeśliby kogoś to interesowało to dla Y22XE i Z22XE powinien być TAP 01 lub TAP03/1 czyli do czujników indukcyjnych.


Edytowany przez arklin, 12 kwietnia 2018 - 21:27.