Skocz do zawartości

Omega Klub Polska używa Ciasteczek. Zapoznaj się z Polityka Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby usunąć ten komunikat, kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje Ciasteczka

- - - - -

Stall test


  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć
64 odpowiedzi na ten temat

#41 OFFLINE   cyp3k

cyp3k
  • 518 postów
  • Dołączył: 13-08-2009
  • Skąd: Allover :)
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 16 stycznia 2011 - 23:22

To może inaczej sformułuję swoją wypowiedź, spróbuj wsiasc na rower wcisnac oba hamulce i sprobowac ruszyc, w tym momencie zrozumiesz co przezywa wtedy skrzynia. A na swiatlach dlatego mozna stanac na hamulcu i go trzymac bo istnieje tzw. band czyli tasma ktora nam "zasprzegla" skrzynie do roboty. Sprzeglo hydrokinetyczne daje owszem oprocz napedu rowniez cisnienie oleju w polaczeniu z pompa oleju w skrzyni ktora to juz rozdziela to na odpowiednie kanaly olejowe.
Po za tym nie trudno obliczyc jakie obciazenie ma skrzynia na biegu jalowym a jakie przy 2000obr min stojac w miejscu. Gdyby to bylo takie piekne to dlaczego niby nie wolno robic stall testu dluzej niz 30sek ? Postojcie sobie tak przez 1,5min i zobaczycie efekt.
Na pewno dostane odpowiedz ze olej sie rozgrzeje i zagotuje sie skrzynia. Zgadza sie, ale w wyniku czego sie rozgrzeje ? Tarcia tarcz ciernych, no bo przecież że nie od sprężania przez pompę, prawda ? A później olej po zlaniu będzie czarny jak smoła i do tego pełen świecących opiłków ze skrzyni...

#42 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 17 stycznia 2011 - 00:18

nie ma sprzęgła, ale są tarczki hamulców.

Generalnie jednak test ten nie polega na pałowaniu skrzyni przez pół godziny a po prostu trzmasz hamulec - deptasz gaz i patrzysz na obroty. Całość dla każdego biegu trwa 2 sek, czyli nieco więcej niż przy zwykłym ruszaniu. Nie ma co przesadzac i siać paniki.

#43 OFFLINE   JJdzej

JJdzej
  • 1 752 postów
  • Dołączył: 20-09-2009
  • Skąd: Tczew/Gdynia
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 17 stycznia 2011 - 10:00

Jest najzwyklejsze wielotarczowe mokre sprzęgło, tak jak w motocyklu z tym, że każdy bieg ma swój kosz sprzęgłowy ze swoimi tarczami i przekładkami.
Ruszenie automatem z hamulca czasami nie zabije go, lepiej przyśpieszy.
U mnie są równo 2tyś obrotów(skrzynie sam naprawiałem i wszystko w środku jest w bardzo dobrym stanie)
W dieslu nie wiem, skrzynia ta sama ale sprzęgło hydrokinetyczne może inne.

#44 OFFLINE   mkaminski100

mkaminski100

    It's just a fur-wound!

  • 2 896 postów
  • Dołączył: 05-10-2007
  • Skąd: Basingstoke
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 17 stycznia 2011 - 11:55

...Gdyby to bylo takie piekne to dlaczego niby nie wolno robic stall testu dluzej niz 30sek ? Postojcie sobie tak przez 1,5min i zobaczycie efekt.

Bo skrzynia grzeje tak olej, ze uklad chlodzenia silnika moze go nie schlodzic i doprowadzic do spienienia. A dlaczego kazda hamownia ma ogromne wentylatory?

...Na pewno dostane odpowiedz ze olej sie rozgrzeje i zagotuje sie skrzynia. Zgadza sie, ale w wyniku czego sie rozgrzeje ? Tarcia tarcz ciernych, no bo przecież że nie od sprężania przez pompę, prawda ? A później olej po zlaniu będzie czarny jak smoła i do tego pełen świecących opiłków ze skrzyni...


Absulutnie nieprawda. Przy wlaczonym biegu tarczki sie NIE RUSZAJA wzgledem siebie. Jakby tak bylo to skrzynia po 5 minutach bylaby do naprawy.
Uslizg przy STALL TEST jest TYLKO na KONWERTERZE i ten test sprawdza prawidlowe cisnienie oleju, poprawna prace konwertera oraz wszystko co na cisnienie moze miec wplyw (zawory, pompa itp). Jezeli silnik jest "silniejszy" od skrzyni i uda mu sie obroty podniesc to znaczy, ze cisnienie oleju w skrzyni jest za niskie i wtedy tarczki sie zaczynaja slizgac.
Konwerter nie ma elementow tracych o siebie i taki test nie powoduje szybszego zuzycia niczego ani zaczernienia oleju.
To o czym piszesz dzieje sie kiedy lozysko oporowe jest uszkodzone i skrzynia nie podaje prawidlowego cisnienia. Wtedy jest uslizg i olej czernieje. Tu jest ladny przyklad http://www.freddiest...bander_bmw.html

A ponizej zdjecia tarczek. Dobrych, wyjetych z mojej bylem Omegi (na gorze) i spalonych/bardziej uszkodzonych (na dole). Ponoc sa z auta "TheBoy" (kto zna ten zna)
Dodany obrazek

Uploaded with ImageShack.us

#45 OFFLINE   cyp3k

cyp3k
  • 518 postów
  • Dołączył: 13-08-2009
  • Skąd: Allover :)
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 17 stycznia 2011 - 12:45

Ok teraz wszystko jasne i zwracam honor. Ale tak na dłuższą metę ruszanie z hamulca ma jakis sens ? I czy nie uszkadza to skrzyni ? Zakladajac ze w tygodniu zdarzy mi sie 2-3razy tak wystartowac.

#46 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 17 stycznia 2011 - 12:45

wzrost temperatury wynika też z wymuszonego ruchu płynu w obrębie kół łopatkowych konwertera. Przy silnik kręci wirnikiem (pompą) wprawiając w ruch płyn w konwerterze. Płyn porzusza sięw konwerterze i uderza w łopatki turbiny połączonej z wałkiem skrzyni. Jeśli turbina jest nieruchoma, bo zablokowaliśmy ją wrzuceniem biegu i trzymaniem nogi na hamulcu to energia kinetyczna płynu zamienia się w energię cieplną.

#47 OFFLINE   mkaminski100

mkaminski100

    It's just a fur-wound!

  • 2 896 postów
  • Dołączył: 05-10-2007
  • Skąd: Basingstoke
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 17 stycznia 2011 - 12:59

Ok teraz wszystko jasne i zwracam honor. Ale tak na dłuższą metę ruszanie z hamulca ma jakis sens ? I czy nie uszkadza to skrzyni ? Zakladajac ze w tygodniu zdarzy mi sie 2-3razy tak wystartowac.


Ale jak ruszanie "z hamulca"?
Tu filmik o konwerterze:

Tu o zepsutym konwerterze


#48 OFFLINE   bsje27

bsje27

    3.0dti hybryda

  • 1 015 postów
  • Dołączył: 02-01-2010
  • Skąd: Wola Zdakowska o/Mielca
  • Województwo: podkarpackie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.5 DTI 24V Y25DT

Napisany 17 stycznia 2011 - 20:29

mam przy okazji takie pytanie, przed wymianą plastikowej rury TURBO DIESEL (2.5TD) na aluminiową od BMW(ta od opla miała zwężenie przekroju nad wentylatorem Visco) automat na normalnym(eko) trybie podczas pełnego wciśnięcia pedału gazu zmieniał biegi tak około przy 4tyś.obr/min a po zmianie rury zmienia tak przy 4.7tyś.obr/min i podobnie się zachowuje jak przy trybie 'sport', jak to wytłumaczyć?? jeśli chodzi o pracę skrzyni to oceniam na bardzo dobry stan.

#49 OFFLINE   cyp3k

cyp3k
  • 518 postów
  • Dołączył: 13-08-2009
  • Skąd: Allover :)
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 17 stycznia 2011 - 20:36

Ale jak ruszanie "z hamulca"?
Tu filmik o konwerterze:

Tu o zepsutym konwerterze

Kolega BSJE27 pisał że jak musi wystartować szybciej to wciska hamulec z gazem jak do stall testu i startuje :) W sumie ja dzisiaj tak spróbowałem to rzeczywiście odejście jest przyzwoite ! :D

#50 OFFLINE   bsje27

bsje27

    3.0dti hybryda

  • 1 015 postów
  • Dołączył: 02-01-2010
  • Skąd: Wola Zdakowska o/Mielca
  • Województwo: podkarpackie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 2.5 DTI 24V Y25DT

Napisany 17 stycznia 2011 - 20:38

Kolega BSJE27 pisał że jak musi wystartować szybciej to wciska hamulec z gazem jak do stall testu i startuje :) W sumie ja dzisiaj tak spróbowałem to rzeczywiście odejście jest przyzwoite ! :D


szkoda że tak jest tylko przez chwilkę :p

#51 OFFLINE   cyp3k

cyp3k
  • 518 postów
  • Dołączył: 13-08-2009
  • Skąd: Allover :)
  • Województwo: łódzkie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 2.5 TD X25DT

Napisany 17 stycznia 2011 - 22:10

Generalnie dołu nie da rady chyba poprawić, to jeździ tylko dzięki turbince ;-)

#52 OFFLINE   cita

cita

    I'm back :P

  • 4 748 postów
  • Dołączył: 13-05-2006
  • Skąd: Leszno
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Nie mam Omegi
  • Silnik: nie mam Omegi

Napisany 18 stycznia 2011 - 20:41

przypominam o czym jest wątek. Proponuje, póki co po dobroci, zaprzestania OT w trybie natychmiastowym.

Każde następne OT będzie skutkować ostrzeżeniem bez kolejnego ostrzeżenia.

#53 OFFLINE   pawzg

pawzg
  • 39 postów
  • Dołączył: 24-06-2009
  • Skąd: Zielona Góra

Napisany 20 stycznia 2011 - 13:52

u mnie wygląda tak :

D--2500obr/m
1--2500obr/m
R--2500obr/m

#54 OFFLINE   JJdzej

JJdzej
  • 1 752 postów
  • Dołączył: 20-09-2009
  • Skąd: Tczew/Gdynia
  • Województwo: pomorskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.0 V6 X30XE

Napisany 21 stycznia 2011 - 23:47

A nie sądzicie że na D i na 1 to ten sam bieg i te same mechanizmy testujemy? Wajcha w innej pozycji ale skrzynia ma włączone dokładnie to samo, bardziej zasadne chyba by było R D i śnieżke

X30XE
R-2000
D-2000
1-2000
przed naprawą i po bez zmian(spalone tarcze 2biegu i elektrozawór)

Inne X30XE
D-2000

X20XEV
D-2000

W Senatorze A2 tak robiłem,(lepiej z miejsca się odpychał) też coś koło 2tyś ale nie pamiętam dokładnie.

#55 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 22 stycznia 2011 - 00:13

dokładnie - na D, 1, 2 i 3 będzie przecież 1. bieg.
Śnieżynka uruchomi 2., a R - wsteczny. Więcej się nie da, chyba żeby wprowadzić skrzynię w tryb awaryjny, to można jeszcze uruchomić 4. bieg.

Warto jeszcze dodać, że D i "1" przy poruszaniu się z niewielką prędkością nie oznaczają dokładnie tego samego. W trybie "1" skrzynia zblokowuje "wolne koło" w konwerterze i dzięki temu hamowanie silnikiem jest znacznie skuteczniejsze niż na D. Dokładnie nie wiem o co chodzi ale jakoś tak mniej więcej to działa.

#56 OFFLINE   hubertcht

hubertcht
  • 1 388 postów
  • Dołączył: 03-08-2009
  • Skąd: Melksham
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega A
  • Silnik: 1.8 18NV gaźnik

Napisany 22 stycznia 2011 - 02:59

Śnieżynka uruchomi 2


a nie 3??

#57 OFFLINE   studzin

studzin
  • 289 postów
  • Dołączył: 19-06-2009
  • Skąd: Bydgoszcz/Gdańsk/Tczew/Jurata

Napisany 22 stycznia 2011 - 03:53

Na śnieżynce 3 ci bieg i w awaryjnym też 3ci.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

#58 OFFLINE   doncortino

doncortino
  • 3 592 postów
  • Dołączył: 13-09-2008
  • Skąd: Szczecin
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Auto: Omega B FL
  • Silnik: 3.2 V6 Y32SE

Napisany 22 stycznia 2011 - 10:01

oczywiście że śnieżynka to 3. bieg - za szybko pisałem, za wolno myślałem... przepraszam

na awaryjnym:

Dla 4L30E:
D - 4. bieg
3 - 4. bieg
2 - 3. bieg
1. - 1. bieg

Dla 5L40E:
D - 5. bieg,
2,3,4 - 4 bieg.

#59 OFFLINE   R4ZOR

R4ZOR
  • 75 postów
  • Dołączył: 17-09-2011
  • Skąd: Legionowo

Napisany 05 marca 2012 - 19:05

U mnie jest normalnie cool :

"D" -2600
"R" -2700
"1" -2700 :masakra: i to na LPG

#60 OFFLINE   cozi

cozi
  • 61 postów
  • Dołączył: 02-12-2011
  • Województwo: dolnośląskie
  • Auto: Omega B
  • Silnik: 3.2 V6 X32SE

Napisany 29 lipca 2012 - 15:50

U mnie jest normalnie cool :

"D" -2600
"R" -2700
"1" -2700 :masakra: i to na LPG


Czy te wyniki są prawidłowe?