Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Y25DT - AUTOMAT - wymiana oleju


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
95 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   Rysiek 2054

Rysiek 2054
  • 59 postów
  • Dołączył: 06-04-2008
  • Skąd: dzierzoniów/dolnośląskie

Napisany 26 sierpnia 2008 - 19:58

Pytanko do klubowiczow

wymieniacie olej w skrzyni automatycznej z silnikiem y25dt (oma 2,5 DTI)

wszystkie źródła jakie sprawdzałem piszą ze sie w tej skrzynce oleju nie wymienia

jak to jest

pozdrawiam

#2 OFFLINE   lord_craven

lord_craven

    Ciem kotka!

  • 5 572 postów
  • Dołączył: 30-08-2006
  • Skąd: Giedlarowa
  • Województwo: podkarpackie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 26 sierpnia 2008 - 20:59

Wymienia się.

Wiecej tu:
www.automat.pl

#3 OFFLINE   keda

keda

    była kiedyś Omega...

  • 64 postów
  • Dołączył: 05-08-2008
  • Skąd: Rzeszów

Napisany 27 sierpnia 2008 - 07:37

Ja tez się dołaczę dzo pytania - kiedy wymienić olej - po jakim przebiegu?

Kupione przeze mnnie auto będzie miało deklarowany przebieg około 170 - 180 tys. km (3,2 V6).
Granatowy zwijacz asfaltu ...

#4 OFFLINE   omegarules

omegarules
  • 712 postów
  • Dołączył: 07-02-2007
  • Skąd: Aleksandrów Kujawski

Napisany 27 sierpnia 2008 - 17:17

Pytanko do klubowiczow

wymieniacie olej w skrzyni automatycznej z silnikiem y25dt (oma 2,5 DTI)
wszystkie źródła jakie sprawdzałem piszą ze sie w tej skrzynce oleju nie wymienia
jak to jest


Wymienia się kolego - ja u siebie osobiście przeprowadziłem wymianę - i to dynamiczną..
Nie patrz na nalepki "Life time" itd - to jest hydraulika, olej pracuje i się starzeje - wymienia się i już!!

Co do samych efektów wymiany - przed wymianą nie było jakiś objawów uszkodzenia, duzego szarpania czy coś, ale po wymianie dopiero wiem co to znaczy płynna zmiana biegów :D Skrzynka chodzi super..

Co do samego oleju - w naszych skrzyniach jest Texamatic 7045E (ok. 28pln/litr), do skrzyni przy zwykłej wymianie trzeba ok 6 litrów - przy dynamicznej zużyło się 11 :bigok:
Filtr jest taki sam jak do BMW serii 3,5 (np. 525d, rok 2000) - kosztuje w sklepie internetowym SAMKO ok 70 pln (razem z uszczelką pod miskę - jest tylko jedna).

Ja tez się dołaczę dzo pytania - kiedy wymienić olej - po jakim przebiegu?
Kupione przeze mnnie auto będzie miało deklarowany przebieg około 170 - 180 tys. km (3,2 V6).


Może lepiej się nie przyłączaj - nie widzisz tematu posta?

#5 OFFLINE   lord_craven

lord_craven

    Ciem kotka!

  • 5 572 postów
  • Dołączył: 30-08-2006
  • Skąd: Giedlarowa
  • Województwo: podkarpackie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 27 sierpnia 2008 - 18:04

Ja tez się dołaczę dzo pytania - kiedy wymienić olej - po jakim przebiegu?

Jak jeździsz ostro/dynamicznie, to wymienia się co 30 tyś. km. Jak spokojnie to co 40-50 tyś. km.

Kupione przeze mnnie auto będzie miało deklarowany przebieg około 170 - 180 tys. km (3,2 V6).

Jak będziesz miał pewne wpisy, że wymiana była robiona, to obliczasz kiedy następna. A jak nie wiesz kiedy, to wymianiasz od razu.

#6 OFFLINE   keda

keda

    była kiedyś Omega...

  • 64 postów
  • Dołączył: 05-08-2008
  • Skąd: Rzeszów

Napisany 27 sierpnia 2008 - 20:15

lord_craven,
Dzięki, to się nazywa konkretna odpowiedź!
Tylko te 40 - 50 to nie zbyt często - na obu rzeszowskich serwisach twierdzą, że oleju się nie wymienia (w domyśle w instrukcji serwisowej nic nie mają - czyli nie wymienia się w ciągu 100 tys km) z lektury artykułów na "automacie" tez nie wynika jakaś konkretna granica przebiegu.
Granatowy zwijacz asfaltu ...

#7 OFFLINE   marekzary

marekzary

    jestem

  • 86 postów
  • Dołączył: 13-04-2008
  • Skąd: Żary

Napisany 27 sierpnia 2008 - 20:28

No tak ale czyste prawa fizyki (olej gęstnieje - traci właściwości smarujące) i zdrowy rozsądek mówią , żeby olej wymieniać :)
Tak więc poraz kolejny chłopaki z serwisu się popisali.

#8 OFFLINE   lord_craven

lord_craven

    Ciem kotka!

  • 5 572 postów
  • Dołączył: 30-08-2006
  • Skąd: Giedlarowa
  • Województwo: podkarpackie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 27 sierpnia 2008 - 21:06

keda, nie słuchaj patałachów z ASO. Swego czasu przez forum przetoczyła się dyskusja na ten temat. Jak nie chcesz mieć problemów z ASB, to traktujesz ją delikatnie i wymieniasz olej. Możesz to potraktować jako rzecz oczywistą i niepodważalną. Chcąc jeździć sprawnym autem trzeba ponosić wydatki. Nie ma zmiłuj.

Ja przy roczniku mojej Omy, mógłbym w zasadzie odpuścić sobie takie inwestycje, ale wtedy sama myśl o tym, że coś może się spieprzyć nie dawałaby mi spokoju.

Stać Cię na taki rocznik to musi Cię też być stać na wymiany. Chyba, że za parę miesięcy chcesz być stałym bywalcem tematów typu "jaka kicha ta omega".

#9 OFFLINE   keda

keda

    była kiedyś Omega...

  • 64 postów
  • Dołączył: 05-08-2008
  • Skąd: Rzeszów

Napisany 27 sierpnia 2008 - 22:04

lord_craven,
Z usług ASO raczej nie będe korzystał z wielu względów.
Jednak sprawą oczywistą jest dla mnie dbanie o stan techniczny auta i pilnowanie terminów wymian eksploatacyjnych.
Auto kupuję bowiem dla siebie i rodzinki na kilka lat eksploatacji, nie na palenie gum, szpan a nastepnie wciskanie kitu kolejnemu klientowi - jakia to piękna fura, którą jeździła tylko moja żona itd...
marekzary,
Niestety zbyt wielkiego doświadczenia w zakresie ASB to oni raczej nie mają.
Mam nadzieję, że uda mi się trafic na niezajeżdzony egzemplarz i uniknę problemów ze skrzynią. Mam nadzieję odwiedza warsztat tylko na wymianę oleju i filtra w ASB.


Scalilem posty >> Keda uzywaj funkcji edytuj!!
Granatowy zwijacz asfaltu ...

#10 OFFLINE   lendio

lendio
  • 3 116 postów
  • Dołączył: 02-07-2006
  • Skąd: PODKARPACIE
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 27 sierpnia 2008 - 22:11

Keda w Sedziszowie masz dobrego fachowca od automatow.
Sam u nich robilem kiedys automata w scorpio ( brak redukcji)

Z tego co slyszalem to VW z Rzeszowa serwisuje u nich skrzynie, ale nie wiem, czy to prawda.

#11 OFFLINE   keda

keda

    była kiedyś Omega...

  • 64 postów
  • Dołączył: 05-08-2008
  • Skąd: Rzeszów

Napisany 28 sierpnia 2008 - 07:28

lendio,
Dzięki,
byłbym wdzięczny, gdybyś podesłał mi na priv namiary na niego - tak na wszelki wypadek.

Czy jestes w stanie polecic jakiś warsztat w Rzeszowie lub okolicy do serwisowania Omy? Orientujesz się może, gdzie najlepiej założyć LPG?
Granatowy zwijacz asfaltu ...

#12 OFFLINE   lord_craven

lord_craven

    Ciem kotka!

  • 5 572 postów
  • Dołączył: 30-08-2006
  • Skąd: Giedlarowa
  • Województwo: podkarpackie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 28 sierpnia 2008 - 07:42

gdzie najlepiej założyć LPG?

http://forum.omegakl...ead.php?t=10740

Lub kontaktuj się z tym człowiekiem:
http://forum.omegakl...ewprofile&u=999

#13 OFFLINE   SASIK

SASIK

    ** OMEGAlution **

  • 227 postów
  • Dołączył: 28-03-2007
  • Skąd: Pińczów

Napisany 09 lutego 2009 - 11:32

Koledzy
Zamierzam wynieić w swojej omie olej w ASB. Myślę o tych Krakowskich warsztatach:
http://www.auto-mat....pl/kontakt.html
http://www.automatkrakow.eu/
http://www.axod.pl/

Czy któryś z Was miał już z nimi stycznosć i podzieli sie opinią?

A może któryś z Was poleci inny warsztat w którym wymieniał olej i jest wszystko OK. Dodam, że jestem ze świętokrzyskiego więc tak do 150km w jednastronę mogę dojechać jesli warto bo warsztat polecany.

Z góry dzięki za pomoc
Przedni napęd tylko dla dziewczynek !!
Sasik

#14 OFFLINE   przemek985

przemek985
  • 1 124 postów
  • Dołączył: 10-01-2007
  • Województwo: lubelskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 09 lutego 2009 - 11:54

No ja wymienialem w ASO bo wszedzie gdzie nie bylem to mnie odsylali. Kosztowalo mnie to okolo 630zl z robocizna(120zl chyba)+olej, filtr, uszczelki. Nie wiem jak to bedzie u Ciebie bo mamy inne skrzynie, ja mam 4-biegowa.

#15 OFFLINE   SASIK

SASIK

    ** OMEGAlution **

  • 227 postów
  • Dołączył: 28-03-2007
  • Skąd: Pińczów

Napisany 09 lutego 2009 - 12:01

No ja wymienialem w ASO

A mnie w ASO powiedzieli, że w mojej skrzyni oleju się nie wymienia więc do ASO z tym nie pojadę. (Powiedzieli nawet, że nie ma w mojej skrzyni korka kontroli poziomu oleju).
Serwisy (nie ASO) zajmujące się skrzyniami ASB twierdzą jednak, że to bzdura i olej wymieniać należy więc chce to zrobić tylko szukam sprawdzonego warsztatu, żeby bałaganu nie narobili.
Kiedyś w starym Fordzie Taurusie to sobie sam olej w ASB wymieniałem i wszystko było ok, ale tu to sie troche boję i nie chce sam tego robić.
A może boję się niepotrzebnie? Może to banalne i sam sobie poradzę?
Gdybym tylko wiedział co i jak po kolei to moze sam by sie za to wziął - koledzy podpowiedzcie jak wymienialiscie olej w swoich ASB (krok po kroku).
Przedni napęd tylko dla dziewczynek !!
Sasik

#16 OFFLINE   rumun25c

rumun25c

    Grześ

  • 71 postów
  • Dołączył: 20-01-2009
  • Skąd: jastrzebie zdroj

Napisany 09 lutego 2009 - 20:34

kupujesz 6litrów oleju dexron3..około 150zł. filtr oleju około 40zl.uszczelke pod miske około 25zł. i walczysz.miska przykrecona na klucz 10.wlew oleju to różnie bywa.potrzebujesz jeszcze jakieś wiadro naolej no i czymś musisz ten olej wlać nowy najlepiej taką szprycą do wlewania.jak zdejmiesz miske pełną oleju to wylej do wiadra.ładnie ja wyczyść a zwłaszcza magnes. jeśli pamiętam dobrze filtr przykręcony jest 3sruby 8.to wymieniasz.płaszczyzny pod uszczelki ładnie czyśćisz.skręcasz ładnie z wyczuciem.teraz najważniejsze...wlewasz oleju do poziomu korka a potem odpalasz woz i na wolnych obrotach jak najszybciej dolewasz to co zaśśie znów do poziomu korka. i masz gotowe.przykrecasz korek i jazda. A i bez kanału ani rusz. powodzenia.....

#17 OFFLINE   SASIK

SASIK

    ** OMEGAlution **

  • 227 postów
  • Dołączył: 28-03-2007
  • Skąd: Pińczów

Napisany 10 lutego 2009 - 08:49

Dzięki rumun25c.
Z tego co widzę (po avatorze) masz automat w X20XEV. Ja mam Y25DT wiec spodziewam się, że te skrzynie trochę sie różnią (moja to 5L40-E) i największe zagrożenie widzę tylko w tym, że przez przypadek odkręcę jakiś korek z boku skrzyni myśląć ze to korek wlewu i kontroli poziomu oleju, a okaże sie że to coś podtrzymywało coś innego wewnątrz skrzyni (miałem tak w Escorcie w manualu).
Możesz napisać po której stronie skrzyni u Ciebie jest ten korek wlewu i kontroli poziomu oleju? i ewentualnie jesli jest ich tam kilka to który to?

Co do sposobu opróżniania skrzyni: na gorącym czy na zimnym oleju?
Co do sposobu uzupełniania to spodziewałem się, że najpierw wlewam na zgaszonym silniku, a później na biegu jałowym uzupełniam tylko "szpryca" potrzebna.
Przedni napęd tylko dla dziewczynek !!
Sasik

#18 OFFLINE   rumun25c

rumun25c

    Grześ

  • 71 postów
  • Dołączył: 20-01-2009
  • Skąd: jastrzebie zdroj

Napisany 10 lutego 2009 - 09:17

korek jest z prawej strony gdzieś w połowie długości miski tuż nad misą olejową.cieżko sie pomylić.temperatura nie robi różnicy.jak zdejmiesz miske to zobaczysz gdzie jest korek jeśli masz obawy. nie wiem jak u was ale ja takie coś robie za 60zł to może dasz to zrobić fachowcowi i po kłopocie.połowa mniej stresu. tylko FACHOWCOWI A NIE PALANTOWI .

#19 OFFLINE   robaczek

robaczek
  • 310 postów
  • Dołączył: 05-09-2007
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.5 DTI 24V Y25DT

Napisany 10 lutego 2009 - 11:47

wymienia się czy nie???

moja historia jest taka, że olej wymieniłem u siebie przy przebiegu ok 280 tyś,
wcześniej był tylko dolewany i wszystko było ok

i praktycznie od wymiany skrzynia się zawieszała lub gubiła bieg, paliła olej itd.
wytrzymała ok 1,5 roku ( a zrobione tylko 20 tyś km)

teraz mam manuala.......
Kuba

#20 OFFLINE   SASIK

SASIK

    ** OMEGAlution **

  • 227 postów
  • Dołączył: 28-03-2007
  • Skąd: Pińczów

Napisany 17 lutego 2009 - 14:51

No i olej wymieniony:) przy przelocie 163000km.

Trochę się rozpisałem w tym wątku więc nie krzyczcie na mnie z tego powodu, ale uznałem, że chcę sie z Wami podzielić tym czego sie dowiedziałem przy okazji wymiany oleju. Więc było tak:

Byłem z tym w Krakowie w warsztacie zajmującym sie tylko i wyłącznie automatami. Mała firma a nie jakiś rozrośniety moloch dały mi przynajmniej gwarancję, że mogłem uczestniczyć w wymianie i robił to sam właściciel z wieloletnim doświadczeniem, a nie jakiś mlodziak "z łapanki" (zaznaczam, że nie mam nic do mlodych ludzi :piwo2:).
To co sie ze skrzyni wylało wyglądało jak woda po rozmieszaniu z węglem - czarne, rzadkie i śmierdzace :o. Mechanik od razu pokiwał głową :nu_nu: i powiedział, że standardowo w tych samochodach (Y25DT) olej nie był nigdy wymieniany. Nawet się ucieszył bo jak powiedział to kolejna dla niego szansa na zarobienie kasy przy remoncie skrzyni :( - tylko czemu akurat mojej?. Generalnie trochę pogadaliśmy i mówił, że już kilka takich skrzyń naprawiał, a przyczyną był właśnie brak wymian oleju i zwykle awarie występują przy 200-250kkm (zależy od sposobu użytkowania). Koszt remontu takiej skrzyni to 4000-5000pln :placz:.
Dodał też, że te same skrzynie montowane są w BMW 525d i 530d o mocy blisko 200KM - też nie mogłem uwierzyć że skrzynie GM montowane sa w BMW, ale to prawda. Skoro ta skrzynia ma wytrzymać prawie 200KM w 525d to w Omedze ze 150KM sinlikiem była by nieśmiertelna. Dlatego też GM uznało, że w Omedze z silnikiem Y25DT ta skrzynia może być kompletnie bezobsługowa (i tu sie niestety pomylili). Zresztą w BMW też podobno miała być bezobsługowa.

Mechanik między czasie wyczyścił porządnie miskę i magnes, oczyścił powierzchnie styku pod nową uszczelke i założył nowy filtr. Przykręcił miske olejową i wziął sie za wpompowywanie oleju.
Odmierzył w bańce ciśnieniowej 6 litrów (trochę zawesze sie "uleje" przy wpompowywaniu więc 5,5 litra napewno zostało w skrzyni) po czym odkręcając delikatnie zawór w bańce powolutku wpompował zawartosc do skrzyni (to trzeba robić powoli żeby odpowietrznik nadążył z odprowadzeniem powietrza).
Jako że korek wlewowy jest tuż nad krawędzią miski olejowej to po wyjęciu wężyka którym sie olej wlewało trochę sie go wylewa zamin wkręci się korek spowrotem - no cóż taka jest tu praktyka. Innych korków w obudowie tej akurat skrzyni brak (skrzynia 5L40-E).
Po wymianie ewidentnie czuję różnicę. Skrzynia zdecydoiwanie szybciej zmienia biegi i nie czuć już szarpnięć :D (przed wymianą dało sie odczuć delikatne szarpnięcia przy zmianie biegów zwłaszcza jak był zimny).

Teraz mechanik zaleca robić wymianę co roku :confused: (co 10.000km) nie żeby na mnie zarobić bo maja roboty po łokcie, ale żeby relatywnie szybko (przed przebiegiem 200kkm) wymienić 80% oleju w skrzyni - to może sie ją uratuje :zaklopotanie:. Wiadomo że przy takiej wymienie zlewa sie tylko 40 góra 50% oleju więc nowy miesza sie ze starym i po drugiej wymianie znów 40 - 50% tego co jest i tak dalej i tak dalej i dzięki temu olej się "odmładza". Po 4 wymianach można już wymieniać co drugą wymiane oleju silnikowego i tak do koca życia.

O tzw. "dynamicznej" wymianie oleju też słyszeli i śmieją sie za każdym razem jak to usłyszą. Jedyna metoda na wymianę 100% oleju to demontaż, rozebranie i wyczyszczenie skrzyni i konwertera, ale tego nikt nie chce robić bo za drogo. Jeśli chcesz wymienić 95% oleju to demontaż, dokładne opróżnienie bez rozbiórki i zlanie wszystkiego z konwertera (5% zawsze gdzieś zostanie). - tego też nikt nie robi z tego samego powodu. Jeśli chcesz wymienić 80% oleju, to albo robisz 4 wymiany pod rząd z przebiegiem 200km pomiędzy wymianami, albo robisz "pseudo dynamiczną" wymianę, ale tu trzeba być ostrożnym żeby podczas pracy skrzyni nie zabrakło w niej oleju i zużyjesz na to co najmniej 20 litrów oleju po 40pln za litr (no chyba że lejesz tańszy Texamatic 7045e to wyjdzie taniej) - decyzja należy do Ciebie.
Najlepszą jednak praktyką jest wymiana 40 - 50% oleju i filtru co dwie wymiany oleju silnikowego i już.

Za usługę z materiałami zapłaciłem 400zł - może znalazł bym taniej ale co tam, przynajmniej poznałem fajnego mechanika i conieco się od niego dowiedzialem.

Co istotne - do tych skrzyń (5L40-E) dedykoany jest olej spełniający normy Dextron III wiec wlewanie Dextronu II może być ryzykowne. Zalecany jest oczywiscie oryginał GM (nie wiem jaki bo nie sprawdzilem) oraz Texamatic 7045e - olej mineralny o normalnym interwale (ok 30.000km) jak również ESSO ATF LT 71141 - olej półsyntetyczny o przedłużonym interwale (ok 60.000km).
Kolor oleju ma ponoć swoje znaczenie. Kolor "słomkowy" (zarówno GM, Texamatic jak i ESSO) oznacza olej półsyntetyczny zaś "czerwonawy" (zarówno GM, Texamatic jak i ESSO) oznacza olej półsyntetyczny - to usłyszałem od doświadczonych mechaników. Na ile ich "doświadczenie" (czyt. suma popełnionych blędów) zgodne jest z definicją doświadczenia - nie wiem.
Generalnie wlewanie innego oleju niż zalecany przez producenta skrzyni (nie mylić z producentem samochodu) prowadzi do awarii i remontu skrzyni.
Ponadto jeśli mamy wątpliwosci co było zalewane to lepiej wlać półsyntetyk. Wszyscy z którymi rozmawiałem tak praktykowali i nie było po tym żadnych problemów. Czy "ćwiczyli" też odwrotnie? - pewnie kiedyś tak skoro jednakowo sugerują.

To tyle jeśli chodzi o wymiane oleju.
Powodzenia wszystkim tym którzy się jeszcze nie zdecydiowali.

P.S.
Teraz już wiem dlaczego w moim 17-letnim amerykańcu którego kiedyś miałem skrzynia zaczęła sie pocić po wymianie oleju. Wlałem Dextron III zamist Dextron II - wot i cała różnica.
Przedni napęd tylko dla dziewczynek !!
Sasik