Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

szpera


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
198 odpowiedzi na ten temat

#21 OFFLINE   lutas

lutas
  • 316 postów
  • Dołączył: 01-08-2007
  • Skąd: Toruń

Napisany 20 marca 2008 - 20:23

odgrzewam kotleta.

Moja obecna Omega została kupiona w polskim salonie i jako wyposazenie dodatkowe na fakturze widnieje 'mechanizm różnicowy z tarciem wewnetrznym', więc mam standardowo szperę. Jest to 3.0 MV6 manual.
[center:50fb7585b3]
>> PROFESJONALNE SZABLONY AUKCJI ALLEGRO <<[/center:50fb7585b3]

#22 OFFLINE   Kowal

Kowal
  • 57 postów
  • Dołączył: 16-09-2007
  • Skąd: Losice

Napisany 23 marca 2008 - 13:16

Szpery w omedze B sa maja 45%.Podjedzcie do Salonu opla i poproscie na dziale czesci o schemt mostu i bedzie tam do wyboru rozne przelozenia w moscie jeden wybor od 3,7 do 4,22 i druga rzecz bedzie mechanizm rozniccowy blokowany tak to chyba tam jest nazwane.

#23 OFFLINE   Lulek102

Lulek102
  • 24 postów
  • Dołączył: 01-04-2008
  • Skąd: Międzyrzec Podlaski

Napisany 01 kwietnia 2008 - 10:42

no fajnie ze znalazlem cos o szperze...u mnie chyba jest..oto dowod http://pl.youtube.co...h?v=d4wQjfcLqao dwa kola ida rowniutko:D ale nie o to mi chodzi..problem mam taki jaki olej wlac do mostu bo chce go zmienic wiem ze na forum jest tego sporo ale cos obilo mi sie o uszy ze do mostu ze szpera wlewa sie cos innego a o tym juz zupelnie cicho..

#24 OFFLINE   bogumil.s

bogumil.s

    made in france

  • 4 238 postów
  • Dołączył: 26-03-2007
  • Skąd: Rzeszów
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 01 kwietnia 2008 - 11:11

olei normarlny tylko dodajesz dodatek do tego oleju - w ASO kosztuje 40 zł

#25 OFFLINE   lutas

lutas
  • 316 postów
  • Dołączył: 01-08-2007
  • Skąd: Toruń

Napisany 01 kwietnia 2008 - 18:05

Bez obrazy ale jak tak dalej będziesz jeździł to wymiana oleju na niewiele się zda. Naprawdę szkoda auta :neutral:
[center:50fb7585b3]
>> PROFESJONALNE SZABLONY AUKCJI ALLEGRO <<[/center:50fb7585b3]

#26 OFFLINE   Lulek102

Lulek102
  • 24 postów
  • Dołączył: 01-04-2008
  • Skąd: Międzyrzec Podlaski

Napisany 01 kwietnia 2008 - 22:18

Bez obrazy ale jak tak dalej będziesz jeździł to wymiana oleju na niewiele się zda. Naprawdę szkoda auta :neutral:



szkoda to jak tesciowa wpadnie do studni i sie nie utopi:D:D:D nie no zart:D kolego nasze bestie sa stworzone do takiej jazdy...jak zmienie sobie na jakies nowsze TDI to chyba juz nie poswiruje a poki co robie to co lubie(na szczecie czesci nie sa takie drogie:D) pozdro i jeszcze jeden link:D http://pl.youtube.co...h?v=TFiIAirxu4k

#27 OFFLINE   lutas

lutas
  • 316 postów
  • Dołączył: 01-08-2007
  • Skąd: Toruń

Napisany 04 kwietnia 2008 - 18:36

swoją drogą dobry komentarz w pierwszym filmiku na youtube :razz:
[center:50fb7585b3]
>> PROFESJONALNE SZABLONY AUKCJI ALLEGRO <<[/center:50fb7585b3]

#28 OFFLINE   emidro

emidro
  • 119 postów
  • Dołączył: 12-09-2007
  • Skąd: Skwierzyna

Napisany 12 maja 2008 - 21:35

Panowie a takie pytanie mam w briefie wpisane takie coś

FAHRZUG M. ABS AUSGERUESTET* AUSGERUESTET M. WEGFAHR- SPERRE GEMAESS

To znaczy że mam szpere? Pytam bo ponoć inaczej się serwisuje auto ze szperą.
2009 rok DM

#29 OFFLINE   sypus

sypus

    Prezes KKK

  • 5 433 postów
  • Dołączył: 24-04-2007
  • Skąd: Zgorzelec
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 12 maja 2008 - 22:29

Panowie a takie pytanie mam w briefie wpisane takie coś

FAHRZUG M. ABS AUSGERUESTET* AUSGERUESTET M. WEGFAHR- SPERRE GEMAESS

To znaczy że mam szpere? Pytam bo ponoć inaczej się serwisuje auto ze szperą.

Znaczy chłopie Immobiliser masz :mrgreen:

#30 OFFLINE   emidro

emidro
  • 119 postów
  • Dołączył: 12-09-2007
  • Skąd: Skwierzyna

Napisany 12 maja 2008 - 22:32

Znaczy chłopie Immobiliser masz


A mama mówiła ucz się języków synu :lol:
2009 rok DM

#31 OFFLINE   kogut

kogut

    240PS 550NM -> STRAIGHT 6

  • 889 postów
  • Dołączył: 19-05-2007
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 08 września 2008 - 15:40

Przeglądając allegro natknąłem się na blokadę mechanizmu różnicowego do omegi, czy będzie ta szpera pasowała do mojego mostu (2.5 DTI manual), a jeżeli nie, to czy da radę wsadzić cały most ze spiętym mechanizmem od TDS-a, pewnie jest inne przełożenie?

#32 OFFLINE   kogut

kogut

    240PS 550NM -> STRAIGHT 6

  • 889 postów
  • Dołączył: 19-05-2007
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 26 września 2008 - 21:45

Udało mi się w końcu odkręcić wszystkie śruby i otworzyć dyfer. Nie wiem natomiast jak wyciągnąć boczne segary, żeby móc wyjąć wkład z mostu :oops: Wskazówki będą mile widziane :idea:

#33 OFFLINE   kogut

kogut

    240PS 550NM -> STRAIGHT 6

  • 889 postów
  • Dołączył: 19-05-2007
  • Skąd: Wrocław
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 07 grudnia 2008 - 14:55

Mam już wszystko poskładane tak jak należy.Dyfer czeka na zamontowanie. Nie wiem tylko czym go zalać, jakś ilością oleju i ile dodatku wlać:

- oryginalny olej do mostów GM SAE 90 + dodatek
- Castrol SAF-XJ 75W140 + dodatek
- Castrol EPX 90 1l + dodatek
- Motul GEAR FF COMPETITION 75W140 + dodatek
- Motul 90 PA + dodatek

Są to różne oleje, mineralne jak i syntetyczne, który najlepiej wlać i jaką ilość (litr, 1,1litra czy może 1,5litra). Mam jeszcze pytanko odnośnie pocenia się dyfra, lewa strona mojego była cała przepocona olejem, czy można temu jakoś zaradzić, co jest przyczyną? Obudowa jest troche pordzewiała, pomalować ją jakimś barankiem antykorozyjnym, albo aluminium w sprayu, czy lepiej zostawić tak jak jest, żeby mógł swobodniej "oddychać" tj. oddawać nagromadzone ciepło?

Dużo tych pytań i wątpliwości, ale chce się upewnić, żeby wszystko było jak należy i nie żałować później zajechania "szparki"

#34 OFFLINE   jarcenty

jarcenty
  • 212 postów
  • Dołączył: 22-10-2007
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Województwo: mazowieckie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.0i 8v 20SE

Napisany 18 stycznia 2009 - 16:13

Odgrzeje troche...
Wracajac do sedna tematu, w pierwszym poscie padlo pytanie czy most z omy A podejdzie do omy B. Podnosze jeszcze raz te pytanie, czy faktycznie niema szans na wsadzenie (w moim przypadku z om B do om A) tylnego mostu, co tam takiego jest w nim inaczej urzadzone??
Pytam bo dzis chyba moj wyzionol ducha, najprawdopodobniej padl mechanizm roznicowy bo przy nawrotach cos strasznie chrobocze, tak jak by sie cos zacinalo. Kupno urzywki z omegi A to popierwsze koszt prawie ten sam co do B a po drugie moze z B trafil by sie w jakims lepszym stanie, moze z jakiegos anglika...



Pytanie nie aktualne...
Znalazlem dokladne zdjecia mostu od omegi A i B i ewidentnie sie roznia, niema zadnych szans zeby daly sie zamienic, inne mocowania itp,

#35 OFFLINE   8siem3

8siem3
  • 61 postów
  • Dołączył: 29-12-2008
  • Skąd: NMR

Napisany 19 stycznia 2009 - 08:29

"Szpera" - blokada mechanizmu różnicowego...
Szpera to popularne określenie blokady mechanizmu różnicowego. Czym jest mechanizm różnicowy? W jakim celu montuje się szperę w samochodzie? Co można osiągnąć w ten sposób? Jakie są rozwiązania techniczne tego wynalazku? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

W każdym samochodzie mamy zainstalowany silnik. To jest oczywiste, gdyż on to właśnie odpowiedzialny jest za osiągi naszego pojazdu. Moment obrotowy i moc to dwie wartości określające parametry jego pracy. Podczas jazdy przekazywane są one poprzez skrzynię biegów na koła. Zanim jednak siła napędowa dotrze do kół i zostanie przeniesiona na asfalt, przechodzi przez element, bez którego nie byłoby możliwe poruszanie się naszym samochodem. Jest to właśnie mechanizm różnicowy zwany również dyferencjałem. Jaka jest jego zasada i kiedy jest ona przydatna?

Podczas jazdy na wprost wszystkie koła przebywają tę samą drogę, czyli mają tę samą prędkość obrotową. Jednak, gdy dokonamy skrętu, koła zaczynają się toczyć z różnymi prędkościami obrotowymi. Podczas jazdy po łuku, koło wewnętrzne kręci się wolniej od koła zewnętrznego a w samochodach z napędem na obie osie prędkość kół przednich jest większa niż tylnych. Aby zapobiec wszelkim naprężeniom, jakie powstałyby w czasie takiej sytuacji przy stałym rozdziale napędu na sztywną oś, używany jest właśnie mechanizm różnicowy. Pozwala on na dostosowanie się prędkości kół napędzanych do różnych wartości, poprzez płynny rozdział napędu z jednego koła na drugie. Sama budowa tego mechanizmu jest dość skomplikowana i występuje kilka rozwiązań technicznych, jednak zasada działania jest prosta i w każdym przypadku taka sama.

Podczas jazdy na wprost każde koło napędzane dostaje około 50% wartości napędu oscylującego na daną oś. Celowo użyte zostało określenie około, gdyż oba koła mają różnicę w oporach ( łożyska w kole i ich stopień zużycia, stopień zużycia ogumienia, itp.) zawierającą się w przedziale dziesiątych części procenta. Można, więc użyć określenia, że jest wartość zbliżona do 50%. Gdy jednak dokonamy skrętu i nasz pojazd znajdzie się w sytuacji jazdy po łuku, koła zewnętrzne otrzymują znacznie mniej napędu niż koła wewnętrzne, na które to zostaje przeniesiona prawie cała jego wartość. Gdy poruszamy się po nawierzchni o przyczepności identycznej dla obu kół sytuacja jest pod kontrolą, jednak, gdy okaże się, że koło wewnętrzne napotka nawierzchnię o mniejszej przyczepności, koło zaczyna się ślizgać, co w końcowym rozrachunku może doprowadzić do zwalniania (nie przyspieszamy w takim momencie) lub nawet utraty stabilizacji toru jazdy.

Sytuacja ta ma miejsce również podczas ostrego przyspieszania samochodem z napędem na jedną oś, który wyposażony jest w silnik o wysokiej wartości mocy i momentu. Podczas gwałtownego ruszenia jedno z kół napędzanych traci przyczepność i buksuje do momentu zrównoważenia się siły lub naszej celowej reakcji w postaci przymknięcia przepustnicy. W przypadku wykorzystywania samochodu do sportu nie może ona mieć miejsca gdyż tracimy w ten sposób cenną moc i sekundy.

Aby zapobiec wyżej wymienionym przypadkom stosuje się szperę, czyli mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Blokada mechanizmu różnicowego pozwala na wcześniejsze ustalenie wartości procentowej napędu rozdzielanego pomiędzy koła. Krótko mówiąc szpera 40% oznacza, że 40% napędu idzie na koło o dobrej przyczepności a 60% na koło będące w poślizgu. Pozwala to na stałe przenoszenie, choć częściowej siły napędzającej na jedno z kół. W tym przypadku, bez względu na to czy koło, na które przekazywana jest większa siła zaczęło się ślizgać, nasz samochód stale będzie przyspieszać.

Zastosowanie szpery w większości przypadków zaowocuje poprawionym zachowaniem się samochodu na drodze podczas jazdy i większą przewidywalnością jego reakcji w czasie poślizgów. Oczywistym jest również poprawione przyspieszanie, zwłaszcza ze startu zatrzymanego lub na śliskich nawierzchniach. Za wadę lub pewien dyskomfort uznać należy natomiast większą siłę, jaką musimy użyć do skrętu kierownicą.

Ogólnie dostępne na rynku szpery, możemy podzielić na dwie grupy:
- mechanizmy o ograniczonym poślizgu
- dyferencjały o konstrukcji helikalnej

Mechanizmy o ograniczonym poślizgu nazywane są LSD - Limited Slip Diferencjal. W ich przypadku blokowanie dyferencjału odbywa się za pomocą trących o siebie metalowych płytek lub wiskozowych tarcz obracających się w lepkiej cieczy - dyferencjał lepkościowy. Są to dość mało skomplikowane w budowie konstrukcje, które mają ogromną zaletę - można ingerować w ich procentowy stopień blokowania napędu. Dokonuje się tego poprzez dołożenie trących o siebie płytek, podłożenie podkładek bądź regulacje śrubą. W ten prosty sposób możemy dostosować szperę do naszych indywidualnych potrzeb lub nawierzchni, po której porusza się samochód. W przypadku szpery lepkościowej regulacja jest bardziej banalna. Po prostu zwiększa się lub zmniejsza ciśnienie płynu znajdującego się w mechanizmie. Dzięki temu może ona być sterowana elektronicznie, co pozwala na płynną zmianę wartości blokady.

Mechanizm o ograniczonym uślizgu wewnętrznym reaguje na różnicę w prędkości obrotowej kół, co jest w pewnym sensie wadą. W praktyce wygląda to tak, że szpera zacznie zadziałać dopiero w momencie wystąpienia poślizgu jednego z kół, co objawia się lekkim opóźnieniem jej zadziałania. Również gwałtowne hamowanie może spowodować aktywację szpery. W momencie, gdy jedno z kół ulegnie zablokowaniu, szpera wykryje różnicę w prędkości obrotowej, i będzie starała się zablokować drugie koło. Może to doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji na drodze.

Drugą rodziną mechanizmów o zwiększonym tarciu wewnętrznym są szpery o konstrukcji helikalnej. W rozwiązaniu tym sięgnięto po jednokierunkową przekładnię z zębami w kształcie śruby, zwaną helikalną, stąd też wzięła się nazwa tej grupy dyferencjałów. Najbardziej cenionymi i znanymi są systemy: TorSen oraz ATB, który znajduje zastosowanie w produktach firmy Quaife. Tak jak we wcześniej omawianych rozwiązaniach, również i te rozwiązania mają swoje zalety i wady. Po pierwsze, ze względu na większy stopień skomplikowania budowy są one zdecydowanie droższe od mechanizmów ograniczających uślizg. Po drugie nie mają one możliwości regulacji siły blokowania i aby zmienić ten parametr, należy wymienić cały mechanizm. Jest to zarówno nieekonomiczne jak i kłopotliwe. Mają jednak zaletę, która potrafi odsunąć wady w cień. Szpery o ograniczonym poślizgu charakteryzowały się tym, że blokowały ślizgające się koło, natomiast rozwiązanie helikalne przekazuje nadwyżkę momentu obrotowego z koła, które utraciło przyczepność na koło będące w stałym kontakcie z podłożem.

Odrębną grupą urządzeń starających się kontrolować rozdział napędu na poszczególne koła, są systemy elektroniczne sztucznie symulujące działanie blokady mechanizmu różnicowego. Zawansowana elektronika, na podstawie sygnałów płynących z czujników umieszczonych przy kołach, śledzi ich prędkość obrotową, i w przypadku wystąpienia uślizgu ingeruje używając do tego układu hamulcowego. System ten spotykany jest coraz częściej w seryjnych samochodach najnowszych generacji.

Czy szpera potrzebna jest w codziennym użytkowaniu? Raczej nie, jednak w momencie, gdy ktoś zaczyna poważnie myśleć o startach w imprezach sportowych, warto rozważyć jej zakup. Czy to KJS, czy wyścigi na ćwierć mili, pozwoli ona na poprawienie czasów uzyskiwanych w poszczególnych przejazdach. Niestety cena oscylująca w granicach kilku tysięcy złotych sprawi, że prawdopodobnie niewielu śmiałków odważy się ją zainstalować.

#36 OFFLINE   Bartus

Bartus
  • 252 postów
  • Dołączył: 05-03-2008
  • Skąd: Łęczyca
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 15 sierpnia 2011 - 10:09

Panowie spotkal sie ktos z takim dzialaniem szpery w omedze b??? http://autokult.pl/2...-torsen-czesc-2 Bo mi sie wydaje ze moj nowy dyfer to posiada.... :) identycznie sie zachowuje jak opisane wyzej tnz dwa kola ladnie sie zalanczaja jak sie kreci bączki,...

#37 OFFLINE   serek

serek
  • 1 571 postów
  • Dołączył: 05-04-2008
  • Skąd: huntingdon

Napisany 15 sierpnia 2011 - 10:30

Panowie spotkal sie ktos z takim dzialaniem szpery w omedze b??? http://autokult.pl/2...-torsen-czesc-2 Bo mi sie wydaje ze moj nowy dyfer to posiada.... :) identycznie sie zachowuje jak opisane wyzej tnz dwa kola ladnie sie zalanczaja jak sie kreci bączki,...


na 99% ty nie masz u siebie takiej szpery , opel nie uzywal takiego rozwiazania w sperach do omegi czy senatora.
jesli ty masz cos takiego u siebie to jest wykonane na zamowienie .
zdejmij dekiel od mostu i bedziesz mial odpowiedz na swoje pytanie

#38 OFFLINE   Bartus

Bartus
  • 252 postów
  • Dołączył: 05-03-2008
  • Skąd: Łęczyca
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 15 sierpnia 2011 - 10:58

a to czemu moge krecic kółka od razu a przedtem nie moglem sie zebrac.... chyba ze cos jest uszkodzone i blokuja sie jakos satelity.... moze ktos jeszcze sie wypowie... :)

#39 OFFLINE   Beny

Beny

    x30ben

  • 4 042 postów
  • Dołączył: 28-12-2006
  • Skąd: Malbork - GMB
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 15 sierpnia 2011 - 11:09

a to czemu moge krecic kółka od razu a przedtem nie moglem sie zebrac.... chyba ze cos jest uszkodzone i blokuja sie jakos satelity.... moze ktos jeszcze sie wypowie...

bo zapewne masz szpere 45% "oryginal" :tak:
Dodany obrazek

ZWYKŁY KLUBOWICZ

#40 OFFLINE   Bartus

Bartus
  • 252 postów
  • Dołączył: 05-03-2008
  • Skąd: Łęczyca
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 15 sierpnia 2011 - 11:15

no nic jedyne wyjscie to tylko dekiel zdiac i zobaczy..... no ale narazie jest fajna zabawa.... :p