Y25DT - AUTOMAT - wymiana oleju
#21 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 16:19
w instrukcji omegi b pisza zeby stosować dexron2 ale każdy pisze co innego na forum, skoro np orginalnie skrzynia była zalana dexron2 nie wiem dlaczego to jest zły olej?
#22 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 16:37
#23 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 18:18
#24 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 20:09
Dodał też, że te same skrzynie montowane są w BMW 525d i 530d o mocy ponad 200KM - też nie mogłem uwierzyć że skrzynie GM montowane sa w BMW, ale to prawda. Skoro ta skrzynia ma wytrzymać 230KM w 530d to w Omedze ze 150KM sinlikiem była by nieśmiertelna. Dlatego też GM uznało, że w Omedze z silnikiem Y25DT ta skrzynia może być kompletnie bezobsługowa (i tu sie niestety pomylili).
Co za bzdura... Nie znam tego Pana jako mechanika - ale gadane to On ma na pewno - czego się robi dla klientów
Pierwsza sprawa - te same skrzynie były montowane w BMW, ale w 525d o mocy 163KM (A5S360R - czyli to co w naszych omegach) - skrzynie do 530d (184-192KM) to już 5L50e (A5S390R) - skrzynia różni się od tej w 525d (a tym samym - od tej w omedze) że sprzęgło hydrokinetyczne przystosowane do przenoszenia wyższego momentu (bo to to jest słabą stroną tej skrzynki).
Druga sprawa - nie tylko w omedze ta skrzynia jest oznaczona jako bezobsługowa - w BMW na miskach tych skrzyń widnieje nalepka "Lifetime" - co oznacza to samo.
Trzecia sprawa - w BMW 525d-530d powyżej 200KM montowane są już inne skrzynki
O tzw. "dynamicznej" wymianie oleju też słyszeli i śmieją sie za każdym razem jak to usłyszą. Jedyna metoda na wymianę 100% oleju to demontaż, (....) albo robisz "pseudo dynamiczną" wymianę, ale tu trzeba być ostrożnym żeby podczas pracy skrzyni nie zabrakło w niej oleju i zużyjesz na to co najmniej 20 litrów oleju po 40pln za litr - decyzja należy do Ciebie.
Dziwne, że osobiście robiłem u siebie tą "pseudo dynamiczną" wymianę - tak długo dolewałem płynu, aż na wyjściu obiegu pojawił się czerwony - czyli skrzynka może nie w 100%, ale w 98% (odjąłem na to co przed zaworkami się nie wymieszało) i zeszło mi.....11 litrów - cuda jakieś
Za usługę z materiałami zapłaciłem 400zł - może znalazł bym taniej ale co tam, przynajmniej poznałem fajnego mechanika i conieco się od niego dowiedzialem.
Nic tylko pogratulować :neutral:
Co istotne - do tych skrzyń nie należy wlewać żadnego Dextronu ani II ani III ani żadnego innego oleju o zabarwieniu czerwonawym bo jest za gęsty!!
Tu leje sie olej w pełni syntetyczny ESSO lub oryginał GM o odpowiednim oznaczeniu lepkości (nie pamiętam ale jak sprawdzę to dopiszę). Kolor oleju "słomkowy" i ma to podobno znaczenie bo po kolorach rozpoznaje sie parametry oleju. Wlewanie innego oleju niż zalecany przez producenta skrzyni (nie mylić z producentem samochodu) prowadzi do awarii i remontu skrzyni.
Poczekam kiedy napiszesz o remoncie swojej skrzyni - trąbione było wiele razy na forum - skrzynie GM 5L40e wg producenta mają być zalewane płynem o specyfikacji Dexron III - dokładniej - Texaco 7045e (jako, że płyn nie jest dostępny w PL zalecany jest zamiennik - Taxamatic 7045e - który to płyn jest MINERALNY - stąd też jego wymianę zaleca się na co 60tys km) - ale skoro mechanik zalecił Esso syntetyk......
dexron 3 czyli pełny syntetyk
Płyny zgodne z Dexron III oparte są w dużej części na bazach mineralnych + dodatki powodujące uzyskanie odpowiednich własności ciernych.
a naprawa skrzyni 5tyś zł to wole wymieniać co 2 lata bo na alegro ze sprzegłem 500zł stoi.powodzenia///,
Może do Twojego auta kosztuje 500pln - AR25/35 - my tu mówimy o troszkę droższej skrzynce..
P.S. Temat się tyczy skrzyni 5L40e która występuje TYLKO w silniku 2,5 DTI (Y25DT) - wszystkich którzy piszą o swoich doświadczeniach i opisują czynności wykonywane przy innego typu skrzyniach prosiłbym o nie robienie tego tutaj - powstaje jeden wielki śmietnik i dezorientacja w temacie.
#25 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 20:26
P.S. Temat się tyczy skrzyni 5L40e która występuje TYLKO w silniku 2,5 DTI (Y25DT) - wszystkich którzy piszą o swoich doświadczeniach i opisują czynności wykonywane przy innego typu skrzyniach prosiłbym o nie robienie tego tutaj - powstaje jeden wielki śmietnik i dezorientacja w temacie.
Stary nie przesadzaj! Olej w skrzyni jest wszedzie taki sam i nie ma tu nic do rzeczy jaka skrzynia :confused:
a co do ceny...400zl. z czesciami, nie wydaje mi sie, zeby to byla jakas kwota z kosmosu.
#26 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 20:46
Stary nie przesadzaj! Olej w skrzyni jest wszedzie taki sam i nie ma tu nic do rzeczy jaka skrzynia :confused:
Ciekawe rzeczy piszesz.. Zapewne mamy do czynienia z jakąś wielką ściemą - producenci wymyślili tyle specyfikacji i norm płynu hydraulicznego, żeby wprowadzać ludzi w zakłopotanie przy wymianie tak?
Specyfikacje olejów wymyślili po to, żeby ich przestrzegać.
A to co napisałem miało na celu nie tylko zapobieganie pisaniu o niewłaściwym oleju - ale także np. nieprawdziwe opisy mocowania filtra (który w 5L40e jest mocowany na wcisk).
a co do ceny...400zl. z czesciami, nie wydaje mi sie, zeby to byla jakas kwota z kosmosu.
Cena do przyjęcia - (uszczelka+filtr+olej 6l+usługa) gdyby wszystko zostało zrobione jak powinno. Wlany jest nie ten olej co ma być. Niektórzy na forum BMW po wizycie u takich właśnie mechaników i wymianie oleju na Esso tydzień później jeździli na zalanie prawidłowego ETL7045e.
#27 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 21:16
#28 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 21:34
troche malo sprecyzowalem moja odpowiedz. Nie podoba mi sie to co napisales wyzej, zeby inni sie nie wypowiadali, co nie maja tej skrzyni.
Co Ci się nie podoba?
Zobacz - np. Jejek pisze coś o DexronII - zupełnie nie w temacie i później ktoś wejdzie przeczyta i zada w innych postach o podobnym temacie pytanie dlaczego do 5L40e nie można zalewać DII - bo gdzieś przeczytał, że można..
Podobnie masz w przypadku kolegi rumun25c - opis wymiany filtra zupełnie od innego modelu skrzynki..
Jakiś porządek dla dobra nas wszystkich musi być - w przyszłości zauważymy tego korzyści - forum będzie bardziej przejrzyste i łatwiej będzie coś tu znaleźć.. Jeśli jest temat o 5L40e to trzymajmy się tego - jak ktoś ma coś do dodania o AR25/35 niech sobie to dodaje w odpowiednim dla tej skrzynki temacie..
Oczywiście to nie jest nakaz - od tego są moderzy, żeby usuwać/przesuwać wypowiedzi w określone miejsca - ale dlaczego by nie ułatwiać im pracy?
#29 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 21:49
Co Ci się nie podoba?
Kolega SASIK napisal: "do tych skrzyń nie należy wlewać żadnego Dextronu ani II ani III ani żadnego innego oleju o zabarwieniu czerwonawym bo jest za gęsty!!
Tu leje sie olej w pełni syntetyczny ESSO lub oryginał GM o odpowiednim oznaczeniu lepkości"
To ja mu na to, ze oryginal GM jest czerwony, a ty ponizej piszesz, ze wlasciciele innych skrzyn niz 5L40e maja sie nie wypowiadac. Czy ja cos napisalem na temat skrzyni AR25/35??
#30 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 21:53
odpowiadalem na wcześniejszy post kolegi, który twierdzi ze dexron 2 i 3 sa za gęste
o dexronie 2 wyczytałem w instrukcji obsługi omegi b, i tyle w temacie
#31 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 21:54
#32 OFFLINE
Napisany 17 lutego 2009 - 22:41
To ja mu na to, ze oryginal GM jest czerwony, a ty ponizej piszesz, ze wlasciciele innych skrzyn niz 5L40e maja sie nie wypowiadac. Czy ja cos napisalem na temat skrzyni AR25/35??
A czy ja pisałem konkretnie o Tobie? Napisałem ogólnie.
#33 OFFLINE
Napisany 18 lutego 2009 - 13:11
Do moderatorów: Uprzejmie proszę o wywalenie z tego tematu wszystkiego co nie dotyczy Y25DT - to uporzadkuje sprawę. Nie wnikajmy czy oleje są wszędzie takie same czy nie - poprostu piszemy tu o wymianie oleju w automacie Y25DT i tyle.
Do kolegów forumowiczów:
1. Trzymajmy się tematu. Jeśli jest o silniku Y25DT to z domysłu jest o automacie 5L40-E (lub manualu do tego silnika). Nie chcę być niegrzeczny. Czytać może każdy i pisać też tylko aby na temat. Porad odnośnie skrzyń w innych silnikach (w tym X25DT) proszę szukać gdzie indziej i tu ich nie umieszczać tylko założyć nowy temat.
2. W swoim poście pisałem o skrzyni 5L40-E zestrojonej z silnikiem Y25DT (może dodam jeszcze że to rocznik 2002). Posiadacze innych skrzyń i silników np. silnika X25DT proszę nie panikować tylko robić jak piszą w "Sam Naprawiam" bo tam piszą właśnie o waszej 4-biegowej skrzyni biegów (nie znam oznaczenia). Niestety nic o skrzyni 5L40-E i silniku Y25DT tam nie ma - stąd kontrowersje.
3. Trzymajmy się zasady, że komentujemy wyłącznie wypowiedzi (ich tresć) - nie forumowiczów (tych którzy je zamieszczają). To nas uchromi od zupełnie zbędnej agresji.
4. Nie piszmy proszę postów w stylu "...głupi jesteś bo zapłaciłeś 400zł...". Zamiast tego proszę pisać coś w stylu: " ...kolego tu miał byś napewno taniej: (i tu np. link etc)..." lub "... kolego czy jesteś pewien że dobrze zrobiłeś z tym olejem? - uważam jednak że:......." - da się? Ten kto skomentuje ten punkt podda się zasadzie: "uderz w stół a nożyczki sie odezwą" - proszę tylko bez urazy.
5. O skrzyniach w BMW napisałem to co usłyszałem, a że w warsztacie w którym byłem leżało ich sporo uznałem, że wiedzą o czym mówią (może zabrakło precyzji co do roczników tych BMW, ale o to juz nie pytałem). Każdy jednak może mieć swoje zdanie i to forum jest po to by dzielić się wiedzą i spostrzeżeniami a nie oceniać innych i tego co robią. 5L40-E to skrzynia ze 163konnego BMW 525d (A5S 360R)- co racja to racja ograniczona tylko do 340Nm. W BMW montuja je już bez ograniczeń z dużo mocniejszymi jednostkami i jakoś jeżdżą. Forumowicze BMW też maja jednak dylemat czy wymieniać olej czy nie - tu odsyłam do forum BMW: http://www.elektroda...pic1205287.html.
6. O "dynamicznej" wymianie oleju nie chcę wogóle dyskutować. Niech każdy robi jak uważa - wszystko mi jedno bo to co napisałem to też informacje zasłyszane. Ja takiej wymiany nie robiłem bo nie było potrzeby (a mam już 3 auto w automacie). Wiem natomiast jedno: jak konwertera nie wyciągniesz to w nim oleju nie wymienisz ani statycznie, ani dynamicznie (no chyba, że podczas jazdy na wszystkich biegach z osobna z odpowiednim osprzętem do takiej wymiany jeśli takowy wogóle istnieje) więc uważam iż mowa o 100% wymianie "dynamicznej" jest bezzasadna. Pomóc może tylko kilkakrtotna wymiana oleju z krótkimi przebiegami na wszystkich biegach pomiędzy wymianami. Wówczas napewno wylewał się będzie coraz mniej zabrudzony olej aż do skutku (przejrzystosci) a i tak 100% nie wymienisz - tyle na temat.
Tu trochę jeszcze o ASB: http://www.mercmania.pl/porady/ASB.htm
7. Jedni piszą że Dextron III to olej mineralny a inni że pełny syntetyk - no masakra normalnie.
Dla jasności:
Texamatic 7045e (czyli Dextron III) to olej mineralny na bazie parafinowego oleju mineralnego. Karta Charekterystyki tego oleju pod tym linkiem: http://www.proauto.p...matic 7045E.pdf. Troszkę o jego zastosowaniu tu: http://www.motozakup...-7045e-a-1-litr.
ESSO ATF LT 71141 to olej półsyntetyczny. Trochę o zastosowaniu tego oleju pod tym linkiem: http://www.r77s77.re....pl/lt71141.pdf. Karta Charakterystyki pod tym linkiem: http://www.falco.pl/...tf_lt_71141.doc
I niech każdy czyta i sam podejmuje decyzje co chce wlać do skrzyni. Ja doszperałem, doczytałem i dopytałem jeszcze w kilku warsztatach od automatów i na podstawie tych informacji chcę to podsumować:
Minimum dla nowych skrzyń biegów to wymagania Dextron III. Są one spełnione przez olej Texamatic 7045e oraz ESSO ATF LT 71141 z tym, że ESSO ma trochę lepsze właściwości dlatego można go wymieniać rzadziej niż Texamatic - jak kto woli. Nie oznacza to że Texamatic jest gorszy!!. Ponadto olej ESSO jest dedykowany do najnowszych skrzyń 6-cio biegwych (tiptroników i takich tam). Jak jest w tej materii z Texamatikiem - nie wiem.
Oczywiście trzeba tu dodać, że olej ESSO jest 2 albo więcej razy droższy.
8. Ja poprosiłem o wlanie do mojej skrzyni oleju ESSO (do wyboru miałem jeszcze GM) i tyle i to jest moja decyzja i możecie to sobie komentować, ale proszę bez podtekstów. Zepsuje sie to kupię nową skrzynię i będę jeździł dalej a za skrzynię automatyczną 5L40-E z allegro za 500zł dziekuje. Nie wiem jak ją ktoś użytkował a przecież zamierzał bym ją włożyć do swojej Omy (gdyby moja się zepsuła) prawda?. Zapewniem, że postów w stylu "...koledzy ratujcie skrzynia szarpie etc..." pisał nie będę bo świadomie ponoszę konsekwencje swoich decyzji.
9. Oleje oryginalne GM występują w kolorach "czerwonawym" i "słomkowycm" (być może jeszcze w jakimś, ale tego nie wiem). Co to tak naprawdę oznacza - nie jestem pewien, ale mogę się doymślać, że ten pierwszy jest do częstszej wymiany i jest mineralny, a ten drugi jest o przedłużonm interwale i jest półsyntetyczny - niech każdy jednak wymienia jak często chce, niczego nie narzucam.
10. Co do mieszania tych olei to jest to sprawa delikatna. Z tego co sie dowiedziałem to jesli mamy wątpliwości jaki olej był w skrzyni to lepiej wlać półsyntetyk. Jeśli natomiast robimy remont skrzyni to zalecają mineralny (co najmniej o połowę tańszy) Texamatic 7045e i na nim jeździć i wymieniać np. co 30.000km. Półsyntetyczny można wymieniać co 60.000km - decyzja jednak należy do Ciebie.
Pozdrawiam i życzę wszystkim miłego dnia
Sasik
#34 OFFLINE
Napisany 24 lutego 2009 - 14:54
Dodam tylko, że w ASO wycenili wymianę oleju z częściami na 600 do 700zł.
#35 OFFLINE
Napisany 24 lutego 2009 - 16:55
#36 OFFLINE
Napisany 25 lutego 2009 - 10:21
#37 OFFLINE
Napisany 06 marca 2009 - 23:47
#38 OFFLINE
Napisany 07 marca 2009 - 10:12
No to TIS mowi co innego niz Opel Olej sie zmienia, ale nie bede ponownie instalowal TISa, zeby sprawdzic co ile. Kazdy robi jak chce, ale uzupelnienie poziomu co rok lub 20-30k jest co najmniej sensowne.opel nie zaleca tako sobie wymiany oleju w skrzyni automatycznej.Jeżeli nie jest uszkodzona to nie należy jej ruszać.Przedewszystkim musi mieć olej 40 st.C i taką wymiane radziłbym robić w serwisie
Wielu musialo by zostawic polowe wartosci Omegi, gdyby chcieli wymienic olej w serwisie. Dlatego prawie wszyscy robia to sami
#39 OFFLINE
Napisany 07 marca 2009 - 10:38
#40 OFFLINE
Napisany 08 marca 2009 - 21:26
Witam czy może powiecie mi gdzie można wymienić olej w skrzyni (poza serwisem) w lubuskim i w jakiej cinie?
Dodam tylko, że w ASO wycenili wymianę oleju z częściami na 600 do 700zł.
Witam
To dziwne że tak mało wycenili za wymianę oleju razem z częściami, bo z tego co się orientuję to sam filtr do skrzyni automat. 5 stopni od Y25DT kosztuje 700zł z uszczelkami gdyż niema zamienników wyst. tylko oryginały, plus olej o ile Dexron III ATF 6,5L ok. 150zł lub Dexron VI ATF 6,5L ok. 220zł. To bardzo mało Ci wycenili. I dodam że serwis nie zaleca wymiany tego oleju i jeszcze jedno nikt też nie wie dokładnie jaki olej tam siedzi.
POZDRO:piwo2: